Úvod > Výlety > Výlety za každého počasí > Výlet na neobjevená místa: za auty, vlaky a technickými skvosty na Jablonecko a Liberecko

Výlet na neobjevená místa: za auty, vlaky a technickými skvosty na Jablonecko a Liberecko

Mezi neobjevená místa nepatří jen kulturní památky, ale také staré sklářské hutě a továrny, které se v péči nových vlastníků probudily k novému životu. Na Kudy z nudy jsme připravili výlet, kde si užijí hlavně milovníci technických památek, aut, motorek a vlaků. A kam jedeme? Na sever!
První zastávka našeho výletu je v Tanvaldu, takže zkušení výletníci, čtenáři Kudy z nudy a milovníci technických památek tuší, že míříme ke slavné ozubnicové železnici, jediné ozubnicové a současně nejstrmější železniční trati v České republice. Už dlouhá léta se mluví o její rekonstrukci, naplno by měla vypuknout v roce 2025.

A že zubačku znáte? Některé další zastávky výletu pro vás určitě budou novinkou: míříme totiž také do Huti Marie, do továrny, kde se vyrábí kabriolety značky Kaipan, do Auto MuseaLučanech nad Nisou a k rodnému domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou. Pěšky by to bylo nepraktické a na kole byste nestihli všechno, takže pojedeme autem nebo na motorce.
 

Výlety na zubačku a se zubačkou

Slavná ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem je v provozu od roku 1902. Na sedmikilometrovém úseku překonává 235 metrů výškového rozdílu, svézt se s ní můžete až do Harrachova a polského města Szklarska Poręba. Opravy se dotknou jak železničního svršku a ozubnice, tak kolejí a pražců, tunelů, výhybek, nástupišť, štěrkového lože, skalních zářezů, a dokonce i nádražních budov. Zkrátka rekonstrukce starou železnici významně změní. Přijďte ještě zažít starou trať zubačky před velkou rekonstrukcí a poznejte její kouzlo z okénka historického vlaku anebo při procházce podél trati!
 

Do Smržovky na Kaipany

Možná Smržovkou jen projedete, ale víte, že se tu už od roku 1992 vyrábí české sportovní kabriolety značky Kaipan? Neobyčejná auta vznikají jako skládačky bez sériové pásové výroby. Po předběžné dohodě si můžete objednat exkurzi s odborným výkladem. Trvá přibližně hodinu až hodinu a půl, ale někdy i déle – zvlášť když zjistíte, že byste Kaipan rádi měli v garáži a propadnete jeho kouzlu. Pozor, je to silně návyková záležitost!
 

Josefův Důl a Huť Marie, živý svědek sklářské historie

Návyková možná bude i třetí zastávka, tedy Josefův Důl, horská vesnice v údolí řeky Kamenice v Jizerských horách, a Huť Marie. Strohým jazykem by se dalo říci, že je to místo pro společenské akce, sportovní vyžití, relaxaci a posezení nad šálkem kávy z českých i zahraničních pražíren, že tu najdete fitness, wellness a lezeckou stěnu. V pozadí by ale zůstal příběh staré sklářské hutě, kterou v roce 1904 vystavěla slavná sklářská společnost Karl Riedel a proslavila ji výroba skleněných perlí a knoflíků.

Roku 2019 vstoupila do Josefova Dolu jako investor společnost Canicula Invest, vlastněná manželi Zdeňkem a Renatou Kubátovými. Podařilo se jim získat tři brownfieldy v samotném centru obce, kromě dvou bývalých sklářských hutí i bývalou pilu. Industriální budovy ze začátku 20. století se dočkaly revitalizace a od podzimu 2022 Huť Marie láká místní i turisty. Objevíte tu například univerzální velký sál s neuvěřitelnou rozlohou 600 metrů čtverečních a otevřené výšce do krovu téměř 20 metrů, kde probíhají různé sportovní aktivity. Jsou tu i venkovní hřiště, kavárna a spousta zajímavých detailů. Při rekonstrukci se totiž dbalo na udržitelné použití materiálů, a tak se uplatnily například recykláty ze stavebních sutí, původní dlažba od sklářských pecí (tu uvidíte v kavárně) anebo dlažební kostky vytěžené přímo v Josefově Dole. Jako dekorace a připomínka sklářské historie jsou po celé budově rozmístěné nástroje pro zpracování skla.
 

Automoto Museum Lučany

„Na historii je krásné i smutné zároveň, že se sice může opakovat, ale vždy je zahalená do jiného pláště, barev a tvarů. Dvacáté století je zlatou érou vývoje strojů se spalovacími motory, érou, která se ve své syrové podobě již nikdy nevrátí.“ – tak se na sociálních sítích charakterizuje Automoto museum Na cestě v Lučanech nedaleko Jablonce nad Nisou. V bývalé sklárně vybudoval Radek Dvořák, zakladatel a majitel jablonecké firmy Telmo zaměřené na kamerové a bezpečnostní systémy, výjimečné automobilové a motocyklové muzeum. Přestavby se ujal Ondřej Novosad z architektonického studia Archidee.

Vznikl výjimečný výstavní prostor s odhalenými krovy, který si zachoval původní autenticitu. Místo tu má i stylová kavárna s automobilovými obrazy; bar je vyskládaný ze šamotových cihel, které zbyly z tovární pece. Vznikly tu i restaurátorské dílny včetně truhlárny a lakovny, depozitář, VIP salon pro nejvzácnější exempláře a „tajný“ Červený salonek, otevřený jen pro přátele a obchodní partnery. Areál muzea doplňují parkovací plochy, vodní nádrž a parková úprava. Budova bývalé sklárny získala v anketě Stavba roku Libereckého kraje první cenu hlasování veřejnosti.
 

Rodný dům Ferdinanda Porscheho v Liberci

Stačí zdolat posledních třináct kilometrů a jste u rodného domu Ferdinanda Porscheho ve Vratislavicích nad Nisou, součásti dnešního Liberce. Právě tady se v roce 1875 narodil proslulý automobilový konstruktér Ferdinand Porsche, autor vozů Volkswagen. Moderně pojatá expozice připomíná české průmyslové tradice, místní inženýrské umění a nadšení pro techniku, najdete tu i prodejnu suvenýrů a občerstvení.