!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > #světovéČesko a nacistické podzemní továrny: pravda, mýty a legendy
#světovéČesko a nacistické podzemní továrny: pravda, mýty a legendy
"> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Památky

#světovéČesko a nacistické podzemní továrny: pravda, mýty a legendy

Vydáno 28. září 2020
Tajné labyrinty temných chodeb, skryté koncentrační tábory a zázračné zbraně: to všechno provází legendy o nacistických továrnách, které vznikly za druhé světové války na území Protektorátu Čechy a Morava. Vydejte se s portálem Kudy z nudy pátrat po tajemstvích třetí říše!

Dvě krajiny, kde se hluboko pod zemí ukrývají zbytky nacistických továren: okolí Litoměřic a Richard a okolí německého Nordhausenu a Mittelbau-Dora

Litoměřice
Mittelbau-Dora
Druhou světovou válku a roky, kdy Československo zmizelo z mapy Evropy, připomíná řada expozic a také pár nesmírně atraktivních míst, o kterých se zas tak moc neví: podzemí, kam nacisté přesunuli část zbrojní výroby. Tuhle část říšského hospodářství dodnes provází řada nejasností, dohadů a pověstí, podle nichž se ve zřícených temných štolách prý dodnes skrývají tajné zbraně, bedny s poklady a dokumenty, v ještě lepším případě pak dokonce rakety V-2, létající talíře a komnaty z jantaru. Jak to ale vlastně s německými podzemními továrnami bylo ve skutečnosti? Pojďte se seznámit s Richardem, Rabštejnem, Dianou, Dinarem, Alkazarem, Pustými kostely a také s německým koncentračním táborem Mittelbau-Dora.
 

Továrna Richard u Litoměřic

Podívali jste se někdy do štol podzemní továrny Richard v bývalých vápencových lomech pod Radobýlem a Bídnicí na okraji Litoměřic? Vyráběly se tu především tankové motory HL-230 pro tanky Panther a Tiger, možná se experimentovalo s palivem pro rakety V1 a V2, supertajné zbraně třetí říše. O život tu vinou pracovních úrazů, hrubého zacházení, podvýživy a v neposlední řadě důlních závalů a tyfu přišlo asi šest tisíc lidí. Poblíž Richardu ostatně vznikla samostatná pobočka terezínského koncentráku i s vlastním krematoriem.

Ještě před pár lety se do štol Richardu dalo dostat, samozřejmě nelegálně a na vlastní nebezpečí, ale tahle možnost už před časem padla. Památníku Terezín, který bývalou továrnu Richard spravuje, došla trpělivost a přístup definitivně uzavřel.

Utajenou podzemní zbrojovku, vůbec největší na našem území, si prohlédnete už jen na fotografiích, a to v podzemí pod litoměřickou radnicí. Expozice Důl Richard v proměnách času v několik desítek metrů dlouhé podzemní chodbě nabízí panely, dobové snímky, kopie původních cedulí, nářadí a další předměty. Otevřeno je od začátku května do konce září denně, od října do dubna od pondělí do pátku od 10 do 16 hodin. Vstupenky si koupíte v informačním centru.

Neváhejte, autentické podzemí továrny Richard si už zřejmě nikdy na vlastní oči neprohlédnete, štoly 25 až 30 kilometrů dlouhého labyrintu totiž rychle chátrají a hroutí se. Část chodeb je dodnes neprobádaná, další část se proměnila v nejstarší úložiště jaderného odpadu na našem území a tomu odpovídají i bezpečnostní opatření.
 

Podzemní továrna Rabštejn

Zatímco Richard je pro zvědavé oči navždy minulostí, do podzemní továrny Rabštejn, kde bývala česká pobočka koncentračního tábora Flossenburg a firma WFG Bremen tu vyráběla části letadel Junkers, Messerschmitt a vrtulníky Focke-Achgelis 223 „Drache“, se můžete vypravit téměř kdykoliv. Otevřeno je celý rok, prohlídku si ale musíte domluvit den předem a za příplatek se dokonce podíváte do dalších částí labyrintu. Doporučené je teplé oblečení, baterka a dobré boty.

Podzemní prostory v pískovcových skalách Českého Švýcarska v okolí České Kamenice a Janské vyhloubili vězni z koncentračního tábora Flossenburg. Z původně plánovaných prostor o rozloze až 82 000 metrů krychlových stihli vyrubat necelou pětinu, naplno se tu pracovalo až do 7. května 1945. Po osvobození chodby sloužily jako skladiště.
 

Podzemní továrna Dinar v jeskyni Výpustek

Známé jeskyně Moravského krasu doplnila teprve v roce 2007 jeskyně Výpustek v údolí Křtinského potoka mezi Křtinami a Adamovem. Vystřídalo se tu několik armád, za první republiky i za války, kdy v jeskyni Němci zřídili podzemní fabriku s krycím jménem Dinar. Podobně jako sousední Býčí skálu a další jeskyně v okolí – Kůlnu, Michalku a Starou Drátenickou – i Výpustek sloužil k výrobě součástek leteckých motorů pro dceřiný závod firmy Flugmotorwerke Ostmark GmbH., Wien.

Němci jeskyni opustili začátkem dubna 1945 poté, co podzemní továrnu zničily výbušniny a oheň. Jeskyně poté zůstala opuštěná, zdevastovaná a volně přístupná, než tu roku 1961 československá armáda vybudovala obří protiatomový kryt. Ten zahladil veškeré stopy po dřívějších aktivitách, z tajné továrny se dochovaly jen historické filmové záběry. Do jeskyně Výpustek se můžete podobně jako do blízkých Punkevních jeskyní vypravit celoročně včetně zimních měsíců.
 

Podzemní továrna Diana u Tišnova

Bombardování Vídeňského Nového Města přinutilo v roce 1943 továrnu Wiener Neustadter Flugzeugwerke k hledání jiného útočiště. Tím se staly tři tunely na tehdy rozestavěné železniční tratiHavlíčkova Brodu do Brna, a to v úseku mezi Tišnovem a Křižanovem.

Až do března 1945 pak továrna Diana vyráběla stíhačky Messerschmitt; v 633 metrů dlouhém tunelu u Dolních Louček se od konce léta 1944 montovaly trupy letadel, v 213 metrů dlouhém Lubenském tunelu se zhotovovala křídla a v třetím, 513 metrů dlouhém Níhovském tunelu se připravovaly plechové díly a další části letadel. V terénu a údolí říček Libochovky a Haldy dodnes objevíte nejenom stopy po budovách, ale i po narychlo vybudované úzkorozchodné železnici, která všechny provozy propojila.
 

…a další menší továrny

Na území bývalého protektorátu Čechy a Morava existovalo víc projektů, ale například továrna na dělové hlavně v Srbsku u Berouna (projekt Sigma) nikdy nevznikla, protože sem bylo příliš dobře vidět z železniční trati Praha–Beroun. V tunelech legendárního Posázavského Pacifiku u Davle se montovaly součásti k leteckým motorům pro Messerschmitt 262 Schwalbe, v Českém krasu zbylo několik nedokončených štol v lomu Alkazar (projekt měl krycí název Kainit), v Prokopském údolí dodnes můžete vidět část podzemní továrny Junkers (projekt Kali / Eulalie, objekt patří armádě a je  nepřístupný) a krasové jeskyně v Branické skále v Praze-Podolí posloužily pro vznik podzemní továrny s krycím názvem Bronzit na výrobu elektronových součástek. Po válce místo se tu skladoval led z Vltavy. Známé jsou i Pusté kostely, kde v bývalých komorách po těžbě sklářského písku vznikaly letecké kanóny Mk 108. Po válce soustava jeskyní dlouho sloužila jako sklad ovoce a dnes je z ní motorkářský klub.
 

Legenda jménem Dora a rakety V-2

  • Ne všechny nacistické továrny byly důležité, některé objekty sloužily jako sklady, rafinerie nebo pro výrobu částí letadel a tanků. Pro jejich zřízení byl klíčový rok 1943, kdy se válka pro Třetí říši začala vyvíjet nepříznivě a nacisté hledali způsoby, jak ochránit strategická odvětví svého průmyslu před vzdušnými útoky a bombardováním. Volba padla na staré lomy, železniční tunely, jeskyně, staré doly a pivovarská sklepení.
  • Výroba slavné V-2 probíhala vlastně jen na jednom místě – v obrovské podzemní továrně Dora společnosti Mittelwerk GmbH u Nordhausenu v Durynsku. Do nejvýznamnější podzemní továrny na území Říše nacisté postupně přesunuli také výrobu motorů pro stíhací letouny a střel V-1.
  • Před válkou se tu v lomech i pod zemí těžil anhydrit, hornina blízká sádrovci používaná zejména v chemickém průmyslu. Podzemí tvořily dva esovitě zahnuté dvojkolejné tunely o délce kolem 1 800 metrů a šířce 11 metrů. Propojovalo je 46 příčných výrobních hal, na konci války celková délka podzemí přesahovala dvanáct kilometrů.
  • Uvnitř se kromě montážní linky na výrobu raket V-2 nacházely kanceláře, dílny a další provozní sekce, venku pak koncentrační tábor s krematoriem, kasárna SS a nádraží. Pracovalo tu až 60 tisíc vězňů z koncentračního tábora Buchenwald, z toho 25 tisíc zde zahynulo. Vyrobeno bylo přibližně 6 000 raket V-2, z toho polovina byla použita v ostrém boji; další sloužily k testovacím účelům nebo šlo o zmetky. Navzdory spojeneckému bombardování výrobu zastavil až konec války, památník koncentračního tábora tu vznikl v 90. letech 20. století.
  • Další zpřístupněné nacistické podzemní továrny objevíte kousek za Broumovem, v polských Sovích horách. Od roku 1943 tu pod krycím jménem Riese (Obr) vznikala soustava sedmi podzemních komplexů s celkovou délkou přibližně 10 km, dnešní název je Podzemní město Osówka.
Nacistická podzemní továrna - sklad PHM u Jánské v Českém Švýcarsku

Nacistická podzemní továrna - sklad PHM u Jánské v Českém Švýcarsku

Podzemní továrna Rabštejn je soustava podzemních prostor vyhloubených v pískovcových skalách v okolí České Kamenice a Janské, které byly spolu s okolními povrchovými objekty za druhé světové války používány nacistickým Německem k válečné letecké výrobě.

Zaniklá obec Rolava

Zaniklá obec Rolava

Rolava je zaniklá obec v Krušných horách, která se nacházela přibližně 1,5 km severně od Přebuzi na Karlovarsku.

Branické skály - krásná vyhlídka a naleziště zkamenělin

Branické skály - krásná vyhlídka a naleziště zkamenělin

Nedaleko Barrandovského mostu, kousek od vltavského břehu, se v Praze 4 – Braníku tyčí působivé Branické skály. Sestávají ze dvou samostatných částí – z vlastní Branické skály s lesoparkem Dobeška a z lokality zvané Školní vrch. Obě části od sebe odděluje přístupová Stará cesta.

Památník Oskara Schindlera ve Svitavách

Památník Oskara Schindlera ve Svitavách

Oskar Schindler se narodil ve Svitavách v roce 1908 a ve svém rodném městě byl znám spíše pod přezdívkou Schindler – gauner. Na konci druhé světové války se Oskar Schindler zasloužil o záchranu téměř 1200 Židů před jistou smrtí v polských táborech.

Muzeum koncentračního tábora podzemní letecké továrny Rabštejn

Muzeum koncentračního tábora podzemní letecké továrny Rabštejn

Poté, co byl 3. 12. 1941 vydán Hitlerův výnos "O zefektivnění zbrojní výroby", stalo se Rabštejnské údolí předmětem zájmu fašistické válečné mašinerie.

Letecké muzeum Kbely

Letecké muzeum Kbely

Letecké muzeum Kbely bylo založeno v roce 1968 v areálu historického vojenského letiště Praha - Kbely, které bylo první leteckou základnou vybudovanou po vzniku Československa v roce 1918. Početností a kvalitou sbírek patří k největším leteckým muzeím v Evropě.

Jeskyně Výpustek v Moravském krasu - cesta 40 tisící let nazpět

Jeskyně Výpustek v Moravském krasu - cesta 40 tisící let nazpět

Vydejte se pozpátku 40 tisíci let historie. Jeskyně Výpustek patří mezi nejvýznamnější jeskynní systémy Moravského krasu. Velmi zajímavá podzemní prostora má bohatou a velmi neobvyklou historii. Labyrint temných chodeb a dómů byl vytvořen ponorovou činností Křtinského potoka.

Malá pevnost s Národním hřbitovem Terezín

Malá pevnost s Národním hřbitovem Terezín

Malá pevnost Terezín fungovala v letech 1940–1945 jako věznice pražského gestapa. Roku 1994 byla v Malé pevnosti otevřena nová stálá expozice o historii policejní věznice.

Pěší výlet na Radobýl - kopec s titulem nejsevernějších vinic v zemi

Pěší výlet na Radobýl - kopec s titulem nejsevernějších vinic v zemi

Kuželovitý tvar osamocené, čedičové hory Radobýl se tyčí v Českém středohoří na pravém břehu Labe, 3 km jihozápadně od středu Litoměřic. S horou je spjato jméno českého básníka Karla Hynka Máchy, kterému se návštěva Radobýlu, 27.10. 1836 stala osudnou.

Expozice Důl Richard v proměnách času v Litoměřicích

Expozice Důl Richard v proměnách času v Litoměřicích

Důl Richard je veřejnosti nepřístupný, v části je úložiště radioaktivního odpadu. Přesto se v Litoměřicích můžete podívat do expozice, která důl Richard představuje. Najdete ji v městském podzemí v Litoměřicích.