Tak jako každoročně, i letos bude během všech akcí připraven zajímavý doprovodný program na nádraží v Kořenově. Prohlédnete si Muzeum ozubnicové dráhy a v provozu bude též úzkorozchodná důlní železnice. Zvláštní vlaky mezi Tanvaldem a Kořenovem bude tvořit ozubnicová lokomotiva T426.0 „Rakušanka“, vozy Balm a historický motorový vůz M240.056 „Singrovka“. Mezi Kořenovem a Harrachovem bude jezdit motorová lokomotiva T478.2006 „Zamračená“ s vozy Balm. Jízdenky do zvláštních vlaků koupíte v den akce v předprodeji na nádraží v Tanvaldě nebo přímo ve zvláštních vlacích. Budete odbaveni historickými lepenkovými jízdenkami i průvodčími v historických uniformách.
Modelový den na Zubačce první srpnovou sobotu

První srpnová akce na
Zubačce vždy patřila železničním modelům. Ani letos tomu nebude jinak –
5. srpna 2023 se uskuteční
Modelový den na Zubačce, letos ve znamení 60 let od obnovení provozu železnice Kořenov – Harrachov 1963. V
Kořenově bude velká
výstava železničních modelů, chybět nebudou
zvláštní vlaky vedené ozubnicovou lokomotivou. Ve
Výtopně Kořenov či v železničním voze si můžete prohlédnout železniční modely i
modelová kolejiště velikostí N, TT, H0 či G. Chybět nebudou vláčky Merkur Train či železniční stanice Kořenov a Dolní Polubný ve velikosti TT. Vstupné do
Výtopny Kořenov bude dobrovolné. I tentokrát bude na
nádraží v Kořenově připraven zajímavý
doprovodný program – bude připraveno bohaté občertsvení, otevřeno bude
Muzeum ozubnicové dráhy a v provozu budou historická drezína či úzkorozchodná důlní železnice. Na
Jizerku a do
Příchovic vás zaveze
historický autobus.
Borůvková sobota

V sobotu
19. srpna 2023 se bude konat tradiční a velmi oblíbená akce
Borůvková sobota na Zubačce. Na trati budou motorová ozubnicová lokomotiva T426.0, motorový vůz M240.056, vozy Balm a Balm Bistro. Na nádraží v
Kořenově budou připraveny
borůvkové hody. Na peronu budou k mání
borůvkové knedlíky, borůvkové koláče všech velikostí, nebudou chybět ani oblíbené koblížky nebo
zmrzlina. K pití bude
borůvkové pivo, borůvkové víno či pravá borůvkovice. Ve směru
od Liberce se na Zubačku můžete vypravit
historickou tramvají a historickým autobusem. Boveraclub vypraví na trať mezi
Libercem a
Jabloncem historickou
tramvaj, mezi Jabloncem,
Tanvaldem a Kořenovem pojede historický autobus.
Bramborová sobota

Jednou z posledních akcí na
Zubačce bude
Bramborová sobota, která proběhne
24. září. Příchozí se mohou těšit na zvláštní vlaky u příležitosti ukončení muzejní sezóny a zvláštní vlaky na trase
Tanvald –
Kořenov a zpět. Nebudou chybět vozidla T426.0, motorový vůz M240.056, vozy Balm Bistro, Balm. V rámci doprovodného programu se můžete těšit na
bramborové speciality, historický autobus
Kořenov –
Jizerka /
Příchovice U Čápa a zpět nebo jízdy důlního vláčku. Bližší informace k akcím jsou k dispozici na webových stránkách zubacka.cz, facebooku či instragramu pořadatele.
Ukončení sezóny na ozubnicové dráze

Nostalgickými jízdami na státní svátek
28. 10. 2023
Zubačka ukončí letošní sezónu. Soupravu zvláštních vlaků na ozubnicové
trati mezi Tanvadem, Kořenovem a Harrachovem bude tvořit motorová ozubnicová lokomotiva ř. T426.0, historický motorový vůz M240.056 a historické vozy Balm. Po celý den bude otevřeno i
Muzeum ozubnicové dráhy, kde také můžete zakoupit upomínkové předměty ze Zubačky. Bohaté občertsvení po celý den je samozřejmostí – pivo, limonáda i klobásy.

Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá
na pouhých 7 km o 235 metrů výše. Unikátní zubačka slouží lidem od roku
1902. Sedm kilometrů dlouhá trať si vyžádala proražení 4 tunelů, mnoha skalních zářezů a výstavbu několika mostů. Trať postavila
společnost Liberecko-jablonecké dráhy především jako spojku Liberecka a Dolního Slezska, odkud se do průmyslového kraje vozily hlavně nerostné suroviny. Z
Kořenova pokračovala trať do Jelenie Góry, tehdejšího Hirschbergu. Trať tak tehdy
spojila rakousko-uherské a pruské železnice. Vlaky tu dlouho jezdily přes hranice, trať byla až do
Kořenova elektrifikovaná a jezdily po ní na tehdejší dobu velmi moderní soupravy. V době největší slávy jezdil přímý
expres "
Rübezahl" (Krakonoš) z Kořenova do polské Wroclawi. Provoz přes hranice skončil po druhé světové válce, dnes vlak pokračuje i do
nedaleké Szklarské Poręby.