Úvod > Aktuality > Novinky pražské hromadné dopravy: zimní návštěva muzea a tramvaj T1

Novinky pražské hromadné dopravy: zimní návštěva muzea a tramvaj T1

Vydáno 10. ledna 2019 Zážitky
Historie Dopravního podniku hlavního města Prahy je tak dlouhá, že téměř na každý rok připadá nějaké výročí. Letošních 70 let od zřízení podniku DPP provází několik skvělých novinek: víte například, že od začátku ledna se můžete mimořádně v zimě zajít podívat do Muzea MHD v tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích?
Oblíbený cíl milovníků technických památek a rodin s dětmi, Muzeum městské hromadné dopravy v Praze ve střešovické vozovně, bývalo dosud otevřené jen v hlavní sezoně. Od ledna 2019 je vše jinak: více než čtyři desítky historických vozidel a stovky modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků si můžete přijít prohlédnout také v zimě! Až do 31. března je otevřeno každou sobotu a neděli od 9 do 17 hodin. Vstupenky se prodávají v pokladně muzea, vstupné pro dospělé stojí 50 Kč, pro děti od šesti do patnácti let 30 Kč a děti do šesti let mají vstup zdarma.
 

Návrat slavné tramvaje T1

Otevření muzea MHD i v zimních měsících provází ještě jedna novinka: protože nostalgická tramvajová linka číslo 41 jezdí jen od března do listopadu, dopravní podniky vrátily do provozu tramvaj typu T1. Nepůjde ale o historickou linku nebo zvláštní spoj, tramvaj bude jezdit na běžné lince č. 2, tedy ze sídliště Petřiny kolem vozovny Střešovice a Muzea MHD na Pražský hrad a dál přes zastávku Královský letohrádek a stanice metra Malostranská a Staroměstská k Národnímu divadlu, na Karlovo náměstí a přes zastávky Palackého náměstí, Výtoň a Podolská vodárna až na nádraží Braník.

Znalce bude zajímat, že jde o vůz ev. č. 5002, vyrobený v roce 1951 a z pravidelného provozu odstavený v roce 1983. Tramvaje tohoto typu se vyráběly v letech 1951 až 1958 a celkem šlo o 287 vozů. Nejvíc (celkem 133) jich jezdilo v Praze a také v Plzni, kde se s nimi rozloučili dokonce až v roce 1987. Jezdily také v polské Varšavě a v tehdejším Sovětském svazu, v Rostově na Donu.
Kromě tramvaje T1 se můžete běžně svézt také legendárními historickými vozy T3, které v běžném provozu „dojezdily“ v roce 2011. Modernizované tramvaje tohoto typu jezdí pouze na nostalgické lince číslo 23Královky přes Malovanku, Pražský hrad, Malostranské náměstí, Národní divadlo, Národní třídu, Karlovo náměstí a náměstí I. P. Pavlova na Vinohrady a na Zvonařku.
 

Nostalgická jízda metrem a další zážitky

Co se týče výročí, rok 2019 není výjimkou: DPP si připomíná 70 let od zřízení komunálního podniku v roce 1949 a také 45. výročí zahájení provozu pražského metra. Jako první se soupravy metra rozjely na lince C z Florence na Kačerov květnu 1974. Další linka A zahájila provoz v srpnu 1978 a vedla z Dejvické na Náměstí Míru, trojlístek linek doplnila v listopadu 1985 třetí linka B ze Smíchovského nádraží na Florenc.

Pro milovníky pražské městské hromadné dopravy pořádá Dopravní podnik hlavního města Prahy jízdy historickou soupravou pražského metra. Portál Kudy z nudy je pravidelně zařazuje do kalendáře akcí, počítejte ale s tím, že musíte jednat rychle, zážitkové jízdy bývají rychle vyprodané. Nejbližší termín jízdy historickým vlakem 810+010 KŽC a soupravou metra Ečs s Klubem železničních cestovatelů je naplánovaný na 13. března.
 

Co možná nevíte o pražské MHD

  • Zlatým písmem je v historii pražské městské hromadné dopravy zapsáno datum 23. září 1875: tehdy poprvé vyjela do pražských ulic koněspřežná tramvaj, lidově zvaná koňka. První trasa vedla od dnešního Národního divadla přes Příkopy a Poříčí ke karlínské Invalidovně.
  • V systému MHD je zařazena i pozemní lanová dráha na Petřín. Stavěla se současně s Petřínskou rozhlednou v roce 1891 a v dobách svého vzniku představovala technickou senzaci: s 396,5 m dlouhou tratí byla v té době nejdelší v Rakousko-Uhersku. Dnes jezdí lanovka na Petřín celoročně kromě pravidelné jarní a podzimní výluky.
  • První plány pražského metra vznikly už v roce 1926, stavět se začalo ale až v lednu 1966. Podobně dlouho čekalo na přemostění Nuselské údolí; plány existovaly už na počátku 20. století, Nuselský most ale vyrostl až v 60. a 70. letech. Most má dvě patra; po horním vede frekventovaná magistrála, ve spodním jezdí metro.
Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

Muzeum městské hromadné dopravy v Praze

V tramvajové vozovně v Praze-Střešovicích se nachází jedinečná sbírka památek z historie městské hromadné dopravy v hlavním městě ČR. Jsou v ní představeny více než čtyři desítky historických vozidel a mnoho dalších exponátů - modelů, fotografií, historických dokumentů, jízdenek a plánků.

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Nuselský most – most, kterým jezdí metro

Železobetonový most spojující Nové Město s Nuslemi je dlouhý 485 metrů a široký 26,5 metru. Podpírají ho čtyři pilíře, které v průměru ční více než 40 metrů nad údolím. Výška tubusu pro metro činí 6,5 metru, přičemž tloušťka stěn dosahuje od 30 do 110 centimetrů. Po povrchu vede šestiproudá silnice.

Lanová dráha na Petřín

Lanová dráha na Petřín

Zlé jazyky tvrdí, že lanovka je jen vlak nakřivo a že je dílem šílených architektů. Ve skutečnosti je geniálním kompromisem mezi výtahem a vlakem; visí na laně a zároveň se udržuje v kolejích. Lanovka je od 5. března do 23. března 2018 včetně mimo provoz z důvodu pravidelné revize.