!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Co chcete dělat? > Negrelliho viadukt - nejdelší železniční most v České republice
Památky

Negrelliho viadukt - nejdelší železniční most v České republice

Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží v Praze přes ostrov Štvanici s Bubny. Je historicky prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a také druhým nejstarším pražským mostem přes Vltavu.
Jedná se o nejdelší železniční most v České republice, jeho délka je 1 110 metrů a po dokončení měl 87 oblouků. Most byl vybudován v letech 1846 - 1849 a uveden do provozu v červnu 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě. Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní. V průběhu let docházelo k mnoha úpravám a opravám mostu. V roce 2002 odolal most velkým srpnovým povodním.

Prostory pod oblouky mostů zejména v oblasti Karlína byly postupně zabedněny, případně přepaženy nebo vybaveny vestavěnými patry, a využity jako kóje k různým účelům, jako skladové místnosti, garáže a různé provozovny, několik oblouků využívá pro své potřeby též přilehlé autobusové nádraží Florenc.

Most prošel od roku 2017 - 2020 náročnou rekonstrukcí, kdy na něm doslova nezůstal kámen na kameni. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. Modernizací prošel železniční spodek i svršek, což se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 km/h projeví také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova. Provoz vlaků byl na viaduktu obnoven 1.6.2020.
Zobrazit více
Naposledy změněno: 19. 1. 2021