Úvod > Výlety > Cesty krajinou > Putování údolím Lužnice z Plané do Týna nad Vltavou – první trasa Best of Europe

První česká pěší trasa, která je na seznamu nejlepších stezek Evropy Leading Quality Trails Best of Europe, vede hlubokým údolím řeky Lužnice kolem historických měst Tábor a Bechyně, starých mlýnů a zřícenin. Celkem měří 55 km a kdo by tuto dlouhou trasu neušel, může si ji rozdělit do několika etap.

Z Plané kolem Lužnice

stezka LužniceStezka začíná v Plané na nově opraveném nábřeží s dřevěnými moly, která vybízí k odpočinku. Směrem na Sezimovo Ústí půjdete po modré značce. Do Sezimova Ústí dorazíte přes Soukeník s jezem a zbytky mlýna. Stezka vede těsně kolem areálu vily prezidenta Edvarda Beneše s jeho památníkem a hrobkou. Na náměstí se vydejte po červené značce přes Lužnici, směrem k Táboru.

Stezka LužniceTrasa stoupá k rozhledně Hýlačka přes les Pintovku, kde červenou značku nakrátko vystřídá žlutá, až ke Švehlovu mostu v Táboře. Pokračuje po schodech ve stráni dolů po červené značce k Lužnici kolem kapličky svaté Eleonory s léčivou studánkou. Prochází pod vysokými skalami kolem pohádkových dřevěných soch vodníka, poustevníka, nebo čerta. Zanedlouho na vás čeká magické místo - Harrachovka, kde stávala turistická restaurace s lávkou přes Lužnici – cca 400 m na druhém břehu přes lávku je dnes restaurace nová, kde se můžete občerstvit. Kolem Lužnice pokračuje stezka svou nejstarší částí, kterou postavil Klub českých turistů spolu s hrabětem Harrachem už v roce 1899. Čeká vás divoká příroda, kamenné chodníčky a na druhém břehu uvidíte staré mlýny - Kvěchův, Matoušovský, Breda.

Skrz Příběnickou skálu k řetězovému mostu

Lužnice řetězový mostPříběnickou skalou pak prochází tunel, trasa pak vede skrze visutou lávku pod zříceninu hradu Příběnice. Je tu také legendární turistická restaurace s penzionem na místě někdejšího podhradí. Další kus cesty vás dovede na místo někdejší restaurace Lužničanka, kde jsou hned tři kempy, kde můžete v létě složit hlavu. Červená značka vás dovede dál těsně kolem řeky až k řetězovému Stádleckému mostu, poslednímu v ČR. Překonáte po mostě Lužnici a po druhém břehu se dostanete k prudkému stoupání do stráně.

Výstup stojí za to, u kostela Panny Marie je vyhlídka na celé říční údolí a okolní lesy. Hned za vyhlídkou vás uvíátají Dobronice se zříceninou hradu a sezónním občerstvením.

Židovou strouhou z Bechyně do Týna nad Vltavou

židova strouhaTrasa pokračuje do Bechyně po louce a následně lesnatým srázem, na který nakonec vystoupáte a otevře se vám několik výhledů na řeku a strmé skály za ní. Přes pole a starou alejí se dostanete k Bechyňskému hřbitovou, přes silnici a louku sejdeme znovu do údolí k Lužnici, kde nás čeká můstek u Bechyňského vodopádu jako z Pána Prstenů. Nakonec projdete pod majestátním mostem Duha do Bechyně. Odtud se můžete vydat zkratkou do města. Trasa dále vede po zelené přes most Duha na stezku Bechyňské výhledy, kde na vás čekají tři vyhlídky – na most, na klášter a na zámek. Přímo pod zámkem se kolem mlýna  a jezu vrátíte na črvenou značku, abyste se znovu zanořili do skalnatého kaňonu, naproti vám se po skalách vine via ferrata a do řeky ústí romantická Židova strouha.

Zámek MitrowiczCesta přes Rosín vás dovede do Koloděj se zámkem Mitrowicz, kousek za obcí změní barvu na žlutou a stoupá na vyhlídku na skále Překvapení. Žlutá značka vás zavede k Týnu, kde je odbočka k soutoku Lužnice s Vltavou. Trasa vede na rozhlednu Semenec a odtud po červené značce sestoupí do Týna nad Vltavou, kde na nábřeží končí.