Úvod > Aktuality > České značky: automobily Tatra z Kopřivnice
Zážitky

České značky: automobily Tatra z Kopřivnice

Poslechněte si audio verzi článku
Tatrovky zdaleka nejsou jen ikonické náklaďáky, které se úspěšně účastní jedné z nejnáročnějších automobilových soutěží Rallye Dakar. Mezi legendy kopřivnické automobilky patří také Tatra 11, Hadimrška, proudnicové tatrovky, slavná šestsettrojka a další vozy, které objely celý svět. Zblízka se s nimi můžete seznámit přímo v Kopřivnici, v muzeu automobilů Tatra.
Jak stará je vlastně automobilka Tatra? Ignác Šustala sice svůj podnik na výrobu kočárů a bryček založil už v roce 1850, jenže první automobil nazvaný Präsident opustil továrnu v březnu 1897, o rok později se začaly vyrábět nákladní vozy. Právě ty proslavily Tatru ve 21. století. Ať už ale obdivujete osobní vozy nebo obří náklaďáky, Kopřivnici byste rozhodně měli zařadit do svých cestovních plánů: v expozici Technického muzea Tatra jsou k vidění všechny známé vozy a další překvapení se chystá.
 

Když Tatra ještě nebyla Tatra

Počátky automobilky spadají do dob, kdy se Kopřivnice oficiálně nazývala Nesselsdorf. Do roku 1926 se na některých vozech proto objevovala značka název NW, Nesselsdorfer Wagenbau.

První sériově vyráběné nákladní automobily NW TL2 a NW TL4 mívaly nápis Tatra na dveřích už o něco dřív, ovšem oficiální jméno Závody Tatra nese kopřivnická automobilka až od roku 1927.

Pokud za tím hledáte slovenské pohoří, jste na správné stopě: v roce 1919 se totiž na horských silnicích a cestách zasněžených Vysokých Tater testoval tehdejší model U. Zkoušky dopadly dobře, vůz bez problémů projel náročnou trasu ze Štrby až do Tatranské Lomnice. Svou roli sehrálo i to, že reklamní plakáty s vyobrazením velkolepého pohoří zkrátka vypadaly dobře. Kopřivnická automobilka proto začala vozy označovat nápisem Tatra; prvním vozem takto značeným od samého počátku byla Tatra 11, představená na jaře 1923.
 

Tatrovácká koncepce



Tatrovky proslavila koncepce, jejímž duchovním otcem byl konstruktér Hans Ledwinka. Jejím principem byl podvozek s centrální ocelovou rourou, kdy vpředu byl umístěn vzduchem přímo chlazený motor a převodovka, vzadu pak nezávisle uložené výkyvné poloosy. Ty se později u nákladních a terénních vojenských typů používaly i vpředu. Konstrukce se postupně prosadila i v odlehčené podobě u speciálních vozidel, protože Tatrovky se díky ní dokázaly vypořádat i s velmi obtížnými terény.

Automobilka se ve svých reklamách po zásluze chlubila úspěšnými cestami kolem světa a napříč kontinenty. Například v roce 1931 podnikli sochař František Vladimír Foit a zoolog Jiří Baum s Tatrou 12 osm měsíců trvající cestu napříč Afrikou. V dobových reklamách se dočteme, že „…Tatra hravě snesla obtíže rovníkového vedra, nesnáze zarostlých cest, písčitého i bažinatého terénu a díky bezrámovému chassis, výkyvným polonápravám a vzduchovému chlazení ujela přes 24 000 kilometrů bez jediného defektu.“
 

Karavanem značky Tatra kolem světa

Doktor přírodních věd Jiří Baum, zoolog specializující se na pavoukovce, mravence a ptáky, a rovněž spolupracovník Národního muzea v Praze, zůstal Tatrovkám věrný i nadále. Do světa jezdil společně s dalšími nadšenými cestovateli, po svatbě se pak jeho parťákem na dobrodružných cestách stala manželka Růžena. Roku 1933 se v Tatře 54 vypravili do Pobaltí a do Skandinávie, o rok později na opožděnou svatební cestu do Španělska a na rok 1935 si naplánovali velkou roční cestu kolem zeměkoule. Protože potřebovali automobil, který by se v divočině proměnil v pohodlný domov, v Kopřivnici jim nabídli užitkový vůz Tatra 72, který se vyráběl v letech 1933 až 1937. Na tatrovácký podvozek si Baumovi v pražské karosárně Oldřicha Uhlíka nechali vyrobit speciální obytnou nástavbu. Za sedadly řidiče a spolujezdce taky bylo rozkládací dvojlůžko s jednoduchým zvedacím stolkem, malá kuchyňka využívaná i jako temná komora na zpracování fotografického materiálu, a hlavně velké úložné prostory pro nasbíraný materiál. Nástavba měla dvojité stěny vyplněné korkem kvůli tepelné izolaci.

S expediční Tatrou se Baumovi vydali na kratší testovací jízdu na Slovensko a 23. prosince 1934 pak do světa. Vůz láskyplně přezdívaný Miss Australia s nimi bez sebemenší poruchy projel Evropou, Austrálií, Japonskem a částí USA, než se z Los Angeles vydali lodí přes Panamský průplav na zpáteční cestu do Evropy. Vrátili se přesně za rok, 22. prosince 1935.
 

…a znáte Hadimršku?

V roce 1931 představila kopřivnická automobilka své eso v rukávu: Tatra 57 byla modernější a výkonnější následovnicí lidové Tatry 12. Protože počtem vyrobených kusů byla nejrozšířenějším osobním automobilem kopřivnické značky, dochovalo se poměrně hodně exemplářů a dodnes je můžete vidět na veteránských srazech. Proč se jí ale říkalo Hadimrška nevíme; možná díky popularitě srovnatelné se slavnou Burianovou komedií To neznáte Hadimršku, která měla shodou okolností premiéru stejně jako Tatra 57, a to v říjnu 1931.
První sériový vůz byl vyroben 22. března 1932, už v červnu výroba překročila tisícovku. Když k základnímu typu 57 připočteme modernizované verze 57a, 57 b a 57 K, výsledkem bylo přibližně 27 000 kusů.

Protikladem předválečných lidových autíček byly Tatry 600 zvané Tatraplan, a to díky aerodynamickým ladným tvarům připomínajícím letadla, luxusní šestsettrojky (jejichž cena v roce 1959 začínala na 98 000 Kč) a Tatra 613, služební vůz pro nejvyšší vrstvy. Výroba osobních aut byla ukončena v roce 1998.
 

Tatra, Hanzelka a Zikmund

Když je řeč o značce Tatra, nesmíme zapomenout na nejslavnější cestovatele s vozy této značky, a sice Miroslava Zikmunda (1919-2021) a Jiřího Hanzelku (1920–2003). Spolužáci z vysoké školy vyrazili na svou první cestu 22. dubna 1947 s vozem Tatra 87 a během tří a půl roku projeli část Evropy, Afriku a Latinskou Ameriku. Cesta trvala 1 290 dní, navštívili 42 zemí, dvanáctkrát překročili rovník, celkem urazili 111 000 kilometrů (na slavnou Tatru 87 z toho připadá 61 700 kilometrů), spotřebovali 10 000 litrů benzinu a účty za cestu vyšplhaly na 999 000 Kčs.

Pro druhou velkou výpravu v letech 1959 až 1964 po Asii a Oceánii vyměnili osobní automobily za dvojici speciálně postavených nákladních automobilů Tatra 805. I na této cestě si připsali další prvenství, když například jako první na světě přejeli automobilem Sovětský svaz z východu na západ.
 

Nákladní automobily Tatra

Po druhé světové válce Tatru proslavily především nákladní automobily: Tatra 111, která vznikla za druhé světové války, jedna z nejlegendárnějších tatrovek, dvanáctitunka Tatra 138, její nástupkyně Tatra 148, kolos Tatra 813 a pak současná produkce. V Kopřivnici je můžete vidět všechny v expozici Technického muzea Tatra (kde jsou k vidění především osobní vozy) a od roku 2021 také v novém Muzeu nákladních automobilů Tatra. Zaměřuje se na nákladní vozy, které se do muzea Tatry nevešly; vystaveno jich tu je několik desítek, a to včetně automobilů pro armádu, stavebnictví, lesnictví, hasiče a další odvětví. Nové zázemí v budově bývalé slévárny má i legendární vlak Slovenská strela.

Slavná kopřivnická automobilka Tatra sice navazuje na výrobu kočárů a bryček s tradicí od roku 1850, její moderní historie se ale píše až od roku 2013, kdy ji před krachem zachránil tandem průmyslníků Jaroslav Strnad a René Matera. Firma prošla úspěšnou restrukturalizací a vyrábí zejména těžká nákladní off-road vozidla a automobily pro kombinovanou přepravu. Mezi domácími zákazníky je tradičně Armáda, Hasičský záchranný sbor, lesy a další podniky.
7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

7 věcí, které nevíte o… našich automobilkách a automobilech

Když se řekne Tatra, Škodovka nebo Praga, fandové motorismu ví, že bude řeč o autech. Projeďte se s portálem Kudy z nudy legendárními českými vozy, moderními i letitými, které nás dodnes uchvacují svými příběhy i elegantními liniemi. A připravte se na to, že to bude fakt jízda!

Znáte příběhy českých značek?

Znáte příběhy českých značek?

Portál Kudy z nudy vám pravidelně představuje příběhy nejrůznějších tradičních českých značek. Tak například se dozvíte zajímavosti o firmě Baťa, Thonet, Botas, či Moser, anebo o automobilkách Škoda, Tatra nebo Kaipan. České značky, které prověřil čas anebo ty úplně nové a moderní vám nyní přinášíme v souhrnném přehledu, v němž naleznete všechny dosavadní články z webu Kudy z nudy.

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Motorový železniční vůz Slovenská strela v Kopřivnici

Legendární vlak, technická národní kulturní památka Slovenská strela, prošel velkou revitalizací! Najdete jej v železničním depozitáři v areálu Tatry. V letech 1936 až 1939 jezdila na trati mezi Bratislavou a Prahou, ve své době představovala světovou špičku jak po stránce designu, tak techniky.

Technické muzeum Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra v Kopřivnici

Technické muzeum Tatra dokumentuje a chrání obraz zrození a historického vývoje prvních dopravních prostředků v tehdejším Rakousko-Uhersku. Právě tady si uvědomíte, že dnes si život bez aut už ani nedokážeme představit.

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

21 turistických novinek, které vám v roce 2021 nesmí uniknout!

I když byl minulý rok velmi náročný, podařilo se dokončit řadu dlouhodobých rekonstrukcí, vytvořit nové expozice a připravit pro budoucí návštěvníky řadu dalších zajímavostí. Co si tedy zapsat do diářů a kam se letos vypravit? Přehled toho nejlepšího, co nás v roce 2021 čeká vám přináší Kudy z nudy.

Automobiloví pradědečci aneb výlety za krásou starých vozidel

Automobiloví pradědečci aneb výlety za krásou starých vozidel

Motorová vozidla změnila svět. Když se objevily první automobily a motocykly, byl to učiněný zázrak, na který všichni jenom nevěřícně hleděli. Kupodivu s těmi automobilovými pradědečky to tak zůstalo nezměněno až do dnešních dnů. I dnes vzbuzují úžas a údiv nad svou krásou. Za veterány se proto dnes platí zlatem, a když někde nějaké mají, jezdí se na ně dívat lidé z dalekého okolí. Nechejte se tedy dnes inspirovat našimi tipy a udělejte si výlet za krásnými automobily, které voní olejem a dávno zašlými časy.

Kopřivnice

Kopřivnice

Za proměnou Kopřivnice z vesnice na město stojí rozmach automobilového průmyslu a značky Tatra. Není ale tak průmyslové, jak se zdá na první pohled; objevíte tu pěkná přírodní zákoutí, vyhlídky, zříceninu hradu Šostýna a na Bílé hoře populární rozhlednu, inspirovanou tvarem struktury DNA.

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky

Muzea v Kopřivnici – ráj nejen pro všechny kluky

V Kopřivnici, městě, které proslavil Emil Zátopek, ale také automobily značky Tatra, najdete hned 4 muzea a jednu stálou expozici. Navštivte nejucelenější sbírku věnovanou kopřivnické vozovce, později proslavené jako fenomenální automobilka Tatra.

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motorový vůz Věžák – nejstarší provozuschopný motorák v České republice

Motoráky ještě pořád patří k českým lokálkám neboli místním tratím. Vozy 120.4 tuhle tradici jako jedny z prvních zahájily. Ještě během výroby se pro vůz vryla přezdívka "věžák". Konstruktéři totiž posadili strojvůdce přesně doprostřed vagónu nad ostatní cestující. Chtěli tak vyřešit problém, který měly původní kolejové autobusy – před každou jízdou musely být otočeny stanovištěm dopředu, což komplikovalo jejich použití.

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

Automobily Tatra v Kopřivnici – největší sbírka automobilů Tatra u nás

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici lze obdivovat první osobní automobil ve střední Evropě, který byl vyroben již v roce 1897. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898).

Další aktuality

Kempování v Česku: 10 tipů, kam do kempu v Moravskoslezském kraji

Plánujete dovolenou v Beskydech, Jeseníkách, na Těšínsku či v Poodří? Jestliže navíc patříte k vyznavačům přírodního stylu života a dáte přednost kempu před luxusním hotelem, máme pro vás tipy, kde si užijete dovolenou v těch nejlepších kempech Moravskoslezského kraje. Stačí si jen vybrat.
Moravskoslezský kraj | Ubytování

Johanka z Arku, sopky a krásné koupání: 10 tipů k objevování Slezské Harty

Zadíváte-li se na klidnou hladinu Slezské Harty, možná se na chvíli ocitnete v Jezerní oblasti, největším národním parku v Anglii. Kdyby však přehrada mohla mluvit, řekla by, že o žádné srovnání nestojí. Slezská Harta je svá a jedinečná. Krásná příroda Nízkého Jeseníku, vyhaslé sopky dokreslující půvabné scenérie, pohnuté osudy místních obyvatel… S troškou fantazie snad v dálce uvidíte i Pannu Orleánskou, jak cválá na koni k vodnímu hradu. Na Slezské Hartě se totiž natáčel velkofilm Johanka z Arku.
Moravskoslezský kraj | Příroda

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Moravskoslezský kraj

Také v Moravskoslezském kraji najdete spousty zajímavých míst, která na turisty teprve čekají. Zveme vás na Futureum v areálu Dolní oblasti Vítkovic, do muzea Bible v Jablunkově, do síně slávy Petry Kvitové ve Fulneku a na Osoblažskou úzkokolejku. Naplánujte si výlet také na originální rozhlednu do oblasti prvorepublikových vojenských bunkrů nebo do břidlicového Flascharova dolu v Odrách či na zámek Bruntál. Půvabnou barokní stavbu si oblíbili filmaři – víte, které pohádky se tu natáčely?
Moravskoslezský kraj | Zážitky

Rododendrony v Zoo Ostrava začínají rozkvétat

S téměř měsíčním předstihem začínají v Zoo Ostrava rozkvétat rododendrony a azalky. Ve stohektarovém areálu roste těchto atraktivních rostlin okolo 7000 exemplářů, což je nejvyšší počet v České republice i na Slovensku. Kvetou po celém areálu – podél hlavní návštěvnické trasy, ve výbězích některých zvířat i v botanickém zázemí. Největší koncentrace těchto nepřehlédnutelných rostlin je v Rododendron parku u expozice Čitván, zde budou opět probíhat komentované prohlídky. Zoo Ostrava má v současnosti největší kolekci rododendronů v České republice i na Slovensku. Roste zde přes 7500 exemplářů těchto nádherných rostlin (celkem asi 485 druhů a kultivarů).
Moravskoslezský kraj | Příroda

Pevné nervy, jistá ruka aneb tipy na místa, kde si zahrajete minigolf

Minigolf je nenáročným sportem pro všechny bez rozdílu věku a zkušeností. Spíše než svaly a fyzická kondice jsou potřeba pevné nervy a jistá ruka. Podívejte se na tipy portálu Kudy z nudy, kam můžete vyrazit s rodinou či přáteli a užijte si zábavné chvilky.
Moravskoslezský kraj | Životní styl

Přijďte se v dubnu podívat do skleníků v zoo Ostrava

V Zoologické zahradě a botanickém parku Ostrava není k vidění jen pestrá kolekce zvířat z různých koutů světa, ale také velmi pestrá kolekce rostlin. Kromě planě rostoucích je to celá řada tropických a subtropických druhů. Největší koncentrace exotiky se nachází v pěstebních sklenících, které se po zimní přestávce opět otevírají návštěvníkům, a to již od dubna 2024! Botanické zázemí ostravské zoologické zahrady bude otevřeno až do konce října, a to každý víkend vždy v 11:00 a ve 14:00 hodin.
Moravskoslezský kraj | Příroda

Oslavte o víkendu Den ptactva v Zoo Ostrava

Pozvánka platí pro všechny Kosy, Pěnkavy, Hýly, Dudky, Ptáčky – v sobotu 6. dubna se v ostravské zoologické zahradě uskuteční tradiční oslavy svátku všech opeřenců. Tento den budou mít nositelé ptačích příjmení zvýhodněné vstupné do zoo a pro všechny návštěvníky bude připraven doprovodný ptačí program. Program bude připraven nejen pro milovníky ptactva, ale také rostlin – tento den budou zahájeny komentované prohlídky pěstebních skleníků.
Moravskoslezský kraj | Příroda

Legiovlak vyjel do nové sezony, začíná ve Středočeském kraji

Nádraží Městec Králové je první zastávkou legionářského vlaku při jeho letošním putování po městech České republiky. Široké veřejnosti je Legiovlak přístupný zdarma, ve všední dny od 8:00 do 18:00 hodin a o víkendu od 9:00 do 19:00 hodin. Legiovlak si klade za cíl oživit povědomí o čs. legiích, jejich zásluhách na vzniku Československa a posilovat národní hrdost.
Moravskoslezský kraj | Zážitky