Úvod > Aktuality > Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Hitlerova dálnice a mosty odnikud nikam: poznejte kuriozity našich silnic

Vydáno 10. dubna 2019 Památky
Pilíř pod hrází Brněnské přehrady, mosty schované v remízcích uprostřed polí anebo úseky široké silnice, vedoucí odnikud nikam: to jsou stopy, které dodnes připomínají nikdy nedokončenou Hitlerovu dálnici. Stavět se začala přesně před 80 lety, 11. dubna 1939.
Dálnice A88 měla protnout jižní Moravu a východní Čechy a spojit Vídeň s Wroclaví. První zmínky o projektu se objevily v říjnu 1938, už před koncem roku začaly přípravné práce a za pouhé tři měsíce byly připravené pozemky i plány. Během následujících tří let se z celkové délky 320 kilometrů na našem území rozestavělo přibližně osmdesát kilometrů, ale stavba se postupně začínala zpožďovat a v dubnu 1942 se práce kvůli ekonomickým potížím a vojenským neúspěchům nacistického Německa zastavily navždy. Po válce se za dálnicí rychle slehla zem a opuštěná staviště začala rychle zarůstat. Po takzvané Hitlerově dálnici ale nezbyly jen nevyužité mosty, pilíře a náspy; někde se po ní dodnes jezdí.
 

Od Brněnské přehrady do Kuřimi

Několik dálničních mostů a původních náspů nedokončené německé dálnice využívá dálnice D52, mířící z BrnaPohořelicím, Mikulovu a rakouským hranicím. Největší část, po které se dodnes jezdí, se dokonce jmenuje Stará dálnice: vede z Brna-Bosonoh do sídliště Bystrc, ale dokončená byla až po válce. V Bystrci kousek od přístaviště výletních lodí můžete dodnes vidět nedokončenou část dálničního náspu, upravenou jako malý park (GPS 49.2285206N, 16.5203703E), a pod hrází Brněnské přehrady se tyčí přes dvacet metrů vysoký pilíř nedostavěného mostu.
Dál v polích směrem ke Kuřimi se takových míst skrývá víc: nedokončené mosty u silnice do Rozdrojovic (GPS 49.2539931N, 16.5231586E) a také o kousek dál v polích (GPS 49.2588047N, 16.5229125E), anebo zdálky viditelný dálniční násep a zářez i nedokončený most na křižovatce cest do Moravských Knínic a Senařova, přezdívaný Hitlerák (GPS 49.2699525N, 16.5239667E). Další hotový most nedokončené dálnice vede přes říčku Kuřimku západně od Kuřimi. Místa jsou příhodně zarostlá a odlehlá, takže si tu přijdou na své keškaři, nejlepším dopravním prostředkem je samozřejmě kolo.
 

Čtyřmostí a čtyřlístek

Lovci kešek a milovníci dopravních kuriozit mohou zamířit také k rozhraní Boskovické brázdy a Českomoravské vrchoviny, kde do údolí říčky Lubě shlíží Krkatá bába: krásná, ale zrádná nevěsta, podle pověstí zakletá ve skálu. Právě tady mělo vzniknout Čtyřmostí: čtyři mosty, překlenující mělké údolí Dvorského potoka a hned za ním hluboké údolí Lubě. Na jejich stavbu chyběla ocel, a tak Čtyřmostí zůstalo jen na papíře. Na místě jsou dodnes k vidění asi 50 metrů dlouhé základy pojezdů pro kabelový jeřáb na jižním předmostí.

Další zajímavá a na svou dobu nevídaná stavba měla vzniknout mezi Kunštátem a Boskovicemi v místech, kde dnes ze silnice II/150 vede odbočka do Skalice nad Svitavou. Na křižovatce s tvarem klasického čtyřlístku se německá dálnice měla křížit s dálkovou silnicí z Plzně do Ostravy. Práce byly záhy přerušeny a rozestavěná ramena křižovatky i těleso dálnice postupně opět splynuly s krajinou.
 

Plánované, rozestavěné a nedokončené projekty

  • S využitím původně zamýšlené trasy nedokončené dálnice počítá rychlostní silnice R43, která má spojit Brno s Moravskou Třebovou.
  • Páteřní dopravní tepnou předválečného Československa se měla stát 980 km dlouhá Baťova dálnice, naplánovaná z Chebu až do podkarpatského městečka Jasiňa. Mělo se po ní jezdit rychlostí 80 kilometrů v hodině, z velkého snu ale nakonec zůstaly jen mosty, dálniční propustky a náspy, například nevyužité mosty u Senohrab a v údolí Sedlického potoka.
  • Nejkurióznějším prvkem této rovněž nedokončené dálnice jsou dva mosty: dvoupatrový most na dálnici D1 mezi kilometry 78 a 77, kdy spodním patrem vede silnička z Vojslavic do Hořic, a Borovský most nad vodárenskou nádrží Švihov. Tomu na jedné straně chybí násep, a tak vede odnikud nikam.

Další aktuality