Úvod > Výlety > Za památkami UNESCO > Krušnohorskou krajinou na kole: Rašeliniště a vrchoviště v okolí Přebuzi

Krušnohorskou krajinou na kole: Rašeliniště a vrchoviště v okolí Přebuzi

Drsnou krásu Krušný hor vytváří rašeliniště, mokřady a vřesoviště na severní hranici Karlovarského kraje se Saskem. Právě tudy povede náš výlet, který vás pozve k Malému i Velkému Jeřábímu jezeru, Rolavská vrchoviště, Přebuzské vřesoviště anebo k Rudenskému lučnímu prameništi.
Kleine Kranische SeeVýchozím bodem může být některé město na železniční trati Karlovy Vary – Johanngeorgenstadt: doporučujeme Horní Blatnou, Potůčky anebo konečnou stanici v saském Johanngeorgenstadtu. Po překročení hranice s Německem v Potůčkách odbočte za kruhovým objezdem doleva (přes Blatenský potok) do ulice Wittigsthalstraße a pokračujte pořád nahoru do kopce po ulici Jugelstraße do obce Unterjugel a následně Oberjugel. Trasu budou provázet dvě značky – zelená a červená, a to až k odbočce na rozhlednu Kleiner Kranichsee/Malé Jeřábí jezero. Rašeliniště vrchovištního typu se nachází v nadmořské výšce okolo 930 metrů na plochém hřbetu Přebuzské hornatiny. Z dřevěné rozhledny, kam dojdete po pěkném povalovém chodníčku, se odkrývá krásný výhled na blízké slatiny.

na celniciDále se po zelené dostanete pěkně po rovině na rozcestí Dreckspfütze, kde odbočíte doleva na Butterweg. Po chvíli se objeví i červená značka směřující k rozcestí Eibenstock s dřevěným přístřeškem, odkud je to už jen kousek k bývalému hraničnímu přechodu Jelení/ Wildenthal. Zde uprostřed lesů, v místě bývalé celnice, se k potěše výletníků nachází mobilní stánek s občerstvením "Na Celnici", který je nejen vítanou turistickou zastávkou v Přírodním parku Jelení vrch, ale též příjemným místem setkání, přátelství a porozumění. Setkávají se zde nejen čeští a němečtí turisté, ale dokonce i švýcarští a občas i dánští milovníci turistiky. Dají si zde vynikající místní točené pivo, kávu, klobásu či buchty.

Rolavská vrchoviště a sjezdy k vlakovým zastávkám

rolavská vrchovištěPo občerstvení na celnici následuje sjezd do osady Jelení a trocha stoupání na NPR Rolavská vrchoviště, jehož součástí je Velký močál anebo bývalý důl Rolava (Sauersack). Dále se dostanete do zaniklé obce Rolava na hranici přírodní památky Přebuzské vřesoviště. Ti, kdo by se na další jízdu necítili mohou od křižovatky Rolava, rozcestí pokračovat z kopce okolo říčky Rolavy k bývalé obci Chaloupky na chaloupecké parkoviště a dále až k vlakovému nádraží Nové Hamry (od náměstí je stanice vlaku do menšího kopce).

Ostatní se mohou rozhodnout, zdali pojedou z Přebuzi do Vysoké Pece anebo až do Nejdku. Trasa je to příjemná, jediným kopcem na trati je úsek Přebuz – U Závory (cca 1,5 km), dalších cca 10 km je z kopce dolů (5,5 km do Vysoké Pece; 7,5 km na stanici Nejdek zastávka či 9,7 km do hl. vlakové stanice Nejdek).