Úvod > Česká nej > Dopravní > Velorex – legendární motorová tříkolka
Dopravní

Velorex – legendární motorová tříkolka

Hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr nebo splašený stan: tak se přezdívalo legendárnímu vozítku značky Velorex. Přezdívky jsou možná směšné, kultovní vozítko si ale výsměch rozhodně nezaslouží: mnoha lidem sloužilo jako normální dopravní prostředek a dodnes je oblíbeným sběratelským artiklem. O jeho popularitu se postaral také tříkolový Velorex ve filmu Vrchní, prchni! anebo čtyřkolový kousek v dětské komedii Ať žijí duchové!
Vozítko značky Velorex patří mezi legendy československých silnic z let socialismu. Jediné homologované vozidlo s plátěnou karoserií na světě bylo spolu s trabantem zřejmě nejikoničtějším dopravním prostředkem bývalých socialistických zemí. Velorex sestrojili bratři František (1914–1954) a Mojmír (1924–2011) Stránští, jinak opraváři jízdních kol a rodáci z Veselí nad Moravou.

Maličkou tříkolku, která měla svou posádku chránit před rozmary počasí, začali vymýšlet už před druhou světovou válkou. První prototyp s trubkovým rámem potaženým koženkou sestavili v roce 1943 v Solnici. Výsledek pojmenovali Oskar, prý proto, že to byla KÁRa na OSe.

Poválečné plány bratrů Stránských škrtlo znárodnění průmyslu, takže se nakonec Velorexy začaly vyrábět až v padesátých letech v dílnách VeloHradci Králové. Bratrům se ale podařil dokonalý reklamní kousek, když tříkolku doprovodili reklamním heslem „Tělesně vadní do šťastné budoucnosti!“ a představili ji světu jako nejvhodnější vozítko pro invalidy. Z královéhradeckých dílen se posléze sériová výroba přesunula do větších prostor v Solnici, rozrůstající se výroba ale zaměstnala víc dílen. Dřevěné podlahy se dovážely z pily a truhlářství v Jedlové, blatníky se lakovaly v Novém Hrádku, pedály pocházely z Olešnice, další drobné díly se vyráběly v Lupenici a v Rychnově nad Kněžnou.

František Stránský v roce 1954 s prototypem Velorexu havaroval u Zacharovce nedaleko České Třebové a o dva dny později zemřel v ústeckoorlické nemocnici. Na místě tragické nehody Velorex club z České Třebové odhalil malý pomníček.

Starší Mojmír v roce 1955 z výrobního družstva odešel, v témže roce ale zkonstruoval ruční řízení automobilu, které se dalo použít ve všech typech tehdejších automobilů. Přestavbu si nechal patentovat a je známá jako systém Stránský. V dalších letech se věnoval především zpracování a výroby z laminátů a termoplastů, i v tomto oboru byl autorem několika patentů a zlepšovacích návrhů.

Legendární Velorexy se vyráběly více než dvacet let a dokonce se vyvážely do zahraničí. Poptávka byla rozhodně vyšší než výroba, která se pohybovala od 120 kusů v roce 1959 až po tisícovku vozítek v roce 1963. Celkem bylo vyrobeno přibližně patnáct tisíc tříkolek a necelých patnáct set čtyřkolových modelů. Hadráky, které mnoha lidem sloužily jako normální dopravní prostředky a staly se součástí jejich životního stylu, měly řadu výhod. O koženkové karoserií se například tvrdilo, že „nebourá, ale leští“. Rozbít se dalo jedině skleněné přední okno, zbývající byla z plexiskla. Fandové Velorexů začali záhy pořádat srazy, jichž se dodnes účastní stovky vozů; nejznámější z nich je jarní sraz VelorexůBoskovicích.
Městské muzeum Česká Třebová

Městské muzeum Česká Třebová

Expozice muzea nesou název Dopravní křižovatky aneb do České Třebové vlakem, Velorexem, letadlem i lodí. Název v sobě spojuje čtyři dopravní kanály, které jsou pro Českou Třebovou příznačné či nějak spjaté s její historií. Jde o dopravu železniční, silniční, lodní i vzdušnou.

Železniční uzel Česká Třebová – největší nákladová stanice v České republice

Železniční uzel Česká Třebová – největší nákladová stanice v České republice

Jedním z nejdůležitějších železničních uzlů a největší nákladní stanici je Česká Třebová. Nachází se zde rozsáhlé seřaďovací stanice, velké osobní nádraží, kde zastavují téměř všechny osobní vlaky, které přes něj projíždějí a Depo kolejových vozidel.

Podél řeky Třebovky do České Třebové – za jednou z nejstarších památek  východních Čech

Podél řeky Třebovky do České Třebové – za jednou z nejstarších památek východních Čech

Krásná údolní cyklostezka probíhá přímo v srdci přírody – přírodním parkem Orlice. Čekají vás tak pohledy do svěží zeleně, energie šumící řeky a sympatický terén s minimálním převýšením, bez motorové dopravy.

Městské muzeum Česká Třebová

Městské muzeum Česká Třebová

Česká Třebová, Pardubický kraj
Rozhledna na Kozlovském kopci

Rozhledna na Kozlovském kopci

Česká Třebová, Pardubický kraj
Jiráskova horská cesta po hřebenech Orlických hor

Jiráskova horská cesta po hřebenech Orlických hor

Česká Třebová, Pardubický kraj

Ubytování a restaurace

Minipivovar Faltus v České Třebové

Minipivovar Faltus v České Třebové

Česká Třebová, Pardubický kraj
Chata Maxe Švabinského v Kozlově

Chata Maxe Švabinského v Kozlově

Česká Třebová, Pardubický kraj
Hájenka Strakov

Hájenka Strakov

Litomyšl, Pardubický kraj
Hájenka Kozlov

Hájenka Kozlov

Litomyšl, Pardubický kraj