Úvod > Aktuality > 21 lávek a mostů, které stojí za to prohlédnout si zblízka
21 lávek a mostů, které stojí za to prohlédnout si zblízka
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Památky

21 lávek a mostů, které stojí za to prohlédnout si zblízka

  • Vydáno8. listopadu 2021
Skleněné, kovové, lanové, kamenné, pro pěší i pro auta, poklidné i s pořádnou dávkou adrenalinu: takový je výběr lávek a mostů, které stojí za bližší seznámení. Každý či každá z nich má svůj originální příběh, některé najdete snadno, jiné budete muset trochu hledat. Do našeho výběru jsme dokonce zařadili i takové, které teprve vznikají. Projděte se s námi přes řeky, potoky, strže a údolí a užijte si je na každém kroku: moderní architektura podobně jako výlety s portálem Kudy z nudy rozhodně nenudí a nabízí spousty překvapení.

1. Mariánský most v Ústí nad Labem

Největší z našeho výběru, Mariánský most v Ústí nad Labem, se sice hned po dokončení roku 1998 stal jedním ze symbolů města, přesto se o něm psalo víc, než by se Ústeckým líbilo. Mostní pylon, výrazná protiváha k masivu Mariánské skály, totiž stavbu výrazně prodražil a Ústí se více než dvacet let soudilo o proplacení dodatečných nákladů: z původních 300 milionů korun cena vyšplhala na dvojnásobek. Renomovanému časopisu Structural Engineering International to ale rozhodně nevadilo a most zařadil mezi deset nejkrásnějších staveb světa devadesátých let.
 

2. Trojská lávka v Praze

Také Trojská lávka v Praze byla v médiích provětrávaná víc než dost: ta stará se totiž v prosinci 2017 zřítila. Protože lávka byla hojně využívaná pro cesty ze Stromovky k Trojskému zámku, zoologické zahradě a botanické zahradě, přes Vltavu opět musel začít pendlovat přívoz. Nové lávky se Praha dočkala v roce 2020. Stejně jako ta původní slouží pěším, bruslařům a cyklistům, má ale i pár nových vylepšení: například sklopná zábradlí coby protipovodňová opatření. Nebojte se přes ni chodit, měla by prý vydržet nejméně sto let.
 

3. Lávka Dagmar Šimkové v Písku

Architekt Josef Pleskot (* 1952) patří mezi nejvýraznější postavy současné české architektury; připomeňme třeba Zenovou zahradu v Litomyšli, vinařský dům Sonberk nebo revitalizaci areálu Dolních VítkovicOstravě. Narodil se v Písku a přestože řadu let žije v Praze, považuje se za Jihočecha. Jeho první stavbou v rodném městě se stala lávka přes Otavu, která spojila lokality Hradiště a Václavské předměstí. Lávka se v jednom místě lomí, doplňuje ji podesta jako místo pro setkávání a zastavení, a díky pojmenování po politické vězeňkyni Dagmar Šimkové zároveň slouží jako neformální pomník obětem totalitního režimu.
 

4. Vávrova lávka s rozhlednou v Chebu

Oblíbeným místem procházek v Chebu je sportovně-rekreační areál Krajinka na obou březích řeky Ohře pod Chebským hradem. Vycházkový bulvár lemují dětská hřiště a cyklostezka, najdete tu také minigolf, piknikovou louku, vodní hrátky, hřiště na pétanque, stolní tenis, streetball, lanové centrum anebo originální Vávrovu lávku. Architekt David Vávra se nechal inspirovat hradním padacím mostem, a tak lávku doplňuje deset metrů vysoká vyhlídková věž.
 

5. Dvě v jednom městě: lávka přes Loučnou a lávka s vyhlídkou v Litomyšli

Město klášterních zahrad s kulturním odkazem Bedřicha Smetany, to je Litomyšl. Uplatnila se tu i moderní architektura, například na nábřeží říčky Loučné přímo v centru města. Přes řeku vede nová visutá pěší lávka, další – a mnohem extravagantnější – lávka se chystá. Povede nad silnicí I/35, doplňovat ji bude výtah a vyhlídka na historické jádro města.
 

6. Lávka s lavičkou v Palkovicích

Palkovicích v Moravskoslezském kraji se přes říčku Olešnou dlouho chodilo po staré dřevěné lávce. Postupné proměny centra obce nakonec dosáhly až k řece, kde vznikla nová lávka pro pěší. Protože měla rozšířit veřejný prostor a nabídnout atraktivní místo pro setkávání a odpočinek, přímo na lávce je umístěná dlouhá lavička. Přes skleněné zábradlí z ní můžete nerušeně pozorovat nejenom okolí, ale i kachny a pstruhy v řece.
 

7. Lávka Vítka Brandy v Kadani

Když půjdete v Kadani po nábřeží Maxipsa Fíka podél řeky Ohřefrantiškánskému klášteru, pod hrází vodní nádrže objevíte lávku. Nevede z břehu na břeh, jak byste možná čekali, je zasazená ve skále nad řekou a usnadňuje jízdu cyklistům. Měří necelých sto metrů a nese jméno projektanta Vítka Brandy, který tragicky zahynul záhy po jejím dokončení.
 

8. Lávka Evy Jiřičné v Klatovech

Jednou z nejskrytějších lávek v našem výčtu je skleněná lávka od ateliéru Evy JiřičnéKlatovech. Vede přes Balbínovu ulici, je součástí rekonstruovaných barokních katakomb a spojuje bývalou jezuitskou kolej a jezuitské gymnázium v těsné blízkosti kostela Neposkvrněného početí Panny Marie a sv. Ignáce. Původní plány počítaly s tím, že se na místo vrátí historický prampouch, který tu vedl v 19. století, ale památkáři nakonec doporučili moderní skleněný tunel.
 

9. Lávka v Medvědím dole v Krkonoších

Při toulkách Krkonošským národním parkem se můžete projít po několika lávkách, které navrhli studenti architektury Českého vysokého učení v Praze. Byla to výzva: lávky se například musí dát rozebrat a jejich tvar i konstrukce by měly odolat přívalům sněhu. První lávku s jednoduchou, ale výraznou příhradovou konstrukcí najdete na Medvědím potoce, kde v nadmořské výšce 1020 metrů překlenuje úžlabí Medvědího dolu.
 

10. Lávka s lavičkou přes Hlubokou strouhu

Druhou „studentskou“ lávku v Krkonošském národním parku objevíte na úbočí Stohu, v místě, kde Hlubokou strouhu překonává modrá turistická stezka, vedoucí ze Špindlerova Mlýna na Klínové boudy. Součástí lávky je lavička, obrácená směrem do údolí. V místě, kde je jen málo míst k odpočinku, se vážně hodí!
 

11. „Voňavá“ lávka přes Černou strouhu v Krkonoších

Třetí krkonošská lávka vede po Klínové cestě přes Černou strouhu, kopíruje terén a přirozeně se stáčí ve směru stezky. Po horní linii vnějšího nosníku probíhá lavička, ze které je výhled do údolí. A zajímavost? Cedrové dřevo, ze kterého je lávka vyrobena, stále exoticky voní.
 

12. Lávka přes Čistou u Hrnčířských bud v Krkonoších

Také další lávka přes Čistou u Hrnčířských bud se musela vypořádat se složitým terénem: je umístěna v úzké rokli a v ostré zatáčce. Sedm dřevěných trojúhelníků propojují ocelové prvky, vznášejí se díky ocelovým táhlům a v nich je vložený „běhoun“ z fošen.
 

13. Lávka v Eliščině údolí v Malé Úpě

Pátá krkonošská lávka v Eliščině údolí nedaleko Rennerových bud v Malé Úpě je ze všech nejrobustnější a lze po ní jezdit autem. Autoři zvolili dřevo jako tradiční místní materiál, spojovací prvky jsou kvůli odolnosti ocelové.
 

14. Lávka v Příboře

Možná Příbor znáte jako rodiště Sigmunda Freuda, ale za vidění stojí i zachovalé historické jádro a moderní lávka přes Lubinu. Použitá segmentová konstrukce byla první svého druhu na území Česka, zábradlí mostu tvoří nerezové sloupky s masivním dubovým madlem a osvětlením. Minimalistické pojetí lávky nabízí nerušený výhled do okolí.
 

15. Houpavá lávka pod Šobesem

Legendou národního parku Podyjí není jen vinice Šobes, řazená mezi deset nejlepších vinic v Evropě, ale také pověstná houpací lávka pod ní. Pokud se sem vypravíte z Hnanic, jinudy stejně jít nemůžete. Houpacích visutých lávek přes řeku Dyji je v Podyjí víc: druhou najdete u Vranova nad Dyjí a třetí na pěší trase z Podmolí k Devíti mlýnům.
 

16. Houpavá lávka u Svatošských skal

Kousek od Karlových Varů v hlubokém kaňonu řeky Ohře objevíte Svatošské skály, jedno z nejoblíbenějších výletních míst v okolí. Přímo pod skalami spojovala břehy letitá lávka, která se citelně pohupovala. S návalem turistů jí nyní pomáhá nová lávka, která stojí o kousek výš po proudu. Díky moderní konstrukci a šířce ji v případě nutnosti mohou použít i záchranáři. Mostovka je z dubu, zábradlí z modřínového dřeva má tvar takzvaných ondřejských křížů. A skvělá zpráva? Také se houpe!
 

17. Rarita č. 1: transbordér pod Hamrštejnem

Kuriozitou mezi našimi lávkami je transbordér přes Lužickou Nisu pod hradem Hamrštejnem, samoobslužný dřevěný kabinkový osobní mostní přepravník aneb gondolový most. Nahradil starou kovovou lávku a k dopravě přes řeku se tu užívá kabinka zavěšená na kladkách; tu uvádí do pohybu přímo cestující tím, že tahají za lano. Transbordér přes řeku Nisu je jediný v Česku, v Evropě jsou podobná zařízení dvě.
 

18. Rarita č. 2: Akvadukt na Hadrovci u Domažlic

Unikátní je i můstek, který najdete u železniční zastávky Havlovice na Domažlicku: nad železniční tratí vede dřevěný akvadukt, jediný svého druhu v Česku. Historický vodní kanál po něm přivádí už od 16. století vodu z lesů pod Čerchovem do rybníků kolem Domažlic. Podél akvaduktu vede mezinárodní cyklotrasa PrahaPlzeňRegensburg–Mnichov.
 

19. Nová lávka v Nymburce

Po zřícení staré Trojské lávky v Praze v roce 2017 vypukla panika i v Nymburce, kde stála lávka s obdobnou konstrukcí jako ta v Troji. Nakonec šla stará nymburská lávka roku 2018 k zemi a v roce 2021 byla otevřena nová lávka pro cyklisty a pěší. V jejím sousedství prý má vzniknout malá veřejná pláž pro koupání v Labi.
 

20. Lávka z Holešovic do Karlína

Pro Prahu „…Karlův most nastavil určitou úroveň – neznám druhý takový. Snad s výjimkou mostu, který vede k Andělskému hradu v Římě s anděly od Berniniho,“ říká Santiago Calatrava, nejznámější španělský architekt dneška. Mosty jsou podle něj v Praze stejně důležité jako hrad nebo katedrála – a musí být krásné. Lávka z pražských Holešovic do Karlína, která by měla být hotová začátkem roku 2023, taková bude. Pěším i cyklistům usnadní cestu na ostrov Štvanice a bude dalším propojením mezi městskými částmi, které od roku 2015 v létě zajišťuje také přívoz HolKa.
 

21. Visutý most na Dolní Moravě

Také poslední most z našeho seznamu si zatím prohlédnete jen zdola: na Dolní Moravě vyrůstá nejdelší visutý most na světě. Bude měřit 730 metrů a ve výšce 95 metrů nad zemí povede od chaty Slaměnka nedaleko Stezky v oblacích přes údolí až k úbočí kopce Chlum. Otevření se plánuje na rok 2022.
100 tipů, kde vidět zajímavé mosty

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Tak třeba na fotografie Karlova mostu narazíte téměř na každém rohu. Skoro by se zdálo, že jde o jediný most u nás. A přitom v České republice ale teče spousta řek, říček i potoků a na řadě z nich najdete jedinečné a krásné mosty. Přejděte s Kudy z nudy suchou nohou po nejzajímavějších mostech u nás.

Kde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?

Kde stály nejkrásnější řetězové mosty a který z nich můžete vidět dodnes?

Mosty se staly natolik běžnou součástí našich životů, že se jen málokdy zastavíme, abychom obdivovali jejich půvab. K těm nejkrásnějším patří řetězový most, který vede přes Lužnici u obce Stádlec. Připomíná časy, které jsou dávno pryč, a také svého autora, inženýra a stavitele Bedřicha Schnircha.

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

Dokud neskončí 21. století, výčet novinek, opravených historických památek a zdařilých rekonstrukcí posledních let samozřejmě nemůže být kompletní. Už teď ale můžete hádat, které se promění v architektonické trvalky a na začátku 22. století se objeví ve výčtu nejkrásnějších staveb za posledních sto let.

Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad

Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad

Betonové mosty se drolí a padají, dřevěné přežívají často i celá staletí. Navíc dřevo se dá snadno vyměnit: když některý most či lávku poničí povodeň, vichřice anebo zub času, celkem snadno se dá nahradit. Kde najdete ty nejkrásnější či nejstarší dřevěné mosty u nás?

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Pilíř pod hrází Brněnské přehrady, mosty schované v remízcích uprostřed polí anebo úseky široké silnice, vedoucí odnikud nikam: to jsou stopy, které dodnes připomínají nikdy nedokončenou Hitlerovu dálnici. Stavět se začala přesně před 80 lety, 11. dubna 1939.

10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

10 tipů na zajímavé mosty, mostky, lávky, viadukty

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Gotický Kamenný most v Písku je nejstarším dochovaným a dodnes používaným mostem u nás a po mostu v nedalekém německém Regensburgu druhým na sever od Alp. Mezi nejslavnější mosty na světě patří Karlův most v Praze. Karlův most založil roku 1357 dne 9. července v 5 hodin a 31 minut Karel IV., který chtěl pomocí "magické" číselné kombinace zajistit stavbě dobrou budoucnost. Zajímavé jsou ale i další mostní stavby – například barokní most v Bechyni, Stádlecký řetězový anebo historické dřevěné kryté mosty. Pojďte je s portálem Kudy z nudy prozkoumat.