!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > Národní technické muzeum připomíná 80 let od úmrtí „českého Edisona“ Františka Křižíka
Elinka
"> Elinka "> František Křižík "> Křižíkova tramvaj "> Křížíkův elektromobil "> Křižíkova fontána "> Lanová dráha na Letné
Kultura

Národní technické muzeum připomíná 80 let od úmrtí „českého Edisona“ Františka Křižíka

Vydáno 22. ledna 2021
V pátek 22. ledna 2021 uplynulo 80 let od smrti Františka Křižíka, který byl uznávanou osobností nejen v technice, ale i ve veřejném životě. Patrně nejznámějším Křižíkovým počinem je získání patentu na zdokonalení obloukové lampy, tento patent mu později vynesl dostatek finančních prostředků pro rozvoj jeho dalších technických projektů a jeho podnikání.
František KřižíkNárodní technické muzeum má k osobě pana Františka Křižíka blízko nejen proto, že se významně zasloužil o rozvoj elektrotechniky a elektrotechnického průmyslu v českých zemích, ale také proto, že má ve svém sbírkovém fondu množství archiválií a předmětů svázaných s jeho osobou. Jedná se o předměty jím vlastněné nebo vyrobené jeho karlínskou továrnou, či později již akciovou společností.

Zajímavostí je i to, že umístění areálu a hlavní budovy Národního technického muzea je spjato s první Křižíkovou tramvají. Její trasa vedla od stanice lanové dráhy na Letné, ulicí Oveneckou a pokračovala až do Královské Obory - Stromovky. Tato tramvaj byla postavena v roce 1891 v souvislosti s Všeobecnou jubilejní výstavou konanou na pražském výstavišti.

křižík tramvajKomu vrtá hlavou lanovka na Letnou tomu prozradíme, že se jednalo o pozemní lanovou dráhu, která byla v provozu mezi lety 1891 - 1916, jako první lanovka v Praze. Národní technické muzeum má ve svých sbírkách i dva exponáty spjaté s kolejovou dopravou na elektrický pohon. Oba dva exponáty jsou výrobky firmy Ringhoffer a Křižík k nim dodal kompletní elektrickou výbavu. Je to elektrický motorový vůz řady M 400 přezdívaný Elinka z roku 1903, kdy František Křižík vybudoval první elektrickou dráhu v Rakousku – Uhersku, dále pak podvozek motorového vozu č. 293 křižíkovy tramvaje z roku 1896 z trati Praha – Libeň – Vysočany.

elektromobil KřižíkFrantišek Křižík se narodil 8. července 1847 v Plánici nedaleko Klatov. Narodil se do velice skromných poměrů a byl to právě jeho talent, který mu umožnil studium na pražské technice, dnešním Českém vysokém učení technickém, kam nastoupil jako mimořádný posluchač. Jeho píle a technické nadání mu posléze přineslo prostředky k dalším patentům a zakázkám. Kromě obloukové lampy totiž také přijímal zakázky na osvětlení měst, dodával zařízení elektrárnám a také zabezpečovací zařízení pro drážní provoz. V Karlíně vybudoval velký podnik, který dodával své výrobky téměř po celé Evropě. Velkou slávu si také získal na Jubilejní výstavě v roce 1891, kde na pražském výstavišti vybudoval unikátní světelnou fontánu.

Svou pozornost obrátil i do odvětví automobilového průmyslu či přesněji můžeme říci, že se věnoval elektromobilismu. Postavil totiž tři automobily s elektrickým pohonem, z nich se však žádná část do dnešních dnů nedochovala.
 

Výstavka ve vestibulu NTM k uctění památky Františka Křižíka

elinkaJe až neskutečné, že mnohá křižíkova vozidla, která vytvořil společně s firmou Ringhoffer jezdí i po více než 100. letech, a to jak historické pražské tramvaje, tak i motorový vůz Elinka z křižíkovy elektrické dráhy TáborBechyně. Je to doklad vysoké kvality práce a progresivního technického ducha, který si zaslouží obdiv a následování. V den výročí úmrtí plánuje České vysoké učení technické a Národní technické muzeum, uctít památku Františka Křižíka položením květin na místo jeho odpočinku na vyšehradském Slavíně.

Zároveň bude zahájena výstavka ve vestibulu Národního technického muzea věnovaná této osobnosti, přičemž její virtuální prezentace ve formě videa je umístěna na stránkách NTM i na youtube kanále muzea a bude obsahovat větší množství dochovaných archiválií ve formě fotografií i audiovizuálních nahrávek.
Krok za krokem Prahou s Františkem Křižíkem

Krok za krokem Prahou s Františkem Křižíkem

Slavný elektrotechnik a vynálezce František Křižík, zvaný český Edison, zanechal v Česku celou řadu stop. Stál u prvního osvětlení městských ulic v Písku, v Jindřichově Hradci a v dalších městech, s jeho jménem jsou spojeny i tramvaje, elektrárny či první elektrifikovaná trať z Tábora do Bechyně.

Příběh českého Edisona - Františka Křižíka

Příběh českého Edisona - Františka Křižíka

Plánice je nevelké městečko v malebném Pošumaví. Znají ji zejména ti, kteří jezdí na dovolenou k blízkému rybníku Hnačov a milovníci technických památek. Právě tady, v malé chaloupce na Novém Městě, se totiž v roce 1847 narodil proslulý elektrotechnik a vynálezce František Křižík.