Úvod > Aktuality > Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad
Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad
"> "> "> "> "> "> "> ">

Dřevěné mosty: oceněné i zapomenuté, vedoucí do pekla i do zahrad

Vydáno 4. dubna 2020 Památky
Betonové mosty se drolí a padají, dřevěné přežívají často i celá staletí. Navíc dřevo se dá snadno vyměnit: když některý most či lávku poničí povodeň, vichřice anebo zub času, celkem snadno se dá nahradit. Kde najdete ty nejkrásnější či nejstarší dřevěné mosty u nás?
Dřevěné mosty jsou krásné a na svých místech často stojí stovky let. Jsou pro nás samozřejmou součástí krajiny či některé stavby, a tak je často přehlížíme. Nejvíc se proto o nich mluví a píše, když se některý podaří zrekonstruovat anebo se dočká zvláštního ocenění.
 

Zdařilé opravy a unikátní konstrukce

Jednou z oceněných památek je i dřevěný most přes řeku v Bystré nad Jizerou; společně s kaplí sv. Kříže v Jiřetíně pod Jedlovou získal titul Památka roku 2017 a cenu za nejlepší opravu historických objektů. Most, který v roce 1922 nechal vybudovat mlynář Janoušek pro dopravu obilí do svého mlýna, byl několik let zavřený a hrozil mu zánik. Dnes jej můžete vidět v původní kráse, a to včetně dekorativních prvků. Navíc podle odborníků jde o jeden ze dvou mostů v Česku s unikátní konstrukcí v podobě věšadlového systému.

Druhý roubený věšadlový most vede od roku 1840 přes řeku Zdobnici nedaleko železniční stanice Peklo. Co mu chybí na délce (měří něco málo přes 17 metrů), to si vynahrazuje šířkou 6,2 metru, takže patří k našim nejširším dřevěným mostům.
 

Mostní pradědečkové

Kdybychom mezi dřevěnými mosty hledali ty nejznámější, byly by to ty, pod kterými v létě proplouvají vodáci. To platí pro krytou dřevěnou lávku přes OhřiChebu a velmi podobnou dřevěnou krytou lávkuKynšperku nad Ohří i pro dřevěný most, který prý v Radošově u Kyselky dal postavit sám císař Karel IV. V minulém století jej zničil požár, ale dočkal se rekonstrukce a od roku 2003 po mostě dokonce mohou jezdit auta. Vodáci dobře znají také krytý dřevěný most v Lenoře na Šumavě, zvaný rechle. Spojuje břehy Teplé Vltavy a sloužil k zadržování a vypouštění dřeva, které se po řece dopravovalo do papíren ve Větřní.

Když se píše o nejstarších dřevěných mostech, na ten radošovský se často zapomíná. Za pradědečky našich dřevených mostních konstrukcí tak bývají spíš považovány dřevěný most přes řeku Svratku v Černvíru z roku 1718 nedaleko hradu Pernštejn nebo most v obci Kočí na Chrudimsku. Ten vznikl v roce 1721 a vede k dřevěnému gotickému kostelu sv. Bartoloměje, který nechala postavit na konci 14. století královna Žofie. Podobný účel má dřevěný můstek mezi farou a kostelem ve Vejprnicích na Plzeňsku.
Přes řeku Svratku vede ještě jeden dřevěný krytý most, a to vsi Švařec u Bystřice nad Pernštejnem. Dva dřevěné mosty najdete ve Verdeku u Dvora Králové nad Labem, další krytá dřevěná lávka vede přes Úpu v Suchovršicích na Trutnovsku. Krytá dřevěná lávka stojí i v Havlovicích severně od Babiččina údolí.
 

Nejkrásnější dřevěné mosty

Abyste na vlastní oči viděli nejkrásnější dřevěný most, musíte si koupit vstupenku na zámek v Novém Městě nad Metují a jít se projít do zahrad. Autorem krytého dřevěného mostu z roku 1911 je architekt Dušan Jurkovič, který se podílel na úpravách zámku.

Zdaleka to není jediný zámecký či hradní most; další dřevěné lávky a můstky, natolik dlouhé, aby stály za řeč, najdete například ve zříceninách hradu Lukov a hradu Zlenice; ten dobře znáte z obrázků Josefa Lady. Moderní stavby reprezentuje nejdelší dřevěný obloukový most v Česku, který vede přes Studenou Vltavu nedaleko Černého Kříže a Stožce.
 

Zajímavosti odjinud

  • Občas čteme o dřevěných lávkách, kde díky promyšlené konstrukci není ani jeden šroub či hřebík; příkladem budiž lávka pro pěší v japonském Kintaikyo. U nás takovou stavbu nenajdete – ale nenajdete ani most, který by opakovaně ničily tajfuny. Lávka v Japonsku má už třetí verzi.
  • Nejstarší dřevěný krytý most v Evropě, Kapellbrücke, byl postaven již roku 1333 a vede přes řeku Reuss ve švýcarském Luzernu. Dřevo samozřejmě není původní, most se opakovaně rekonstruuje do původní podoby. Poslední velké opravy proběhly po požáru v roce 1993.
Dřevěný obloukový most přes Studenou Vltavu

Dřevěný obloukový most přes Studenou Vltavu

Šumava má další unikát – nejdelší obloukový dřevěný most v Česku. Díky němu mohou turisté snáze přejít Studenou Vltavu nedaleko Černého kříže na hranici Mrtvého luhu a šumavské cyklistické magistrály.

Soumarský most ve Volarech

Soumarský most ve Volarech

Soumarský most je historický most a současný silniční most přes Teplou Vltavu, asi 5 km na západ od Volar.

Zřícenina hradu Zlenice - hrad známý z obrázků Josefa Lady

Zřícenina hradu Zlenice - hrad známý z obrázků Josefa Lady

Přesné založení hradu Zlenice, lidově též zvaného Hláska, je dosud zahaleno tajemstvím. Hrad byl postaven zřejmě někdy na počátku 14. století a v 15. století byl dobyt a zničen.

Radošovský dřevěný most přes Ohři

Radošovský dřevěný most přes Ohři

Krytý most v Radošově má značně zajímavou a dlouhou historii. Povolení k jeho stavbě dal 16. dubna 1364 městu Ostrov sám císař Karel IV., aby tak zlepšil původní brod na "Solné stezce" do Prahy.

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Není divu, že město s pohádkovým náměstím má i most jako z pohádky. Pravda, z náměstí ho neuvidíte, protože se skrývá v zámeckých zahradách. Je dřevěný, pochází z roku 1911 a jeho autorem byl známý architekt Dušan Jurkovič, který se podílel na úpravách zámku.

Pašerácká lávka v Zemské bráně

Pašerácká lávka v Zemské bráně

Pašerácká lávka byla původně postavena vrchností pro potřeby dřevorubců a formanů, svážejících dřevo z panských lesů. Především v nočních hodinách však začala být využívána k paši různého zboží.

Zřícenina skalního hradu Adršpach

Zřícenina skalního hradu Adršpach

Na severním okraji Adršpašsko-teplických skal na Starozámeckém vrchu (681 m) stojí zbytky skalního hradu Adršpach postaveného zřejmě v polovině 13. století. Po roce byl 1427 obsazen husity, kteří odtud rabovali Slezko. Roku 1447 hrad Slezané koupili a pobořili, takže už nikdy nebyl obnoven.

Soumarské rašeliniště s vyhlídkovou věží

Soumarské rašeliniště s vyhlídkovou věží

Kilometr a půl dlouhá naučná stezka vás zavede na rašeliniště u Soumarského mostu nedaleko Lenory. Stezka končí u 10 metrů vysoké vyhlídkové věže, ze které přehlédnete celou plochu rašeliniště.

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Na konci obce Lenora směrem na Volary, stojí pod silnicí unikátní krytá dřevěná lávka z roku 1870 spojující břehy Teplé Vltavy.

Rešovské vodopády - největší vodopády Nízkého Jeseníku

Rešovské vodopády - největší vodopády Nízkého Jeseníku

Říčka Huntava, která pramení ve Stříbrných Horách u Horního Města, vyhloubila na horním toku skalnaté údolí s četnými kaskádami a několika vodopády největšími v Nízkém Jeseníku. Územím, které je od r. 1966 chráněným přírodním výtvorem, můžete projít přes dřevěné lávky a schody.

Slovanské hradiště v Mikulčicích - místo, kde pocítíte dotek dávných dějin naší země

Slovanské hradiště v Mikulčicích - místo, kde pocítíte dotek dávných dějin naší země

Slovanské hradiště v Mikulčicích bezpochyby patří mezi nejvýznamnější místa poukazující na historii našeho státu. S největší pravděpodobností byly Valy u Mikulčic hlavním městem Velké Moravy. V muzeu zhlédnete nejenom předměty denní potřeby, ale také výrobky uměleckého řemesla.

Rechle - hradlový most u Modravy

Rechle - hradlový most u Modravy

Unikátní 72 metrů dlouhý dřevěný hradlový most přes Vydru je věrnou replikou bývalého historického mostu, který zachytával soustavou tyčí plavené dřevo a směroval je do plavebního kanálu.

Visutá lávka u Strakonického hradu

Visutá lávka u Strakonického hradu

Mezi moderní stavby současnosti patří vysutá lávka nad řekou Otavou, která propojila soudobou architekturu s historickou zástavbou. Spojuje Strakonický hrad s městem na levém břehu řeky Otavy.

Krytá lávka ve Veprnicích u Plzně

Krytá lávka ve Veprnicích u Plzně

Unikátní technická památka se nachází ve Vejprnicích nedaleko Plzně. Spojuje barokní faru s kostelem sv. Vojtěcha.

Roubená krytá lávka v Chebu

Roubená krytá lávka v Chebu

Přes řeku Ohři vede zajímavá roubená zastřešená lávka pro pěší. V roce 1945 byla zničena, roku 1949 obnovena a v roce 1985 dostala novou kovovou konstrukci.

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Dřevěný krytý most věšadlové konstrukce z roku 1840 vede přes řeku Zdobnici nedaleko Vamberka. Co mu chybí na délce, to si vynahrazuje šířkou. Patří k našim nejširším dřevěným mostům.

Krytý dřevěný most v obci Bystrá nad Jizerou

Krytý dřevěný most v obci Bystrá nad Jizerou

Most v Bystré nad Jizerou má řadu konstrukčních zvláštností, díky kterým se dostal už v roce 1958 na seznam nemovitých kulturních památek. Nesou jej trojúhelníková a lichoběžníková věšadla, navíc vede 24 metrů přes řeku bez podpůrného pilíře uprostřed. Šířka mostu je tři metry a výška pět metrů.

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice vede přes Studenou Vltavu nedaleko Černého Kříže na Šumavě. Měří šestatřicet metrů a slouží všem pěším turistům i cyklistům, kteří chtějí obdivovat především krásy Mrtvého Luhu.

Dřevěný krytý most v Černvíru

Dřevěný krytý most v Černvíru

V Černvíru u Tišnova, poblíž hradu Pernštejn, najdete nejstarší krytou dřevěnou lávku na Moravě. Most pochází z roku 1718 je celý krytý a dnes už spojuje jen dva protilehlé břehy bez silnice.

Dřevěná lávka v Kynšperku nad Ohří

Dřevěná lávka v Kynšperku nad Ohří

Lávka v Kynšperku nad Ohří spojující centrum města s levobřežní částí města (k železnici) byla původně železobetonová, dlouhá 130 m, vybíralo se u ní mýto. Jedná se o druhou nejdelší krytou lávku v ČR.

Dřevěné kryté mosty ve Verdeku

Dřevěné kryté mosty ve Verdeku

Poměrně velmi málo známé jsou dva dřevěné kryté mosty přes Labe ve Verdeku u Dvora Králové nad Labem.

Dřevěný silniční most v Havlovicích

Dřevěný silniční most v Havlovicích

Dřevěný trámový most se střechou vede přes řeku Úpu v Havlovicích. Jako na jednom z mála mostů podobné konstrukce je na něm dosud povolen automobilový provoz.

Dřevěná krytá lávka ve Švařci

Dřevěná krytá lávka ve Švařci

Dřevěná lávka krytá šindelovou střechou pochází z roku 1873. Je to jediný dřevěný most, který vede přes řeku Svratku.

Dřevěný krytý most v Suchovršicích

Dřevěný krytý most v Suchovršicích

Ojedinělá konstrukce tohoto mostu z roku 1922 v Suchovršicích nedaleko Úpice budí velký zájem odborníků. Jedná se krytý most zdvojeného věšadlového typu přes Úpu mezi Úpicí a Trutnovem.