Úvod > Aktuality > Jak dobře znáte města, kde jezdí tramvaje?

Jak dobře znáte města, kde jezdí tramvaje?

Vydáno 23. února 2020 Zážitky
Znáte odpověď na oblíbenou otázku z vědomostních soutěží, ve kterých českých městech jezdí tramvaje? Pro milovníky vlaků a tramvají hračka, pro ostatní hádanka. Navíc s pořádným chytákem: na Prahu, Plzeň, Ostravu, Liberec, Brno nebo Olomouc si vzpomene kdekdo, ale na Jablonec, Most či Litvínov se většinou zapomíná.
Ještě větším chytákem jsou Modřice: linka číslo dvě totiž nejezdí z centra Brna do městské části Modřice, ale do sousedního samostatného města. Nic na tom nemění fakt, že zdejší historie tramvajové dopravy se na rozdíl od ostatních měst počítá jen na desetiletí: tramvaje sem jezdí teprve od sedmdesátých let minulého století.

Takže pojďme se s portálem Kudy z nudy na města s tramvajemi, vozovnami, muzejními expozicemi a dalšími zajímavostmi podívat zblízka, ať jste na příští kvíz náležitě připraveni.
 

Nejstarší: brněnské šaliny

Ať už začneme podle abecedy nebo podle historie, vždycky bude první zastávkou Brno. Ze všech českých „tramvajových měst“ je nejstarší tramvajová síť právě tady: první koněspřežka se rozjela už v srpnu 1869. Koňku vystřídaly parní tramvaje a ty pak od roku 1900 tramvaje elektrické. Protože Brno bylo tehdy město v podstatě německé, tramvajová linka se úředně nazývala Elektrische Linie. Spojením a zkrácením těchto dvou slov nakonec vzniklo typické brněnské označení tramvají, a tak po druhé nejrozsáhlejší tramvajové síti v republice se zkrátka jezdilo, jezdí a bude jezdit šalinou. V letních měsících projíždějí městem historické a retro soupravy, o které pečuje zdejší Technické muzeum, zpestřením adventních trhů bývají podobně jako v jiných městech mikulášské a vánoční tramvaje. V rámci Dnů otevřených dveří nebo velkých městských slavností se můžete vypravit na prohlídky několika vozoven. Mimochodem, do systému městské hromadné dopravy patří i lodní doprava na Brněnské přehradě.
 

Nejrozsáhlejší síť a Muzeum MHD: Praha

Do pražských ulic vyjela koňka v září 1875 a první trasa vedla od Národního divadla přes Příkopy a Poříčí ke karlínské Invalidovně. V rámci Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 vozila výletníky od horní stanice letenské lanové dráhy u Letenského zámečku až do Stromovky první česká elektrická dráha. Její stavitel František Křižík také financoval stavbu elektrické trati z Karlína do Vysočan, a ta po svém dokončení v roce 1896 odstartovala budování rozsáhlé celoměstské sítě.

Dlouhou a pestrou historii dnes připomíná sbírka desítek vozidel, modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků v Muzeu hromadné dopravy v tramvajové vozovně v Praze – Střešovicích. Nostalgické linky jezdí po Praze i v zimních měsících, muzeum si prohlédnete mimo hlavní sezonu o víkendech. A ještě jedna zajímavost: do sítě MHD je zařazená i lanovka na Petřín a vltavské přívozy, některé s celoročním provozem.
 

Tramvaje v Ostravě, Liberci, Olomouci a Plzni

Zlatá doba tramvajových tratí nastala v posledním desetiletí 19. století. V roce 1894 se rozjely tehdy ještě parní tramvaje v Ostravě, o rok později v Teplicích a v roce 1897 v Liberci. První elektrická tramvaj na Moravě vyjela v dubnu 1899 do ulic Olomouce, od června 1899 se k městům s tramvajovou dopravou připojila Plzeň, od července Ústí nad Labem a následující rok Jablonec nad Nisou.
 

Jablonec zve na tramvajovou výstavu

Právě v Jablonci si letos v únoru připomínají 120 let od chvíle, kdy se z dnešního Mírového náměstí do Rychnova vydal první tramvajový vůz. Město tehdy díky bižuternímu průmyslu prožívalo bouřlivý ekonomický rozvoj a dokonce se mu přezdívalo Kalifornie Rakouska-Uherska. 120 let jabloneckých tramvají připomíná výstava v informačním centru, která potrvá do konce února.

Tramvaje ale jezdily jabloneckými ulicemi jen do roku 1965, kdy je nahradily autobusy. Přesto dodnes v Jablonci mají jednu z tuzemských tramvajových atrakcí: staré časy připomíná tramvajová trať z Jablonce do Liberce, úzkorozchodná a s délkou 13 kilometrů nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice.
 

Tramvajové zajímavosti

  • Meziměstská tramvaj byla vlastně i ta docela první: koňka v roce 1869 jezdila z centra Brna do tehdy samostatného městysu Královo Pole. Podobně na tom byly tratě v Praze, které rovněž vedly do samostatných obcí a měst, a mezi meziměstské tratě se v současné době řadí i tramvaj z Brna do Modřic.
  • Známá je také meziměstská tramvajová trať, která dodnes spojuje Most a Litvínov. Vznikla v roce 1901, kdy vedla od dnes již zaniklého nádraží ve starém Mostu přes Kopisty, Růžodol a Horní Litvínov do Janova.
  • Meziměstská tramvaj z Ostravy do Kyjovic-Budišovic jezdí po staré železniční trati, upravené pro tramvajový provoz. Tramvaj projíždí oblíbenou rekreační oblastí a dokonce se počítalo s jejím prodloužením až do Hradce nad Moravicí.
  • Zapomenout nesmíme ani na města, kde už tramvaje dojezdily. Jedna z historicky nejstarších elektrických tramvajových sítí v Teplicích, zřízená roku 1895, zanikla v roce 1959. Dalším lázeňským městem, kde návštěvníky vozily tramvaje z nádraží až k lázním, byly Mariánské Lázně: tramvaje tu jezdívaly od roku 1902 do roku 1952. Spojení centra města s poměrně vzdáleným nádražím zajišťovaly tramvaje také v Jihlavě, a to mezi lety 1909 a 1948. Jako jedna z posledních na území dnešního Česka vznikla tramvajová síť v Opavě, kde jezdily tramvaje v letech 1905 až 1956, ještě o pár let mladší síť v Českých Budějovicích fungovala od roku 1909 do roku 1950. Nejkratší život měla maličká tramvajová síť v Českém Těšíně, provozovaná v letech 1911 až 1921, poměrně dlouho naopak jezdily tramvaje v severočeském krajském městě Ústí nad Labem. Přes 33 kilometrů dlouhá tramvajová síť zanikla po jednasedmdesáti letech, v roce 1970. Zbyly po ní jen staré fotografie a pamětní kousek koleje v Bílinské uličce.
Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese

Tramvajová trať z Liberce do Jablonce – jízda tramvají v lese

Trať Liberec – Jablonec nad Nisou je úzkorozchodná a nejdelší meziměstská tramvajová trať v České republice. Vybudována byla v letech 1947 až 1955. Původně byla provozována společně dopravními podniky obou měst, nyní je trať součástí Liberecké tramvajové sítě.

Muzeum MHD - Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

Muzeum MHD - Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů - modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Historická tramvajová linka č. 23 v Praze

Historická tramvajová linka č. 23 v Praze

Legendární pražské vozy Tatra T3 opustily na jaře 2017 běžné linky. Nyní se s nimi můžete setkat na pravidelné nostalgické trase s označením 23. Jedná se o typ tramvaje, který byl vyráběn v Tatře na Smíchově od 60. do 90. let min. století. Vyznačují se mimo jiné červenošedými laminátovými sedačkami.

Depo2015 - plzeňská kreativní zóna

Depo2015 - plzeňská kreativní zóna

Plzeňská kreativní zóna, kde spojujeme inovativní myšlení, nové i tradiční technologie, kreativního ducha a lásku ke kultuře. DEPO2015 vzniklo v roce 2015, když byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury.

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Nostalgická tramvajová linka č. 41

Jízda historickou linkou 41. Ze střešovické vozovny vyjíždějí o víkendech od března do listopadu historické soupravy tramvají na svou pravidelnou trať centrem Prahy na nostalgické lince 41.

Areál MHD v Brně-Líšni

Areál MHD v Brně-Líšni

Veřejně přístupný depozitář městské hromadné dopravy (MHD) pod správou Technického muzea v Brně se nachází v městské části Brno-Líšeň, východně od centra Brna, v prostoru bývalého nádraží místní dráhy.

Automobily Tatra v Kopřivnici - největší sbírka automobilů Tatra u nás

Automobily Tatra v Kopřivnici - největší sbírka automobilů Tatra u nás

V Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici lze obdivovat první osobní automobil ve střední Evropě, který byl vyroben již v roce 1897. Dokonce pouze jeden rok dělí od sebe první nákladní vozidlo na světě a první nákladní automobil z Kopřivnice (1898).

Království železnic v Praze na Smíchově - největší modelová železnice v ČR

Království železnic v Praze na Smíchově - největší modelová železnice v ČR

Přijďte se podívat na úžasný malý svět Království železnic! Uvidíte stovky metrů kolejí, desítky modelů vlaků, modely aut, které si dávají přednost na křižovatkách, modely významných staveb a míst České republiky a zažijete unikátní atmosféru střídání dne a noci. Součástí je i obří Model Prahy.