!

Upozornění: Redakce prosí všechny zájemce o akce a aktivity, aby se před jejich návštěvou informovali u organizátora, zda a kdy probíhají vzhledem k opatřením přijatým vládou ČR k nákaze Covid-19. Omlouváme se, že informace o otevíracích dobách a termínech konání uvedených na webu Kudyznudy.cz nemusí být vždy aktuální.

Úvod > Kalendář akcí > Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Léto s Bechyňkou – nostalgické jízdy historickým vláčkem

Kdy 13. červen 2020 - 13. září 2020 Historické a vojenské akce
Těšíte se na jízdy historickými vlaky na trati Tábor-Bechyně? Letos začínáme 13. června a jezdíme až do 13. září. Končíme opět s Táborskými setkáními.
Elinka
Vzhledem k opravě Křižíkova vozu Elinky, která je majetkem Národního technického muzea, nemůžeme zatím slíbit, že na letošní sezónu bude provozuschopná. O případných změnách vás budeme včas informovat.
 
Bobinka
Vyjede opět každou sobotu, neděli a o státních svátcích na vybraných pravidelných osobních vlacích v období od 13. června do 13. září.
 
Remíza v Bechyni
Remíza v Bechyni s modelovým kolejištěm Pavla Kohoutka bude otevřena v plánované dny jízd Elinky, a to bez ohledu na to, zda Elinka skutečně pojede nebo ne.
Jedná se o tyto dny:
13. a 27. června
4., 11. a 25. července
8. a 22. srpna
5.  12. a 13. září
Otvírací doba remízy: 10:00 - 16:00 hodin
Vstupné: zdarma
 

Bechyňská železnice Františka Křižíka

Na sklonku 19. století padl verdikt zřídit mezi Táborem a Bechyní železniční dráhu. Zásluhou „českého Edisona“, Františka Křižíka, byla tehdy prosazena její elektrifikace. O pár let později, v roce 1903, tak mohla zahájit svůj provoz vůbec první elektrifikovaná dráha na území celého Rakouska-Uherska.

Nenechte se mýlit, tímto prvenstvím tu technické zajímavosti nekončí. Již na začátku trati v Táboře bylo při budování nejdříve potřeba přemostit řeku a vznikla zde také elektrárna, která dráhu zásobovala proudem. O tom, že Křižíkova elektrická dráha byla opravdu výjimečná, svědčí i fakt, že jí byly povoleny úlevy. A tak tu zatáčky mohou mít menší poloměr a trať vede terénem se sklonem až 35 promile.

A ještě jedna perlička na vás čeká v Bechyni. Sem byla dráha prodloužena až o něco později, v roce 1928, a to díky mostu s poetickým názvem Duha.

Z technického hlediska se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku. Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Na svoje dílo mohl být František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“. Bechyňka zůstává v provozu dodnes, v letní sezóně se zde konají oblíbené nostalgické jízdy.

Součástí Léta na Bechyňce je i výstava o železniční trati Tábor–Bechyně a historických vozidlech, doplněná modelovým kolejištěm Pavla Kohoutka v Městském muzeu v Bechyni.
 

Naučná stezka Bechyňka

České dráhy ve spolupráci s partnery VUZ a Railreklam pro vás připravily Naučnou stezku Bechyňka. NS mapuje nejenom historii tratě, zajímavé osobnosti a lokomotivy, které na trati jezdí nebo jezdily, ale také zajímavá turistická místa, která můžete navštívit.

Tabule NS najdete na těchto stanicích a zastávkách:
  • 1 - železniční stanice Tábor, nástupiště Bechyňky
  • 2 - železniční zastávka Horky u Tábora
  • 3 - železniční stanice Slapy
  • 4 - železniční stanice Malšice
  • 5 - železniční zastávka Třebelice
  • 6 - železniční zastávka Bechyňská Smoleč
  • 7 - železniční stanice Sudoměřice u Bechyně
  • 8 - železniční stanice Bechyně (park)
  • 9 - železniční stanice Bechyně (remíza - tabule bude teprve instalována)
Celý popis
Naposledy změněno: 20. 2. 2020