!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > #světovéČesko a Mladějovská průmyslová dráha: výlety úzkokolejkou do starých dolů
#světovéČesko a Mladějovská průmyslová dráha: výlety úzkokolejkou do starých dolů
"> "> "> "> "> "> "> "> "> ">
Zážitky

#světovéČesko a Mladějovská průmyslová dráha: výlety úzkokolejkou do starých dolů

  • Vydáno23. června 2021
Mladějovská průmyslová dráha je mezi technickými památkami skutečná legenda. Máme štěstí, že se po ní dodnes můžeme svézt, a to výletním vlakem taženým vzácnou parní lokomotivou, která po úzkokolejce jezdila už v době jejího vzniku před více než sto lety a byla také svědkem ukončení pravidelného průmyslového provozu. Nebýt spousty náhod, dnes by už neexistovala.
Dvě průmyslové železnice, které přežily jako zázrakem: Mladějovská průmyslová dráha z Českomoravského pomezí a úzkokolejka Sittingbourne & Kemsley Light Railway ve Velké Británii
Mladějovská průmyslová dráha
Sittingbourne & Kemsley Light Railway
Mladějov na Moravě je nevelká obec na Českomoravském pomezí. Leží přibližně v polovině cesty mezi Českou Třebovou a Moravskou Třebovou, v kraji, který od konce 17. století patřil Lichtenštejnům. Ti v roce 1862 zahájili na několika místech Hřebečského hřbetu těžbu nepříliš kvalitního uhlí a později i lupku – keramického jílu vhodného k výrobě žáruvzdorných materiálů. Doly ležely převážně nad Novou Vsí a nad Mladějovem, lupek se přímo u šachet vypaloval v klasických milířích. Zatímco žáruvzdorné jíly díky své kvalitě měly dobrou pověst, zájem o hřebečské uhlí s rozvojem těžby kvalitního černého uhlí na Ostravsku klesal. Sloužilo jen k vypalování jílů, jako palivo v mladějovské parní elektrárně a od roku 1919 také k provozu úzkorozchodné drážky mezi Hřebčí a Mladějovem.
 

Mladějovská průmyslová dráha



Uhlí a jíly od dolů na Hřebči přes doly nad Novou Vsí ke zpracovatelskému závodu v Mladějově dlouho vozily koňské povozy, v roce 1902 byla spuštěna lanovka a po první světové válce ji nahradila průmyslová dráha. Stavěli ji váleční zajatci, první vlaky s uhlím a lupkem dorazily do Mladějova v roce 1920. Výlety po úzkokolejné trati dnes začínají v areálu bývalého závodu v Mladějově, odkud po tříkilometrovém stoupání do stanice Veksl vlak pokračuje téměř po vrstevnici lesnatým úbočím Hřebečského hřbetu podél zrušených lupkových dolů. Na šestém kilometru trať prochází výhybnou u bývalého dolu Hugo Karel a pokračuje až do důlního areálu Hřebeč k ústí štoly Jihlavská. Celá trať měří 10,5 kilometru a sklon na některých úsecích dosahuje úctyhodných 32 promile.
 

Mladějovské lokomotivy



Za celou dobu provozu se na dráze vystřídala řada parních lokomotiv. Na snímcích můžete vidět zejména lokomotivu Krauss-Linz 7485 „Jedničku“, jednu z mnoha trojspřežních lokomotiv typu RIIIc, určenou pro vojenské polní dráhy. Lokomotiva s číslem 116 do vývoje první světové války už zasáhnout nestačila, do Mladějova byla dodána v roce 1920 a až do roku 1991 sloužila v pravidelném průmyslovém provozu. Po pětileté přestávce, kterou si vyžádala její generální oprava, se pak v roce 2011 vrátila do muzejního provozu.

Doplňuje ji moderní dvounápravová lokomotiva typu BS 80, vyrobená v roce 1951 v pražské ČKD pod číslem 3195. Původně jezdila na průmyslové dráze v Králově Dvoře, do muzejního provozu se zapojila na jaře 2019.
 

Průmyslové muzeum Mladějov a výletní vlaky



Mladějovské úzkokolejce hrozilo zrušení desítky let. Kvůli špatnému technickému stavu vozidel i trati se uvažovalo o jak o změně rozchodu, tak výstavbě moderní lanovky nebo silnice s tím, že by materiál do Mladějova přepravovaly náklaďáky. Stavba silnice už byla schválená, ale nakonec k ní nedošlo, úzkokolejku se podařilo zachránit, a dokonce se těsně před zrušením šamotky dočkala částečné obnovy.

Protože se během existence mladějovské dráhy nepodařilo parní lokomotivy nahradit elektrickými, Mladějovská průmyslová dráha je jedinečná technická památka, která nemá v České republice obdoby. Dnes po ní téměř každou sobotu od začátku května do poloviny září jezdí parní vlaky (přesný jízdní řád najdete na internetu), denně včetně pondělí ale můžete navštívit muzeum průmyslových železnic. K vidění je řada motorových lokomotiv, železniční vagony, historické motocykly, výtopna, expozice železniční, silniční, zemědělské a stavební techniky a spousty pečlivě zrekonstruovaných předmětů, které se podařilo zachránit z různých úzkorozchodných drah.
 

Vojensko-historická akce Mladějov-Blosdorf 1915

Tradiční vzpomínkovou akcí na padlé za první světové války je srpnová bitva Mladějov-Blosdorf; svým názvem připomíná blízkou vesnici, pro kterou se v průběhu 15. století ustálil český název Mladějov a německý Blosdorf.  Součástí akce je celodenní program s výjevy ze starého mocnářství, dobovou hudbou, výstavou historické vojenské techniky a bitevní ukázkou, v níž proti sobě nastupují vojáci rakouské a ruské armády. I ten den samozřejmě jezdí výletní vláčky, počítejte ale s velkým zájmem a jízdenky si rezervujte předem on-line.
 

Víte, že…?

  • Mladějovská průmyslová dráha je propojená se sítí Hřebečských důlních stezek, naučných tras pro pěší i cyklisty s několika vyhlídkami, rozhlednami a technickými památkami, které přibližují historii těžební činnosti na Hřebči. Pokud se nechcete jen vozit vláčkem, ale také si trochu protáhnout nohy, z konečné stanice Hřebeč doly vyjděte na hlavní hřeben a zajděte se podívat k volně přístupné rozhledně na východním úpatí Strážného vrchu v oblasti Hřebečského hřebenu. Má neobvyklý tvar, který připomíná výztuže hornických štol. Rozhledna je 17 m vysoká, vyhlídková plošina se nachází ve výšce 14 m a vede na ni 67 schodů.
  • Protějšek pro Mladějovskou průmyslovou dráhu jsme se seriálem #světovéČesko našli ve Velké Británii, a to 5,6 kilometru dlouhou úzkokolejku Sittingbourne & Kemsley Light Railway s rozchodem 2 stopy 6 palců (762 mm). Průmyslová železnice byla postavena v roce 1905 k přepravě buničinových materiálů a hotových výrobků mezi přístavem, mlýnem v Kemsey a papírnou v Sittingbourne.
  • Dodnes jsou tu v provozu staré stroje, železnice nabízí kromě běžných jízd i víkendové akce a jízdy parních vlaků, prohlídku sbírky historických parních a dieselových lokomotiv, osobních vozů a vagonů. Na srovnávacím snímku můžete vidět lokomotivu Superb W.G. Bagnall 2624 z roku 1940.
#světovéČesko a tajuplné Hřebečské důlní stezky

#světovéČesko a tajuplné Hřebečské důlní stezky

Hřebečské důlní stezky – že vám to nic neříká? Přitom se jedná o překvapivě pestrou krajinu, kde naleznete pozůstatky vzácných geologických jevů a hornické činnosti našich předků. Pěšky nebo na kole vás historií těžby uhlí a jílu na Hřebči provedou desítky kilometrů stezek. Během výletu si prohlédnete vstupní portál dolu Josefka, sedimenty zbarvený Rezavý potok velmi podobný srbskému Crvenému vrelu anebo důlní činností vytvořenou měsíční krajinu v lokalitě Pod Haldou. Stezky nabízí také řadu míst s úchvatnými výhledy do okolní krajiny.

Zubačka, úzkorozchodné tratě a malebné lokálky: letní výlety vlaky a vláčky

Zubačka, úzkorozchodné tratě a malebné lokálky: letní výlety vlaky a vláčky

Výlet vlakem si samozřejmě můžete naplánovat kdykoliv a kdekoliv, ale zvláštní šťávu vašim plánům dodají zajímavé tratě, parní vlaky a akce, které se často neopakují. Co byste řekli například na projížďku jizerskohorskou Zubačkou, jízdám s důlními vláčky anebo výlet Posázavským Pacifikem?

Lanškroun

Lanškroun

Lanškroun leží na českomoravském pomezí mezi Českou Třebovou a Zábřehem. Při procházce historickým centrem objevíte náměstí s pěknou renesanční radnicí a zámek s expozicemi městského muzea, k procházkám láká přírodní park Lanškrounské rybníky s naučnou stezkou a možností letního koupání.

Svitavsko pro pány kluky

Svitavsko pro pány kluky

Během jediného víkendu na Svitavsku budete mít možnost navštívit záchrannou stanici zvířat, projet se na koni, objevit pramen řeky Svitavy, svézt se unikátní úzkokolejnou železnicí nebo si prohlédnout historické město Svitavy či některou z unikátních výstav v místním muzeu.

Pod skálou – Mladějovské tisy v Mladějově na Moravě

Pod skálou – Mladějovské tisy v Mladějově na Moravě

Přírodní památka Pod skálou – Mladějovské tisy se nachází na jihovýchodních svazích Červené hory (606 m.n.m.) a je součástí Hřebečského hřbetu na evropském rozvodí.

Hurá za vláčkem Hřebečských důlních stezek

Hurá za vláčkem Hřebečských důlních stezek

Na trase pěšího výletu Českomoravským pomezím poznáte renesanční zámek a další krásy historického města Moravská Třebová i okolní přírodu a technické památky. Kromě procházky systémem Hřebečských důlních stezek s rozhlednou a vyhlídkovými plošinami se svezete také vláčkem na úzkokolejce v Mladějově.

Na kole krajinou slovanských hradišť i za vláčkem

Na kole krajinou slovanských hradišť i za vláčkem

Během cyklovýletu Českomoravským pomezím projedeme půvabnou krajinou v okolí Mladějova. Uvidíme stopy středověkého osídlení v podobě Mladějovského hradiska i důlní činnosti, kterou připomíná mladějovská úzkokolejka. Historii oblasti připomíná i zachovalá lidová architektura v mnoha obcích na trase.

Cyklistický víkend na Moravskotřebovsku

Cyklistický víkend na Moravskotřebovsku

Moravská Třebová a její okolí vás okouzlí jedinečnou přírodou i historickými památkami. Vydáte se za tajemstvím moravskotřebovského zámku, na zříceninu hradu Cimburk a užijete si jedinečnou krajinu Hřebečského hřbetu během jízdy parním vláčkem po bývalé průmyslové dráze z Mladějova na Moravě.

Po krásách Hřebečského masivu

Po krásách Hřebečského masivu

Cyklistické toulky v regionu Českomoravské pomezí vás zavedou do okolí Moravské Třebové. O neopakovatelnou podívanou se postará moravskotřebovský zámek i technické památky na Hřebči. Rozhodně také nevynechte možnost svést se parním vláčkem na úzkokolejce v Mladějově.

Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Mladějovská úzkokolejka a průmyslové muzeum Mladějov

Průmyslové muzeum v Mladějově na Moravě se postupně mění z bývalého šamotového závodu zpracujícího žáruvzdorný jíl na unikátní technický skanzen.

Kolem starých dolů na kole

Kolem starých dolů na kole

Přijměte pozvání na cyklistický výlet Českomoravským pomezím. Pojďte s námi poznávat přírodní krásy a krajinu, která svým nerostným bohatstvím dávala obživu mnoha generacím obyvatel žijících v oblasti Hřebečského hřbetu mezi Svitavami a Moravskou Třebovou.