Odborná porota představila 15 staveb na českém území, z nichž bude na slavnostním večeru 13. října vybrána Stavba roku 2016. Vyhlášena bude i Cena veřejnosti. Pořadatelem soutěže je už tradičně Nadace pro rozvoj architektury a stavitelství spolu s dalšími partnery.
Letos se v užším výběru, ze kterého může veřejnost vybírat své favority, představuje 15 staveb. Z nich pak vzejde vítěz, který bude vyhlášen na slavnostním večeru Stavbou roku 2016. Odborná i laická veřejnost se tak může seznámit s tím nejlepším, co bylo v Česku postaveno za poslední rok.
Finalisté soutěže
Plzeň – Culture station Jedná se o nemovitou kulturní památku – architektonické řešení z roku 1904 je typické pro nádražní budovy konce 19. století, obohacené o řadu secesních prvků a motivů. Rekonstrukce byla kompromisem mezi dochovaným historickým stavem a ideálním provozním uspořádáním nově vznikajícího kulturního centra. Základní myšlenkou je vytvoření multifunkčních sálů. Budova původního nádraží je situována do terénního zářezu symetricky mezi dvě koleje železniční trati ve směru na Domažlice a Cheb. Pozemek se nachází v ochranném pásmu ČD. Objekt je přístupný z veřejné komunikace (mostovky) a z peronu vlakového nádraží. Parkování je řešeno na soukromém pozemku.
Archeologický park Pavlov Stavba umístěna v CHKO Pálava a v národní kulturní památce Pavlov I. Stavba je budována na pozemku s nálezy sídliště z doby lovců mamutů. Spodní stavba objektu z vodostavebního betonu s protiradonovou funkcí, nosná konstrukce ze železobetonu, stěny z pohledového betonu s otiskem nehoblovaných prken, střecha jednoplášťová vegetační. Objekt je převážně jednopodlažní s vestavěnou galerií s komplikovaným půdorysným tvarem, ze kterého vybíhají monolitické věže. Vstupy do objektu jsou řešeny jako zářezy do upraveného terénu. Dopravní obsluha je řešena příjezdovou komunikací, u objektu je parkoviště pro osobní automobily i autobusy a vstupní předprostor. Objekt je řešen jako bezbariérový.
Stezka v oblacích v Dolní Moravě Stavba se nachází na Dolní Moravě pod Kralickým Sněžníkem v nadmořské výšce 1116 metrů.Jedná se o stavbu vyhlídkové stezky, která se vypíná až do výšky 58,5 metru nad okolním svažitým terénem a již z několika kilometrů jasně dominuje hřebenu Slamníku. Základní nosnou konstrukci celé stavby jsou tři věže, které jsou vzájemně propojeny prstencem v horní části stavby. Půdorys každé z věží je rovnostranný trojúhelník o straně dlouhé deset metrů.
Obnova areálu zámku Svijany Chátrající areál zámek ve Svijanech postavený v 16. století zakoupila v roce 2013 společnost PIVOVAR SVIJANY a rozhodla se mu navrátit jeho dřívější důslednou podobu. Protože se jeho velká část nacházela v havarijním stavu, objekty zámku i navazující budova staré školy prošly kompletní rekonstrukcí: zmizely nevzhledné přístavby a byly obnoveny fasády i schodiště. Jedinou na první pohled patrnou novinkou je moderní přístavba výtahu ze železa a skla. K nejcennějším částem zámku patří pozdně renesanční malby na klenbě bývalé zámecké kaple. Podobnou výzdobu odhalil průzkum i pod pozdějšími výmalbami ve velké kapli, která vznikla z rytířského sálu. Vzácností je oltář z pomezí baroka a počátku rokoka nebo varhánky z roku 1726.
Kuks – Granátové jablko Jedná se o rekonstrukci budovy Hospitalu a nevyužitých prostor. Součástí bylo i restaurování historických prvků – mj. odkrytí barokní malby (secco) Tanec smrti. Národní kulturní památka Hospital Kuks je součástí unikátního barokního komplexu v údolí horního Labe. Historie barokního komplexu Kuks sahá do počátku 18. století jako místo odpočinku vysloužilých vojáků, o které pečoval řád milosrdných bratří.
Rekonstrukce městského stadionu v Ostravě Vítkovicích Stadion se nachází v zastavěné části obce, na rozhraní městské části Ostrava – Vítkovice a Ostrava – Jih, v těsné blízkosti víceúčelové sportovní haly s ledovými plochami a současně i atletické haly. Nové tribuny v ŽB prefa prvků vynáší ocelové rámy ve tvaru srpu, se dvěma sloupy, které jsou založené na ŽB pilotách. Přímo před stadionem I v jeho okolí zastavují autobusy a tramvaje; vlak cca 500 m; letiště je vzdáleno cca 18 km. V přímé návaznosti na stadion je cca 1800 parkovacích stání.
Městský okruh Praha – Tunelový komplex Blanka Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního městského okruhu Prahy, který navazuje na stavbu Strahovského automobilového tunelu. Směrem na Letnou kopíruje stávající ulice Patočkova a Milady Horáková. U stadionu Sparty se tunel stáčí ke Královské dvoraně (Stromovka), dále podchází pod Vltavou a vyúsťuje v Troji, kde je napojen na ulici Nová Povltavská. Jedná se o náročnou dopravní stavbu realizovanou v centru města na hranici památkové zóny. Soubor staveb tvoří dva souběžné tunelové tubusy se 2 nebo 3 jízdními pruhy včetně 4 vjezdových a 5 výjezdových ramp, součástí souboru jsou též strojovny vzduchotechniky včetně dvou větracích šachet a vzduchotechnických tunelů. Do souboru patří také výstavba Trojského mostu, mostu Svatovítská a výstavba podzemních garáží na Letné a na Prašném mostě. V rámci MO Blanka bylo vysázená náhradní výsadba zeleně. Došlo k ozelenění ploch. Tramvajová trať byla z větší částí při obnově zatravněná.
Modernizace trati Tábor – Sudoměřice Obsahem stavby bylo zejména zdvoukolejnění celého úseku trati a úprava geometrické polohy hlavních kolejí. V úseku mezi stanicí Chotoviny a Sudoměřicemi u Tábora byly zřízeny 2 směrové přeložky trati. Stavba se nachází na území okresu Tábor v Jihočeském kraji. Trať je součástí IV. tranzitního železničního koridoru, který představuje významné spojení Berlína, Prahy, Drážďan a Lince. Centrum města Tábor je památkovou rezervací. Je významným turistickým centrem lákajícím zejména na historii husitského hnutí. Pro turismus je proto modernizace a zdvoukolejnění této trati nezbytné. Byly zde zřízeny 2 nové mosty poblíž rybníka, jež propojují nově vznikající biokoridor a zajišťují tak migrační trasy. Pro omezení hluku byly vystavěny protihlukové stěny v hustě osídlených oblastech. Pro bezpečnosti cestujících byla ve stanici a zastávce vybudována nová nástupiště s bezbariérovým přístupem a nové podchody vedené napříč kolejištěm umožňující mimoúrovňové křížení pěších s železnicí.
Rezidence Černošice Železobetonová a zděná nosná konstrukce a monolitické stropy. Fasádní obklad cihelnými páskami zdůrazňující architektonický význam nároží. Viladomiy jsou postaveny na pozemku vedle rodinných domů, kde se terén postupně svažuje do údolí řeky Berounky a poskytuje ze všech bytů nádherný výhled na Brdské lesy.
Budova DELTA v Praze Budova DELTA je největší a zároveň nejzelenější budovou v BB Centru. DELTA, která je již 17. budovou multifunkčního areálu BB Centrum, nabízí kromě kancelářských ploch také 830 m2 obchodních prostor v přízemí budovy a téměř 800 parkovacích stání v podzemních podlažích. Budova stojí v místě ohraničeném ulicemi Vyskočilova a Václava Sedláčka (a ulice Za Brumlovkou), v blízkosti nově vzniklého Parku Brumlovka (jeho 1. části). Budova DELTA se skládá ze dvou hlavních objektů DELTA I a DELTA II, které jsou v půdorysné stopě pravidelného tvaru představující spojená písmena H, jejichž jednotlivá křídla se kónicky rozevírají pro zajištění lepšího přístupu světla do středu dispozic.
Aplikační centrum BALUO v Olomouci Stavba se nachází v zastavěné části města Olomouce, v areálu fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého. Celý komplex se skládá ze 4 budov a z důvodů financování se dělí na dvě samostatné investiční akce. První je Aplikační centrum BALUO v areálu fakulty tělesné kultury UP v Olomouci, která obsahuje 3 stavby a je předmětem tohoto projektu, druhou akcí je Centrum kinantropologického výzkumu Fakulty tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci, která se bude realizovat v následujících letech.
Elektrizace trati Šumperk – Kouty Nově elektrifikovaná trať Šumperk – Kouty nad Desnou soustavou 3 kV ss v celkové délce 19 300 m a nově modernizovaná železniční infrastruktura. Elektrizace zabezpečí nižší hlukovou a emisní zátěž proti dieslové a motorové trakci. Regionální trať Šumperk – Kouty n. D. je napojena na elektrizovanou železniční síť ve směru Zábřeh na Moravě a koridor Ostrava – Praha, napojení na krajské město Olomouc, zvýšení ekonomické konkurenceschopnosti obyvatel.
Výstavba sběrače v Přerově Stavba je umístěna na ulici Tovačovská a nábř. Dr. Edvarda Beneše v místních částech Kozlovice a Dluhonice. Jedná se o stavbu kanalizace včetně monolitických objektů. Projekt měl za cíl zlepšení kvality povrchových vod řeky Bečvy a snížení zatížení toku znečištěním z kanalizační sítě.
ByTy Malešice v Praze Nové přirozené centrum Malešic, které této pražské čtvrti chybělo. Vzniklo tak příjemné místo nejen pro majitelé nově navrhovaných bytů, ale také pro stávající obyvatele Malešic. Železobetonová monolitická konstrukce s částečnými vyzdívkami. Dvě podzemní podlaží řešena vodonepropustnou betonovou konstrukcí – tzv. bílou vanou. Stavba je založena na pilotech. V parteru jsou umístěny obchody, služby, restaurace s předzahrádkami, dětské hřiště a prvky městského mobiliáře. Došlo tak k žádoucímu oživení čtvrti, kde převažují čistě obytné funkce.
Mezinárodní výzkumné centrum ELI v Dolních Břežanech Mezinárodní výzkumné laserové centrum ELI (Extreme Light Infrastructure) Beamlines je architektonicky i technicky složitá budova. V roce 2017 zde bude spuštěn nejvýkonnější laser na světě, který pomůže posunout hranice celosvětového vědeckého poznání. Komplex ELI se nachází v Dolních Břežanech ve Středočeském kraji v bezprostřední blízkosti centra obce.