Úvod > Aktuality > #světovéČesko a velká jízda (do světa) přes čtyři jihočeské mosty
#světovéČesko a velká jízda (do světa) přes čtyři jihočeské mosty
"> "> "> "> "> "> "> "> "> "> ">

#světovéČesko a velká jízda (do světa) přes čtyři jihočeské mosty

Vydáno 1. června 2020 Památky
Brána do nebe, most který přepsal dějiny, Bechyňská duha anebo dinosaurus na Lužnici: to je jen malý výběr z přezdívek několika jihočeských mostů. Každý má svůj jedinečný příběh: některé našly své vzory v zahraničí, jiné naopak určily typ a tvar dalších staveb ve světě. Pojďte se po nich projít nebo projet s portálem Kudy z nudy.

Obloukový most zvaný Bechyňská duha připomíná oblouk duhy, kterou slunce mohlo v údolí zapomenout...

Bechyňská duha
Langwies Švýcarsko

Duha v Bechyni

Pěšky, vlakem nebo autem: po mostě přezdívaném Bechyňská duha si můžete vybrat hned ze tří druhů přepravy. Dnes po něm vede trať vůbec první elektrifikované železnice, kterou projektoval František Křižík, jenže když se v roce 1903 mezi Táborem a Bechyní rozjely první vlaky, konečnou měly ještě před městem.

Lázeňští hosté tehdy museli vystoupit z vlaku, pěšky sejít k mostu v Zářečí nebo po strmých schodech k přívozu a znovu vyšplhat do centra Bechyně. O stavbě mostu se rozhodlo až za první republiky a slavnostně byl otevřen 28. října 1928 při desátém výročí vzniku samostatného Československa, proto se mu někdy říká Jubilejní.

Častější název ale je Bechyňská duha: mostní oblouk totiž má pěkně vykroužené rozpětí 90 metrů, silnice, chodníky a koleje vedou necelých 60 metrů nad hladinou Lužnice, samotný most je dlouhý 225 metrů. Jeho předobrazem byl jednokolejný železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku. Most postavený v letech 1912 až 1914 na trati z Churu do Arosy je o 80 metrů delší a o osm metrů nižší a patří mezi nejznámější alpské viadukty.
 

Brána a řetězový krasavec

Kdybyste pod Bechyňskou duhou nasedli do lodě a vydali se proti proudu Lužnice, přibližně po dvanácti kilometrech by se před vám objevil téměř pohádkový výjev: impozantní řetězový most. Vypadá, jako by tu stál už od 19. století, ale ve skutečnosti se sem přistěhoval teprve před pár desítkami let – a to doslova. Přestože jde o skvostnou technickou památku, svět na něj téměř zapomněl a v odlehlém údolí Lužnice u obce Stádlec ho objeví jen skuteční fajnšmekři.

Jeden z posledních velkých řetězových mostů v Evropě kdysi vedl přes Vltavu v Podolsku na silnici z Tábora do Písku. Malebná vesnice v roce 1960 zmizela spolu s údolím pod hladinou Orlické přehrady a doprava se definitivně přesunula na nový a mnohem vyšší, 510 metrů dlouhý železobetonový Podolský most. Byl vrcholnou ukázkou našeho předválečného mostního stavitelství a v době svého vzniku patřil díky 150 metrů dlouhému oblouku k největším v Evropě. Pro zvláštní vznosnost a lehkost byl nazýván branou do nebe; ostatně na předválečné výstavě v Paříži získal zlatou medaili a titul „le beau pont de l´Europe“, tedy krásný evropský most. Ještě před napuštěním přehrady byl řetězový most rozebrán a přemístěn na Lužnici k vesnici Stádlec, kde ho můžete obdivovat dodnes. Na dně přehrady tehdy skončilo několik stovek budov včetně kostela svatého Štěpána v Těchonicích. Také stojí dodnes, i když pod vodou, a stal se nejoblíbenějším místem potápěčů v Orlické nádrži.
 

Most, který přepsal dějiny: Žďákovský

Další most přes Orlickou přehradu u bývalé obce Žďákov byl uveden do provozu jako poslední ze všech vyjmenovaných, v roce 1967. Dodnes je nejdelším jednoobloukovým mostem světa, který k vyrovnání sil nepoužívá táhlo. Měří bezmála 543 metrů, klene se 50 metrů nad hladinou a jeho oblouk má rozpětí rekordních 379,6 metru. Už při jeho stavbě se počítalo s tím, že se stane oblíbeným cílem výletníků, a tak na levém břehu nádrže vznikla vyhlídková terasa. Postupně výhled zakryly stromy, takže dnes si Žďákovský most nejlépe prohlédnete přímo od hladiny. Na obou koncích mostu se ale dá pohodlně zaparkovat a na most se můžete podívat i z naučné stezky, vedoucí k zámku Orlík.
 

Víte, že?

  • Bechyňská duha dodnes patří do rodiny mostů, které sdružují silniční a železniční dopravu; podobně na tom je například Nuselský most v Praze.
  • Překrásný Széchenyiho řetězový most můžete vidět v Budapešti: vznikl v letech 1839–1849 podle návrhu uherského hraběte Istvána Széchenyiho a spojuje dvě budapešťská historická města, Budín a Pešť. Jeho rozpětí činí 202 metrů a svého času patřil k největším mostům na světě.
  • Žďákovský most připomíná Most přátelství, spojující města Foz do Iguacú v Brazílii a Ciudad del Este v Paraguayi. Most přes řeku Paraná byl otevřen v roce 1965, je 78 metrů vysoký, 552 metrů dlouhý a jsou z něj nádherné výhledy.
Příběnická stezka údolím Lužnice

Příběnická stezka údolím Lužnice

Turistická stezka z Tábora do Příběnic slibuje hluboké údolí, strmé skalnaté břehy porostlé hlubokými lesy, klidná zákoutí i vodu šumící a valící se po kamenech a jezech, na březích pak romantické staré mlýny. Příběnická stezka je dlouhá 15 km.

Jedinečný Stádlecký řetězový most

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Lužnice – jedna z nejoblíbenějších řek

Lužnice – jedna z nejoblíbenějších řek

Lužnice je typická nížinná řeka, jejíž tok je po celé délce zadržován četnými jezy. Klidný proud bývá rychlejší pouze v době jarního tání nebo po větších deštích. Patří mezi naše nejčastěji sjížděné řeky. Úsek nejlepší sjízdnosti začíná u městečka Suchdol nad Lužnicí a končí až před ústím do Vltavy.

Vltavská vodní cesta - Stezka řeky Vltavy: lodí z Českých Budějovic až do Hamburku

Vltavská vodní cesta - Stezka řeky Vltavy: lodí z Českých Budějovic až do Hamburku

Vltavská vodní cesta začíná pod českobudějovickým Dlouhým mostem. Díky plavební komoře v Hněvkovicích je na Vltavě pro malá plavidla splavných více než sto kilometrů na Orlickou přehradu, odkud lze pokračovat dále na Slapy, do Prahy, k soutoku s Labem v Mělníku a pak ještě dále do Evropy.

Most v Podolsku - brána do nebe

Most v Podolsku - brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Městské muzeum Bechyně

Městské muzeum Bechyně

Expozice muzea v Bechyni se věnuje historii regionu s ohledem na keramickou a kamnářskou tradici, dále je zde zajímavá část archeologická a milovníci historie mohou nahlédnout do selské jizby. Pozornost je věnována také technickým dílům, jako je stavba bechyňského mostu a elektrifiková trať Elinka.

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Roku 1967 překlenul Žďákovský most vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou. V době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes zaujímá osmou příčku.

Most v Zářečí

Most v Zářečí

Poté, co starý most v Zářečí, místní části Bechyně, dosloužil, byl v roce 2004 postaven most nový s obloukovou konstrukci, předpjatou monolitickou deskou mostovky, ocelovými oblouky a síťovým uspořádáním závěsů.

Další aktuality

27.9.
2020
#světovéČesko a toulky Českým Meránem

#světovéČesko a toulky Českým Meránem

Jižní Čechy | Příroda
26.9.
2020
10 tipů na Budějovicku pro hezké podzimní zážitky

10 tipů na Budějovicku pro hezké podzimní zážitky

Jižní Čechy | Životní styl
24.9.
2020
Pohádková a filmová putování po jižních Čechách

Pohádková a filmová putování po jižních Čechách

Jižní Čechy | Zážitky