!

Upozornění: Redakce prosí všechny zájemce o akce a aktivity, aby se před jejich návštěvou informovali u organizátora, zda a kdy probíhají vzhledem k opatřením přijatým vládou ČR k nákaze Covid-19. Omlouváme se, že informace o otevíracích dobách a termínech konání uvedených na webu Kudyznudy.cz nemusí být vždy aktuální.

Úvod > Aktuality > České značky: JAWA a František Janeček

České značky: JAWA a František Janeček

Vydáno 2. června 2018 Kultura
Značka, která patřila mezi české rodinné stříbro, je spojená se jménem průmyslníka a konstruktéra Františka Janečka. Zakladatel firmy se narodil před 140 lety, v roce 1878, ovšem motorky původně vyrábět nechtěl. Příběh značky Jawa začal v roce 1922 výrobou granátů a ručních zbraní.
Praze na Pankráci, na rozhraní Nuslí, Michle, Krče a Podolí, je návrší Zelená liška. V roce 1922 tu František Janeček koupil již neprovozovaný zájezdní hostinec U lišky a proměnil jej v podnik, kterému se říkalo Janečkárna. Šlo o zbrojovku, kde podnikatel a vynálezce vyráběl hlavně ruční granáty systému Janeček a upravoval pro potřeby armády různé ruční zbraně.
 

Od granátů k motorkám

Jenže během několika let se vinou poklesu státních zakázek a větší konkurence přestala zbrojní výroba vyplácet. V roce 1929 Janečkův syn František Karel prosadil myšlenku začít vyrábět motocykly; těch bylo naopak na trhu velmi málo.

Vůbec první motocykl Jawa měla veřejnost možnost vidět na 11. pražském autosalonu, konaném na výstavišti v říjnu 1929. Šlo o stroj, vyrobený v licenci se zavedenou a zkušenou firmu Wanderer ze saského Chemnitz, která motocykly vyráběla již od roku 1902. V té době ale měla potíže, takže nabídka k odkoupení licence na motorku Wanderer 500 OHV přišla v pravý čas. Tak se zrodila nová motocyklová (a později i automobilová) obchodní značka JaWa, neboli Janeček-Wanderer.
 

Jawa na cestách

Když odezněla světová hospodářská krize, Janečkovi se rozhodli zahájit vedle motocyklů i výrobu automobilů. Zatímco podvozky se vyráběly v Janečkárně, role karosárny, kde se stloukaly dřevěné kostry a potahovaly se koženkou, byla určena pro někdejší bednárnu a pilu v Kvasinách u Rychnova nad Kněžnou. Proč tak daleko? Důvod hledejme v roce 1878: v blízkém Klášterci nad Dědinou se totiž František Janeček narodil, v nedalekém Opočně chodil do školy a v Kvasinách rodina zakoupila již zmíněnou pilu a bednárnu.

Konečná montáž ale neprobíhala ani v Kvasinách, ani v Praze, ale v Týnci nad Sázavou, kam díly k montáži dovážel z obou stran Posázavský pacifik: z Prahy jezdily podvozky, z Kvasin přes Hradec Králové, Kolín a Ledečko nad Sázavou zase karoserie, vyrobené z kvalitních slovenských buků. Auta se začala vyrábět v roce 1934 pod obchodní značkou Jawa 700; za vůz zájemci zaplatili 22 900 korun, což byl dvacetinásobek tehdejšího průměrného platu.
 

Jawa válečná, poválečná a dnešní

V Týnci nad Sázavou, přesněji v Brodcích na levé straně Sázavy, koupil František Janeček v roce 1931 přádelnu a barvírnu příze a proměnil ji ve strojírnu. Zahájil tu konečnou montáž prvního modelu automobilu JAWA, tedy Jawa 700. Na protějším břehu v Týnci založil v téže době slévárnu hliníku, oceli a barevných kovů, nástrojárnu a modelárnu METAZ. Cílem bylo poskytovat automobilovému a motocyklovému průmyslu, tedy nejen pro účely vlastní výroby, strojírenské služby a kovové odlitky vyrobené na míru. Firma METAZ, hlásící se k Janečkovu průmyslovému odkazu, v Týnci nad Sázavou působí dodnes.
Za druhé světové války dostala přednost zbrojní výroba, v roce 1941 František Janeček zemřel. Po znárodnění příslušné ministerstvo rozhodlo, že Jawa přestane vyvíjet a vyrábět automobily a zůstane jen u motocyklů. Výroba se přesunula do státního podniku Československé motocyklové závody se sídlem ve Strakonicích. Pro Jawu se tu vyráběly motory, konečná montáž se ale nadále odehrávala v Týnci nad Sázavou.

Tam také zastihl Jawu revoluční rok 1989; tehdy patřila mezi největší výrobce motocyklů na světě, navíc značka byla ověnčena úspěchy ze závodních okruhů, motokrosu nebo endura. Následující roky ale přinesly strmý pád: po rozpadu Sovětského svazu, kam mířila velká část produkce, firma přišla o významnou část trhu, odbyt postupně klesl na desetinu produkce osmdesátých let. Komplikovaná byla i privatizace, takže se Jawa nedočkala zahraničního partnera. Značku dnes používají dvě firmy, Jawa Divišov, kde se od roku 1963 vyráběly plochodrážní stroje Jawa, a Jawa Moto v Týnci nad Sázavou.
 

Víte, že…?

  • Kandidáti, kteří měli v roce 1938 vystřídat na Pražském hradě v křesle prezidenta Edvarda Beneše, se v dobách po Mnichově hledali mezi nestranickými odborníky. Ve hře byl kromě Františka Janečka i bankéř Jaroslav Preiss nebo historik Josef Šusta, ale parlament zvolil šéfa Nejvyššího správního soudu Emila Háchu.
  • Někdejší karosárna Jawy, závod v Kvasinách, se po znárodnění stal součástí mladoboleslavské automobilky a tradice výroby automobilů tu pod značkou ŠKODA AUTO trvá dodnes.
  • Výroba vozu Jawa Minor II byla po znárodnění přesunuta do nově vzniklého státního podniku Letecké závody, který zahrnoval podniky Aero, Praga a Walter; vůz se dál se vyráběl do roku 1951 pod obchodním názvem Aero Minor. Navzdory obchodnímu úspěchu byla jeho výroba násilně ukončena, protože automobilový průmysl byl zhodnocen jako buržoazní. Dělnická třída se musela spokojit s motokoly a s motocykly.
  • Františka Janečka v Týnci nad Sázavou dodnes připomíná také rodinná vila, kterou si nechal postavit v roce 1928 za 2,8 milionu korun na bývalém Korbelově vršku. Dům se stal rázem dominantou kraje místo staré hradní věže. Nový majitel ji kompletně zrekonstruoval, v interiérech z dob Františka Janečka nezůstalo nic.
  • Motocykly Jawa můžete vidět například v Jihočeském motocyklovém muzeu v Českých Budějovicích, v Muzeu Jawa Konopiště, v Muzeu motocyklůKašperských Horách, Muzeu motocyklů v Křivoklátě, v expozici motocyklů na hradě Kámen nebo v expozici historických motocyklů, sidecarů, automobilů a technických zajímavostíLesné u Znojma.
 Muzeum motocyklů Křivoklát - ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Muzeum motocyklů Křivoklát - ucelená sbírka motocyklů Jawa, ČZ a automobilů Jawa

Rozsáhlá expozice motocyklů se nachází přímo v křivoklátském podhradí. Podle mého názoru se jedná o nejkompletnější sbírku sériových cestovních motocyklů ČZ, JAWA a automobilů JAWA.

Malé muzeum malých motocyklů v Bystřici nad Pernštejnem

Malé muzeum malých motocyklů v Bystřici nad Pernštejnem

Muzeum malých motocyků se nachází v dolní části Masarykova náměstí v Bystřici nad Pernštejnem. Muzeum disponuje více než třicetikusovou nabídkou strojů domácí i zahraniční výroby.

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

Malé muzeum techniky Jawy od Sázavy v Kácově

V nově otevřeném muzeu naleznete 70 motocyklů české a slovenské výroby, v hlavním zastoupení značky Jawa a ČZ, historické fyzikální modely, modely technických principů, řezy motorů, krystalové přijímače, měřící přístroje a mnoho dalších technických zajímavostí na 200 m čtverečních výstavní plochy.

Městské muzeum Netvořice - expozice týnecké keramiky

Městské muzeum Netvořice - expozice týnecké keramiky

Jedinečná expozice kameniny z týnecké továrny z 18. století. Městské muzeum v Netvořicích láká nejen stálou expozicí týnecké kameniny, ale také přibližuje historii regionu mezi Sázavou a Vltavou.

Motomuzeum Borek pod Troskami

Motomuzeum Borek pod Troskami

V muzeu se nachází unikátní sbírka 80 historických motocyklů, které se vyráběly a brázdily v hojném počtu české i světové silnice v 30.-70. letech minulého století.

Motomuzeum u Horáků

Motomuzeum u Horáků

Soukromá sbírka motocyklů v původním stavu. Až 90 exponátů značky Jawa, benelli a dalších

Motomuzeum v Chlumčanech

Motomuzeum v Chlumčanech

V muzeu si můžete prohlédnout kompletní předválečnou řadu motocyklů Jawa, ČZ a Praga. Součástí výstavy je i kompletní sbírka motokrosových speciálů ČZ a ESO. Vystaveno je více než 120 ks unikátních motocyklů. Obdivovat můžete opravdové skvosty.

Muzeum historický vozidel a motocyklů Chotoviny

Muzeum historický vozidel a motocyklů Chotoviny

Navštivte soukromé muzeum historický vozidel a motocyklů, nacházející se v malebné vesničce Chotoviny nedaleko jihočeského města Tábor. V muzeu je umístěno na 80 exponátů. Zakladatelem a majitelem je pan Václav Janecký, který se tomuto koníčku věnuje již od mládí.

Muzeum historických motocyklů a prodejní galerie Krumlovský mlýn

Muzeum historických motocyklů a prodejní galerie Krumlovský mlýn

Zajímají-li vás historické motocykly a ani umění vám není cizí, je muzeum v Českém Krumlově pro vás to pravé! V muzeu jsou k vidění historické motocykly značek ČZ, Jawa, BMW, NSU či Harley Davidson a další, jejich součástky a příslušenství.

Muzeum motocyklů v Oselcích

Muzeum motocyklů v Oselcích

V malebné obci Oselce na jižním Plzeňsku najdete v přízemí Obecního úřadu malou, ale velmi zajímavou expozici historických motocyklů Jawa a ČZ.

Muzeum Policie ČR v Praze - bezpečnost versus kriminalita

Muzeum Policie ČR v Praze - bezpečnost versus kriminalita

Chcete zažít to správné dobrodružství kriminalistiky, poznat historii, vývoj a činnost bezpečnostních sborů na území bývalého Československa od doby jeho vzniku po současnost? Pak navštivte Muzeum Policie České republiky v areálu pražského Karlova.

Muzeum techniky v Loukově

Muzeum techniky v Loukově

V netradičním muzeu v Hájích nad Jizerou - Loukově si můžete prohlédnout unikátní motoristickou sbírku – historické automobily, motocykly a jejich příslušenství a také kolekci historických radiopřijímačů.

Muzeum veteránů v Radovesnicích

Muzeum veteránů v Radovesnicích

V Muzeu Veteránů v Radovesnicích II naleznete přes 400 exponátů, hlavně pak historických motocyklů a traktorů. Dále pak uvidíte nákladní automobily, vestavby dílen, stabilní motory a mnoho dalšího.

První Valašské motomuzeum

První Valašské motomuzeum

Muzeum prezentuje unikátní sbírku, která mapuje historii motocyklového průmyslu v bývalém Československu. Přitom nejstarší stroj, který se v ní nachází, byl vyroben v roce 1929, tedy v prvním roce vzniku firmy JAWA, a poslední modely pochází z roku 1992.

Muzeum Jawa – Rabakov

Muzeum Jawa – Rabakov

Soukromé muzeum historických motocyklů JAWA otce a syna Miclíkových se nachází na okraji Českého ráje poblíž zámku Dětenice, necelých 15 km od Mladé Boleslavi v obci Rabakov. Při návštěvě uvidíte ucelenou kompletní sbírku motocyklů JAWA od roku 1929 do roku 2006.

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Veteran Arena Olomouc - muzeum historických automobilů

Přenesete se do pozoruhodného období, ve kterém design aut nebyl svázán dnešními přísnými zákony a nařízeními. Srdcem sbírky jsou automobily československé výroby, zejména Tatra, Praga, Aero, Škoda, Jawa a Walter. Najdete u nás také největší ucelenou sbírku prostějovské značky Wikov a vozů „Z“.

Auto moto muzeum ve Františkových lázních

Auto moto muzeum ve Františkových lázních

Ve Františkových lázních můžete navštívit muzeum historických vozidel. Auto moto muzeum nabízí zhruba 30 exponátů historických automobilů a motocyklů značek Tatra, Škoda, Mercedes nebo Jawa.

Národní technické muzeum Praha - ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Národní technické muzeum Praha - ráj exponátů z oblasti vědy a techniky

Expozice NTM překvapí moderním muzejním pojetí. Svůj prostor tu nacházejí sbírky architektury, stavitelství a sbírka polygrafie. Nechybí stálé expozice Chemie kolem nás, Měření času, hutnictví, Interkamera a Technika hrou, expozice televizního studia nebo expozice kontaktních čoček.