Úvod > Aktuality > České značky: automobily Tatra z Kopřivnice
Zážitky

České značky: automobily Tatra z Kopřivnice

  • Vydáno8. března 2021
Tatrovky zdaleka nejsou jen ikonické náklaďáky, které se úspěšně účastní jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Dakar. Mezi legendy kopřivnické automobilky patří také Tatra 11, Hadimrška, proudnicové tatrovky, slavná šestsettrojka a další vozy, které objely celý svět. Zblízka se s nimi můžete seznámit přímo v Kopřivnici, v muzeu automobilů Tatra.
Jak stará je vlastně automobilka Tatra? Ignác Šustala sice svůj podnik na výrobu kočárů a bryček založil už v roce 1850, jenže první automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později se začaly vyrábět nákladní vozy. Právě ty proslavily Tatru ve 21. století. Ať už ale obdivujete osobní vozy nebo obří náklaďáky, Kopřivnici byste rozhodně měli zařadit do svých cestovních plánů: v expozici Technického muzea Tatra jsou k vidění všechny známé vozy a další překvapení se chystá.
 

Když Tatra ještě nebyla Tatra

Počátky automobilky spadají do dob, kdy se Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf. Do roku 1926 se na některých vozech proto objevovala značka název NW, Nesselsdorfer Wagenbau.

První sériově vyráběné nákladní automobily NW TL2 a NW TL4 mívaly nápis Tatra na dveřích už o něco dřív, ovšem oficiální jméno Závody Tatra nese kopřivnická automobilka až od roku 1927.

Pokud za tím hledáte slovenské pohoří, jste na správné stopě: v roce 1919 se totiž na horských silnicích a cestách zasněžených Vysokých Tater testoval tehdejší model U. Zkoušky dopadly dobře, vůz bez problémů projel náročnou trasu ze Štrby až do Tatranské Lomnice. Svou roli sehrálo i to, že reklamní plakáty s vyobrazením velkolepého pohoří zkrátka vypadaly dobře. Kopřivnická automobilka proto začala vozy označovat nápisem Tatra; prvním vozem takto značeným od samého počátku byla Tatra 11, představená na jaře 1923.
 

Tatrovácká koncepce



Tatrovky proslavila koncepce, jejímž duchovním otcem byl konstruktér Hans Ledwinka. Jejím principem byl podvozek s centrální ocelovou rourou, kdy vpředu byl umístěn vzduchem přímo chlazený motor a převodovka, vzadu pak nezávisle uložené výkyvné poloosy. Ty se později u nákladních a terénních vojenských typů používaly i vpředu. Konstrukce se postupně prosadila i v odlehčené podobě u speciálních vozidel, protože Tatrovky se díky ní dokázaly vypořádat i s velmi obtížnými terény.

Automobilka se ve svých reklamách po zásluze chlubila úspěšnými cestami kolem světa a napříč kontinenty. Například v roce 1931 podnikli sochař František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum s Tatrou 12 osm měsíců trvající cestu napříč Afrikou. V dobových reklamách se dočteme, že „…Tatra hravě snesla obtíže rovníkového vedra, nesnáze zarostlých cest, písčitého i bažinatého terénu a díky bezrámovému chassis, výkyvným polonápravám a vzduchovému chlazení ujela přes 24 000 kilometrů bez jediného defektu.“
 

Karavanem značky Tatra kolem světa

Doktor přírodních věd Jiří Baum, zoolog specializující se na pavoukovce, mravence a ptáky, a rovněž spolupracovník Národního muzea v Praze, zůstal Tatrovkám věrný i nadále. Do světa jezdil společně s dalšími nadšenými cestovateli, po svatbě se pak jeho parťákem na dobrodružných cestách stala manželka Růžena. Roku 1933 se v Tatře 54 vypravili do Pobaltí a do Skandinávie, o rok později na opožděnou svatební cestu do Španělska a na rok 1935 si naplánovali velkou roční cestu kolem zeměkoule. Protože potřebovali automobil, který by se v divočině proměnil v pohodlný domov, v Kopřivnici jim nabídli užitkový vůz Tatra 72, který se vyráběl v letech 1933 až 1937. Na tatrovácký podvozek si Baumovi v pražské karosárně Oldřicha Uhlíka nechali vyrobit speciální obytnou nástavbu. Za sedadly řidiče a spolujezdce taky bylo rozkládací dvojlůžko s jednoduchým zvedacím stolkem, malá kuchyňka využívaná i jako temná komora na zpracování fotografického materiálu, a hlavně velké úložné prostory pro nasbíraný materiál. Nástavba měla dvojité stěny vyplněné korkem kvůli tepelné izolaci.

S expediční Tatrou se Baumovi vydali na kratší testovací jízdu na Slovensko a 23. prosince 1934 pak do světa. Vůz láskyplně přezdívaný Miss Australia s nimi bez sebemenší poruchy projel Evropou, Austrálií, Japonskem a částí USA, než se z Los Angeles vydali lodí přes Panamský průplav na zpáteční cestu do Evropy. Vrátili se přesně za rok, 22. prosince 1935.
 

…a znáte Hadimršku?

V roce 1931 představila kopřivnická automobilka své eso v rukávu: Tatra 57 byla modernější a výkonnější následovnicí lidové Tatry 12. Protože počtem vyrobených kusů byla nejrozšířenějším osobním automobilem kopřivnické značky, dochovalo se poměrně hodně exemplářů a dodnes je můžete vidět na veteránských srazech. Proč se jí ale říkalo Hadimrška nevíme; možná díky popularitě srovnatelné se slavnou Burianovou komedií To neznáte Hadimršku, která měla shodou okolností premiéru stejně jako Tatra 57, a to v říjnu 1931.
První sériový vůz byl vyroben 22. března 1932, už v červnu výroba překročila tisícovku. Když k základnímu typu 57 připočteme modernizované verze 57a, 57 b a 57 K, výsledkem bylo přibližně 27 000 kusů.

Protikladem předválečných lidových autíček byly Tatry 600 zvané Tatraplan, a to díky aerodynamickým ladným tvarům připomínajícím letadla, luxusní šestsettrojky (jejichž cena v roce 1959 začínala na 98 000 Kč) a Tatra 613, služební vůz pro nejvyšší vrstvy. Výroba osobních aut byla ukončena v roce 1998.
 

Tatra, Hanzelka a Zikmund

Když je řeč o značce Tatra, nesmíme zapomenout na nejslavnější cestovatele s vozy této značky, a sice Miroslava Zikmunda (nar. 1919) a Jiřího Hanzelku (1920–2003). Spolužáci z vysoké školy vyrazili na svou první cestu 22. dubna 1947 s vozem Tatra 87 a během tří a půl roku projeli část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku. Cesta trvala 1 290 dní, navštívili 42 zemí, dvanáctkrát překročili rovník, celkem urazili 111 000 kilometrů (na slavnou Tatru 87 z toho připadá 61 700 kilometrů), spotřebovali 10 000 litrů benzinu a účty za cestu vyšplhaly na 999 000 Kčs.

Pro druhou velkou výpravu v letech 1959 až 1964 po Asii a Oceánii vyměnili osobní automobily za dvojici speciálně postavených nákladních automobilů Tatra 805. I na této cestě si připsali další prvenství, když například jako první na světě přejeli automobilem Sovětský svaz z východu na západ.
 

Nákladní automobily Tatra

Po druhé světové válce Tatru proslavily především nákladní automobily: Tatra 111, která vznikla za druhé světové války, jedna z nejlegendárnějších tatrovek, dvanáctitunka Tatra 138, její nástupkyně Tatra 148, kolos Tatra 813 a pak současná produkce. V Kopřivnici je můžete vidět všechny, a to v expozici Technického muzea Tatra (kde jsou k vidění především osobní vozy), další expozice by se měla otevřít v roce 2021. Zaměřuje se na nákladní vozy, které se do muzea Tatry nevešly; vystaveno jich tu bude několik desítek, a to včetně automobilů pro armádu, stavebnictví, lesnictví, hasiče a další odvětví. Nové zázemí v budově bývalé slévárny má i legendární vlak Slovenská strela.

Slavná kopřivnická automobilka Tatra sice navazuje na výrobu kočárů a bryček s tradicí od roku 1850, její moderní historie se ale píše až od roku 2013, kdy ji před krachem zachránil tandem průmyslníků Jaroslav Strnad a René Matera. Firma prošla úspěšnou restrukturalizací a vyrábí zejména těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu. Mezi domácími zákazníky je tradičně Armáda, Hasičský záchranný sbor, lesy a další podniky.
Kopřivnice

Kopřivnice

Za proměnou Kopřivnice z vesnice na město stojí rozmach automobilového průmyslu a značky Tatra. Není ale tak průmyslové, jak se zdá na první pohled; objevíte tu pěkná přírodní zákoutí, vyhlídky, zříceninu hradu Šostýna a na Bílé hoře populární rozhlednu, inspirovanou tvarem struktury DNA.

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

I když byl minulý rok velmi náročný, podařilo se dokončit řadu dlouhodobých rekonstrukcí, vytvořit nové expozice a připravit pro budoucí návštěvníky řadu dalších zajímavostí. Co si tedy zapsat do diářů a kam se letos vypravit? Přehled toho nejlepšího, co nás v roce 2021 čeká vám přináší Kudy z nudy.

Technické muzeum Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra dokumentuje a chrání obraz zrození a historického vývoje prvních dopravních prostředků v tehdejším Rakousko-Uhersku. Právě tady si uvědomíte, že dnes si život bez aut už ani nedokážeme představit.

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motoráky ještě pořád patří k českým lokálkám neboli místním tratím. Vozy 120.4 tuhle tradici jako jedny z prvních zahájily. Ještě během výroby se pro vůz vryla přezdívka "věžák". Konstruktéři totiž posadili strojvůdce přesně doprostřed vagónu nad ostatní cestující. Chtěli tak vyřešit problém, který měly původní kolejové autobusy – před každou jízdou musely být otočeny stanovištěm dopředu, což komplikovalo jejich použití.

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici lze obdivovat první osobní automobil ve střední Evropě, který byl vyroben již v roce 1897. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898).

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Legendární vlak, technická národní kulturní památka Slovenská strela, prošel velkou revitalizací! Pokud si chcete tuhle nádheru prohlédnout v depozitáři – který mimochodem vyhrál titul Stavba roku 2021 – nejen zvenčí, ale rádi byste prozkoumali i útroby vlaku, vyrazte na komentovanou prohlídku.

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky

V Kopřivnici, městě, které proslavil Emil Zátopek, ale také automobily značky Tatra, najdete hned 4 muzea a jednu stálou expozici. Navštivte nejucelenější sbírku věnovanou kopřivnické vozovce, později proslavené jako fenomenální automobilka Tatra.

Další aktuality

10 tipů, kam na výlet na zajímavou rozhlednu ještě před hlavní turistickou sezónou

Češi prostě výhledy z rozhleden milují. Od roku 1800 bylo na území České republiky postaveno více než 500 vyhlídkových staveb a pořád přibývají další. Stavitelé novodobých rozhleden se snaží zaujmout zvláštními tvary i originálními názvy rozhleden. Než se opět otevřou sezónní vyhlídky, doporučíme vám výlet k zajímavým rozhlednám, které jsou přístupné po celý rok. K nejoriginálnějším i nejmladším patří spirálovitá rozhledna v Kobylí, Salaš ve tvaru dvou sedmiček, Doubravka v Praze, Růženka na Pastevním vrchu anebo třeba Dalimilova rozhledna.
Moravskoslezský kraj | Příroda

Jeřábi tančí po polích i v Zoo Ostrava

Letošní zima se pozvolna chýlí ke konci. Ptáci, kteří se vyhnuli strastem daleké cesty a namísto pravidelné migrace zůstali raději v místech svého hnízdiště, na tom, jak se zdá, díky teplejší zimě vydělali. Jedná se například o pěvušky, drozdy či červenky. A nově také o jeřáby popelavé (Grus grus), jejichž zimování u nás bylo ještě před 10 lety raritou.
Moravskoslezský kraj | Příroda

30 let agentury CzechTourism: turistické milníky Moravskoslezského kraje

Jaké proměny prožil Moravskoslezský kraj během posledních třiceti let? Vůbec poprvé jsme se mohli podívat například industriálního areálu Dolní Vítkovice, do Hornického muzea na Landeku anebo do Muzea Tatra v Kopřivnici. V Beskydech vznikla Stezka Valaška, horské útulny Maměnka a Libušín se po požáru dočkaly kompletní pečlivé obnovy a v Ostravě se poprvé konaly Dny NATO i festival Colours of Ostrava. Pojďte se s portálem Kudy z nudy a agenturou CzechTourism projít Moravskoslezským krajem rok za rokem!
Moravskoslezský kraj | Zážitky

Sněženkové království hledejte v lužních lesích a nivách řeky Odry

Chcete spatřit zázrak, nad jehož nádherou se vám bude tajit dech? Přívlastek „neopakovatelný“ tady použít nelze, protože přichází s každým jarem. Kam? Do Chráněné krajinné oblasti Poodří.
Moravskoslezský kraj | Příroda

O hodinu déle v Zoo Ostrava: areál zoo prodlužuje otevírací dobu

Jak se postupně prodlužují dny, prodlužuje se i otvírací doba Zoologické zahrady a botanického parku Ostrava. Zatímco na přelomu roku byla zoo otevřena jen do 16:00 hodin, od března můžete v areálu zůstat až do 18:00 hodin. Přijít ale musíte nejpozději v 17:00 hodin, pak již nejsou v provozu pokladny. Ve stejnou hodinu se uzavírají i pavilony. Během března stále můžete využít mimosezónní zlevněné vstupné.
Moravskoslezský kraj | Příroda

Inspiraci, kam na dovolenou, přináší ostravský veletrh cestovního ruchu

Široká nabídka dovolených, tipy na výlety a lázeňské pobyty, ochutnávky regionálních specialit, informace o zajímavostech a mnoho dalšího přináší jediná výstava cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji – veletrh Dovolená, která se bude konat od 3. do 4. března 2023 na výstavišti Černá louka v Ostravě, v pavilonu A.
Moravskoslezský kraj | Životní styl

Mohly osiřet, ale žijí dál: průmyslové areály, z nichž se staly turistické klenoty

Znáte průmyslové areály, kde dřív visely cedule „vstup zakázán“ a dnes se proměnily v turistické atrakce? Jak moc se změnily, kdo vás jimi provede a co v nich najdete? Na Kudy z nudy vám představíme legendární průmyslové areály Ostravy i Prahy, podíváme se do Kladna, do Příbrami, na Hřebeč i do Plzně.
Moravskoslezský kraj | Památky

Sedm Lysých hor aneb není Lysá jako Lysá

Znáte jednu jedinou Lysou horu, královnu Moravskoslezských Beskyd? Pak pro vás bude překvapením, kolik dalších Lysých hor v Česku objevíte. Přes jednu z nich dokonce vede silnice, na další se dá vyjet na běžkách, a za pomocí lanovky se můžete na některý z vrcholů nechat vyvézt.
Moravskoslezský kraj | Příroda