Úvod > Aktuality > 7 věcí, které nevíte o… pražském metru
Zážitky

7 věcí, které nevíte o… pražském metru

  • Vydáno16. května 2021
Metro je bezkonkurenčně nejrychlejší, nejpohodlnější a nejvyužívanější dopravní prostředek v Praze. V provozu je denně od pěti hodin ráno do půlnoci, a přestože zpoždění prakticky neexistuje a v dopravní špičce vlaky jezdí po dvou až třech minutách, hlášku „promiňte, mně nejelo metro“ používají školáci po celém městě. Samozřejmě, dokonce i ti, kteří jím jezdit vůbec nemusí.
Metro v Praze by mohlo slavit každý rok: se třemi linkami, třemi depy a jednašedesáti stanicemi (tedy pokud počítáme přestupní stanice na každé trati zvlášť) postupně uváděnými do provozu není o výročí nouze. Tím nejdůležitějším ale jednou provždy zůstane 9. květen 1974, kdy se otvírala první trasa metra C z Kačerova přes Nuselský most na Sokolovskou. Slavnostní zahájení provozu znamenalo v dopravní historii města skutečnou revoluci, i když se odehrálo výhradně pod taktovkou totalitního režimu. Pásku na Kačerově tehdy přestřihl generální tajemník Ústředního výboru Komunistické strany Československa Gustáv Husák a vůbec první souprava, která se rozjela do centra Prahy, byla vyhrazena pouze pro významné a zvané hosty. Následující den už bylo metro pro každého a od pěti hodin ráno s ním začali lidé jezdit do práce.
 

1. Jak se pražské metro plánovalo?

První nápad s vybudováním podzemní dráhy v Praze pochází už z roku 1898; první linka měla vést z Karlína přes centrum města do Podolí, druhá linka pak z Malé Strany na Vinohrady. Plány zůstaly jen na papírech, a vážně se tak dá brát až projekt, který vznikl v roce 1926; tři plánované trasy dokonce z větší části odpovídaly dnešním linkám. Nakonec se metro začalo stavět 6. ledna 1966 a Praha se podzemní dráhy dočkala jako čtyřicátá čtvrtá světová metropole. Vůbec nejstarší podzemní dráhu na světě má Londýn: první vlaky projely v lednu 1863 na lince Metropolitan Railway mezi stanicemi Paddington a Farringdon. Mimochodem, ve stejný den, kdy se poprvé rozjelo metro pod Prahou, se Pražané také naposledy svezli na pravidelných povrchových linkách starými dvounápravovými tramvajemi s vlečnými vozy a současně byla po 99 letech zrušena profese průvodčích v jednotlivých vozech.
 

2. Jak vypadalo první metro?

V roce 1974 byly u každého vstupu do metra na devíti stanicích trasy C z Kačerova na Sokolovskou turnikety na mince, jízdné stálo jednu korunu, zaměstnanci metra měli hnědé uniformy a podzemím jezdily robustní soupravy Ečs, vyrobené speciálně pro pražské metro v Mytiščinském strojírenském závodě poblíž Moskvy. Z Kačerova na Sokolovskou (název Florenc stanice dostala až v roce 1990) jezdily soupravy se třemi vozy, už o rok později ale přibyl čtvrtý vůz a v roce 1979 pátý.
 
Vozy Ečs byly koncepčně zastaralé již v době výroby, ale z provozu se začaly postupně vyřazovat až po roce 1989. Jeden vůz je k vidění v Muzeu MHD ve vozovně Střešovice, další tři Dopravní podnik hlavního města Prahy zachoval jako historickou soupravu a zařazuje je do provozu na trase C při různých výročích.
 

3. Jak se pražské metro rozrůstá?

Všimněte si, jak utěšeně přibývají výročí: roku 1977 se začalo se stavbou prvního úseku linky B, 12. srpna 1978 byl zprovozněn první úsek linky A a současně vznikla první přestupní stanice, Muzeum. Už v roce 1980 bylo uvedeno do provozu prodloužení ze stanice Náměstí Míru přes stanice Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského, v roce 1987 metro dojelo do stanice Strašnická, v roce 1990 na stanici Skalka a v roce 2006 byla trasa prodloužena do stanice Depo Hostivař. Áčko se prodlužovalo i na opačném konci: v pondělí 6. dubna 2015 začalo metro jezdit z Dejvické přes stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny až do Nemocnice Motol.
 
Také nejstarší Céčko se od svého vzniku několikrát protahovalo dál do okrajových částí města: úsek se čtyřmi novými stanicemi z Kačerova do stanice Háje otevřeli představitelé tehdejšího režimu 7. listopadu 1980. V roce 1984 poprvé vlaky projely pod Vltavou do Holešovic, v roce 2004 vyšplhaly do stanice Ládví a 8. května 2008 až na dnešní konečnou v Letňanech.
 
Nejmladší z linek metra, trasa B z Florence na Smíchovské nádraží, byla uvedena do provozu v listopadu 1985. O tři roky později bylo otevřeno prodloužení do Nových Butovic a v listopadu 1990 přibyly další čtyři nové stanice za Florencí po Českomoravskou. Linka se dál prodlužovala v roce 1994 o úsek mezi Novými Butovicemi a Zličínem (kde je jeden z mála úseků pražského metra vedený nad zemí, a to přes Nepomucký rybník ve Stodůlkách) a nakonec v listopadu 1998 přibyl ještě úsek z Českomoravské na Černý Most. Dodatečně se otvíraly tehdy ještě nedokončené stanice Hloubětín a Kolbenova.
 
Plánovaná trasa D má být v Praze první a zatím jediná trasa řízená počítačem a bez strojvedoucích. Zahrnuje deset stanic: začíná u stanice Náměstí Míru na trase A, kříží trasu C ve stanici Pankrác a pokračuje až na jižní okraj města do Písnice. S uvedením do provozu se počítá v letech 2028–2029.
 

4. Kde udělali soudruzi chybu?

Řada stanic metra měla v době svého vzniku povinně ideologické a zejména pro mimopražské cestující naprosto nesrozumitelné názvy. Například zastávka Roztyly se jmenovala Primátora Vacka, místo Chodova se vystupovalo na stanici Budovatelů, stanice Opatov se jmenovala Družby a stanice Háje byla Kosmonautů. K jejich přejmenování došlo krátce po sametové revoluci, a sice v únoru 1990. Ze stanice Gottwaldova se stal mnohem logičtější Vyšehrad, z Mládežnické Pankrác, Fučíkova se změnila na Nádraží Holešovice a Leninova na Dejvickou. Na trase B se z Dukelské stala stanice Nové Butovice, Moskevská se proměnila ve stanici Anděl a ze Švermovy se stala stanice Jinonice. Názvy se změnily i na rozestavěném úseku trasy B. Víte, že stanice Invalidovna měla původně být Hakenova, Českomoravská měla nést jméno Antonína Zápotockého a stanice Kobylisy se měla jmenovat Rudé armády?
 
Ideologický nátěr nemělo snad jen přejmenování Sokolovské na stanici Florenc; podél velmi dlouhé Sokolovské totiž leží víc stanic metra a název by tak mohl být zavádějící, navíc pro orientaci v Praze je důležité autobusové nádraží Florenc.
 

5. Umění v metru

Pražské metro není jen páteří městské hromadné dopravy, ale také obří (a dobře utajenou) galerií. Ve stanicích a jejich vestibulech objevíte řadu uměleckých i symbolických detailů. Příklad? Třeba na trase A mezi Dejvickou a náměstím Míru jsou interiéry jednotlivých stanic obložené hliníkovými výlisky ve tvaru konvexních a konkávních čoček a barvy obkladů se v každé stanici liší podle symboliky spojené s daným místem. Například zlatá barva ve stanici Hradčanská symbolizuje nedaleký Pražský hrad, sídlo českých králů, zelená na Malostranské připomíná palácové zahrady, které se nacházejí v jejím okolí, hnědá ve stanici Muzeum zase zdi městského opevnění, které na tomto místě kdysi stávaly. Uvnitř stanice Malostranská i v blízké zahradě jsou rozmístěny kopie barokních soch od Bernarda Brauna a Antonína Brauna, přímo ve vestibulu stanice Můstek je zakomponovaný vzácný archeologický nález, a sice skutečný můstek, který býval součástí původního opevnění Starého Města a dal tomuto místu jméno, a stanice Invalidovna se zase pyšní pestrobarevnou vitráží Sport. Ta odkazuje na neuskutečněný plán uspořádat v roce 1980 v blízkosti Invalidovny letní olympijské hry.
 

6. Tajná stanice Klárov

Kdo jde kolem Strakovy akademie na Klárově a odbočí do ulice U Bruských kasáren, nemůže minout velká železná vrata. Nacházejí se jen kousek od Úřadu vlády České republiky a za nimi se skrývá podzemní objekt K 111, vybudovaný v polovině 20. století jako vládní kryt. Podle rozšířené městské legendy mělo současně jít o první stanici nikdy nedokončeného, takzvaného stalinského metra. Dopravní podniky s tím nesouhlasí, podle oficiálního výkladu jde o takzvaný Ochranný systém metra, které má zabezpečit jeho provoz a v případě potřeby poslouží jako úkryt pro civilní obyvatelstvo. Podzemí není běžně přístupné a dodnes není jasné, zda tu skutečně měla být stanice metra nebo šlo jen o taktické informační manévry kvůli utajení vládního krytu.
 

7. Rekordy pražského metra

Metro v Praze měří zhruba 65 kilometrů a každý rok ho využije téměř 600 milionů cestujících, což znamená, že každý den všechny linky obslouží průměrně přes 1,6 milionu lidí. Nejvytíženějšími stanicemi jsou I. P. Pavlova a Dejvická, naopak k nejméně využívaným stanicím patří Kolbenova a Radlická: u ní na konci 80. let mělo vzniknout sídliště, ale po pádu socialismu ze stavby nakonec sešlo.
 
Nejhlubší stanice je Náměstí Míru, kde jsou koleje 53 m pod zemí; zde je také nejdelší, 87 metrů dlouhý eskalátor. Nejkratší mezistaniční úsek metra měří pouhých 425 m a je mezi stanicemi Hlavní nádraží a Muzeum, naopak nejdelší mezistaniční úsek metra (2 748 m) je mezi Nádražím Holešovice a stanicí Kobylisy.
 
Všechny linky mají tunely, vedené pod Vltavou. Tunel na trase A mezi stanicemi Malostranská a Staroměstská měří 180 m, koleje jsou uloženy v maximální hloubce 20 m. Tunel na trase B leží v úseku mezi stanicemi Anděl a Karlovo náměstí poblíž Palackého mostu, měří 225 m, maximální hloubka kolejí je 22 m. Trasa C má tunely dva; ten starší leží v blízkosti Hlávkova mostu mezi stanicemi Florenc a Vltavská, jeho délka je 410 m a koleje jsou uloženy v maximální hloubce 12,8 m. Mladší tunel na trase C překonává Vltavu v Troji a při jeho výstavbě byla použita unikátní technologie: stavba byla vybetonována v suchém doku a poté uložena do předem vyhloubené rýhy ve dně řeky.
 
Rajská zahrada na sídlišti Černý Most se stala první stanicí, kde jsou nástupiště ve dvou úrovních: vlaky z centra přijíždějí do prvního nadzemního podlaží, vlaky směřující do města na druhé podlaží. Stanice Rajská zahrada získala titul Stavba roku 1999.

 

Víte, že...?

Otevření pražského metra inspirovalo vznik Metro dezertu, sladkého dezertu, který tvarem i počtem čtyř kusů v balení připomíná první robustní sovětské soupravy. Příprava je jednoduchá, jde vlastně o běžné piškotové těsto nakrájené na kousky, obalené v marcipánu a na obou koncích namočené v čokoládě.
 
Na sestrojení domácí vlakové soupravy pražského metra budeme potřebovat:
4 vejce
120 g cukru krupice
100 g moučkového cukru
135 g hladké mouky
120 g másla
250 g čokolády
150 ml smetany ke šlehání
1 balení marcipánu
 
  • Žloutky utřeme s polovinou cukru a promícháme s moukou. Bílky vyšleháme s druhou polovinou cukru do sněhu a opatrně vmícháme ke žloutkům.
  • Směs pečeme v troubě předehřáté na 180 stupňů na plechu vyloženém pečicím papírem asi 20 minut.
  • Vychladlý piškot rozkrájíme na obdélníčky.
  • Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni a necháme zchladnout. Mezitím si vyšleháme smetanu s trochou cukru a přidáme ji k vychladlé čokoládě. Část čokolády si dáme stranou na konečné zdobení.
  • Nakonec ke směsi přidáme změklé máslo a vyšleháme krém, potřeme jím plátky piškotu, potáhneme je rozváleným marcipánem a konce namáčíme ve zbytku rozpuštěné čokolády.
  • Metro soupravu podáváme pěkně vychlazenou, nejlepší je až druhý den.
Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze – největší pražská secesní památka

Hlavní nádraží v Praze je vůbec největší osobní nádraží v České republice. Zdaleka však není nádražím nejstarším. Jeho historie se začala psát roku 1869 a do dnešní podoby bylo přestavěno podle návrhu architekta Josefa Fanty.

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

Muzeum MHD – Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů – modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Další aktuality

Parníky od dubna znovu vyplují do pražské zoo

Po zimní přestávce zahájí od dubna Pražská paroplavební společnost plavby svou pravidelnou lodní linkou do zoologické zahrady v Troji. Na začátku jara budou lodě zatím vyplouvat pouze o víkendu z Rašínova nábřeží (Výtoň), s přibývajícími teplými dny pak od května do přelomu srpna a září budou jezdit denně.
Praha | Zážitky

Velikonoce na Staroměstském náměstí zpestří folklórní i národopisné soubory

Velikonoční tradice ze všech koutů země a zábava pro nejmenší – nejen to přinese oslava největších křesťanských svátků do centra Prahy. Na pódiu na Staroměstském náměstí se představí folklórní i národopisné soubory i staročeská kapela. Chybět nebude animační program pod velikonoční břízou. Letošní novinkou bude zelené pivo a obří zajíc.
Praha | Zážitky

Národní divadlo uvádí v roce 2023 řadu premiér v činohře, opeře i baletu

Rok 2023 je v Národním divadle opět nabitý. Kromě již zavedeného repertoáru vás čeká řada premiér nově nastudovaných klasických, i zcela nových inscenací. Novinky představí Balet Národního divadla, Činohra, Opera, i Laterna magika.
Praha | Kultura

Objevte perly kubistické a funkcionalistické architektury Josefa Gočára

Víte, že v anketě o největší osobnost české architektury 20. století zvítězil Josef Gočár, stavitel kubismu a funkcionalismu? Josef Gočár se narodil 13. března 1880 v Semíně u Přelouče, zemřel 10. září 1945 v Jičíně. Málokterý jiný tvůrce by dovedl zosobnit moderní českou architekturu lépe než Josef Gočár. Jeho díla zdobí řadu našich měst a jeho jméno znají i lidé, kteří se o architekturu příliš nezajímají.
Praha | Památky

Tipy na víkend v Praze a okolí

V Praze a okolí se pořád něco děje! Hledáte kulturní akce na víkend a zajímavé výlety a novinky? Máme pro vás spousty kulturních a volnočasových akcí v Praze a okolí. Stačí si vybrat a vyrazit na výlet za zábavou i poznáním o víkendu 1. a 2. dubna 2023.
Praha | Zážitky

Velikonoce: tipy na velikonoční pečení, zdobení vajíček a tradiční zvyky

Velikonoce jsou za dveřmi a s nimi i náš přehled nejznámějších tradic pašijového týdne, hospodyňky ocení pár velikonočních receptů a jestliže plánujete nazdobit vajíčka, mohl by vám pomoci náš návod na jejich barvení přírodními barvami anebo různé styly zdobení kraslic. Užijte si krásné svátky jara!
Praha | Zážitky

50 tipů, kam jít se psem v Praze na procházku

Jaro je tady, květiny a keře začínají kvést... a také krásně vonět. Udělejte si procházku spolu se svým čtyřnohým kamarádem, který bude mít radost z nových vůní, zatímco vy se potěšíte pohledem na kvetoucí rostliny. Kam spolu s vaším pejskem v Praze vyrazit na příjemnou procházku vám poradí Kudy z nudy.
Praha | Životní styl

Na Vltavě v Praze opět fungují všechny přívozy

Od 25. 3. 2023 je opět možné využít v Praze všechny sezonní přívozy. Oblíbené lodní spoje jsou začleněny do systému Pražské integrované dopravy, takže cestujícím stačí jízdenka na MHD. K tradičně nejoblíbenějším patří přívozy v Sedlci či Podbabě, které zpestřují zejména cyklistům výlety v blízkém okolí Prahy. Za zkoušku však stojí také přívozy, které fungují v centru a spojují například Císařskou louku a Smíchov nebo Modřany a Lahovičky. Holešovicko-karlínský přívoz P7 vypluje i letos, ale v provozu bude jen do termínu otevření nové lávky HolKa, které se očekává cca v červenci 2023. Naopak od data ukončení provozu přívozu P7 bude obnoven provoz nejnovějšího pražského přívozu P4 mezi Velkou Chuchlí (Dostihová) a Hodkovičkami (Belárie). Na ostatních sezonních lodních linkách nedochází k žádným změnám oproti loňské sezoně.
Praha | Zážitky