Úvod > Aktuality > #světovéČesko a velká jízda (do světa) přes čtyři jihočeské mosty
Památky

#světovéČesko a velká jízda (do světa) přes čtyři jihočeské mosty

  • Vydáno1. června 2020
Brána do nebe, most který přepsal dějiny, Bechyňská duha anebo dinosaurus na Lužnici: to je jen malý výběr z přezdívek několika jihočeských mostů. Každý má svůj jedinečný příběh: některé našly své vzory v zahraničí, jiné naopak určily typ a tvar dalších staveb ve světě. Pojďte se po nich projít nebo projet s portálem Kudy z nudy.

Obloukový most zvaný Bechyňská duha připomíná oblouk duhy, kterou slunce mohlo v údolí zapomenout...

Bechyňská duha
Langwies Švýcarsko

Duha v Bechyni

Pěšky, vlakem nebo autem: po mostě přezdívaném Bechyňská duha si můžete vybrat hned ze tří druhů přepravy. Dnes po něm vede trať vůbec první elektrifikované železnice, kterou projektoval František Křižík, jenže když se v roce 1903 mezi Táborem a Bechyní rozjely první vlaky, konečnou měly ještě před městem.

Lázeňští hosté tehdy museli vystoupit z vlaku, pěšky sejít k mostu v Zářečí nebo po strmých schodech k přívozu a znovu vyšplhat do centra Bechyně. O stavbě mostu se rozhodlo až za první republiky a slavnostně byl otevřen 28. října 1928 při desátém výročí vzniku samostatného Československa, proto se mu někdy říká Jubilejní.

Častější název ale je Bechyňská duha: mostní oblouk totiž má pěkně vykroužené rozpětí 90 metrů, silnice, chodníky a koleje vedou necelých 60 metrů nad hladinou Lužnice, samotný most je dlouhý 225 metrů. Jeho předobrazem byl jednokolejný železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku. Most postavený v letech 1912 až 1914 na trati z Churu do Arosy je o 80 metrů delší a o osm metrů nižší a patří mezi nejznámější alpské viadukty.
 

Brána a řetězový krasavec

Kdybyste pod Bechyňskou duhou nasedli do lodě a vydali se proti proudu Lužnice, přibližně po dvanácti kilometrech by se před vám objevil téměř pohádkový výjev: impozantní řetězový most. Vypadá, jako by tu stál už od 19. století, ale ve skutečnosti se sem přistěhoval teprve před pár desítkami let – a to doslova. Přestože jde o skvostnou technickou památku, svět na něj téměř zapomněl a v odlehlém údolí Lužnice u obce Stádlec ho objeví jen skuteční fajnšmekři.

Jeden z posledních velkých řetězových mostů v Evropě kdysi vedl přes Vltavu v Podolsku na silnici z Tábora do Písku. Malebná vesnice v roce 1960 zmizela spolu s údolím pod hladinou Orlické přehrady a doprava se definitivně přesunula na nový a mnohem vyšší, 510 metrů dlouhý železobetonový Podolský most. Byl vrcholnou ukázkou našeho předválečného mostního stavitelství a v době svého vzniku patřil díky 150 metrů dlouhému oblouku k největším v Evropě. Pro zvláštní vznosnost a lehkost byl nazýván branou do nebe; ostatně na předválečné výstavě v Paříži získal zlatou medaili a titul „le beau pont de l´Europe“, tedy krásný evropský most. Ještě před napuštěním přehrady byl řetězový most rozebrán a přemístěn na Lužnici k vesnici Stádlec, kde ho můžete obdivovat dodnes. Na dně přehrady tehdy skončilo několik stovek budov včetně kostela svatého Štěpána v Těchonicích. Také stojí dodnes, i když pod vodou, a stal se nejoblíbenějším místem potápěčů v Orlické nádrži.
 

Most, který přepsal dějiny: Žďákovský

Další most přes Orlickou přehradu u bývalé obce Žďákov byl uveden do provozu jako poslední ze všech vyjmenovaných, v roce 1967. Dodnes je nejdelším jednoobloukovým mostem světa, který k vyrovnání sil nepoužívá táhlo. Měří bezmála 543 metrů, klene se 50 metrů nad hladinou a jeho oblouk má rozpětí rekordních 379,6 metru. Už při jeho stavbě se počítalo s tím, že se stane oblíbeným cílem výletníků, a tak na levém břehu nádrže vznikla vyhlídková terasa. Postupně výhled zakryly stromy, takže dnes si Žďákovský most nejlépe prohlédnete přímo od hladiny. Na obou koncích mostu se ale dá pohodlně zaparkovat a na most se můžete podívat i z naučné stezky, vedoucí k zámku Orlík.
 

Víte, že?

  • Bechyňská duha dodnes patří do rodiny mostů, které sdružují silniční a železniční dopravu; podobně na tom je například Nuselský most v Praze.
  • Překrásný Széchenyiho řetězový most můžete vidět v Budapešti: vznikl v letech 1839–1849 podle návrhu uherského hraběte Istvána Széchenyiho a spojuje dvě budapešťská historická města, Budín a Pešť. Jeho rozpětí činí 202 metrů a svého času patřil k největším mostům na světě.
  • Žďákovský most připomíná Most přátelství, spojující města Foz do Iguacú v Brazílii a Ciudad del Este v Paraguayi. Most přes řeku Paraná byl otevřen v roce 1965, je 78 metrů vysoký, 552 metrů dlouhý a jsou z něj nádherné výhledy.
Příběnická stezka údolím Lužnice

Příběnická stezka údolím Lužnice

Turistická stezka z Tábora do Příběnic slibuje hluboké údolí, strmé skalnaté břehy porostlé hlubokými lesy, klidná zákoutí i vodu šumící a valící se po kamenech a jezech, na březích pak romantické staré mlýny. Příběnická stezka je dlouhá 15 km.

Jedinečný Stádlecký řetězový most

Jedinečný Stádlecký řetězový most

U obce Stádlec v jižních Čechách najdete poslední empírový řetězový most v České republice, který je také ojedinělým mostem tohoto druhu v Evropě. 157 metrů dlouhý a 6 m široký most bývá častým místem turistických procházek, cykloturistiky a oblíbeným objektem pro fotografy.

Lužnice – jedna z nejoblíbenějších řek Česka

Lužnice – jedna z nejoblíbenějších řek Česka

Lužnice je typická nížinná řeka, jejíž tok je po celé délce zadržován četnými jezy. Klidný proud bývá rychlejší pouze v době jarního tání nebo po větších deštích. Patří mezi naše nejčastěji sjížděné řeky. Úsek nejlepší sjízdnosti začíná u městečka Suchdol nad Lužnicí a končí až před ústím do Vltavy.

Léto na Bechyňce – nostalgické jízdy historickým vláčkem

6. 7.
Léto na Bechyňce – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Historické lokomotivy Elinka a Bobinka vás zvou na letní nostalgické jízdy po naší nejstarší elektrifikované trati z Tábora do Bechyně!

Vltavská vodní cesta – Stezka řeky Vltavy: lodí z Českých Budějovic až do Hamburku

Vltavská vodní cesta – Stezka řeky Vltavy: lodí z Českých Budějovic až do Hamburku

Vltavská vodní cesta začíná pod českobudějovickým Dlouhým mostem. Díky plavební komoře v Hněvkovicích je na Vltavě pro malá plavidla splavných více než sto kilometrů na Orlickou přehradu, odkud lze pokračovat dále na Slapy, do Prahy, k soutoku s Labem v Mělníku a pak ještě dále do Evropy.

Most v Podolsku – brána do nebe

Most v Podolsku – brána do nebe

Hlavní silnice z Písku do Tábora překonává hluboké vltavské údolí Podolským mostem. Na obou koncích se nachází parkoviště a na levém břehu je navíc upravena vyhlídka. Ve době svého vzniku patřil Podolský most k největším mostům v Evropě.

Duhový most v Bechyni

Duhový most v Bechyni

V Bechyni se klene nad hlubokým údolím železobetonový obloukový most dokončený roku 1928 podle projektu Ing. E. Viktory. Svým devadesátimetrovým rozpětím a výškou třicet osm metrů nad hladinou Lužnice skutečně připomíná oblouk duhy, kterou slunce zapomnělo v lužnickém údolí.

Městské muzeum Bechyně

Městské muzeum Bechyně

Expozice muzea v Bechyni se věnuje historii regionu s ohledem na keramickou a kamnářskou tradici, dále je zde zajímavá část archeologická a milovníci historie mohou nahlédnout do selské jizby. Pozornost je věnována také technickým dílům, jako je stavba bechyňského mostu a elektrifiková trať Elinka.

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Žďákovský most – největší jednoobloukový most Česka

Roku 1967 překlenul Žďákovský most vltavské údolí u Orlíka nad Vltavou. V době svého vzniku byl největším jednoobloukovým ocelovým mostem na světě. Dnes zaujímá osmou příčku.

Most v Zářečí

Most v Zářečí

Poté, co starý most v Zářečí, místní části Bechyně, dosloužil, byl v roce 2004 postaven most nový s obloukovou konstrukci, předpjatou monolitickou deskou mostovky, ocelovými oblouky a síťovým uspořádáním závěsů.

Další aktuality

Jindřichohradecké úzkokolejky opět ožijí: bude na nich jezdit Gepard Express

Už na začátku června 2024 opět ožijí zatím opuštěné tratě jindřichohradeckých úzkokolejek. Do Nové Bystřice a Obrataně cestující svezou vlaky společnosti Gepard Express. První jízda na trati 288 je naplánovaná na neděli 9. 6. a druhá trať 229 by se měla rozdunět pod koly vlaku v sobotu 15. 6. 2024.
Jihočeský kraj | Zážitky

Neobjevené skvosty: 10 tipů z regionu Jihočeský kraj

Nestačí vám nejoblíbenější turistické cíle Jihočeského kraje a hledáte něco speciálního? Vydejte se společně s námi poznávat dosud neobjevené skvosty jižních Čech – například Rybářské muzeum a Rybářskou školu ve Vodňanech, kde máte doslova možnost podívat se „na dno“ nebo zavítejte na Vodní pilu Peníkov či na zážitkovou prohlídku pivovaru Samson. Nevynechejte ani další zajímavé památky – tvrz Tichá u Dolního Dvořiště, vodárenskou věž v Českých Budějovicích anebo nejkrásnější selské baroko ve vesničkách na Soběslavsko-veselských blatech.
Jihočeský kraj | Památky

Kempování v Česku: 10 tipů, kam do kempu v Jihočeském kraji

Je vám bližší dovolená v pěkném kempu u vody než v luxusním hotelu či penzionu? Pak se vám budou jistě hodit tipy portálu Kudy z nudy na letní ubytování v jihočeských kempech. Na výběr máme kempy u Lipna, na březích rybníků, v blízkosti krásného Českého Krumlova anebo přírodní kempy, které ocení hlavně vodáci. Letošní kempování si na jihu Čech užijete.
Jihočeský kraj | Ubytování

Rybáři pozor, blíží se pstruhová sezóna!

Také patříte k "tichým bláznům", kteří hodiny a hodiny vysedávají u vody s prutem, podběrákem a myšlenkami na tu nejlepší návnadu, které žádná ryba neodolá? Pak si začněte chystat nádobíčko, protože pstruhová sezóna se blíží. Tak jako každý rok začne pstruhová sezóna už 16. dubna.
Jihočeský kraj | Letní sporty

Správa šumavského parku chystá toulání divočinou 2024 – poznejte Městišťské rokle, Hadí vrch či okolí Černého jezera

Přes 100 výprav s průvodcem na 34 různých trasách pro opravdové zájemce poznávání šumavské divočiny, chystá letos Správa NP a CHKO Šumava v rámci programu Průvodci divočinou. Letos pořádá tyto výpravy již pošestnácté. Většina tras je jednodenních a vede do neznačených nebo jindy nepřístupných oblastí národního parku. Desítka tras je ale extrémě náročná a vede po české i bavorské straně Šumavy. Mají označení XL a zaberou celé dva dny. Na výpravy je nutné se vždy předem registrovat, registrace se spouští v úterý 15. května 2024.
Jihočeský kraj | Příroda

Národní park Šumava zpřístupní dosud zakázané kouty šumavské přírody

Máte rádi šumavskou přírodu a jste v Národním parku Šumava častými hosty? Pokud ano, určitě oceníte, že Správa Národního parku Šumava připravuje otevření míst, která byla doposud turistům nepřístupná. Jedná se například o vrchol Antýglu, Žďárské slatě anebo dosud uzavřenou lokalitu mezi Kvildou a Strážným.
Jihočeský kraj | Příroda

Vodáci otevřou řeku Vltavu pro sezónu 2024

V sobotu 13. dubna 2024 zahájí vodáckou sezónu na Vltavě tradiční akce Odemykání Vltavy. Odemykat se bude jízdou z Českého Krumlova do Zlaté Koruny. Pořadatelé lákají na zábavný program, ve kterém nebude chybět ani vltavský vodník se svou ženou.
Jihočeský kraj | Letní sporty

10 tipů, kde si zahrajete adventure minigolf

Klasický minigolf už vás nebaví? Co vyzkoušet adventure, čili dobrodružný golf? Ten je zmenšeninou skutečného golfu. Je plný překážek, které tvoří terénní nerovnosti, boule, písečné bunkry a vodní pasti stejně jako u klasického golfu. Mrkněte na tipy portálu Kudy z nudy a užijte si zábavu s přáteli či rodinou.
Jihočeský kraj | Letní sporty