Úvod > Aktuality > České značky: Aero Vodochody, jedna z nejstarších leteckých značek na světě
Památky

České značky: Aero Vodochody, jedna z nejstarších leteckých značek na světě

Poslechněte si audio verzi článku
Společnost Aero je jen o půl roku mladší než Československo. První letoun pro nově založenou československou armádu v Aeru vyrobili už v roce 1919. Za sto let existence opustilo brány závodu více než dvanáct tisíc strojů, například letouny Ae-45, MiG-15, MiG-19 nebo také L-29 Delfín, což byl vůbec první proudový letoun kompletně navržený a vyráběný v Československu. Pojďte se se značkou Aero Vodochody seznámit zblízka!
Aero L-39 Albatros vyvinutý v šedesátých letech 20. století
Nová generace Albatrosu L-39 NG (Next Generation)
Vodochody jsou malá obec se 750 obyvateli ležící severně od Prahy nad údolím Vltavy. Poblíž objevíte Máslovice s Muzeem másla, na východě u dálnice D8 Klíčany a Panenské Břežany, na severu se rozkládá Odolena Voda a směrem na jih Roztoky s přemyslovským hradištěm Levý Hradec. Neodmyslitelnou součástí malebné středočeské krajiny jsou letadla: kromě toho, že tudy vede jedna z hlavních vzdušných drah na Letiště Václava Havla v Praze, ve Vodochodech sídlí společnost Aero Vodochody Aerospace, známý český výrobce letadel. Kromě továrny tu je i velké tovární letiště a zvlášť poslední dobou na něm je docela rušno.
 

Aero Vodochody a letouny pro českou armádu i pro svět

Na podzim 2022 se po dvaceti letech v Aeru Vodochody opět začala sériově vyrábět letadla, a to nové cvičné Albatrosy L-39 Next Generation. První sériový letoun s trupovým číslem 7005 společně s dalšími jedenácti kousky zamíří do Vietnamu, který si pokračovatele legendárního albatrosu objednal jako první.

Čtyři kusy nových proudových letounů L-39 NG si pro základní bojový výcvik pilotů a zároveň pro výcvik partnerských států NATO v Evropě objednala Armáda České republiky, desítky dalších letounů se společně s kompletním pozemním výcvikovým systémem pro budoucí piloty vydají do Maďarska nebo Ghany.

Renesanci leteckého průmyslu probudila válka na Ukrajině: spousta zemí potřebuje cvičit piloty a má zájem o cvičná letadla. Do konce roku 2025 Aero počítá s objednávkami desítek dalších strojů.
 

Aero za první republiky

Aero Vodochody patří k nejstarším leteckým továrnám na světě: firma Aero, továrna létadel, spol. s.r.o. byla zapsána u Obchodního soudu v Praze dne 25. února 1919. Jejím jediným majitelem byl až do poválečného znárodnění právník Vladimír Kabeš, který vyplatil ostatní společníky a spoluzakladatele.

Továrna začínala v Praze – Holešovicích a zpočátku se věnovala hlavně opravám letadel, které Československo získalo po rozpadu habsburské monarchie. Záhy začala vyrábět vlastní letouny a už v polovině 20. let se musela stěhovat do nově postavené továrny ve Vysočanech. Vyráběly se tu například stroje pro pilota a jednoho až dva cestující, které se uplatnily v začátcích Československých státních aerolinií, ale také stíhačky přezdívané špaček či průzkumné a lehké bombardovací letouny. Za první republiky se Aero stalo hlavním dodavatelem pro ministerstvo obrany a pro ministerstvo veřejných prací.

Společnost měla na kontě řadu prvenství: postavila prototyp prvního tuzemského bojového letounu, navrhla první jednoúčelový kabinový přepravní letoun, první dvoumotorový letoun a první hydroplán s plováky tuzemské konstrukce. Ve druhé polovině 30. let rovněž zahájila licenční výrobu dvoumotorových bombardérů, francouzského Marcel Bloch a sovětského SB-2.
 

Aero se stěhuje do Vodochod

Za druhé světové války Aero vyrábělo letouny Focke-Wulf Fw 189 a Siebel Si 204 s plným vybavením pro průzkumné a výcvikové úkoly, po skončení války a znárodnění pokračovalo ve výrobě a v opravách letadel. Brány závodu opouštěly upravené německé typy letadel, pár let po válce tu vyrobili legendární aerotaxi Aero 45, dvoumotorový celokovový čtyřmístný letoun. Jeho modernizované varianty se později z kapacitních důvodů vyvíjely a vyráběly v Kunovicích.

V roce 1953 se firma přestěhovala z Prahy do Vodochod: vynutila si to výroba proudových letadel ve velkých sériích, pro kterou už Vysočany byly malé. Přišla doba letounu MiG-15 a nadzvukových letounů MiG-19 a MiG-21, vyráběných v 60. a 70. letech. Ty razily cestu pro tuzemské proudové cvičné letouny L-29 Delfín a L-39 Albatros.

Významný úspěch Aero zaznamenalo v létě roku 1961: při porovnávacích zkouškách tří různých prototypů poblíž Moskvy letoun L-29 Delfín zvítězil a byl vyhlášen nejvhodnějším cvičným letounem zemí východního bloku.

Druhá generace mnohem výkonnějších a efektivnějších letounů L-39 plnila výrobní a montážní haly Aera během 70. a 80. let. Nejrozšířenější cvičné proudové letouny na světě dodnes využívá řada letectev po celém světě, například pro přípravu kosmonautů na jejich mise.
 

Aero, nové výrobní programy a nové projekty

V 90. letech začalo Aero spolupracovat s řadou světových leteckých výrobců. Vyrábělo díly pro letadla Boeing 757, Boeing 767 a F-18 Super Hornet i vrtulníky S-76 pro americkou firmu Sikorsky. Spolupracuje též s firmou Alenia Aeronautica, Latécoère či s brazilskou firmou Embraer, podílí se na vývoji, certifikaci a výrobě náběžných hran pro dopravní letouny Airbus A220. Až v Airbusu A220 poletíte na dovolenou, poletíte i s kouskem Aera.

Stabilizace společnosti ve třetím tisíciletí umožnila Aeru znovu zahájit vývoj vlastních letounů. Protože staví na tradici legendárního cvičného stroje L-39, dostal nový letoun název L-39 Next Generation, zkráceně L-39 NG.

Úspěch zaznamenaly také české bitevníky L-159 s vlastním radarem a pancéřovanou kabinou, přezdívané v kódu NATO Honey Badger / Medojed. Své schopnosti prokázaly při stovkách bojových letů a ničení pozemních cílů na misích v Iráku, nyní se osmičlenná flotila českých L-159 využívá ve Velké Británii v rámci projektu Red Air Aggressor Training Service k výcviku pilotů stíhaček F-35 Lightning a Eurofighter Typhoon. Úspěch u RAF zvyšuje možnost, že se české „stodevětapadesátky“ objeví i v dalších zemích.
           

Zajímavosti z Aera, světa rychlých letadel a letiště Vodochody

  • Prvorepublikové Aero mělo nejvyšší mzdy z pražských průmyslových firem a poprvé u nás zavedlo pětidenní pracovní týden.
  • V Aerovce se nevyráběla jenom letadla: když za první republiky nebylo dost zakázek, došlo na hračky, kočárky nebo kanoe, sajdkáry pro motocykly a dokonce i automobily značky Aero. Tahle praxe přežila i do 50. a 60. let, kdy se v Aeru vyráběly například autobusové a zemědělské přívěsy.
  • Sériová výroba nových cvičných Albatrosů L-39 Next Generation odstartovala takzvanou svatbou, tedy spojením trupu a křídla. Správné propojení všech systémů patří k nejdůležitějším úkonům ve výrobním cyklu a na sociálních sítích se ten den objevily fotky patřičně nazdobeného prvního letounu, prožívajícího takzvaný Marry-up.
  • Letiště Vodochody vzniklo již v roce 1942, dnes je vedeno jako mezinárodní neveřejné letiště a slouží zejména jako zázemí pro vývoj a zalétávání letadel značky Aero Vodochody. Má 2 500 metrů dlouhou a 45 metrů širokou ranvej a 1 400 metrů dlouhou záchrannou dráhou. Používají je i soukromí provozovatelé letadel nebo letecké školy.
  • Mezi historická a rekordní přistání ve Vodochodech patří nedávné přistání italského letadla Canadair-415 a švédského Air Tractor. Letouny pomáhaly s hašením požárů v národním parku České Švýcarsko.
  • Služby letiště ve Vodochodech využila řada známých osobností, například automobilový závodník Michael Schumacher, italský tenorista Andrea Bocelli, zpěváci Elton John, Sting nebo George Michael a skupiny Duran Duran a Kiss.
Letecké muzeum Kbely – Vojenský historický ústav Praha

Letecké muzeum Kbely – Vojenský historický ústav Praha

Letecké muzeum Kbely bylo založeno v roce 1968 v areálu historického vojenského letiště Praha – Kbely, které bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa v roce 1918. Početností a kvalitou sbírek patří k největším leteckým muzeím v Evropě.

Vltavská cyklostezka EuroVelo 7 – ze Šumavy k Mělníku

Vltavská cyklostezka EuroVelo 7 – ze Šumavy k Mělníku

Nadregionální dálková trasa sleduje tok řeky Vltavy od pramene až po soutok s Labem. Linie je vedena z Kvildy na Vyšší Brod, Český Krumlov, České Budějovice, Týn nad Vltavou, Orlík nad Vltavou a Štěchovice do Prahy a dál přes Kralupy nad Vltavou do Mělníka.

Naučná stezka v Máslovicích

Naučná stezka v Máslovicích

Ve středočeských Máslovicích můžete navštívit nejen známé Malé máslovické muzeum másla, ale na svých 12 zastavení vás naláká také máslovická naučná stezka.

Letecké muzeum Hrdlořezy

Letecké muzeum Hrdlořezy

Letecké muzeum Hrdlořezy se zabývá historií československého letectva. Připomíná pozapomenuté části historie z minulého století prostřednictvím artefaktů od oblečení a výbavu letištního personálu, přístrojové desky přes katapultážní sedadla, proudové nebo pístové motory až po celé letouny.

7 věcí, které nevíte o… letišti Praha-Ruzyně

7 věcí, které nevíte o… letišti Praha-Ruzyně

Letiště Praha, Letiště Václava Havla anebo zkrátka Ruzyně: to je největší a nejvýznamnější mezinárodní letiště v České republice. Kdy vzniklo, kdy tu přistálo první letadlo, jak se od té doby změnilo a kolik cestujících ročně odbaví? A jaké novinky pro vás chystá? Kudy z nudy vyrazilo pátrat přímo na místo činu: na pláň severozápadně od vesničky Ruzyně, které se kdysi říkalo Dlouhá míle.

7 věcí, které nevíte o… našich letadlech, letcích a letištích

7 věcí, které nevíte o… našich letadlech, letcích a letištích

Létání není žádná věda. Letadlem létáme na dovolenou nebo jen tak, vyhlídkové lety letadly nebo vrtulníky nabízí téměř každé letiště, a kdo chce, ten si může vyzkoušet pilotování nebo alespoň letecké simulátory. A samozřejmě tu jsou i letecká muzea a letecké přehlídky, oblíbené a hojně navštěvované. Přesto určitě leccos o letadlech ještě nevíte.

Zuri – český letoun s vertikálním vzletem

Zuri – český letoun s vertikálním vzletem

Dolet 700 kilometrů, rychlost 300 kilometrů za hodinu, a hlavně kolmý start i přistání: to je ambiciózní projekt, na němž od roku 2017 pracuje tuzemský start-up Zuri pod vedením programátora a podnikatele Michala Illicha (*1979). Název Zuri je inspirovaný svahilštinou, v překladu znamená krásný, dobrý.

Český dron Bivoj – pomocník při obraně Ukrajiny

Český dron Bivoj – pomocník při obraně Ukrajiny

Váží 25 kilo, má rozpětí křídel 3,3 metru, ve vzduchu dokáže vydržet pět hodin a jmenuje se Bivoj, stejně jako český bájný hrdina. Seznamte se s dronem, který tajně vyvinuli a sestavili čeští odborníci a který bude využívat ukrajinská armáda. Existuje ve třech variantách, průzkumné, „sebevražedné“ a útočné.

Nadzvukový stíhací letoun MiG-19S v Horním Němčí

Nadzvukový stíhací letoun MiG-19S v Horním Němčí

Vyřazený nadzvukový stíhací letoun MiG-19S, výrobního čísla 150312 stojí v parku v Horním Němčí už od 16. srpna roku 1972. Na jeho pořízení se před téměř čtyřiceti lety podílel i bývalý vojenský pilot MiGu-19S a dlouholetý zkušební pilot Letu Kunovice, místní rodák František Srnec.

Odolena Voda

Odolena Voda

Letecká továrna Aero a letiště Vodochody, volejbalový klub, který kromě řady domácích a mezinárodních pohárů získal sedm titulů mistra mužské volejbalové extraligy a také barokní kostel sv. Klimenta od K. I. Dientzenhofera, to vše charakterizuje město se zvláštním jménem Odolena Voda.

Lety stíhačkou L-29 v Brně

Lety stíhačkou L-29 v Brně

Máte pocit, že už jste vyzkoušeli úplně všechno? Co takhle několikanásobné přetížení, neskutečnou rychlost a pocit beztíže? Zkuste let stíhačkou L29 a zažijte jaké to je být nachvíli pilotem.

Největší muzeum letectví a kosmonautiky v České republice – Letecké muzeum Kbely

Největší muzeum letectví a kosmonautiky v České republice – Letecké muzeum Kbely

Z nejstaršího pražského letiště ve Kbelích vzlétla první letadla v roce 1923. Dnes je zde muzeum, jehož expozice se vztahuje k historii československého a českého letectví, zvláště vojenského. V současnosti má ve sbírkách 275 letadel.

Další aktuality

Kempování v Česku: 10 tipů, kam do kempu ve Středočeském kraji

Patříte k milovníkům volného pohybu v přírodě, ke kterému patří i kempování? Naplánujte si dovolenou v těch nejlepších kempech středních Čech. Na výběr máme útulné chatky, luxusní stan ve středověkém stylu, kempy u vody, místa plná zábavy i klidu. Letošní léto v kempu bude nezapomenutelné!
Středočeský kraj | Ubytování

Tankodromy, střelnice, cvičiště… aneb co vzniklo z bývalých vojenských základen?

Bývalé vojenské prostory jsou dobrým tipem na výlet pro ty, kteří hledají možnost procházky či túry odlehlou krajinou. Paradoxně se ve vojenských újezdech zachovaly vzácné druhy rostlin a živočichů, prostory také unikly chemizaci a zemědělským zásahům. A kde objevíte takovou pestrou krajinu či hluboké lesy? Nejznámější takovou oblastí jsou lesy v Brdech, pozornost přitahuje i revitalizace krajiny v Milovicích či Podyjí. Tipy, kam vyrazit na bývalá vojenská cvičiště, střelnice, tankodromy nebo letiště vám přináší Kudy z nudy.
Středočeský kraj | Příroda

Keltové v Nižboru zahájí novou sezonu svátkem Beltain

V sobotu 27. dubna se na zámku Nižbor uskuteční tradiční oslavy keltského svátku Beltain. Již několik let touto akcí pro veřejnost zahajují návštěvní sezónu v Informačním centru keltské kultury. Po zimě znovuotevřená stálá expozice o Keltech potěší zvídavé návštěvníky.
Středočeský kraj | Zážitky

Historický festival Bitva Libušín láká na bohatý program

Tip pro všechny milovníky historie a rodiny s dětmi na výlet za dobrodružstvím a historií do Libušína. Největší středověký festival v České republice se bude opět konat v údolí pod bývalým hradištěm kněžny Libuše. Byl založen již v roce 1991 jako jeden z prvních počinů svého druhu v Evropě. V roce 2024 se tak pořádá již 31. ročník této významné události, která se za roky svého trvání rozrostla na jednu z největších svého druhu na starém kontinentě. Největší středověká bitva ve střední Evropě, se uskuteční již v sobotu 27. dubna 2024 v Libušíně u Kladna.
Středočeský kraj | Zážitky

Jaro v Průhonickém parku láká k vycházkám

Užijte si jaro v plné parádě! Přijedete-li do Průhonického parku čeká vás i na konci dubna krásná vycházka. Základní okruh nejzajímavějšími partiemi parku je zajímavý celoročně, prochází pod Alpinem, na Hlavní vyhlídku, rozsáhlými lučními podél potoka Botiče, po hrázi rybníka. V dubnu je otevřeno denně od 7:00 do 19:00 hodin a milovníky flory potěší právě kvetoucí rododendrony i jarní Alpinum.
Středočeský kraj | Příroda

Sezóna chřestu je tady! Ten nejčerstvější pořídíte v Hostíně u Vojkovic

V Hostíně u Vojkovic na Mělnicku už vyrostl první letošní chřest! Na velkofarmě seženete „špargl“ od dubna do konce června. Kromě bílého a zeleného chřestu bude v průběhu chřestové sezóny pěstitel nabízet i nové odrůdy – koupíte tu také fialový chřest. Nenechejte si ujít oblíbené Chřestové a spolu s nimi i křenové slavnosti, které se letos uskuteční v sobotu 11. a v neděli 12. května 2024.
Středočeský kraj | Gurmánská turistika

Areál Monínec nabízí sportovní zážitky a spoustu zábavy po celý rok

Středočeský Areál Monínec, který leží jen zhruba hodinu jízdy od hlavního města, nabízí pohodlné ubytování, dobré jídlo, sport od rána do večera, ale také zasloužený odpočinek. A to po celý rok. Najdete jej na Javorové skále 80 km jižně od Prahy na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje nedaleko města Sedlec-Prčice.
Středočeský kraj | Letní sporty

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Středočeský kraj

Naplánujte si originální dovolenou a objevte Středočeský kraj. Vydejte se za zábavou, poznáním, historií nebo odpočinkem do Památníku Karla Čapka na Staré Huti či za tradičním řemeslem do sklárny Rückl v Nižboru. Objevte zámek Březnice, muzeum Eduarda Štorcha v Lobči nebo prozkoumejte Památník národního útlaku a odboje Panenské Břežany. Do svých plánů na výlety zařaďte i Hornický skanzen Mayrau ve Vinařicích, Památník Vojna coby jediný dochovaný komunistický lágr v Česku anebo si užijte výlet s vůní čerstvě upečeného chleba na Hamousův statek ve Zbečně.
Středočeský kraj | Památky