Úvod > Aktuality > 100 tipů, kde vidět zajímavé mosty
100 tipů, kde vidět zajímavé mosty
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Památky

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty

Most – označovaný také jako „mladší bratr cesty“ – představuje prvek, který pomáhá překonávat nejrůznější překážky. Tak třeba na fotografie Karlova mostu narazíte téměř na každém rohu. Skoro by se zdálo, že jde o jediný most u nás. A přitom v České republice ale teče spousta řek, říček i potoků a na řadě z nich najdete jedinečné a krásné mosty. Přejděte s Kudy z nudy suchou nohou po nejzajímavějších mostech u nás.
Rechle – hradlový most u Modravy

Rechle – hradlový most u Modravy

Unikátní 72 metrů dlouhý dřevěný hradlový most přes Vydru je věrnou replikou bývalého historického mostu, který zachytával soustavou tyčí plavené dřevo a směroval je do plavebního kanálu.

Visutý most přes údolí na Dolní Moravě – Sky Bridge 721

Visutý most přes údolí na Dolní Moravě – Sky Bridge 721

Horský resort Dolní Morava se chlubí světovým unikátem Sky Bridge 721. Jedná se o nejdelší visutý most pro pěší na světě, který spojuje dva hřebeny hor. Lávka měří 721 metrů a procházet se po ní budete ve výšce 95 metrů nad zemí.

Zatopený most Všebor

Zatopený most Všebor

Přes řeku Odravu spojoval dvě části obce Všeboř, dnes z velké části zatopené, betonový most. Vrchní část tohoto mostu je možné vidět nad hladinou vodní nádrže Jesenice u Chebu.

Visutá lávka u Bechyně

Visutá lávka u Bechyně

Na červené turistické značce a NS Na Onen Svět u Bechyně se nedaleko rozcestí Proti Židově strouze nachází, kolem skalního masívu nad řekou Lužnicí, visutá lávka. Patří k nejatraktivnějším místům na Stezce údolím Lužnice.

Trojský most v Praze – elegantní architektonický unikát

Trojský most v Praze – elegantní architektonický unikát

Jedním z nejplošších oblouků mezi ve světě realizovanými mosty vyniká nový Trojský most nad Vltavou, který i díky tomu dostojí pověsti technického unikátu, a to nejen v českém, ale i v evropském měřítku. Svým rozpětím se most řadí mezi největší mosty v ČR.

Lávka přes Lubinu v Příboře

Lávka přes Lubinu v Příboře

Lávka přes řeku Lubinu v Příboře je jedinečná segmentová konstrukce první svého druhu na území ČR. Lávka slouží výhradně pro pěší a cyklistickou dopravu.

Cihlový most přes Rybniční potok

Cihlový most přes Rybniční potok

Historický patnácti obloukový cihlový most u Nového rybníka na Mikulovsku je ve všech směrech unikátní stavbou nejen u nás, ale i v širším evropském prostoru. Nechal jej postavit kardinál František z Ditrichsteina kolem roku 1629, aby propojil letohrádek Portz s pevninou.

Nová lávka v Nymburku přes Labe

Nová lávka v Nymburku přes Labe

Lávka přes řeku Labe slouží pro pěší a cyklisticky, kterým umožňuje dostat se z centra města do městské části Zálabí. Lávku připravila společnost SHP – Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, který navrhoval lávku v Praze-Troji i předešlou v Nymburku.

Železniční most přes Orlík u Červené nad Vltavou

Železniční most přes Orlík u Červené nad Vltavou

U obce Červená se nachází 253 m dlouhý železniční most přes řeku Vltavu. Jedná se o nejvyšší železniční most v ČR. Jeho výška nad dnem údolí je 68 m, ovšem nad hladinou vodní nádrže Orlík jen 35 m.

Pňovanský most přes řeku Mži

Pňovanský most přes řeku Mži

Most přes údolí Mže u Nového Dvora (Pňovan) je impozantní památkou budování železniční sítě u nás. Svou velikostí je i netypickou ukázkou staveb budovaných na železničních tratích, které vznikly na základě zemského zákona o podpoře výstavby místních drah z roku 1892.

Lávka pod Šobesem a visuté lávky přes řeku Dyji

Lávka pod Šobesem a visuté lávky přes řeku Dyji

Houpací mosty nad řekou Dyjí jsou pozůstatkem po pohraničnících z komunistické éry. Metoda ostrahy hranice i samotná konstrukce mostů jsou dílem sovětských inženýrů.

Pleskotova lávka v Písku

Pleskotova lávka v Písku

Dvě části Písku spojuje nová lávka pro pěší a cyklisty navržená architektem Josefem Pleskotem. Lidé se po ní dostanou z Václavského předměstí přes Otavu do Hradiště.

Karlovský most přes řeku Jizeru

Karlovský most přes řeku Jizeru

Karlovský most se nachází na státní hranici s Polskem a vede přes malebnou řeku Jizeru. Od listopadu 2021 je na místě původního osazen nový most.

Barokní most v Náměšti nad Oslavou –  jeden z nejstarších mostů na Moravě

Barokní most v Náměšti nad Oslavou – jeden z nejstarších mostů na Moravě

Náměšťský barokní kamenný most bývá nazýván "malý moravský Karlův". Po Karlově mostě jde totiž o největší most v ČR s nejbohatší sochařskou výzdobou. Na Moravě není most, který by se mu bohatostí výzdoby rovnal.

Visutá lávka u Strakonického hradu

Visutá lávka u Strakonického hradu

Mezi moderní stavby současnosti patří visutá lávka nad řekou Otavou, která propojila soudobou architekturu s historickou zástavbou. Spojuje Strakonický hrad s městem na levém břehu řeky Otavy.

Lávka přes Vltavu z Holešovic do Karlína

Lávka přes Vltavu z Holešovic do Karlína

Lávka z pražských Holešovic do Karlína by měla být hotová začátkem roku 2023. Bude sloužit pěším a cyklistům, kterým usnadní cestu na ostrov Štvanice

Trojská lávka přes Vltavu na Císařském ostrově

Trojská lávka přes Vltavu na Císařském ostrově

Trojská lávka je ocelová lávka přes Vltavu mezi pražskou čtvrtí Troja a Císařským ostrovem. Slouží chodcům i cyklistům, kterým usnadňuje cestu směrem ze Stromovky do Troje, či obráceně. Je čtyři metry široká a v případě nutnosti po může řeku překonat i sanitka.

Lávka od Evy Jiřičné v Klatovech

Lávka od Evy Jiřičné v Klatovech

Součástí rekonstrukce katakomb v Klatovech bylo roku 2012 i spojení dvou objektů v Balbínově ulici, skleněná nadzemní lávka, která byla postavena podle projektu architektky Evy Jiřičné.

Lávka Vítka Brandy v Kadani

Lávka Vítka Brandy v Kadani

Pod klášterem v Kadani usnadňuje cyklistům jízdu visutá cyklistická lávka, zasazená ve skále nad řekou. Měří necelých sto metrů a nese jméno projektanta Vítka Brandy, který tragicky zahynul záhy po jejím dokončení.

Lávky v Krkonošském národním parku od studentů ČVUT

Lávky v Krkonošském národním parku od studentů ČVUT

V Krkonoších bylo v roce 2019 nainstalováno pět lávek, které pro nejvyšší české hory navrhli a vlastními silami postavili studenti Fakulty architektury ČVUT v Praze v rámci spolupráce školy a Správy Krkonošského národního parku.

Lávka na Šébru na Stožeckém sedle

Lávka na Šébru na Stožeckém sedle

Lávky na Šébru slouží pěším, cyklistům i běžkařům. Zajišťuje bezpečný přechod frekventované silnice na Stožeckém sedle mezi Svorem a Jiřetínem pod Jedlovou.

Nová lávka v Litomyšli s vyhlídkou

Nová lávka v Litomyšli s vyhlídkou

V roce 2022 by měla v Litomyšli vzniknout moderní lávka, nový nadchod nad silnicí I/35 vedoucí k poliklinice a městskému úřadu. Nadchod bude osvětlen, v tubusu bude jezdit výtah a na jednom z konců vznikne i vyhlídka na historické jádro Litomyšle.

Lávka pro pěší v Palkovicích

Lávka pro pěší v Palkovicích

Bezpečný přechod přes řeku Olešná nabízí obec Palkovice. Lávka byla vybudována roku 2021. Lidé tak nemusí překračovat starou úzkou a nebezpečnou lávku. Nový chodník je bezpečný i pro jízdu s kočárkem.

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Dřevěný krytý most věšadlové konstrukce z roku 1840 vede přes řeku Zdobnici nedaleko Vamberka. Co mu chybí na délce, to si vynahrazuje šířkou. Patří k našim nejširším dřevěným mostům.

Libeňský most v Praze

Libeňský most v Praze

Pražský Libeňský most v sedmé městské části spojuje Holešovice s Libní. Byl postaven v letech 1924 až 1928. V té době šlo o nejdelší silniční most v Praze. Po proudu řeky je v Praze patnáctým mostem, vede po něm i tramvajová trať.

Dřevěný krytý most v Suchovršicích

Dřevěný krytý most v Suchovršicích

Ojedinělá konstrukce tohoto mostu z roku 1922 v Suchovršicích nedaleko Úpice budí velký zájem odborníků. Jedná se krytý most zdvojeného věšadlového typu přes Úpu mezi Úpicí a Trutnovem.

Dřevěná krytá lávka ve Švařci

Dřevěná krytá lávka ve Švařci

Dřevěná lávka krytá šindelovou střechou pochází z roku 1873. Je to jediný dřevěný most, který vede přes řeku Svratku.

Kamenný most ve Vamberku

Kamenný most ve Vamberku

Kamenný most přes Zdobnici ve Vamberku je tříoblouková stavba s uceleným souborem pozdně klasicistních plastik českých světců.

Kamenný most ve Zdemyslicích

Kamenný most ve Zdemyslicích

Empírový kamenný klenutý most s litinovým křížem přes řeku Úslavu ze nachází ve Zdemyslicích na Plzeňsku.

Železniční viadukt ve Smržovce

Železniční viadukt ve Smržovce

Jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů v České republice. Již za hlavním smržovským nádražím je hluboké údolí, které viadukt přemosťuje. Nabízí se oku lahodící pohled na výjimečnou vyváženost umělé stavby s okolní krajinou.

Lávky u Vrbického jezera

Lávky u Vrbického jezera

Díky dvěma novým lávkám byl zpřístupněn pravý břeh Odry mezi Vrbickým jezerem a Antošovickou lávkou. Lávky jsou výsledkem česko-polskému projektu s názvem Odra a Olše blíže turistům i obyvatelům pohraničí a byly zpřístupněny 14. října 2017.

Štěchovický most

Štěchovický most

Železobetonový most Dr. Eduarda Beneše byl postaven v letech 1937-1939 firmou ing. J. Kindla podle projektu architekta Miloslava Klementa. Spojuje Štěchovice a Brunšov na místě historického přívozu. Od roku 1965 je památkově chráněn.

Dřevěné kryté mosty ve Verdeku

Dřevěné kryté mosty ve Verdeku

Poměrně velmi málo známé jsou dva dřevěné kryté mosty přes Labe ve Verdeku u Dvora Králové nad Labem.

Barrandovský most v Praze

Barrandovský most v Praze

Barrandovský most je pražský silniční most přes řeku Vltavu, vybudovaný v letech 1978–1988 jako most Antonína Zápotockého. Je významným dopravním uzlem jižní části hlavního města a nejrozsáhlejším mostním dílem v Praze.

Železobetonový obloukový most přes Labe – technická památka Špindlerova Mlýna

Železobetonový obloukový most přes Labe – technická památka Špindlerova Mlýna

Dominantou Špindlerova Mlýna je bílý železobetonový obloukový most v centru města, který byl postaven v roce 1911. Tato technická památka dnes slouží pouze pro pěší.

Barokní most v Bělé nad Radbuzou

Barokní most v Bělé nad Radbuzou

Je maličký, určený pouze pro pěší, a navíc stojí v obci, která nepatří k vyhledávaným turistickým cílům – ale je krásný a zaslouží si vaši pozornost. Jeho osm oblouků z masivních kamenných kvádrů překlenuje údolí říčky Radbuzy již od roku 1723.

Secesní most v Chrastavě

Secesní most v Chrastavě

Přes řeku Jeřici v Chrastavě vede zrekonstruovaný secesní most, který stojí na místě původního mostu strženého povodněmi v roce 2010. Některé prvky se podařilo zachránit z původní konstrukce mostu.

Dřevěný krytý most v Černvíru

Dřevěný krytý most v Černvíru

V Černvíru u Tišnova, poblíž hradu Pernštejn, najdete nejstarší krytou dřevěnou lávku na Moravě. Most pochází z roku 1718 je celý krytý a dnes už spojuje jen dva protilehlé břehy bez silnice.

Zapomenutý kamenný most u Nejdku

Zapomenutý kamenný most u Nejdku

Kamenný most přes železnici z Nejdku do Horní Blatné byl postaven společně se železnicí v roce 1898, aby zůstala zachována stará povoznická cesta, kterou trať protínala.

Ženijní můstek americké armády ve Strážném na Prachaticku

Ženijní můstek americké armády ve Strážném na Prachaticku

Dvě mohutné železné lávky se nachází poblíž Strážného na Prachaticku. Tudy vstoupila do Československa americká armáda při osvobozování na konci druhé světové války.

Most přátelství v Českém Těšíně

Most přátelství v Českém Těšíně

Most přátelství je hraniční most spojující polský a český břeh řeky Olše v historickém městě Těšíně. Stal se symbolem bouřlivé historie Těšínského Slezska. Státní hranice prochází přesně středem mostu a je vyznačena výraznou čárou.

Pitrův most v Rajhradě

Pitrův most v Rajhradě

Od poloviny 11. století spojoval Rajhrad a benediktýnský klášter dřevěný most s mýtem. Most z roku 1694, který byl postaven na dvou zděných pilířích, lépe odolával jarním ledům. Měl dřevěnou vozovku s dřevěným zábradlím a celou stavbu kryla šindelová střecha.

Štefánikův most v Praze

Štefánikův most v Praze

V pořadí desátým pražským mostem přes Vltavu a zároveň pátým tramvajovým, je Štefánikův most, propojující oblast pod Letnou s centrální částí města.

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Železniční viadukt v Kryštofově údolí

Na železniční trati Liberec-Česká Lípa v údolí říčky Rokytky ve vesnici Novina u Kryštofova Údolí se nachází mohutný kamenný železniční viadukt, který byl zprovozněn již v roce 1900.

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Železobetonový most spojující Nové Město s Nuslemi je dlouhý 485 metrů a široký 26,5 metru. Podpírají ho čtyři pilíře, které v průměru ční více než 40 metrů nad údolím. Výška tubusu pro metro činí 6,5 metru, přičemž tloušťka stěn dosahuje od 30 do 110 centimetrů. Po povrchu vede šestiproudá silnice.

Kamenný viadukt v Perninku

Kamenný viadukt v Perninku

Nejvýše položená železniční stanice a viadukt v Perninku je náročnou technickou stavbou, kterou naleznete na úseku železniční trati, která spojuje Karlovy Vary s Potůčky. S nadmořskou výškou 902 metrů je nádraží po šumavské Kubově Huti druhou nejvýše položenou železniční stanicí na našem území.

Tyršův most v Děčíně

Tyršův most v Děčíně

Tyršův most v Děčíně v roce 1933 nahradil Řetězový most císařovny Alžběty. V době otevření byl Tyršův most největší svého druhu v Československu. Jméno dostal po děčínském rodákovi Dr. M. Tyršovi.

Unikátní Vidimské lávky na Kokořínsku

Unikátní Vidimské lávky na Kokořínsku

Lávky byly vybudovány při tvorbě zámeckého horského parku nedaleko obce Vidim.

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Krytý dřevěný most Rechle u Lenory

Na konci obce Lenora směrem na Volary, stojí pod silnicí unikátní krytá dřevěná lávka z roku 1870 spojující břehy Teplé Vltavy.

Silniční barokní most v Hejnici

Silniční barokní most v Hejnici

Silniční most v Hejnicích je památkově chráněná kamenná barokní stavba z 18. století.

Barokní mosty se sochařskou výzdobou v Brtnici

Barokní mosty se sochařskou výzdobou v Brtnici

V malebné scenérii městečka se nevšedně uplatňuje říčka Brtnice. Barokní sochy světců na jejích mostech vytvořil zdejší rodák David Lipart v letech 1715-18. Mostní stavbu má město i ve svém znaku.

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují

Není divu, že město s pohádkovým náměstím má i most jako z pohádky. Pravda, z náměstí ho neuvidíte, protože se skrývá v zámeckých zahradách. Je dřevěný, pochází z roku 1911 a jeho autorem byl známý architekt Dušan Jurkovič, který se podílel na úpravách zámku.

Radošovský dřevěný most přes Ohři

Radošovský dřevěný most přes Ohři

Krytý most v Radošově má značně zajímavou a dlouhou historii. Povolení k jeho stavbě dal 16. dubna 1364 městu Ostrov sám císař Karel IV., aby tak zlepšil původní brod na "Solné stezce" do Prahy.

Středověký most v Ronově nad Sázavou

Středověký most v Ronově nad Sázavou

Tříobloukový kamenný most v Ronově přes řeku Sázavu pochází pravděpodobně z přelomu 15. a 16. století a patří mezi deset nejstarších dochovaných mostů v Čechách. Nachází se vedle hlavní silnice v obci, nedaleko města Přibyslav.

Dřevěná lávka v Kynšperku nad Ohří

Dřevěná lávka v Kynšperku nad Ohří

Lávka v Kynšperku nad Ohří spojující centrum města s levobřežní částí města (k železnici) byla původně železobetonová, dlouhá 130 m, vybíralo se u ní mýto. Jedná se o druhou nejdelší krytou lávku v ČR.

Železný most v Davli – kulisa k filmu Most u Remagenu

Železný most v Davli – kulisa k filmu Most u Remagenu

Bývalý silniční most spojující Davli a Jílové u Prahy se proslavil natáčením válečného filmu Most u Remagenu. Příhradová ocelová konstrukce o třech polích a o celkové délce 141 m spočívá na třech kamenných pilířích, které byly před napuštěním Vranské nádrže zvýšeny o 1,5 metru.

Most Karla Burky v Prčicích

Most Karla Burky v Prčicích

Původně kamenný most nechal vybudovat zámožný pražský měšťan Karel Burka v roce 1822. Most byl postaven v tehdy módním slohu empír. Délka mostu je 200 metrů, šířka 10 metrů.

Kamenný most v Brandýse nad Labem

Kamenný most v Brandýse nad Labem

Most patří k nejvýznamnějším dochovaným mostním dílům předbělohorského období v Čechách.

Železniční most v Zahrádkách

Železniční most v Zahrádkách

Železniční most překlenující údolí Robečského potoka byl vybudován v 90. letech 19. století v rámci Severočeské transversální dráhy. Most je technickou památkou.

Roubená krytá lávka v Chebu

Roubená krytá lávka v Chebu

Přes řeku Ohři vede zajímavá roubená zastřešená lávka pro pěší. V roce 1945 byla zničena, roku 1949 obnovena a v roce 1985 dostala novou kovovou konstrukci.

Dřevěný silniční most v Havlovicích

Dřevěný silniční most v Havlovicích

Dřevěný trámový most se střechou vede přes řeku Úpu v Havlovicích. Jako na jednom z mála mostů podobné konstrukce je na něm dosud povolen automobilový provoz.

Švédský kamenný most Dobřív

Švédský kamenný most Dobřív

Kamenný most přes Padrťský potok ze 17. století spojoval obec Dobřív se starým hamrem, který je dnes technickou památkou.

Barbořin kamenný most Zahrádky

Barbořin kamenný most Zahrádky

Klenbový most vede z lipové aleje přes Bobří potok do Holan. Vybudován byl v roce 1836.

Kamenný most přes rybník Vítek

Kamenný most přes rybník Vítek

Kamenný most s pěti oblouky postavil Josef Rosenauer za knížete J. Schwarzenberga v roce 1781. Do roku 1988 po něm vedla silnice z Třeboně do Staré Hlíny, v současné době je využíván pouze chodci a cyklisty.

Dvoupatrový železniční most v Bernarticích u Trutnova

Dvoupatrový železniční most v Bernarticích u Trutnova

Působivý dvoupatrový železniční viadukt, postavený na konci 19. století v Bernarticích nedaleko Trutnova, je významnou technickou památkou. Klene se přes údolí říčky Ličné ve výšce 24 metrů.

Dlouhý most v Českých Budějovicích

Dlouhý most v Českých Budějovicích

Dlouhý most je jedním ze tří silničních mostů přes Vltavu v Českých Budějovicích. Most s tímto názvem v těchto místech stával již v roce 1369, ale od té doby několikrát změnil svou podobu.

Most přes řeku Moravu v Mikulčicích

Most přes řeku Moravu v Mikulčicích

Nový most, který byl postaven na podzim 2019, propojil slovanské hradiště v Mikulčicích a obec Kopčany na Slovensku, kde se nachází kostel z 9. století. Lávka tak spojí památky Velkomoravské říše, unikátní přírodní lokality a dvě národní sítě cyklostezek.

Železniční viadukt Žampach

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.

Skleněná plastika sv. Jana Nepomuckého na mostě v Čepicích

Skleněná plastika sv. Jana Nepomuckého na mostě v Čepicích

Most přes řeku Otavu v Čepicích u Sušice na Klatovsku zdobí největší skleněná plastika sv. Jana Nepomuckého na světě. Socha je oboustranná, prohlédnout si ji tedy mohou kolemjdoucí i vodáci. Autorkou sochy je sklářka Vladimíra Tesařová.

Mariánský most Ústí nad Labem

Mariánský most Ústí nad Labem

Mariánský most spojuje městské části Ústí nad Labem-město a Ústí nad Labem-Střekov. Jedná se o jeden z nejmodernějších mostů v České republice, který byl v 90 letech 20. stol. postaven jako dominanta města. Jeho středem vede společná komunikace pro vozidla, cyklisty i chodce.

Svatojánský most v Litovli

Svatojánský most v Litovli

Nejstarším kamenným mostem na Moravě a zároveň třetím nejstarším mostem v České republice je Svatojánský most přes řeku Moravu v Litovli. Most byl postaven v roce 1592, v období, kdy se litovelským měšťanům dařilo. Dodnes patří k nejkrásnějším stavbám ve městě.

Kamenný most v Toušicích

Kamenný most v Toušicích

Na Vavřineckém potoce, jihovýchodně od vesnice Toušice, existoval v minulosti velký rybník, z něhož se dochovala hráz, jejíž součístí byl i pozoruhodný barokní kamenný most přes oba přepady. Půvabná stavba je zapsána na seznamu nemovitých kulturních památek.

Kotěrovy kiosky na Pražském mostě v Hradci Králové

Kotěrovy kiosky na Pražském mostě v Hradci Králové

Secesní Pražský most přes Labe z roku 1910 zdobí od roku 1912 kromě zábradlí, stožárů či osvětlovacích oblouků také čtyři zděné kiosky s kruhovým či oválným půdorysem na obou předmostích.

Kamenný most přes Radslavický potok ve Velkém Meziříčí

Kamenný most přes Radslavický potok ve Velkém Meziříčí

Jednoobloukový kamenný most přes Radslavický potok je technickou památkou. Oficiálně se most označuje jako Vysoký, přesto se jakousi náhodou vžil název Loupežnický most.

Soumarský most ve Volarech

Soumarský most ve Volarech

Soumarský most je historický most a současný silniční most přes Teplou Vltavu, asi 5 km na západ od Volar.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Roku 1967 překlenul Žďákovský most vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou. V době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes zaujímá osmou příčku.

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu

Karlův most – nejstarší most přes Vltavu

Karlův most je druhý nejstarší most České republiky a v Praze nejstarší dochovaný most přes řeku Vltavu. Vznikl na místě původního Juditina mostu zničeného roku 1342 táním ledů. Most zakončený z obou stran věžemi založil Karel IV. v roce 1357. Pilíře mostu zdobí 30 soch světců.

Most v Kostelanech nad Moravou

Most v Kostelanech nad Moravou

Krásný portálový nýtovaný most přes řeku Moravu připomíná staré řetězové mosty. Jedná se o unikátní doklad mostního stavitelství z počátku 20. století. Každý rok 25. prosince se na něm konají působivé oslavy Betlémského světla.

Kamenný most v Písku – nejstarší památka svého druhu v ČR

Kamenný most v Písku – nejstarší památka svého druhu v ČR

Kamenný most v Písku byl postaven jako součást Zlaté stezky na pokyn Přemysla Otakara II. královskou písecko-zvíkovskou stavební hutí. Je národní kulturní památkou a klenotem města. Výstavba mostu byla nepochybně zahájena ve druhé polovině 13. století.

Jedinečný Stádlecký řetězový most

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Zajímavé mosty v Děčíně

Zajímavé mosty v Děčíně

V Děčíně se nachází několik zajímavých mostů přes řeky Ploučnici a Labe. Jedná se např. o velmi strmý most – Ovčí lávku, řetězový most pod Děčínským zámkem či kamenný most přes Ploučnici.

Můstek s kapličkou v Dolní Pěně

Můstek s kapličkou v Dolní Pěně

V obci Dolní Pěna, která se nachází 3 km na jih od Jindřichova Hradce, stával barokní most z 18. století nazývaný Římský most. Dnes už je tu jen jiný unikát, malý klenutý můstek se zděnou kapličkou – obdobný lze nalézt jedině v Jaroměři.

Viadukt u obce Dolní Loučky

Viadukt u obce Dolní Loučky

Asi 6 km od Tišnova leží obec Dolní Loučky. Nad údolím říčky Libochovka v této obci vede obdivuhodný viadukt, zvaný také Most míru, který je největším mostem na železniční trati Brno – Havlíčkův Brod.

Zlatý most v Českých Budějovicích

Zlatý most v Českých Budějovicích

Zlatý most, který je dnes modrý, vede přes řeku Malši u Českobudějovického divadla. Byl postaven v roce 1915 firmou Bratři Prášilové a spol. a má ocelovou nýtovanou konstrukci.

Most v Podolsku – brána do nebe

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice vede přes Studenou Vltavu nedaleko Černého Kříže na Šumavě. Měří šestatřicet metrů a slouží všem pěším turistům i cyklistům, kteří chtějí obdivovat především krásy Mrtvého Luhu.

Vojslavický dvojmost – dvouposchoďový most přes řeku Želivku

Vojslavický dvojmost – dvouposchoďový most přes řeku Želivku

Jedním z technických unikátů ČR je dvojmost na dálnici D1 přes řeku Želivku mezi obcemi Píšť a Vojslavice, asi 15 kilometrů od Humpolce. Silnice ve spodním patře mostu spojuje obce z obou stran řeky Želivky a slouží dnes jen místní dopravě. Vrchním patrem vede dálnice D1 mezi Prahu a Brnem.

Hlávkův most v Praze – nejširší most České republiky

Hlávkův most v Praze – nejširší most České republiky

Hlávkův most je nejširším mostem v České republice a vůbec prvním pražským betonovým mostem přes řeku Vltavu. Překlenuje dvě vltavská ramena a ostrov Štvanici a spojuje Holešovice s Florencí. Od roku 1900 zde stál provizorní dřevěný most, který roku 1912 vystřídal most betonový.

Mánesův most – ukázka českého kubismu

Mánesův most – ukázka českého kubismu

Mánesův most byl postaven v místech, kde byl v minulosti provozován přívoz, který dopravoval lidi k místní rybářské osadě. Dříve zde stávala takzvaná Železná, či Rudolfova lávka.

Čechův most – jedinečná mostní secese v Praze

Čechův most – jedinečná mostní secese v Praze

Je desátým pražským mostem po proudu Vltavy. Jedná se o jedinou takto velkou secesní mostní konstrukci v České republice. Právě proto patří mezi státem chráněné technické památky.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Sychrovský viadukt – technická památka

Sychrovský viadukt – technická památka

Sychrovský viadukt je patrový kamenný železniční viadukt nacházející se poblíž obce Sychrov. Překonává široké údolí Mohelky.

Dřevěná krytá lávka Prudká

Dřevěná krytá lávka Prudká

Lávka zapadá do celkového rámce četnějších roubených staveb ve svém okolí.

Harcovský most ve Frýdlantu nad Ostravicí – největší mostní novostavba v Beskydech

Harcovský most ve Frýdlantu nad Ostravicí – největší mostní novostavba v Beskydech

Původní dřevěný most přes Ostravici v těchto místech stával od nepaměti. V roce 1936 byl již nevyhovující 55 metrů dlouhý dřevěný most stržen a nahrazen novým, betonovým. A v roce 2014 opět mostem novým.

Plášťový most v Českém Krumlově

Plášťový most v Českém Krumlově

Krásný Plášťový most tvoří monumentální arkádová konstrukce, na níž spočívá vozovka a dvě patra krytých chodeb. Ty spojují zámecké interiéry s barokním divadlem a zámeckou zahradou. Barokní podoba mostu, tak, jak jej známe dnes, byla dokončena v roce 1777.

Barokní můstek přes Střelu v Toužimi

Barokní můstek přes Střelu v Toužimi

Toužim byla původně probošstvím milevského kláštera a je připomínána kolem roku 1200. V 15. století ty byl založen hrad a vzniklo zde rovněž město. Z hradu několika přestavbami vyrostl barokní zámek.

Krytý dřevěný most v obci Bystrá nad Jizerou

Krytý dřevěný most v obci Bystrá nad Jizerou

Most v Bystré nad Jizerou má řadu konstrukčních zvláštností, díky kterým se dostal už v roce 1958 na seznam nemovitých kulturních památek. Nesou jej trojúhelníková a lichoběžníková věšadla, navíc vede 24 metrů přes řeku bez podpůrného pilíře uprostřed. Šířka mostu je tři metry a výška pět metrů.

Krytá lávka ve Veprnicích u Plzně

Krytá lávka ve Veprnicích u Plzně

Unikátní technická památka se nachází ve Vejprnicích nedaleko Plzně. Spojuje barokní faru s kostelem sv. Vojtěcha.

Branický železniční most – Most inteligence

Branický železniční most – Most inteligence

Jako Most inteligence bývá označován nejjižnější pražský železniční most přes Vltavu, oficiálně zvaný Branický, převádějící přes řeku jedinou kolej tzv. Branické spojky, která slouží především nákladní dopravě, mezi stanicemi Praha-Radotín a Praha-Vršovice.

Hitlerův most – nedokončený most ze 2. světové války u obce Borovsko

Hitlerův most – nedokončený most ze 2. světové války u obce Borovsko

Nikdy nedokončený most u obce Borovsko téměř zatopila Želivka. Dálniční trasa se zde začala budovat roku 1939 stavební firmou J. Domanský z Prahy. K uvedení do provozu však nedošlo a o dvacet let později musela být trasa pozměněna kvůli napuštění přehrady Švihov řekou Želivkou.

Industriální stezka kolem řeky Svitavy

Industriální stezka kolem řeky Svitavy

Posvitavská výrobní zóna značí kus významné historie města Brna, kterému přinesla pokrok a rozvoj. V současné době zde dochází k přeměně průmyslových areálů i jednotlivých objektů. Stezka seznámí zájemce s bohatou historií posvitavské výrobní zóny i se slavnou historí průmyslového Brna.