Technické muzeum Tatra dokumentuje a chrání obraz zrození a historického vývoje prvních dopravních prostředků v tehdejším Rakousko-Uhersku. Právě tady si uvědomíte, že dnes si život bez aut už ani nedokážeme představit.
Muzeum osobních automobilů Tatra rekonstruuje vstup do muzea, zřídilo od 3. dubna 2025 pravděpodobně do listopadu dočasný vstup, aby se návštěvníci dostali dovnitř.
Automobilka Tatra představuje v muzeu
velkolepou sbírku těch nejkrásnějších automobilů a zajímavostí. V muzeu je vystaveno na
70 automobilů, nespočet modelů, motorů a světových unikátů. K těm nejvyhledávanějším a nejzajímavějším patří opakovaná stavba prvního automobilu v Rakousko-Uhersku. Tento „
kočár bez koní“, jak se
vůz Präsident lidově nazýval, byl vyroben v
Kopřivnici na sklonku 19. století a v roce 1898 již úspěšně reprezentoval um kopřivnických mechaniků na slavnostní výstavě ve Vídni. Opakovaná stavba je věrnou kopií originálu, postavena dle dobové technické a fotografické dokumentace v 70. letech.
Dalšími originálními zajímavostmi jsou mj. i
malá Tatra 11 z roku 1923, při jejíž stavbě byla prvně užita typická a ve světě známá a stále uznávaná tatrovácká koncepce stavby automobilů s centrální nosnou rourou, výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem nebo
Aerosaně V 855 z roku 1942, první prototyp malého aerodynamického vozu V 570 nápadně připomínajícího
VW Brouka, Tatra 600
Tatraplan kabriolet pro Stalina z roku 1949,
Tatra 87 proslavená hlavně cestovateli Hanzelkou a Zikmundem.
V expozici jsou umístěny 3
vícejazyčné video boxy, z nichž se návštěvníci dovědí vše, co je o Tatře a její historii zajímá. Filmové prezentace obsahují velké množství
dobových autentických záběrů z. Nevidomým jsou v doprovodu zpřístupněny některé exponáty a podáván výklad v plném rozsahu. Prohlídka muzea i pro větší skupiny je možná
bez předešlé objednávky.
Od 1. dubna 2024 se Tatra muzeum osobních automobilů (Technické muzeum Tatra) spojilo s
Muzeem nákladních automobilů Tatra a obě instituce spravuje
Muzeum Novojičínska.
Revitalizace muzea Tatra
V roce 2025 probíhá rekonstrukce vstupu do muzea, kde byla do roku 2018
Slovenská strela. Architektonická studie z roku 2020 brněnského studia M2AU navrhla revitalizaci se zpevněnými plochami, sadovými úpravami, novými stromořadími a atypickým mobiliářem, který vytvoří logo Tatry. Vstup je během rekonstrukce hlavního schodiště zajištěn přes boční vchod u hotelu Tatra. Z tohoto důvodu nebude muzeum až do ukončení rekonstrukce přístupné pro osoby se sníženou mobilitou.
Objevte celou historii a unikátní expozici legendárních vozidel v Muzeu osobních automobilů Tatra, od prvotních modelů po moderní technické zázraky.
První automobil Präsident byl vyroben na sklonku 19. století, konkrétně v roce 1898.
Koncept Tatra 11, vyrobeného v roce 1923, zahrnuje centrální nosnou rouru, výkyvné polonápravy a vzduchem chlazený motor.
Mezi hlavní atrakce patří opakovaná stavba prvního automobilu Präsident, Tatra 11, Aerosaně V 855, a proslavená Tatra 87.
Sloučení obou muzeí dojde od 1. dubna 2024.
Revitalizace zahrnuje architektonickou studii s zpevněnými plochami, sadovými úpravami, novými stromořadími a atypickým mobiliářem.
Ano, pro nevidomé návštěvníky jsou některé exponáty zpřístupněny v doprovodu a nabízí plný výklad.
Muzeum nebude během rekonstrukce přístupné pro osoby se sníženou mobilitou, vstup je zajištěn přes boční vchod.
Muzeum nabízí trojici vícejazyčných video boxů, které poskytují informace o historii Tatry a vystavených modelů.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.