Barrandovský most je pražský silniční most přes řeku Vltavu, vybudovaný v letech 1978–1988 jako most Antonína Zápotockého. Je významným dopravním uzlem jižní části hlavního města a nejrozsáhlejším mostním dílem v Praze.
Most spojuje čtvrť
Braník na pravém břehu a
Hlubočepy na levém břehu a je pojmenován podle Barrandova, protože do navazuje také na komunikaci sem vedoucí. Má čtyři pruhy v každém směru, je přístupný i chodcům a cyklistům. Je součástí Městského okruhu, objíždějící užší centrum
Prahy. Jde o
nejvytíženější komunikaci v České republice. Denně přes něj podle statistiky v roce 2017 projelo 142 000 vozidel.
Most byl postaven ve stylu
brutalismu, většina
povrchů je z
betonu. Architektem dopravního uzlu byl
Karel Filsak. Na předmostích jsou umístěny ohromné betonové plastiky sochaře Josefa Klimeše. Na pravém břehu je to Rovnováha, přezdívaná „
Červ dobyvatel“. Na levém břehu jsou dvě betonové mísy, zvané „
Hroší lázeň“ nebo také „
Krmítko pro slony“.
Šířka mostu kolísá od 40 do 55 m, celková
délka mostu je
352 m. Mostovka se nachází ve výši 15 m nad hladinou
Vltavy.
Oprava Barrandovského mostu 2022 – 2025
1. etapa ukončena (oprava spojky Strakonická Jižní spojka – Braník)
2. etapa ukončena (oprava severní poloviny jižního mostu ve směru Smíchov – Jižní spojka)
3. etapa ukončena (opravy severní poloviny severního mostu ve směru Jižní spojka – Smíchov, Strakonice, Plzeň. Došlo také k rekonstrukci cyklostezky na pravém břehu řeky)
4. etapa ukončena (opravy jižní poloviny severního mostu ve směru Jižní spojka – Hlubočepy)
dokončovací práce 2025: po skončení hlavních prací čeká most příští rok ještě poslední etapa, při které budou dělníci sanovat povrchy. Při těchto pracích už nebudou na mostě
žádná dopravní omezení. Aby se na ní provoz omezil co nejméně, budou sanační práce spodní části mostu postupovat ve třech podetapách. Celá římsa s chodníkem, včetně vozovkového souvrství, izolace a vyrovnávajícího betonu, bude kompletně zbourána a vše bude postaveno nově.
Zajímavosti Barrandovského mostu
- Na mostě měla původně být socha prezidenta Zápotockého, architekt Filsak si ale ještě za bývalého režimu dokázal vyjednat vlastní volbu sochařské výzdoby (a přizval do projektu sochaře Josefa Klimeše).
- "Barranďák" je jedním ze dvou šikmých mostů přes Vltavu v metropoli. Úhel křížení tohoto silničního mostu s tokem Vltavy je 53 stupňů (pro porovnání Železniční most pod Bulovkou překračuje řeku pod úhlem 45 stupňů).
- Most se skládá ze dvou mostů vedle sebe, které stojí na společných pilířích.
- Za jeden den po Barrandovském mostě projede víc než 140 tisíc aut.
- Barrandovský most byl ve stavebním plánu Prahy opravdu dlouho. Snahy přemostit řeku v těchto místech začaly již před 200 lety – mezi Modřany a Chuchlí býval v roce 1756 lodní most, a to za doby obléhání Prahy pruským králem Fridrichem II. A i za první republiky a na samém začátku druhé světové války existovalo na přemostění v těchto místech 21 návrhů.
- Náklady na postavení Barrandovského mostu se mezi lety 1978 – 1988 vyšplhaly na tehdejších 483 milionů korun.
- Je jednou z prvních staveb předpjatého betonu – v 70. letech to byla ještě poměrně nová technologie. Využívá toho, že napjatá ocelová lana zvyšují pevnost betonu a omezují jeho prohýbání.
Barrandovský most byl vybudován v letech 1978-1988.
Barrandovský most je postaven ve stylu brutalismu, přičemž většina povrchů je z betonu.
Na předmostích Barrandovského mostu jsou umístěny ohromné betonové plastiky sochaře Josefa Klimeše. Na pravém břehu se nachází socha nazvaná Rovnováha a na levém břehu jsou dvě betonové mísy, známé jako Hroší lázeň nebo Krmítko pro slony.
Na mostě měla původně být socha Antonína Zápotockého, ale místo toho zde můžeme najít díla sochaře Josefa Klimeše. Most je také jedním ze dvou šikmých mostů přes Vltavu v Praze a je postavený z předpjatého betonu, což byla v 70. letech relativně nová technologie.
Barrandovský most spojuje pražské čtvrti Braník a Hlubočepy, přičemž se nachází nad řekou Vltavou.
Šířka mostu se pohybuje mezi 40 a 55 metry a celková délka mostu činí 352 metry.
Opravy Barrandovského mostu probíhaly v několika etapách od roku 2022 až do roku 2025, přičemž byly prováděny opravy jak severní, tak jižní poloviny mostu a rekonstrukce cyklostezky na pravém břehu řeky.
Barrandovský most je jednou z nejvytíženějších komunikací v České republice, kde denně projede podle statistik z roku 2017 přibližně 142 000 vozidel.
Při výstavbě Barrandovského mostu byla použita technologie předpjatého betonu, která zvyšuje pevnost betonu pomocí napjatých ocelových lan a omezují jeho prohýbání.
Podle statistik z roku 2017 projede Barrandovským mostem denně více než 140 tisíc vozidel.