Úvod > Aktuality > 21 nejkrásnějších nádraží
21 nejkrásnějších nádraží
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

21 nejkrásnějších nádraží

  • Vydáno16. listopadu 2021
Cestujete vlakem a rádi si prohlédnete hezká nádraží? Pak se vám bude líbit našich 21 tipů. Některá nádraží znáte ze soutěže Nejkrásnější nádraží, jiná zase z filmů či seriálů, a další třeba jako místa, kam jezdíte na dovolenou nebo na výlet. Nejlepší překvapení jsou pak ta, která zatím neznáte – a navíc vám poradíme, kam se můžete podívat v okolí!

1. Nádraží Ostroměř

Hned první ročník soutěže v roce 2007 přinesl vítězství krásnému starému nádraží v Ostroměři u Hořic. Vzniklo už v roce 1870, je krásně upravené, čisté a s pěknou květinovou výzdobou. V Ostroměři budete vystupovat, pokud se vypravíte na výlet třeba do Muzea Eduarda Štorcha a Karla Zemana, které hlídá malý mamut, anebo na procházku po ovocných sadech v okolí.
 

2. Nádraží Trutnov

Stejně stará jako v Ostroměři je nádražní budova v Trutnově, která získala ocenění hned v následujícím roce. Jde o poměrně velké nádraží, které si i po opravách a modernizaci zachovalo historický ráz ze 70. let 19. století. Kdysi tu přestupovali cestující do Janských Lázní, vy se můžete vypravit třeba k dělostřelecké tvrzi Stachelberg anebo na výlet po stopách slavné trutnovské saně.
 

3. Nádraží Horní Lipová a železniční muzeum

I když jste rakouskou horskou dráhou zvanou Semmering nikdy nejeli, určitě jste o ní slyšeli: hluboká údolí, strmá stoupání, tunely a viadukty vysloužily přezdívku Semmering i pro několik našich železničních tratí včetně Slezského Semmeringu, tedy trati, která vede z Hanušovic do Jeseníku. Vlaky po ní jezdí od roku 1888 a zejména úsek mezi Brannou a zastávkou Lipová-lázně nabízí úchvatné výhledy na hřebeny Jeseníků a Rychlebských hor. V bývalém stavědle na nádraží v Horní Lipové našlo domov malé železniční muzeum. Nádraží je dobrým orientačním bodem pro ty, kteří chtějí navštívit vyhlášený lesní bar: leží necelé tři kilometry daleko.
 

4. Hlavní nádraží v Praze

Původní Hlavní nádražíPraze vypadalo docela jinak. Budova z roku 1871 ale záhy přestala kapacitně stačit a na přelomu století byla vypsána veřejná soutěž na její důkladnou přestavbu. Zvítězil projekt architekta Josefa Fanty, který svěřil výzdobu tehdejším předním sochařům Stanislavu Suchardovi, Čeňku Vosmíkovi a Ladislavu Šalounovi. Ti se postarali o malý dobový skandál. Tehdejší puritánská veřejnost totiž protestovala proti ztvárnění zcela nahých obrů Atlantů, podpírajících věže, bez obvyklých fíkových listů, a tak byla celá budova označena jako nemravná. Nádraží prošlo několika modernizacemi, zejména v 70. letech, kdy se k historické budově přistavovala nová odbavovací hala se střešním parkovištěm a stanicí metra Hlavní nádraží. Nejhezčím místem ale stále zůstává stará hala pokladen, zvaná Fantova kavárna.
 

5. Nádraží Kubova Huť

O železniční stanici Kubova Huť na šumavské trati ze Strakonic přes Vimperk do Volar se mluví jako o nádraží na střeše českých železnic. Kubova Huť s nadmořskou výškou 995 metrů totiž je nejvýše položenou železniční stanicí v Čechách. Vlaky tudy začaly jezdit v roce 1900 a pokud plánujete zdolat Boubín, odtud se nabízí nejpohodlnější výstup: od nádraží k vrcholu musíte zdolat „pouhých“ 370 metrů převýšení.
 

6. Nádraží Choceň

Nádraží v Chocni si zachovalo novorenesanční styl 70. let 19. století a v létě bývá vyzdobené květinami: není divu, že vyhrálo jeden z ročníků o nejkrásnější nádraží. Je to zároveň příjemné výchozí místo k výletům do údolí Tiché Orlice. Pamětní deska u vchodu připomíná tragickou smrt Jana Pernera, inženýra a stavitele Olomoucko-pražské dráhy, který se v září 1845 při průjezdu vlaku Chocní zranil a o den později zemřel v nedalekých Pardubicích.
 

7. Nádraží Jindřichův Hradec

Pohledná a přes 130 let stará nádražní budova v Jindřichově Hradci na trati z Veselí nad Lužnicí do Jihlavy se sice v soutěži o nejkrásnější nádraží probojovala jen mezi finalisty, ale přesto patří k nejoblíbenějším výletním cílům v jižních Čechách. Je totiž výchozím bodem obou úzkorozchodných tratí Jindřichohradeckých místních drah. Tady začínají cesty jak přes cimrmanovskou zastávku Kaproun do Nové Bystřice, tak přes Kamenici nad Lipoumuzeem hraček do Obrataně.
 

8. Nádraží Uherské Hradiště

Nádraží v Uherském Hradišti nezapře, že leží na Slovácku: folklorní prvky prý doplňuje příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících. S mírnou nadsázkou už vážně chybí jen slovácký verbuňk a hodové koláčky. V tomto případě je ale stanice mladší než železnice; první vlak do města přijel už v roce 1883, nová staniční budova dle návrhu architekta Karla Dvořáka, vyzdobená typickými nástěnnými slováckými motivy od Rozky Falešníkové z Tasova ale vznikla až v roce 1930.
 

9. Nádraží Doksy

Železniční stanice Doksy leží jen pár minut chůze od Máchova jezera. Uvnitř se ukrývá skutečný klenot: Hraběcí čekárna, jediná v České republice. Provoz na železniční trati z Bakova nad Jizerou do České Lípy totiž začal už 14. listopadu 1867, a tak nezbytným doplňkem stanice byla soukromá čekárna pro rodinu Valdštejnů, která se o zavedení železnice do Doks výrazně zasloužila. Zdobí ji obrazy Máchova jezera a zámku, které namaloval malíř Hugo Ullik.
 

10. Nádraží Černý Kříž

Mezi finalisty soutěže v roce 2018 proklouzlo maličké nádraží Černý Kříž, schované v lesích na trati z Volar do Nového Údolí. Nevelká osada je pojmenovaná podle velkého kamenného kříže vztyčeného na památku schwarzenberského knížecího lesníka, zastřeleného pytlákem. Poblíž u soutoku Teplé a Studené Vltavy leží jedno z nejznámějších nepřístupných rašelinišť, Mrtvý luh, k výletům láká Medvědí stezka a Stožec se Stožeckou kaplí.
 

11. Nádraží Těšnov na zámku Ctěnice

Kdyby nádraží Těšnov zůstalo stát, dnes z něj mohla být třeba elegantní galerie, kavárna nebo železniční muzeum. Všechno ale je jinak: nejkrásnější nádražní budovu v Praze srovnali v roce 1985 se zemí. Přijďte se na ni podívat na zámek Ctěnice, kde je součástí modelového kolejiště. Model, postavený podle historických pramenů, je digitálně řízený a ukazuje provoz vlaků nejenom na zaniklém nádraží Těšnov, ale i na blízkém Negrelliho viaduktu.
 

12. Nádraží Lednice

Jedete do Lednicko-valtického areálu? Svezte se vlakem na nádraží v Lednici! Krásně udržovaná nádražní budova pochází z konce 19. století a je zdobená glazovanou keramikou, vyrobenou v původní lichtenštejnské cihelně v Poštorné. Nádraží vyzařuje atmosféru první republiky a líbilo se i tvůrcům televizního seriálu Četníci z Luhačovic: právě lednické nádraží si zahrálo roli toho luhačovického. To je sice menší, ale také stojí za vidění.
 

13. Nádraží Zubrnice a železniční muzeum

Po železniční trati, která do Zubrnic šplhá z Velkého Března v údolí Labe, projel první vlak 18. srpna 1890. Kromě svezení Zubrnickým motoráčkem můžete navštívit železniční muzeum na nádraží v Zubrnicích. Možná tuhle trať znáte z filmu Páni kluci, který tu v létě 1975 natáčela Věra Plívová-Šimková podle literární předlohy Marka Twaina.
 

14. Nádraží Blíževedly

Titul Nejkrásnější nádraží roku 2018 vyhrála železniční stanice Blíževedly na trati z České Lípy do Lovosic. Nevelké venkovské nádraží vzniklo podle typizovaného předpisu drážních budov společnosti Ústecko-teplická dráha a fungovat začalo v roce 1898. Rekonstruovaná budova je podle organizátorů ankety důkazem toho, že není vždy nutná radikální přestavba, ale že mnohdy stačí dát věcem jen původní vzhled a smysl.
 

15. Nádraží Mimoň

Na své Nejkrásnější nádraží České republiky roku 2016 jsou hrdí i Mimoňští. Má zvláštní historii a docela málo scházelo málo k tomu, aby nevzniklo. Do soutěže bylo nominováno s poselstvím „…my 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.“  Nádraží patří k životu města, umožnilo jeho hospodářský růst a spojuje Mimoň s Českou Lípou a Libercem a jejich prostřednictvím se světem.
 

16. Nádraží Čeladná

Mezi finalisty soutěže o Nejkrásnější nádraží České republiky se probojovala železniční stanice v Čeladné na trati z Ostravy do Valašského Meziříčí. Novostavba z roku 2011 je postavená z cihel, dřeva a kamene tak, aby zapadla do koloritu zdejší horalské krajiny, ale jinak je skrz naskrz moderní: je bezbariérová, má přístřešek pro kola a ekologické tepelné čerpadlo.
 

17. Nádraží Rozsochy

V konkurenci dalších 67 stanic v roce 2019 zvítězila železniční stanice v Rozsochách na Vysočině. Venkovské nádraží stojí na trati ze Žďáru nad Sázavou do Tišnova od roku 1905 a cestující si vychvalují jeho kouzlo: „Je čisté a s příjemnou atmosférou. V zimě se tu projevuje drsnější ráz krajiny, v létě se jedná o nejkrásnější místo na světě. Houkání vlaků je slyšet na kilometry daleko.“
 

18. Nádraží a kavárna Káva s párou v Litoměřicích

Vlaky tu sice už dávno nejezdí, přesto nádraží v Litoměřicích zůstalo stát. Sloužilo jako byty a kanceláře, než se v roce 2014 otevřela kavárna Káva s párou. Vnitřní i vnější prostory jsou laděné do atmosféry první republiky, starý provoz stylově připomíná malá parní lokomotiva Krauss München z roku 1897, na zahrádce najdete modelovou železnici s dominantami města.
 

19. Nádraží a Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově

Jediná ozubnicová železnice v Česku vedoucí z Tanvaldu do Harrachova dokonce má vlastní muzeum, a to v Kořenově. Na vlastní oči tu uvidíte kousek kolejí i s ozubnicí, tedy zubatou kolejí uprostřed kolejového pásu. K muzeu patří i malá důlní železnice v parčíku vedle stanice a také kamenná výtopna, kde kdysi lokomotivy ze Zubačky procházely údržbou a potřebnými opravami. V lednu 1987 se její střecha prolomila pod záplavami sněhu a opravit se ji podařilo teprve před pár lety.
 

20. Nádraží Loděnice

V roce 1968 získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film snímek režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Natáčel se podle novely Bohumila Hrabala, který koncem války sloužil jako výpravčí ve stanici Kostomlaty nad Labem a inspiroval jej skutečný výbuch německého muničního vlaku v březnu 1945. Téměř celý film se ale natáčel v Loděnici, zastávce na trati z Prahy přes Rudnou do Berouna. Kromě pamětní desky tu je malé železniční muzeum, Ostře sledované vlaky připomíná také krátká naučná stezka.
 

21. Nádraží v parku Boheminium v Mariánských Lázních

V parku miniatur Boheminium v Mariánských Lázních jsou celý rok vystavené desítky dokonalých zmenšenin památek z celé republiky. Na své si tu přijdou i železniční fandové: nechybí totiž ani malá modelová železnice se železničním muzeem v Lužné, samozřejmě v menším rozsahu než skutečné muzeum.
Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Železnice Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě – nejkratší mezinárodní železnice na světě

Nové Údolí na Šumavě je jedním z nejkrásnějších míst v České republice. Leží na státní hranici s Německem, kde bývala rušná pohraniční osada, ze které se však do dnešních dnů zachovala jedna chalupa, bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží.

Prestižní titul Stavba roku 2021 získalo deset staveb

Prestižní titul Stavba roku 2021 získalo deset staveb

Celkem 10 titulů Stavba roku 2021 a dvě nominace na titul Zahraniční stavba roku 2021 bylo 18. října uděleno v rámci již 29. ročníku jedinečné a prestižní celorepublikové soutěžní přehlídky Stavba roku 2021. Hlavním organizátorem soutěže je Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, která je zároveň i vypisovatelem soutěže, spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Svazem podnikatelů ve stavebnictví v ČR.

Známé i neznámé stavby architekta Antonína Wiehla

Známé i neznámé stavby architekta Antonína Wiehla

V roce 2016 uplynulo 170 let ode dne, kdy se narodil architekt, výtvarník a mecenáš Antonín Wiehl. Na výlet po stopách autora architektonického návrhu vyšehradského Slavína a dalších známých i méně známých památníků a budov vás zve portál Kudy z nudy.

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

Žádná železniční trať u nás není strmější než ozubnicová železnice, která vede z Tanvaldu do Harrachova. Jízda zubačkou je zážitkem nejenom pro nadšené výletníky, milovníky železnic a fanoušky technických kuriozit, ale i pro rodiny s dětmi a fotografy.

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

Hádejte: který druh dopravy patří k nejbezpečnějším, zároveň je šetrný k životnímu prostředí a odborníci mu prorokují významnou úlohu v budoucnosti? Je to železnice, a právě na její podporu byl rok 2021 vyhlášen Evropským rokem železnic. Proč právě letos? Čeká nás totiž několik důležitých výročí, například 175 let od historicky prvního železničního spojení mezi dvěma hlavními městy Evropské unie z Paříže do Bruselu a také dvě výročí moderních vysokorychlostních vlaků, 40 let TGV a 30 let ICE.

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

Dokud neskončí 21. století, výčet novinek, opravených historických památek a zdařilých rekonstrukcí posledních let samozřejmě nemůže být kompletní. Už teď ale můžete hádat, které se promění v architektonické trvalky a na začátku 22. století se objeví ve výčtu nejkrásnějších staveb za posledních sto let.

21 nejkrásnějších proměn: hradní paláce, hotely, zámky, zahrady i továrny

21 nejkrásnějších proměn: hradní paláce, hotely, zámky, zahrady i továrny

V roce končícím číslicí 21 vám symbolicky nabízíme přehlídku jednadvaceti zdařilých rekonstrukcí. Užijte si společně s portálem Kudy z nudy jednadvacet příběhů o tom, jak zanedbané a roky opomíjené hrady, zámky a další památky, roubenky, staré továrny i ryze praktické technické stavby vstaly z popela, chytily druhý dech a rozzářily se k novému životu.

Naplánujte si návštěvu sedmi unikátních technických památek Prahy

Naplánujte si návštěvu sedmi unikátních technických památek Prahy

Viadukty a mosty, vodárenské věže, železniční tratě, industriální architektura, tunely a další technické stavby potkáváme v Praze na každém kroku. Mají své zvláštní kouzlo, zajímavou historii a nabízejí zpestření běžných pražských procházek. A hlavně jsme vybrali pár takových, kde nemusíte čekat na hlavní sezonu a můžete je navštívit hned.

Železniční viadukt ve Smržovce

Železniční viadukt ve Smržovce

Jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů v České republice. Již za hlavním smržovským nádražím je hluboké údolí, které viadukt přemosťuje. Nabízí se oku lahodící pohled na výjimečnou vyváženost umělé stavby s okolní krajinou.

Neznámá místa: jedna z deseti nejkrásnějších evropských tratí vede z lázní do lázní

Neznámá místa: jedna z deseti nejkrásnějších evropských tratí vede z lázní do lázní

Kdybyste měli vybrat nejkrásnější železniční trať v Česku, která by to byla? Volba serveru The Guardian.com vás možná překvapí: mezi deset nejkrásnějších železničních tratí starého kontinentu totiž zařadil celkem nenápadnou jednokolejku, která spojuje dvě vyhlášená lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Jindřichohradecká úzkokolejka – úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce

Jindřichohradecká úzkokolejka – úzkorozchodné tratě z Jindřichova Hradce

Jeli jste někdy parním vlakem? Pokud ne, můžete se svézt některým z jindřichohradeckých pravidelných parních vlaků, které se vypravují na cestu během letní sezóny. Projeďte se po poslední úzkorozchodné železnici v Čechách.

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně

Romantická trať z Karlových Varů do Mariánských Lázní slouží veřejnosti už od roku 1898. Trať označená v jízdním řádu číslem 149 je dlouhá 53 kilometrů a vede z velké části chráněnou oblastí Slavkovský les.

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy do Týnce nad Sázavou a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 28. září.