Úvod > Aktuality > Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic
Památky

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Poslechněte si audio verzi článku
Dálnice a silnice nemusí spojovat města a vesnice, mohou také vést odnikud nikam. Své by o tom mohla vyprávět nedokončená stavba dálnice, která měla protnout Moravu a spojit Vídeň s Vratislaví. Dodnes ji připomíná spousta zajímavých míst: pojďte je prozkoumat s Kudy z nudy.
Pilíř pod hrází Brněnské přehrady, mosty schované v remízcích uprostřed polí anebo úseky široké silnice, vedoucí odnikud nikam: to jsou stopy, které dodnes připomínají nikdy nedokončenou Hitlerovu dálnici. Projekt, který zahrnoval celkem dvacet tisíc kilometrů dálnic, myslel na budoucnost. Tehdejší auta jezdila nanejvýš osmdesátkou, ale nové dálnice s kvalitním betonovým povrchem byly připravené na dvojnásobnou rychlost. Exteritoriální dálnice A88 měla protnout jižní Moravu a východní Čechy a spojit Vídeň s Wroclaví. První zmínky o projektu se objevily v říjnu 1938, už před koncem roku začaly přípravné práce a za pouhé tři měsíce byly připravené pozemky i plány. Stavět se začala 11. dubna 1939.

Během následujících tří let se z celkové délky 320 kilometrů na našem území rozestavělo přibližně osmdesát kilometrů, ale stavba se postupně začínala zpožďovat a v dubnu 1942 se práce kvůli ekonomickým potížím a vojenským neúspěchům nacistického Německa zastavily navždy. Po válce se za dálnicí rychle slehla zem a opuštěná staveniště začala rychle zarůstat. Po takzvané Hitlerově dálnici ale nezbyly jen nevyužité mosty, pilíře a náspy; někde se po ní dodnes jezdí.


 

Od Brněnské přehrady do Kuřimi

Několik dálničních mostů a původních náspů nedokončené německé dálnice využívá dálnice D52, mířící z BrnaPohořelicím, Mikulovu a rakouským hranicím. Největší část, po které se dodnes jezdí, se dokonce jmenuje Stará dálnice: vede z Brna-Bosonoh do sídliště Bystrc, ale dokončená byla až po válce. V Bystrci kousek od přístaviště výletních lodí můžete dodnes vidět nedokončenou část dálničního náspu, upravenou jako malý park (GPS 49.2285206N, 16.5203703E), a pod hrází Brněnské přehrady se tyčí přes dvacet metrů vysoký pilíř nedostavěného mostu.

Dál v polích směrem ke Kuřimi se takových míst skrývá víc: nedokončené mosty u silnice do Rozdrojovic (GPS 49.2539931N, 16.5231586E) a také o kousek dál v polích (GPS 49.2588047N, 16.5229125E), anebo zdálky viditelný dálniční násep a zářez i nedokončený most na křižovatce cest do Moravských Knínic a Senařova, přezdívaný Hitlerák (GPS 49.2699525N, 16.5239667E). Další hotový most nedokončené dálnice vede přes říčku Kuřimku západně od Kuřimi. Místa jsou příhodně zarostlá a odlehlá, takže si tu přijdou na své keškaři, nejlepším dopravním prostředkem je samozřejmě kolo.
 

Čtyřmostí a čtyřlístek

Lovci kešek a milovníci dopravních kuriozit mohou zamířit také k rozhraní Boskovické brázdy a Českomoravské vrchoviny, kde do údolí říčky Lubě shlíží Krkatá bába: krásná, ale zrádná nevěsta, podle pověstí zakletá ve skálu. Právě tady mělo vzniknout Čtyřmostí: čtyři mosty, překlenující mělké údolí Dvorského potoka a hned za ním hluboké údolí Lubě. Na jejich stavbu chyběla ocel, a tak Čtyřmostí zůstalo jen na papíře. Na místě jsou dodnes k vidění asi 50 metrů dlouhé základy pojezdů pro kabelový jeřáb na jižním předmostí.

Další zajímavá a na svou dobu nevídaná stavba měla vzniknout mezi Kunštátem a Boskovicemi v místech, kde dnes ze silnice II/150 vede odbočka do Skalice nad Svitavou. Na křižovatce s tvarem klasického čtyřlístku se německá dálnice měla křížit s dálkovou silnicí z Plzně do Ostravy. Práce byly záhy přerušeny a rozestavěná ramena křižovatky i těleso dálnice postupně opět splynuly s krajinou.

100 tipů, kde vidět zajímavé mosty
 

Plánované, rozestavěné a nedokončené projekty

  • S využitím původně zamýšlené trasy nedokončené dálnice počítá rychlostní silnice R43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou.
  • Páteřní dopravní tepnou předválečného Československa se měla stát 980 km dlouhá Baťova dálnice, naplánovaná z Chebu až do podkarpatského městečka Jasiňa. Mělo se po ní jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, z velkého snu ale nakonec zůstaly jen mosty, dálniční propustky a náspy, například nevyužité mosty u Senohrab a v údolí Sedlického potoka.
  • Nejkurióznějším prvkem této rovněž nedokončené dálnice jsou dva mosty: dvoupatrový most na dálnici D1 mezi kilometry 78 a 77, kdy spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic, a Borovský most nad vodárenskou nádrží Švihov. Tomu na jedné straně chybí násep, a tak vede odnikud nikam.
  • Jak bude vypadat nový železniční most na VýtoniPraze sice už víme, ale zatím není jasné, kde skončí ten starý. Možná se posune přibližně o 300 metrů blíž k centru města mezi nový železniční a Palackého most, kde by sloužil jako propojka pro cyklisty a pěší mezi Botanickou zahradou a Smíchovem. Druhá varianta počítá, že se z mostu stane stylová lávka v Modřanech.
Most Miloše Sýkory v Ostravě

Most Miloše Sýkory v Ostravě

Každé město má svůj ikonický most. Pro Ostravu je to ocelový nýtovaný obloukový most Miloše Sýkory aneb Sýkorák z roku 1914. Spojuje moravskou a slezskou část Ostravy a je pojmenovaný po „hrdinném odbojáři“.

Železniční viadukt Žampach

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.

Železniční most přes Orlík u Červené nad Vltavou – v rekonstrukci

Železniční most přes Orlík u Červené nad Vltavou – v rekonstrukci

U obce Červená roste zbrusu nový most. Místo příhradového železničního mostu zde od roku 2022 vzniká obloukový. Vzniká tak jeden z největších obloukových mostů v republice. Celková délka dosáhne 316 metrů. Vlaky z Tábora do Písku by po novém mostě měly začít jezdit koncem roku 2024.

Zatopený Borovský most – Hitlerův most v přehradě Želivka

Zatopený Borovský most – Hitlerův most v přehradě Želivka

Most u obce Borovsko vedoucí do nikam téměř zatopila Želivka. Dálniční trasa se zde začala budovat roku 1939 stavební firmou J. Domanský z Prahy. K uvedení do provozu však nedošlo a o dvacet let později musela být trasa pozměněna kvůli napuštění přehrady Švihov řekou Želivkou.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

7 věcí, které nevíte o… skrytých železničních skvostech

Vlakem nemusíte jezdit jen do práce a do školy! Pojďte se s portálem Kudy z nudy vydat na výlety po tratích, které se od těch běžných něčím liší. Čím? Jsou krásnější, provází je barvité příběhy, mají neobvyklá jména a někde na trati se také často skrývají místa, která rozhodně stojí za návštěvu. Vydejme se tedy společně objevit kouzlo lokálních tratí a dávno zapomenutých časů na českých železnicích.

Most v Podolsku – brána do nebe

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni

Vyšehradský železniční most v Praze na Výtoni

Železniční most spojuje pražské čtvrti Vyšehrad (Výtoň) a Smíchov. Je určen pro železniční přepravu a svému účelu slouží od začátku 20. století. Kromě vlaků se po něm mohou projít i chodci díky lávkám pro pěší.

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Věšadlový krytý most nad Zdobnicí u Vamberka

Dřevěný krytý most věšadlové konstrukce z roku 1840 vede přes řeku Zdobnici nedaleko Vamberka. Co mu chybí na délce, to si vynahrazuje šířkou. Patří k našim nejširším dřevěným mostům.

Zapomenutý kamenný most u Nejdku

Zapomenutý kamenný most u Nejdku

Kamenný most přes železnici z Nejdku do Horní Blatné byl postaven společně se železnicí v roce 1898, aby zůstala zachována stará povoznická cesta, kterou trať protínala.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Most Černý Kříž – nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Most Černý Kříž – nejdelší dřevěný obloukový most v České republice

Nejdelší dřevěný obloukový most v České republice vede přes Studenou Vltavu nedaleko Černého Kříže na Šumavě. Měří šestatřicet metrů a slouží všem pěším turistům i cyklistům, kteří chtějí obdivovat především krásy Mrtvého Luhu.

Sudety – pohraniční oblasti naší země se složitou minulostí

Sudety – pohraniční oblasti naší země se složitou minulostí

Když se řekne Sudety, většině lidí se vybaví označení pro pohraniční oblasti Československa za první republiky a před druhou světovou válkou. V roce 1938 po mnichovské dohodě byly Sudety většinou přičleněny k nacistickému Německu, po porážce Třetí říše se vrátily k Československu.

Dálnice D1 na 105. km – nejvýše položený dálniční bod v České republice

Dálnice D1 na 105. km – nejvýše položený dálniční bod v České republice

Úsek na 105. km D1 mezi Humpolcem a Jihlavou ve výšce 655 m n. m. je nejvýše položeným dálničním bodem v Česku.

Pňovanský most přes řeku Mži

Pňovanský most přes řeku Mži

Most přes údolí Mže u Nového Dvora (Pňovan) je impozantní památkou budování železniční sítě u nás. Svou velikostí je i netypickou ukázkou staveb budovaných na železničních tratích, které vznikly na základě zemského zákona o podpoře výstavby místních drah z roku 1892.

Libeňský most v Praze

Libeňský most v Praze

Pražský Libeňský most v sedmé městské části spojuje Holešovice s Libní. Byl postaven v letech 1924 až 1928. V té době šlo o nejdelší silniční most v Praze. Po proudu řeky je v Praze patnáctým mostem, vede po něm i tramvajová trať.

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi

Torzo železničního viaduktu mezi Dolními Kounicemi a Ivančicemi

V druhé polovině 19. století se začalo budovat nové železniční spojení Brna s Vídní. Trasa vedla značně členitým terénem a tak si vyžádala stavbu několika mostů a tunelů. Všechny byly dvojkolejné, kromě jednoho, toho největšího mostu. Najdete jej u řeky Jihlavy Mezi Ivančicemi a Dolními Kounicemi.

Zajímavé mosty v Děčíně

Zajímavé mosty v Děčíně

V Děčíně se nachází několik zajímavých mostů přes řeky Ploučnici a Labe. Jedná se např. o velmi strmý most – Ovčí lávku, řetězový most pod Děčínským zámkem či kamenný most přes Ploučnici.

Válečné muzeum Sudety

Válečné muzeum Sudety

Muzeum v originálním krytu civilní obrany je zaměřené na první a druhou světovou válku, koncentrační tábory, 50. a 60. léta obav před atomovou válkou a rok 1968. Velká výstava Zmizelé Sudety mapuje devastaci obcí v Sudetech komunisty.

Silniční majestát – okruh kolem Prahy Lahovice – Slivenec

Silniční majestát – okruh kolem Prahy Lahovice – Slivenec

Jedním ze stěžejních témat Prahy je již dlouhá léta doprava. Pojďme se trochu netradičně podívat na jednu stavbu, která sice neláká tolik pozornosti jako Staroměstský orloj či Tančící dům, zato je z hlediska technicko-inženýrského a svou konstrukcí výjimečným světovým dílem!

Další aktuality

Mutěnští vinaři zvou na Den otevřených sklepů v búdách

Šestnáctý ročník Dne otevřených sklepů odzátkuje v sobotu 27. dubna láhve vinařů v Mutěnicích. Naskytne se tak možnost si projít a ochutnat vína ve více než čtyřiceti sklepích v jednom areálu. Přijeďte objevit malebné Mutěnsko, oblast, kde najdete stovky malých vinohradů, stovky búd malých vinařů i sklepů přímo pod domy ve vesnicích a stovky poctivých vinařů se skvělými víny!
Jihomoravský kraj | Gurmánská turistika

Skanzen Strážnice se otevírá návštěvíkům

Hledáte zajímavý tip na víkendový výlet? Vydejte se do Strážnice – od 28. dubna 2024 se totiž otevírá areál skanzenu ve Strážnici! Jedná se o první otevření po dlouhé zimě. Prohlídky budou probíhat pouze s průvodcem, a to každou celou hodinu. Zároveň se poslední dubnovou neděli bude stavět májka.
Jihomoravský kraj | Památky

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Jihomoravský kraj

Které neobjevené cíle lákají k výletům do Jihomoravského kraje s tradicemi vinařství, památek a lidových tradic? Vyberte si! Cílem skvělého výletu může být zámeček Bohutice s poutním místem a naučnou stezkou nebo zámky Strážnice, Uherčice anebo Rosice. Zavítejte i na řadu dalších dosud neobjevených míst. Navštivte také dvě interaktivní expozice v Institutu Paměti národa Brno – expozice, které vás vtáhnou do příběhu z 2. světové války nebo 50. let 20. století.
Jihomoravský kraj | Zážitky

Rotunda svaté Kateřiny zve na prohlídku

Jedinou zcela dochovanou památkou přemyslovského knížecího hradu ve Znojmě je rotunda sv. Kateřiny, která je jednou z mála dochovaných románských památek u nás. Unikátem této stavby jsou románské malby v jejím interiéru, zobrazující světské motivy z historie i legend rodu Přemyslovců. Malby jsou tak zcela výjimečné v rámci celého románského umění Evropy. Rotunda je otevřena v návštěvnickém režimu v závislosti na aktuálním stavu mikroklimatu v interiéru.
Jihomoravský kraj | Památky

Kempování v Česku: 10 tipů, kam do kempu v Jihomoravském kraji

Letní kempování je skvělá věc. Pro někoho je ideálem dovolená třeba po širákem, pro jiné v luxusních plně vybavených stanech, další hledají pěkné místo pro karavan či obytné auto. Jižní Morava tohle všechno nabízí – můžete si vybrat ze stanování na pláži u vody, v blízkosti památek Lednicko-valtického areálu, nebo na dohled od vinic.
Jihomoravský kraj | Ubytování

Zázrak v Moravském krasu: v jeskyni Jáchymka zahnízdili sokoli – místo je pro turisty uzavřeno

Jeskyně Jáchymka v Moravském krasu se letos stala místem ornitologického zázraku. Poprvé od roku 1957 zde zahnízdil pár sokolů stěhovavých. Protože sokoli jsou velmi choulostiví na rušení lidmi, museli ochránci přírody celou oblast uzavřít. Místo lze obejít, avšak obchůzka není vhodná pro děti ani seniory – vede strmým úbočím. Dopřejme sokolí rodině potřebný klid. Ochranáři předpokládají uzavření oblasti pravděbodobně do konce června 2024.
Jihomoravský kraj | Příroda

Za vínem se musí přijet aneb kde ochutnat vynikající vína nejen na Moravě

Dnes seženete kvalitní víno prakticky kdekoli a ty tam jsou doby, kdy se vyváželi „Pražáci“ po celých autobusech, aby vypili, co by jinak Moraváci vylili. Všechno se změnilo. Kvalita vína díky novým technologiím stoupla a spolu s ní i poučenost těch, kteří mají rádi dobré víno. Zájezdy za ním se stále dělají, ale důvody už jsou jiné: pít víno přímo tam, kde vznikalo, je totiž daleko mnohem lepší zážitek si otevřít láhev doma u televize.
Jihomoravský kraj | Gurmánská turistika

50 tipů, kam za folklórem na jižní Moravu

Vydejte se za folklorem, poznejte život našich předků, jejich kulturu a zvyky, osobité podání lidových písní, profesionální hudebníky, tanečníky a zpěváky. Máte vynikající příležitost poznat lidové tradice a folklor. Mnohá města a skanzeny ožívají slavnostmi zvyků a tradic, které kromě kulturního vyžití nabízejí také ochutnávky jídel, ukázky řemesel a prodej řemeslných výrobků. Nabízíme vám i tipy na výlety na méně obvyklá místa.
Jihomoravský kraj | Životní styl