Drezínu ze sbírek
Národního technického muzea doplněnou o filmový spot si mohou návštěvníci prohlédnout v dolní části výpravní budovy
mezi výstupy z metra ve vestibulu
stanice Praha hlavní nádraží.
Vozidlo vyrobila
kopřivnická Tatra v roce
1951, do provozu ho uvedla o rok později. Připomeňme pro zajímavost, že děj slavného filmu se přitom odehrává v období Protektorátu. Je to vozidlo, které bylo určeno pro
Středočeský kraj. Drezína
krátce pobývala na Wilsonově nádraží, později fungovala jako
staniční vozidlo v Libni. Byla využívána na tratě kolem
Prahy a často jezdila až do
České Třebové. Na sklonku sedmdesátých let ji z provozu vyřadili, až o dvacet let později ji získalo
Národní technické muzeum.
Ve filmu
Ostře sledované vlaky drezínou jezdil
Vlastimil Brodský, který zastával roli kolaborantského drážního inspektora Zedníčka. V jedné scéně nastoupí do drezíny a odjíždí pozpátku pryč. Drezína sice couvat umí, avšak na dlouhou vzdálenost by taková jízda byla nepohodlná. Díky
speciálně zabudovanému heveru je možné
vozidlo jednoduše otočit – zvládnou to snadno dva lidé přímo na kolejích. Drezína na Hlavním nádraží připomíná nedožité pětaosmdesáté narozeniny
režiséra Jiřího Menzela, který Ostře sledované vlaky natáčel jako svůj 5. režisérský počin. Za filmový přepis Hrabalovy novely získal v roce 1967 filmového Oscara. Vozidlo bude na nádraží k vidění až do léta 2023.