Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Praha nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Jedinečný průřez tvorbou Jana Jakuba Kotíka, významného americko-českého konceptuálního umělce, jehož dílo je u nás známé především svým politickým přesahem.
Příznačným prvkem pro tvorbu Čechoameričana Jana Jakuba Kotíka se stala snaha kontinuálně rozkrývat a poukazovat na zdánlivě neviditelné mocenské struktury. Problematické fungování globalizované společnosti, stále rostoucí vliv korporátního sektoru, jeho nenápadné, ale o to děsivější působení na zdánlivě autonomní prostor člověka, stejně jako téma války, jež jde ruku v ruce s akumulací kapitálu a upe vňováním mocenských pozic na úkor širšího společenství i života jedince, bylo v případě tohoto předčasně zesnulého autora nejen tématickým rámcem jeho umělecké praxe, ale i osobním přesvědčením a impulzem ke vzdoru. Podoby konceptuálních přístupů, které Kotík ve svých objektech a instalacích využívá, se vyznačují nejen precizním zpracováním, ale paradoxně také silným důrazem na jejich estetické vyznění.
Uchopení díla a jeho vizuální kvalita jsou nejen strategií jak efektivně využívat prostředků “nepřítele” jako podvratné síly, ale současně jedním z podnětů k dalšímu čtení, pojmenování navyobrazeného a tím i snahou artikulovat tolik důležité politikum. Hlavními východisky výstavního projektu Podoby vzdoru jsou tak snaha nahlížet na prostředky a mechanismy, které autor ke své výpovědi využívá, i zamyšelní nad možnostmi efektivního zpracování a komunikace politického narativu obecně.
Výstava se zaměřuje převážně na všední objekty z domácího prostředí, které se staly charakteristickým a opakujícím se prvkem Kotíkovy tvorby. Estetická východiska zpracování objektu, modifikace jeho formálních kvalit, moment absurdního posunu či případně jeho humorná, ironická re-interpretace, jsou pro Kotíka prostředkem jak získat odstup od reality, vyjádřit své postoje k ní, a především pak kontinuálně zpochybňovat a tím i narušovat hladké fungování skrytých mocenských struktur, jež stály v popředí jeho zájmu již od školních let na Cooper Union v New Yorku. Vliv Hanse Haackeho, u kterého Jan Jakub Kotík na Cooper Union studoval, je vzhledem k povaze jeho tvorby nepochybně nezanedbatelný – především pak v jeho zájmu o formy dominance a rozkrývání jejích struktur. Fotografie Hanse Haackeho Setkání v pásmu smrti, která je součástí výstavy, na tento neopomenutelný fakt poukazuje; přestože je toto první setkání obou autorů v kontextu výstavního provozu, je zřejmé, že by nemělo být setkáním posledním. Kurátorka: Markéta Stará