Národní technické muzeum má k osobě pana
Františka Křižíka blízko nejen proto, že se významně zasloužil o
rozvoj elektrotechniky a elektrotechnického průmyslu v českých zemích, ale také proto, že má ve svém sbírkovém fondu množství archiválií a předmětů svázaných s jeho osobou. Jedná se o
předměty jím vlastněné nebo vyrobené jeho karlínskou továrnou, či později již akciovou společností.
Zajímavostí je i to, že umístění areálu a hlavní budovy
Národního technického muzea je spjato s
první Křižíkovou tramvají. Její trasa vedla od stanice lanové dráhy na
Letné,
ulicí Oveneckou a pokračovala až do
Královské Obory – Stromovky. Tato tramvaj byla
postavena v roce 1891 v souvislosti s Všeobecnou jubilejní výstavou konanou na pražském
výstavišti.

Komu vrtá hlavou lanovka na Letnou tomu prozradíme, že se jednalo o pozemní lanovou dráhu, která byla v provozu mezi lety 1891 – 1916, jako první lanovka v
Praze.
Národní technické muzeum má ve svých sbírkách i
dva exponáty spjaté s
kolejovou dopravou na elektrický pohon. Oba dva exponáty jsou
výrobky firmy Ringhoffer a Křižík k nim dodal kompletní elektrickou výbavu. Je to elektrický motorový vůz řady M 400 přezdívaný
Elinka z roku 1903, kdy František
Křižík vybudoval první elektrickou dráhu v Rakousku – Uhersku, dále pak podvozek motorového vozu č. 293 křižíkovy tramvaje z roku 1896 z trati Praha – Libeň – Vysočany.
František Křižík se narodil
8. července 1847 v Plánici nedaleko
Klatov. Narodil se do velice
skromných poměrů a byl to právě jeho talent, který mu umožnil studium na pražské technice, dnešním
Českém vysokém učení technickém, kam nastoupil jako
mimořádný posluchač. Jeho píle a technické nadání mu posléze přineslo prostředky k dalším patentům a zakázkám. Kromě
obloukové lampy totiž také přijímal zakázky na
osvětlení měst, dodával
zařízení elektrárnám a také zabezpečovací zařízení pro drážní provoz. V
Karlíně vybudoval velký podnik, který dodával své výrobky téměř po celé Evropě. Velkou slávu si také získal na Jubilejní výstavě v roce
1891, kde na
pražském výstavišti vybudoval
unikátní světelnou fontánu.
Svou pozornost obrátil i do odvětví automobilového průmyslu či přesněji můžeme říci, že se věnoval elektromobilismu. Postavil totiž
tři automobily s elektrickým pohonem, z nich se však žádná část do dnešních dnů nedochovala.
Výstavka ve vestibulu NTM k uctění památky Františka Křižíka

Je až neskutečné, že mnohá křižíkova vozidla, která vytvořil společně s firmou Ringhoffer
jezdí i po více než 100. letech, a to jak historické pražské
tramvaje, tak i motorový vůz
Elinka z křižíkovy elektrické dráhy
Tábor –
Bechyně. Je to doklad vysoké kvality práce a progresivního technického ducha, který si zaslouží obdiv a následování. V den výročí úmrtí plánuje České vysoké učení technické a
Národní technické muzeum, uctít
památku Františka Křižíka položením květin na místo jeho odpočinku na
vyšehradském Slavíně.
Zároveň bude zahájena
výstavka ve vestibulu Národního technického muzea věnovaná této osobnosti, přičemž její
virtuální prezentace ve formě videa je umístěna
na stránkách NTM i na youtube kanále muzea a bude obsahovat větší množství dochovaných archiválií ve formě fotografií i audiovizuálních nahrávek.