ÚvodAktualityNaše nejkrásnější nádraží: Českou republikou po železnici
Zážitky

Naše nejkrásnější nádraží: Českou republikou po železnici

Poslechněte si audio verzi článku
Cestování vlakem je populární, romantické a má své kouzlo. Pro někoho je důležité to, že rozsáhlá železniční síť spojuje všechny konce naší země a cestování je jednoduché, jiní zase ocení architekturu a nostalgii starých nádraží. Na Kudy z nudy jsme pro vás vybrali krásná a zajímavá nádraží, která stojí za pozornost. Některá znáte ze soutěže Nejkrásnější nádraží, jiná zase z filmů či seriálů, a další třeba jako místa, kam jezdíte na dovolenou nebo na výlet. Nejlepší překvapení jsou pak ta, která zatím neznáte – a navíc vám poradíme, kam se můžete podívat v okolí!

1. Hlavní nádraží v Praze

Původní Hlavní nádražíPraze vypadalo docela jinak. Budova z roku 1871 ale záhy přestala kapacitně stačit a na přelomu století byla vypsána veřejná soutěž na její důkladnou přestavbu. Zvítězil projekt architekta Josefa Fanty, který svěřil výzdobu tehdejším předním sochařům Stanislavu Suchardovi, Čeňku Vosmíkovi a Ladislavu Šalounovi. Ti se postarali o malý dobový skandál. Tehdejší puritánská veřejnost totiž protestovala proti ztvárnění zcela nahých obrů Atlantů, podpírajících věže, bez obvyklých fíkových listů, a tak byla celá budova označena jako nemravná. Nádraží prošlo několika modernizacemi, zejména v 70. letech, kdy se k historické budově přistavovala nová odbavovací hala se střešním parkovištěm a stanicí metra Hlavní nádraží. Nejhezčím místem ale stále zůstává stará hala pokladen, zvaná Fantova kavárna. Další modernizace podle dánského studia Henning Larsen Architects počítá s propojením Vrchlického sadů, nové odbavovací haly a nové tramvajové trati, která k nádraží povede od Národního muzea.
 

2. Depozitář Slovenské strely v Kopřivnici

Titul Stavba roku 2021 získal depozitář Slovenské strely v Kopřivnici. Jde vlastně o nádraží pro jediný vlak: motorový vůz M 290.002. Byl vyroben v kopřivnické Tatře a od roku 1936 jezdil na trati z Prahy do Bratislavy, proto se mu říkalo Slovenská strela. V té době šlo o nejrychlejší spoj, který jezdil po československých kolejích, trasu urazil za čtyři hodiny a 50 minut. Dnes je Slovenská strela zařazená mezi technické národní kulturní památky a má trvalé místo v moderním, velkoryse pojatém prostoru, v těsném sousedství Muzea nákladních automobilů Tatra.
 

3. Nádraží a Muzeum ozubnicové dráhy v Kořenově

Jediná ozubnicová železnice v Česku vedoucí z Tanvaldu do Harrachova dokonce má vlastní muzeum, a to v Kořenově. Vystavený je kousek kolejí i s ozubnicí, tedy zubatou kolejí uprostřed kolejového pásu. K muzeu patří i malá důlní železnice v parčíku vedle stanice a také kamenná výtopna, kde kdysi lokomotivy ze Zubačky procházely údržbou a potřebnými opravami. V lednu 1987 se její střecha prolomila pod záplavami sněhu a opravit se ji podařilo teprve v letech 2015 až 2016.
 

4. Nádraží Loděnice

V roce 1968 získal Oscara za nejlepší cizojazyčný film snímek režiséra Jiřího Menzela Ostře sledované vlaky. Natáčel se podle novely Bohumila Hrabala, který koncem války sloužil jako výpravčí ve stanici Kostomlaty nad Labem a inspiroval jej skutečný výbuch německého muničního vlaku v březnu 1945. Téměř celý film se ale natáčel v Loděnici, zastávce na trati z Prahy přes Rudnou do Berouna. Kromě pamětní desky tu je malé železniční muzeum, film připomíná také krátká naučná stezka.
 

5. Nádraží Kubova Huť

O železniční stanici Kubova Huť na šumavské trati ze Strakonic přes Vimperk do Volar se mluví jako o nádraží na střeše českých železnic. Kubova Huť s nadmořskou výškou 995 metrů totiž je nejvýše položenou železniční stanicí v Čechách. Vlaky tudy začaly jezdit v roce 1900 a pokud plánujete zdolat Boubín, odtud se nabízí nejpohodlnější výstup: od nádraží k vrcholu musíte zdolat „pouhých“ 370 metrů převýšení.
 

6. Masarykovo nádraží v Praze

Titul nejstaršího železničního nádraží v PrazeMasarykovo nádraží. Jeho umístění v roce 1842 navrhl projektant a stavitel železničních tratí Jan Perner, a nádraží ve své době patřilo k největším v Evropě. Budova si dodnes zachovala historický vzhled, nádraží ovšem čeká výrazná a rozsáhlá proměna. Z mezinárodní urbanisticko-architektonické soutěže vítězně vyšlo studio britské architektky s iráckými kořeny Zahy Hadid. Novinkou bude také železniční a elektrotechnické muzeum, které v areálu bývalé železniční výtopny a dílen na Masarykově nádraží buduje Národní technické muzeum.
 

7. Nádraží Horní Lipová a železniční muzeum

I když jste rakouskou horskou dráhou zvanou Semmering nikdy nejeli, určitě jste o ní slyšeli: hluboká údolí, strmá stoupání, tunely a viadukty vysloužily přezdívku Semmering i pro několik našich železničních tratí včetně Slezského Semmeringu, tedy trati, která vede z Hanušovic do Jeseníku. Vlaky po ní jezdí od roku 1888 a zejména úsek mezi Brannou a zastávkou Lipová-lázně nabízí úchvatné výhledy na hřebeny Jeseníků a Rychlebských hor. V bývalém stavědle na nádraží v Horní Lipové našlo domov malé železniční muzeum. Nádraží je dobrým orientačním bodem pro ty, kteří chtějí navštívit vyhlášený lesní bar: leží necelé tři kilometry daleko.
 

8. Nádraží Ostroměř

Nejkrásnější nádraží roku byla anketa pořádaná v letech 2007–2019 asociací Entente Florale CZ. Kandidáty na titul navrhovala veřejnost, která také rozhodovala o vítězi. Hned první ročník soutěže v roce 2007 přinesl vítězství krásnému starému nádraží v Ostroměři u Hořic. Vzniklo už v roce 1870, je krásně upravené, čisté a s pěknou květinovou výzdobou. V Ostroměři budete vystupovat, pokud se vypravíte na výlet třeba do Muzea Eduarda Štorcha a Karla Zemana, které hlídá malý mamut, anebo na procházku po ovocných sadech v okolí.
 

9. Nádraží Trutnov

Stejně stará jako v Ostroměři je nádražní budova v Trutnově, která získala ocenění hned v následujícím roce. Jde o poměrně velké nádraží, které si i po opravách a modernizaci zachovalo historický ráz ze 70. let 19. století. Kdysi tu přestupovali cestující do Janských Lázní, vy se můžete vypravit třeba k dělostřelecké tvrzi Stachelberg anebo na výlet po stopách slavné trutnovské saně.
 

10. Nádraží Choceň

Nádraží v Chocni si zachovalo novorenesanční styl 70. let 19. století a v létě bývá vyzdobené květinami: není divu, že vyhrálo jeden z ročníků o nejkrásnější nádraží. Je to zároveň příjemné výchozí místo k výletům do údolí Tiché Orlice. Pamětní deska u vchodu připomíná tragickou smrt Jana Pernera, inženýra a stavitele Olomoucko-pražské dráhy, který se v září 1845 při průjezdu vlaku Chocní zranil a o den později zemřel v nedalekých Pardubicích.
 

11. Nádraží Uherské Hradiště

Nádraží v Uherském Hradišti nezapře, že leží na Slovácku: folklorní prvky prý doplňuje příznačná slovácká přívětivost zaměstnanců i cestujících. S mírnou nadsázkou už vážně chybí jen slovácký verbuňk a hodové koláčky. V tomto případě je ale stanice mladší než železnice; první vlak do města přijel už v roce 1883, nová staniční budova dle návrhu architekta Karla Dvořáka, vyzdobená typickými nástěnnými slováckými motivy od Rozky Falešníkové z Tasova ale vznikla až v roce 1930.
 

12. Nádraží Doksy

Železniční stanice Doksy leží jen pár minut chůze od Máchova jezera. Uvnitř se ukrývá skutečný klenot: Hraběcí čekárna, jediná v České republice. Provoz na železniční trati z Bakova nad Jizerou do České Lípy totiž začal už 14. listopadu 1867, a tak nezbytným doplňkem stanice byla soukromá čekárna pro rodinu Valdštejnů, která se o zavedení železnice do Doks výrazně zasloužila. Místnost zdobí obrazy Máchova jezera a zámku Doksy, které namaloval malíř Hugo Ullik.
 

13. Nádraží Černý Kříž

Mezi finalisty soutěže v roce 2018 proklouzlo maličké nádraží Černý Kříž, schované v lesích na trati z Volar do Nového Údolí. Nevelká osada je pojmenovaná podle velkého kamenného kříže vztyčeného na památku schwarzenberského knížecího lesníka, zastřeleného pytlákem. Poblíž u soutoku Teplé a Studené Vltavy leží jedno z nejznámějších nepřístupných rašelinišť, Mrtvý luh, k výletům láká Medvědí stezka a Stožec se Stožeckou kaplí.
 

14. Nádraží Těšnov na zámku Ctěnice

Kdyby nádraží Těšnov zůstalo stát, dnes z něj mohla být třeba elegantní galerie, kavárna nebo železniční muzeum. Všechno ale je jinak: nejkrásnější nádražní budovu v Praze srovnali v roce 1985 se zemí. Přijďte se na ni podívat na zámek Ctěnice, kde je součástí modelového kolejiště. Model, postavený podle historických pramenů, je digitálně řízený a ukazuje provoz vlaků nejenom na zaniklém nádraží Těšnov, ale i na blízkém Negrelliho viaduktu.
 

15. Nádraží Lednice

Jedete do Lednicko-valtického areálu? Svezte se vlakem na nádraží v Lednici! Krásně udržovaná nádražní budova pochází z konce 19. století a je zdobená glazovanou keramikou, vyrobenou v lichtenštejnské cihelně v Poštorné. Nádraží vyzařuje atmosféru první republiky a líbilo se i tvůrcům televizního seriálu Četníci z Luhačovic: právě lednické nádraží si zahrálo roli toho luhačovického. To je sice menší, ale také stojí za vidění.
 

16. Nádraží Zubrnice a železniční muzeum

Po železniční trati, která do Zubrnic šplhá z Velkého Března v údolí Labe, projel první vlak 18. srpna 1890. Kromě svezení Zubrnickým motoráčkem můžete navštívit železniční muzeum na nádraží v Zubrnicích. Možná tuhle trať znáte z filmu Páni kluci, který tu v létě 1975 natáčela Věra Plívová-Šimková podle literární předlohy Marka Twaina.
 

17. Nádraží Blíževedly

Titul Nejkrásnější nádraží roku 2018 vyhrála železniční stanice Blíževedly na trati z České Lípy do Lovosic. Nevelké venkovské nádraží vzniklo podle typizovaného předpisu drážních budov společnosti Ústecko-teplická dráha a fungovat začalo v roce 1898. Rekonstruovaná budova je podle organizátorů ankety důkazem toho, že není vždy nutná radikální přestavba, ale že mnohdy stačí dát věcem jen původní vzhled a smysl.
 

18. Nádraží Mimoň

Na své Nejkrásnější nádraží České republiky roku 2016 jsou hrdí i Mimoňští. Má zvláštní historii a docela málo scházelo málo k tomu, aby nevzniklo. Do soutěže Nejkrásnější nádraží bylo nominováno s poselstvím „…my 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.“  Nádraží patří k životu města, umožnilo jeho hospodářský růst a spojuje Mimoň s Českou Lípou a Libercem a jejich prostřednictvím se světem.
 

19. Nádraží Čeladná

Mezi finalisty soutěže o Nejkrásnější nádraží České republiky se probojovala železniční staniceČeladné na trati z Ostravy do Valašského Meziříčí. Novostavba z roku 2011 je postavená z cihel, dřeva a kamene tak, aby zapadla do koloritu zdejší horské krajiny, ale jinak je skrz naskrz moderní: je bezbariérová, má přístřešek pro kola a ekologické tepelné čerpadlo.
 

20. Nádraží Rozsochy

V konkurenci dalších 67 stanic v roce 2019 zvítězila železniční stanice v Rozsochách na Vysočině. Venkovské nádraží stojí na trati ze Žďáru nad Sázavou do Tišnova od roku 1905 a cestující si vychvalují jeho kouzlo: „Je čisté a s příjemnou atmosférou. V zimě se tu projevuje drsnější ráz krajiny, v létě se jedná o nejkrásnější místo na světě. Houkání vlaků je slyšet na kilometry daleko.“
 

21. Nádraží a kavárna Káva s párou v Litoměřicích

Vlaky tu sice už dávno nejezdí, přesto nádraží v Litoměřicích zůstalo stát. Sloužilo jako byty a kanceláře, než se v roce 2014 otevřela kavárna Káva s párou. Vnitřní i vnější prostory jsou laděné do atmosféry první republiky, starý provoz stylově připomíná malá parní lokomotiva Krauss München z roku 1897, na zahrádce najdete modelovou železnici s dominantami města.
 

22. Nové nádraží v Brně

Už dlouho čeká na nové železniční nádraží Brno. Vyroste podle projektu vítězů mezinárodní soutěže z ateliéru Benthem Crouwel Architects na místě dnešního Dolního nádraží. V okolí vznikne nová čtvrť Trnitá a také nový bulvár, který nádraží spojí s centrem města a opticky také s katedrálou svatého Petra a Pavla. Veřejná prostranství umožní volný pohyb pěších i cyklistů, prostor bude propojený s nábřežím řeky Svratky.
 

23. Nádraží v České Lípě

Moderní železniční nádraží má Česká Lípa. Při rozsáhlé rekonstrukci vznikla nová odbavovací hala s nástupišti a podchodem, typickým prvkem jsou prolamované podhledy a střecha z laminátových desek se vzorem dřeva s vystupujícím bodovým osvětlením.
 

24. Nádraží Ostrava-Svinov

Jedním z prvních nádraží, které prošlo povedenou rekonstrukcí, bylo nádraží Ostrava-Svinov. Leží na trati z Přerova do Bohumína a ve stanici z ní odbočují tratě do Opavy a Českého Těšína. Starou výpravní budovu z roku 1845 doplnila v roce 2006 prosklená odbavovací hala podle projektu architekta Václava Filandra. Přes skleněnou stěnu je vidět rekonstruovaná fasáda historické nádražní budovy, modernizace změnila také okolí s autobusovými terminály. Nádraží získalo několik ocenění, například v Grand prix architektů v roce 2007 v kategorii Rekonstrukce.
 

25. Nádraží Martinice v Krkonoších

Původní elektromechanické zařízení, které je stále v provozu již od poloviny 20. století, železniční muzeum a také spolek, který se věnuje záchraně a obnově zchátralých objektů v areálu stanice. To všechno je nádraží Martinice v Krkonoších, v roce 2016 zařazené mezi kulturní památky České republiky. V provozu je už více než 150 let a leží na trati z Trutnova do Jilemnice.
 

26. Nádraží v parku Boheminium v Mariánských Lázních

V parku miniatur Boheminium v Mariánských Lázních jsou celý rok vystavené desítky dokonalých zmenšenin památek z celé republiky. Na své si tu přijdou i železniční fandové: nechybí totiž ani malá modelová železnice se železničním muzeem v Lužné, samozřejmě v menším rozsahu než skutečné muzeum.
 

27. Nádraží v Českých Budějovicích: nádraží, které voní

Budova nádraží v Českých Budějovicích začala sloužit veřejnosti v roce 1908.  Po více než sto letech prošel památkově chráněný objekt největší přestavbou ve své historii. Nádraží se proměnilo od základů: je bezbariérové, má vyhřívanou podlahu, vznikly tu nové obchody a pasáž propojující severní věž s hlavní odbavovací halou. Zajímavým detailem je vůně přidaná do vzduchotechniky, která celé nádraží jemně provoní.
 

28. Hlavní nádraží v Plzni

Náročnou rekonstrukcí prošla památkově chráněná budova Hlavního nádraží v Plzni. Modernizaci kolejiště a celkovou obnovu střechy, fasády a interiérů doplnil bezbariérový přístup, a tím kvalitnější služby pro cestující. Součástí dolní haly je multifunkční expozice s historickou drezínou Tatra Kyklop.
 

29. Nádraží Praha-Radotín

Na modernizaci železniční trati směrem na Smíchovské nádraží navázalo nové nádraží v Praze-Radotíně. Prosklená budova nabízí cestujícím moderní zázemí s čekárnou, prodejnou jízdenek, toaletami, kavárnou a obchody, samozřejmostí je bezbariérový přístup.
 

30. Bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6

Nádraží, kde už žádné vlaky nezastavují, přesto ale slouží dál: to je bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6 na okraji Stromovky, které se proměnilo v kulturní centrum. Krásná klasicistní budova nabízí galerii, bistro a půjčovnu kol, cyklisté odtud mohou vyrazit po cyklostezce do Troji nebo do Klecan.
 

Další moderní nádraží

  • Nádraží v České republice se mění před očima. Správa železnic rekonstruuje desítky budov současně. Celkovou obnovou prochází například nádraží Praha-Bubny, nádraží Ostrava-Vítkovice, nádraží Františkovy Lázně, nádraží Lovosice, nádraží Jaroměř, nádraží Bečov nad Teplou, nádraží Čáslav, nádraží Jihlava, nádraží Hlinsko nebo nádraží Ústí nad Labem-Střekov.
  • Zatímco v Žatci se rekonstruuje historická nádražní budova z roku 1873, úplně novou budovu dostane hlavní nádraží v Mladé Boleslavi. Novou tvář bude mít také nádraží v Hranicích, vítězný návrh nové nádražní budovy je dílem švýcarsko-českého konsorcia Nemec Taller Architektur.
  • Také stará železniční budova v Kladně zmizí a nahradí ji nové nádraží. Připomínkou starého nádraží tak budou jen seriály a filmy, v nichž se nádraží objevilo, třeba v sérii režiséra Dušana Kleina o básnících, v seriálu Chlapci a chlapi či ve filmu Rašín z produkce České televize.
  • Velká změna čeká nádraží Brno-Královo Pole, druhé nejvytíženější nádraží v Brně. Moderní nádražní budova poslouží i jako zázemí pro dopravní terminál. Všechna nástupiště budou bezbariérová, rozšíří se podchod a zároveň propojí prostor před nádražím s okolními ulicemi.
Bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6 Památky

Bývalé nádraží Praha-Bubeneč – Stanice 6

Nádraží Bubeneč bylo postaveno roku 1850, provoz zde byl ukončen v roce 2014, nyní patří městské části Praha 6. Po kompletní rekonstrukci zde 28. srpna 2024 otevřelo multifunkční centrum Stanice 6.

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

21 ikonických staveb 21. století: z historických center měst až do lesů a na vrcholky hor

Dokud neskončí 21. století, výčet novinek, opravených historických památek a zdařilých rekonstrukcí posledních let samozřejmě nemůže být kompletní. Už teď ale můžete hádat, které se promění v architektonické trvalky a na začátku 22. století se objeví ve výčtu nejkrásnějších staveb za posledních sto let. Připomeňte si je na Kudy z nudy třeba při Světovém dni architektury, který se slaví vždy první pondělí v říjnu.

Naplánujte si návštěvu unikátních technických památek Prahy

Naplánujte si návštěvu unikátních technických památek Prahy

Viadukty a mosty, vodárenské věže, železniční tratě, industriální architektura, tunely a další technické stavby potkáváme v Praze na každém kroku. Mají své zvláštní kouzlo, zajímavou historii a nabízejí zpestření běžných pražských procházek. A hlavně jsme vybrali pár takových, kde nemusíte čekat na hlavní sezonu a můžete je navštívit hned.

Nejkratší mezinárodní železnice na světě – trať Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě

Nejkratší mezinárodní železnice na světě – trať Nové Údolí – Haidmühle na Šumavě

Nové Údolí na Šumavě je jedním z nejkrásnějších míst v České republice. Leží na státní hranici s Německem, kde bývala rušná pohraniční osada, ze které se však do dnešních dnů zachovala jedna chalupa, bývalý celní úřad pro pěší a malé romantické nádraží.

Nákladové Nádraží Žižkov Památky

Nákladové Nádraží Žižkov

Významnou památkou na území městské části Praha 3 je Nákladové nádraží Žižkov, které bylo v době svého vzniku chloubou prvorepublikových Československých státních drah.

Jindřichohradecké úzkokolejky Zážitky

Jindřichohradecké úzkokolejky

Jeli jste někdy parním vlakem? Pokud ne, můžete vyzkoušet zážitkové jízdy úzkokolejkou a vybrat si z parních nebo dieselových vlaků, které se vypravují na cestu během letní sezóny. Projeďte se po poslední úzkorozchodné železnici v Čechách.

100 tipů na výlet za vlaky a po kolejích Českem

100 tipů na výlet za vlaky a po kolejích Českem

Máte cestovatelského ducha a rytmus kolébání vlaku vám zrychluje tep? Inspirujte se našimi tipy a projeďte se s námi po kolejích zajímavých železničních tratí nebo ve vagonech tažených parními lokomotivami Českem.

Nejkrásnější proměny památek: hradní paláce, hotely, zámky, zahrady i továrny

Nejkrásnější proměny památek: hradní paláce, hotely, zámky, zahrady i továrny

Krásné proměny: podívejte se na nejlépe opravené památky a přehlídku zdařilých rekonstrukcí. Užijte si společně s portálem Kudy z nudy příběhy o tom, jak zanedbané a roky opomíjené hrady, zámky a další památky, roubenky, staré továrny i ryze praktické technické stavby vstaly z popela, chytily druhý dech a rozzářily se k novému životu.

Fantova budova na Hlavním nádraží v Praze Památky

Fantova budova na Hlavním nádraží v Praze

Výpravní budova od architekta Josefa Fanty je dominantou největšího osobního nádraží v České republice a vznikla v letech 1901-1909. K odbavování cestujících sloužila do otevření nové podzemní haly v roce 1977. Od roku 2012 probíhá postupná rekonstrukce, v objektu se konají komentované prohlídky.

Fantova kavárna na pražském Hlavním nádraží Gurmánská turistika

Fantova kavárna na pražském Hlavním nádraží

Hlavní nádraží v Praze patří k nejvýznamnějším secesním památkám v Česku, je národní kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení při čekání na vlak. Vychutnejte si kousek historie ve Fantově kavárně.

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách Památky

Železniční expozice Moldavské dráhy v Krušných horách

Nadšenci z Klubu přátel Krušnohorské železnice zbudovali expozici v budově nádraží Osek – město, která je součástí unikátní trati Most – Moldava.

Historická budova nádraží v Karviné – Karvinské nádraží Památky

Historická budova nádraží v Karviné – Karvinské nádraží

Karviná město, dříve Fryštát, je někdejší železniční stanice, která se nachází v karvinské části Nové Město, na pozůstatku železniční trati Petrovice u Karviné – Karviná hlavní nádraží (dnes Karviná-Doly) v km 4,905. Historickou budovu se nyní snaží zrekonstruovat spolek.

Známé i neznámé stavby architekta Antonína Wiehla

Známé i neznámé stavby architekta Antonína Wiehla

V roce 2016 uplynulo 170 let ode dne, kdy se narodil architekt, výtvarník a mecenáš Antonín Wiehl. Na výlet po stopách autora architektonického návrhu vyšehradského Slavína a dalších známých i méně známých památníků a budov vás zve portál Kudy z nudy.

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem Památky

Elinka – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Železniční trať Tábor-Bechyně je nejstarší meziměstskou elektrickou dráhou nejen u nás, ale i ve střední Evropě. Provoz zahájila 21. června roku 1903 a jezdí dodnes.

Železnice Šenovka – muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova Zážitky

Železnice Šenovka – muzejní železnice z České Kamenice do Kamenického Šenova

Šenovka – kamenický motoráček je historický vlak, který jezdí po muzejní sklářské lokálce z České Kamenice do Kamenického Šenova a zpět.

Železniční stanice a muzeum provozu na trati Martinice v Krkonoších Památky

Železniční stanice a muzeum provozu na trati Martinice v Krkonoších

Železniční stanice Martinice v Krkonoších je unikátem. Od srpna 2019 je zde nové muzeum. Železniční spolek se věnuje záchraně a obnově zchátralých objektů v areálu stanice.

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice Památky

Negrelliho viadukt – nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.

Železniční viadukt ve Smržovce Památky

Železniční viadukt ve Smržovce

Jeden z nejkrásnějších železničních viaduktů v České republice. Již za hlavním smržovským nádražím je hluboké údolí, které viadukt přemosťuje. Nabízí se oku lahodící pohled na výjimečnou vyváženost umělé stavby s okolní krajinou.

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak Zážitky

Posázavský motoráček – pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy do Týnce nad Sázavou a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 28. září.

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

#světovéČesko a výlet se zubačkou po nejstrmější železnici v Česku

Žádná železniční trať u nás není strmější než ozubnicová železnice, která vede z Tanvaldu do Harrachova. Jízda zubačkou je zážitkem nejenom pro nadšené výletníky, milovníky železnic a fanoušky technických kuriozit, ale i pro rodiny s dětmi a fotografy.

Neznámá místa: jedna z deseti nejkrásnějších evropských tratí vede z lázní do lázní

Neznámá místa: jedna z deseti nejkrásnějších evropských tratí vede z lázní do lázní

Kdybyste měli vybrat nejkrásnější železniční trať v Česku, která by to byla? Volba serveru The Guardian.com vás možná překvapí: mezi deset nejkrásnějších železničních tratí starého kontinentu totiž zařadil celkem nenápadnou jednokolejku, která spojuje dvě vyhlášená lázeňská města, Karlovy Vary a Mariánské Lázně.

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka Památky

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze je vůbec největší osobní nádraží v České republice. Zdaleka však není nádražím nejstarším. Jeho historie se začala psát roku 1869 a do dnešní podoby bylo přestavěno podle návrhu architekta Josefa Fanty.

Ubytování na nádraží Jedlová Ubytování

Ubytování na nádraží Jedlová

V nádražní budově v Jedlové na Děčínsku prodávají nejen jízdenky na vlak, ale také si tu lze domluvit netradiční nocleh. K dispozici jsou tři apartmány v rekonstruované výpravní budově.

Prestižní titul Stavba roku 2021 získalo deset staveb

Prestižní titul Stavba roku 2021 získalo deset staveb

Celkem 10 titulů Stavba roku 2021 a dvě nominace na titul Zahraniční stavba roku 2021 bylo 18. října uděleno v rámci již 29. ročníku jedinečné a prestižní celorepublikové soutěžní přehlídky Stavba roku 2021. Hlavním organizátorem soutěže je Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství, která je zároveň i vypisovatelem soutěže, spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, Českou komorou autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě a Svazem podnikatelů ve stavebnictví v ČR.

Dráha národního parku Česko-Saské Švýcarsko Zážitky

Dráha národního parku Česko-Saské Švýcarsko

Dráha národního parku je soubor tří tratí, které dohromady obkružují národní parky České a Saské Švýcarsko a vedou i chráněnými oblastmi Lužických hor, Českého Středohoří a Labských pískovců.

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

7 věcí, které nevíte o… Evropském roku železnic a železničních kuriozitách

Hádejte: který druh dopravy patří k nejbezpečnějším, zároveň je šetrný k životnímu prostředí a odborníci mu prorokují významnou úlohu v budoucnosti? Je to železnice, a právě na její podporu byl rok 2021 vyhlášen Evropským rokem železnic. Proč právě letos? Čeká nás totiž několik důležitých výročí, například 175 let od historicky prvního železničního spojení mezi dvěma hlavními městy Evropské unie z Paříže do Bruselu a také dvě výročí moderních vysokorychlostních vlaků, 40 let TGV a 30 let ICE.

Bezdružická lokálka Pňovany – Bezdružice a muzeum železnice Zážitky

Bezdružická lokálka Pňovany – Bezdružice a muzeum železnice

Místní železnice neboli lokálka – samo slovo o sobě vyvolává romantické představy a vzpomínky nejednoho trampa, turisty a příznivce stříbřitých kolejí. Trať Pňovany – Bezdružice byla zprovozněna v roce 1901 a dodnes nabízí výhled do malebné krajiny. Ve stanici Bezdružice se nachází malé muzeum.

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně Zážitky

Trať Karlovy Vary – Mariánské Lázně

Romantická trať z Karlových Varů do Mariánských Lázní slouží veřejnosti už od roku 1898. Trať označená v jízdním řádu číslem 149 je dlouhá 53 kilometrů a vede z velké části chráněnou oblastí Slavkovský les.

Další aktuality

Nechte se okouzlit atmosférou nejkrásnějších adventních trhů v Česku

Čas adventu má dnes většina z nás spojený s rozzářenými ulicemi, slavnostní výzdobou a veselým shonem na vánočních trzích. Pokud si i letos chystáte užít onu magickou atmosféru adventních trhů, poradíme vám, kam se vypravit za nejlepším punčem, bohatým kulturním programem anebo Ježíškovou poštou.
13. listopad 2024 9:21
Zážitky

Tipy proti nudě... aneb nejlepší tipy na víkendové akce pro děti

Kudy z nudy přináší tipy na zajímavý program pro rodiny s dětmi na víkend (16.11. – 17.11.) v Praze a jejím okolí, Čechách, Moravě i Slezsku. Vyberte si rodinné programy, zábavu a zážitky pro malé i velké, holky i kluky, zajímavé akce a výpravy na místa, kde se děti rozhodně nebudou nudit: Kluziště na Letné – největší ledová plocha v Praze, Lidové Vánoce v Polabí 2024, Rozechvělý vesmír, S lampu do podzemí v hornickém skanzenu Mayrau, Krampus Show Brno. Naplánujte s námi výlety za kulturou, do zoo, do přírody nebo na zajímavou výstavu a užijte si společný víkend.
13. listopad 2024 7:00
Zážitky

50 tipů na víkend z celého Česka

Kudy z nudy přináší aktuální tipy na víkendové zážitky (16.11. – 17.11.). Na jediném místě najdete tipy na akce ze všech krajů a regionů České republiky. U nás si vybere si každý! V nabídce je rodinná zábava, program pro děti, romantika, sport, výlety do přírody, výstavy, koncerty i adrenalinové zážitky: Kluziště na Letné – největší ledová plocha v Praze, Letenská husa a košt svatomartinského vína, Bruslení na školním zimním stadionu Bronzová na Lužinách, Po stopách opičky Emilky za mladým vrbeckým vínem, Festival vína – sv. Martin na Hovoransku. Vyberte si zajímavé akce a naplánujte s námi program na víkend!
13. listopad 2024 7:00
Zážitky

Těšíme se na Vánoce: kam se vydat před začátkem adventu?

Listopad je báječný měsíc: bez předvánočního shonu můžete navštívit spousty míst, kde už všechno bude nachystané pro advent a krásné zimní svátky. Prozradíme vám, kde si během tohoto měsíce užijete pravé vánoční trhy, kam se vydat na vánoční prohlídky a kde seženete nové ozdoby a dekorace.
12. listopad 2024 18:00
Zážitky

Odkud se vzala tradice adventního věnce a jakou barvu mají mít jeho svíčky?

Adventní věnec neodmyslitelně patří k symbolům předvánočního období. První adventní neděle je časem, kdy se zapaluje první svíčka adventního věnce. Krásně nazdobený věnec z chvojí nebo jiného materiálu je po celou dobu adventu ozdobou domácnosti, kterou navíc provoní příjemná vůně jehličí. Ale ruku na srdce – co o adventním věnci vlastně víme? Kde se vzal a jak má vypadat jeho tradiční výzdoba?
12. listopad 2024 6:44
Zážitky

100 tipů, kam se vydat na adventní a vánoční trhy 2024

Rozzářené ulice, veselý shon na vánočních trzích, slavnostní výzdoba, ale také nostalgické rozjímání přesvědčí i zaryté nepřátele svátků, že Vánoce patří k nejkrásnějším obdobím v roce. Vychutnejte si magickou vánoční atmosféru a vánoční trhy 2024. Máme pro vás přehled, kam se v Česku během adventu a Vánoc vydat vstříc jedinečným zážitkům. Zajít na trhy a jarmarky můžete klidně cestou z práce. Možná narazíte i na originální dárek nebo na něco, co udělá radost vám.
11. listopad 2024 18:12
Zážitky

Vyzkoušejte deset super tipů pro rodiny s dětmi

Ze stovek tipů pro rodiny s dětmi jsme tentokrát na portálu Kudy z nudy vybrali takové, které se hodí pro prima výlet za každého počasí a pro všechny generace. Nejlepší doporučení? Před vámi je prošly spousty spokojených návštěvníků, malých i velkých, a každý si tu našel zábavu podle svého gusta.
11. listopad 2024 16:00
Zážitky

17 akcí a tipů, kam se vydat 17. listopadu

Sedmnáctý listopad, podobně jako nedávné říjnové oslavy, nabídne řadu akcí a speciálních prohlídek. Je co slavit: je to státní svátek, Den boje za svobodu a demokracii, Mezinárodní den studentů a také den, který v roce 1989, přesně před 35 lety, odstartoval sametovou revoluci. Kam se vypravíte s portálem Kudy z nudy vy?
11. listopad 2024 14:00
Zážitky