Úvod > Aktuality > #světovéČesko a Zubrnická železnice: trať, po které jezdili Páni kluci
#světovéČesko a Zubrnická železnice: trať, po které jezdili Páni kluci
"> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

#světovéČesko a Zubrnická železnice: trať, po které jezdili Páni kluci

  • Vydáno27. června 2021
Po železniční trati, která do Zubrnic šplhá z údolí Labe, projel první vlak 18. srpna 1890. V roce 1978 ale někoho napadlo, že lokálka přestala stačit „moderní“ době a vlaky tudy projely naposledy. Krásnou vzpomínku na běžný provoz, nádhernou trať a okolní krajinu ale máme jednou provždy zaznamenanou ve filmu Páni kluci. V létě 1975 ho tu natáčela Věra Plívová-Šimková podle literární předlohy Marka Twaina Dobrodružství Toma Sawyera.
Dvě železniční tratě, které si zahrály ve filmech, zanikly a díky nadšencům existují dál nejenom na filmových plátnech, ale i ve skutečnosti: Zubrnická museální železnice aneb trať z Velkého Března (zatím) do Zubrnic a Považská lesní železnice, přestěhovaná do skanzenu ve slovenské Pribylině
Zubrnice
Pribylina
Stejně jako měla režisérka šťastnou ruku při výběru dětských herců Michala Dymka, Petra Voříška a Petra Starého, dobře nakonec dopadla i stará trať. Koleje sice byly v 70. letech z velké části trati vytrhány, ale nejmalebnější úsek se naštěstí podařilo zachovat.  V sezoně se po ní můžete vydat na výlet motoráčkem. Historické vlaky jezdí pravidelně od dubna do konce října každou sobotu, neděli a státní svátek, a to na trase Ústí nad LabemStřekovVelké BřeznoZubrnice. Denně jezdí čtyři páry vlaků, kromě toho můžete navštívit historickou parní vodárnu v Ústí nad Labem, Železniční muzeum na nádraží v Zubrnicích a samozřejmě i skanzen Zubrnice; od vlakové zastávky je to k němu jen kousek.
 

Film Páni kluci

Příběh filmu Páni kluci se odehrává v roce 1901 v malém městečku Levín, ve kterém svá klukovská léta prožívají tři nerozluční kamarádi Tomáš, Jožka a tulák Hubert.


Tomáš žije u přísné tetičky Apoleny (Iva Janžurová) a klidného strýčka Václava (Karel Augusta). Společně se svými kamarády vymýšlí samé lumpárny, a mimo jiné se společně vydávají pátrat po tajemném pokladu, který je podle pověsti ukrytý na hradě Pokštějně.

Scény z městských ulic se natáčely v Litoměřicích, ale vlakové nádraží, kde se odehrává převážná část děje, se nachází v opravdovém Levíně. Ten leží jen pár kilometrů od Zubrnic a místní dokonce pro film ubránili původní jméno, protože filmaři ho chtěli přejmenovat na Zaječí. Nádraží, pro filmování opatřené zdobným bedněním, sice stojí dodnes, ale funguje jako soukromý domek a ani koleje už sem dávno nevedou. A Pokštejn? Takový hrad u nás neexistuje, natáčelo se na hradě Rýzmburku u Oseka.
 

Zubrnická museální železnice

Klukovské dobrodružství provázené hitem Václava Neckáře Nestůj a pojď s hudbou Petra Hapky a textem Zdeňka Rytíře je zkrátka rodinná komedie, která se díky Zubrnické museální železnici během let posunula téměř do kategorie dokumentárních filmů. V té době nebylo lehké sehnat dobovou provozuschopnou parní lokomotivu s vozy, a tak si na trať nakonec přijely „zahrát“ parní lokomotiva 310.134 Vlkava z cukrovaru v Mnichově Hradišti, osobní vůz BCi z Dubnice nad Váhom a služební vůz z Prahy.



V době natáčení sice ještě motoráčky jezdily podle každodenního jízdního řádu z Velkého Března přes Zubrnice a Levín až do Úštěku, ale tři roky po natáčení byla trať zrušena. Poslední pravidelné spoje po trati projely 27. května 1978 a osmdesát osm let dlouhá existence tratě tím skončila.

Mimochodem, víte, že do filmu zasáhla cenzura normalizačního režimu? Protože v socialistické společnosti prý neexistovala společenská smetánka, písničku Nestůj a pojď musel Neckář přezpívat. V původním textu „…my jsme ti tři jak se patří, výkvět a smetánka, čeká nás štěstí a sláva tak jako v čítankách…“ nahradil slova „výkvět a smetánka“ rým „nápadů studánka“.
 

Příští stanice Lovečkovice (a časem možná Levín?)



Vlaky do Zubrnic se zastavily, ale naštěstí ne navždy. Spoustě lidí nebyl osud tratě lhostejný, a tak se nakonec sdružení Zubrnická museální železnice podařilo na části tratě provoz obnovit. Dnes kromě železničního muzea na nádraží v Zubrnicích (kde je část samozřejmě věnovaná natáčení filmu Páni kluci) a historické parní vodárny na nádraží Ústí nad Labem – Střekov můžete navštívit minimuzeum na nádraží v Lovečkovicích. To je malým lákadlem pro kampaň Příští stanice Lovečkovice, zaměřené na prodloužení muzejní tratě o pár kilometrů dál. A protože z Lovečkovic je to do Levína už jen kousek, možná časem podobně jako Páni kluci vlakem dojedete až na bývalé filmové nádraží.

V novodobé historii se tu natáčelo ještě jednou: v létě roku 2000 se nádraží i trať vrátily do roku 1968. Režisér Filip Renč si totiž lokálku i s nádražím vybral pro natáčení scén do filmu Rebelové. Železniční muzeum se proměnilo v čekárnu, nádraží se přejmenovalo na Týniště a film měl premiéru v únoru 2001.
 

Vlakem do stanice Nebe s Karlem Kachyňou

  • Se seriálem #světovéČesko se vypravíme na Slovensko, do malebného údolí Čierneho Váhu, kde se odehrál podobný příběh jako na trati z Velkého Března do Úštěku. Údolím vedla Považská lesní železnice. S jejím projektováním se začalo v roce 1912, i s odbočkami do menších údolí dosahovala celkové délky 107 km a hlavní trať z Liptovského Hrádku do Liptovské Tepličky a dál až pod Kráľovu Hoľu sloužila i pro osobní dopravu. Zbývající části tratí byly určeny výhradně pro dopravu dřeva.
  • Železnice byla zrušena 31. prosince 1972. Historický vozový park se přesunul do skanzenu a dnes jsou výletní vláčky atraktivní součástí návštěvy Muzea liptovské dediny v Pribylině.
  • Na úzkorozchodnou lesní železnici v Nízkých Tatrách máme podobnou vzpomínku jako na trať z Velkého Března přes Zubrnice do Úštěku: parní vlaky z údolí Čierneho Váhu můžete v celé kráse vidět ve filmu Karla Kachyni Vlak do stanice Nebe. Natáčení na Slovensku ale mělo smutnější tón: železnice totiž zanikla hned po dotočení filmu.
Když někdo miluje železnici…

Když někdo miluje železnici…

Že jsou vlaky poezie, to ví dnes už každý. Nic na tom nezmění ani to, že modrá armáda už dnes není co dřív. Když je milujete, není totiž co řešit. Nepomůžete si. Mašinky mají svoje kouzlo, a když mu jednou propadnete, tak už je to na celý život a nikdo s tím nic nenadělá. Pojďte se s námi podívat na deset míst, která mají se železnicemi něco společného a kde se s nimi můžete nejen setkat, ale kde se jich můžete třeba i dotknout vlastníma rukama a seznámit se s nimi jinak než jako pasažéři.

#světovéČesko a Zubrnice: skanzen nebo skutečná vesnice?

#světovéČesko a Zubrnice: skanzen nebo skutečná vesnice?

Kde vlastně končí skanzen a kde začíná obyčejná vesnice? V Zubrnicích to nepoznáte, zdá se, jako by v kopcích Českého středohoří stály odjakživa. Seznámení se zajímavou architekturou bývalých Sudet navíc můžete spojit s výletem vlakem: motoráčky z Ústí nad Labem sem jezdí pravidelně od začátku dubna až do konce října.

Zubrnický motoráček: Ústí nad Labem – Velké Březno – Zubrnice

30.4.
31.10.
Zubrnický motoráček: Ústí nad Labem – Velké Březno – Zubrnice

Pravidelný víkendový provoz historickými vlaky po zubrnické železnici. Základním vozidlem je motorový vůz řady 801 (M 131.1) Hurvínek.

Velké Březno

Velké Březno

Velké Březno je vedle Krásného a Malého Března, Neštěmic, Mojžíře či Těchlovic jednou z mnoha obcí na břehu Labe mezi Děčínem a Ústím nad Labem. Hlavním lákadlem je zámek rodiny Chotků, pivovar Březňák a postupně obnovovaná železniční trať, která odtud šplhá do kopců ke skanzenu Zubrnice.

Zubrnice

Zubrnice

Obec Zubrnice se nachází asi 16 km východně od Ústí nad Labem, v malebné krajině Českého středohoří, na pravé straně řeky Labe. Mezi hlavní pamětihodnosti obce patří zdejší skanzen – jeho jádro tvoří historická roubená stavení, některé exponáty vesnických staveb sem byly přeneseny z východní části Českého středohoří. Na náves byla převezena i barokní roubená studna z roku 1695.

Železniční muzeum Zubrnice

Železniční muzeum Zubrnice

Navštivte v Zubrnici expozici o historii a současnosti trati Velké Březno – Verneřice – Úštěk. Nachází se v bývalém skladišti zboží a k vidění jsou zde staré fotografie, dokumenty, různé "železniční" drobnosti, modelová železnice – model stanice Levín v měřítku 1:45.

Minimuzeum Lovečkovice

Minimuzeum Lovečkovice

Bývalá drážní budova na trati Velké Březno – Úštěk byla zachráněna před demolicí. Obec Lovečkovice ve spolupráci se Zubrnickou muzeální železnicí budovu zrekonstruovali a vytvořili zde Minimuzeum. K vidění je expozice Zubrnické muzeální železnice a muzeum obce. Dále je zde IC a prodej suvenýrů.

Elektrotechnické muzeum Zubrnice – v roce 2021 uzavřeno

Elektrotechnické muzeum Zubrnice – v roce 2021 uzavřeno

Elektrotechnické muzeum Zubrnice je občanským sdružením s cílem prezentovat historická rádia, gramofony a staré elektronky. Muzeum je v roce 2021 uzavřeno, otevření se předpokládá v sezóně 2022.

Další aktuality

27.9.
2021
Wagnerovské slavnosti lákají na zámek Děčín

Wagnerovské slavnosti lákají na zámek Děčín

Severozápadní Čechy | Kultura
24.9.
2021
Květy jiřinek ozdobí zámek Velké Březno

Květy jiřinek ozdobí zámek Velké Březno

Severozápadní Čechy | Památky
21.9.
2021
 Děčínská zoo rozmnožila vzácného jelínka z Filipín

Děčínská zoo rozmnožila vzácného jelínka z Filipín

Severozápadní Čechy | Příroda