Tenhle výlet vám možná připomene některý z
oblíbených filmů, jako jsou
Páni kluci,
Ostře sledované vlaky, Svatební cesta do Jiljí nebo Rebelové, kde mají jednu z menších rolí právě drezíny. A co, že to drezína vlastně je? Jedná se o malé a lehké drážní vozidlo, které se užívá primárně pro
služební účely, jako je
doprava osob nebo
materiálu, případně obojího zároveň, a zajištění
údržby železničních tratí. Na přelomu 19. a 20. století měly drezíny pohon
nožní (šlapací)
nebo ruční (pákový), jednalo se zpravidla o tzv. inspekční drezíny používané na inspekční a traťmistrovské kontrolní jízdy. A právě repliky takových drezín vás budou vozit po starých jinak opuštěných tratích obklopených romantickou krajinou…
Šlapací drezíny v Hevlíně
V
Hevlíně na Znojemsku se svezete na šlapacích drezínách od července 2023. Zájemci mají možnost se zde projedet na již nepoužívané lokální trati z
Hrušovan nad Jevišovkou, na úseku dlouhém cca
2,5 km. Drezína uveze dva lidi na lavičce po směru jízdy a dva v protisměru, další dva musejí sedět na sedátku (podobném jako na kole) ze strany drezíny a šlapat. Dostupné jsou zatím tři
zelené drezíny se jmény Anička, Dagmar a Lenka. Všechny jezdí max. rychlostí
7 km/hod.
Drezíny jsou letos ve zkušebním režimu (jezdí se do konce září) a je na ně vždy nutná
rezervace na telefonním 704 796 453, a to nejlépe
týden dopředu. Rezervace přijímá Přeshraniční informační centrum v centru Hevlína, ale nástupní místo je přímo na nádraží na okraji obce.
Drezínové léto na trati ze Střezimíře do Mezna
Na hranici
Středočeského a
Jihočeského kraje, nedaleko Tábora, se nachází malá obec Střezimíř. A právě zde se na zrušené trato Střezimíř – Mezno rodí
železniční skanzen, který by se měl otevřít již v sezóně 2024. Mezitím zde pořádá spolek Železnice Česká Sibiř, z.s. pořádá několikrát za léto
zážitkové jízdy pákovou drezínou! Projedete se na manuálně poháněných turistických
drezínách Vlašťovka a Dvojka, po trati ubíhající podél porostlých skalních zářezů a pod historickým klenutým kamenným mostem. Samotná jízda o délce
4 km (2 km tam a 2 km zpět)
není nijak zvlášť fyzicky náročná, kdo ale není zvyklý pohybu, ten se nejspíš zapotí. Drezínu povede střezimířský průvodčí, který cestujícím řekne nejen zajímavosti o netradičním dopravním prostředku, ale i historické trati. Zážitkové výlety Léta na drezíně je nutné rezervovat prostřednictvím rezervačního formuláře. Jízdy se konají
již pouze během sprna, a to
13. a 28. 8. 2023.
Ratíškovická železnice na Baťově dráze
Projeďte se po části staré Baťovy železniční dráhy na
šlapací drezíně u Ratíškovic. Trať sloužila v minulosti k
přepravě uhlí z dolů Tomáš a I. Máje 1 do
výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po
Baťově kanálu do
Otrokovic. Dnes se tudy prohánějí turistické drezíny. Ty jezdí po trati dlouhé
3 km a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou. K dispozici jsou
tři šlapací drezíny. Jedna uveze až šest osob, z nichž musí dvě šlápnout do pedálů, aby se ostatní mohli vézt. Jízdu na drezíně je opět nutno předem objednat na tel. 724 247 671.
Železniční muzeum a historické drezíny v Zubrnicích
Zubrnice v
Ústeckém kraji jsou známé svým nádherným
skanzenem, ale také
železničním muzeem. Technickou památkou je nádraží postavené v roce 1890 k lokální dráze
Velké Březno – Úštěk – Verneřice.
Železniční muzeum na
nádraží nabízí nejen expozici o historii i současnosti trati a pohled do malé dopravní kanceláře s dobovým vybavením, ale připraveny jsou také jízdy na
ruční nebo motorové drezíně. Část trati (11 km) byla zapsána na seznam památek ČR. V budově se můžete navíc seznámit s historií jejich vývoje od ručních po motorové ze současné doby. V expozici drezín je vystavena osobní drezína Tatra Dm6 známá z filmu Ostře sledované vlaky a Maďarská drezína z filmu Rebelové.
Vystavená drezína z Ostře sledovaných vlaků
Národní technické muzeum na základě dlouhodobé spolupráce se Správou železnic vystavuje pro veřejnost ve
vstupním prostoru stanice Praha hlavní nádraží filmovou drezínu z Ostře sledovaných vlaků, která připomíná nedožité 85. narozeniny režiséra Jiřího Menzela. Ve filmu touto drezínou jezdil Vlastimil Brodský, který zastával roli kolaborantského drážního inspektora Zedníčka. Drezínu, vyrobenou v roce
1951, ze sbírek
Národního technického muzea doplněnou o
filmový spot si mohou návštěvníci prohlédnout v dolní části výpravní budovy mezi výstupy z metra ve vestibulu stanice.