Největší železniční muzeum najdete v Lužné
Největší železniční muzeum u nás se nachází v
Lužné u Rakovníka, kam se můžete vypravit s celou rodinou na výlet a užít si všech potěšení, které vlaky nabízejí. Povozíte se na úzkokolejce, najíte se v jídelním voze, ale hlavně si
prohlédnete a prolezete všechny ty
mašinky a vagonky, které tu naleznete. Každý rok se tu také setkávají parní lokomotivy.
Při prohlídce
muzea uvidíte osobní a především
nákladní vozy z různých časových období. V krytých expozicích spatříte nejrůznější
předměty z historie železnic, například zabezpečovací zařízení, ruční nářadí, modely a součásti lokomotiv.
Ozubnicová dráha a její muzeum
Zubačka je taková lokomotiva, která se
do kopce šplhá pomocí ozubeného kola zapadajícího do dalších zubů připevněných ke kolejišti. Podobných drah nikdy moc nebylo a používaly se při velkém převýšení. V
Kořenově ale jednu takovou mají a můžete se v ní svést. A k tomu pochopitelně navštívit její
muzeum!
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať je
nejstrmější a jediná normálně rozchodná ozubnicová železnice v České republice. Pomocí ozubnice Abtova systému vlak vyšplhá na pouhých 7 km o 235 metrů výše. Zajímavá je nejen unikátním stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek
Tanvald –
Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za
kulturní památku.
Úzkokolejná romantika v České Kanadě
V jihovýchodních Čechách, v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků
České Kanady najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou: romantické
úzkorozchodné železnice, poslední svého druhu v Čechách. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s
rozchodem kolejí pouhých 760 mm.
Jedná se o dvě tratě:
Jindřichův Hradec – Nová Bystřice a
Jindřichův Hradec – Obrataň, které dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať
do Nové Bystřice je dlouhá 33 km, severní větev
úzkokolejky do Obrataně měří 46 km. Tratě, zvláště tado
Nové Bystřice, nabízí nefalšovanou železniční romantiku jako vystřiženou z večerníčku o mašinkách.
Posázavským Pacifikem jako staří trampové
Posázavským pacifikem se nazývá železniční trať z
Prahy přes
Vrané nad Vltavou a Čerčany do
Světlé nad Sázavou a měří 157 km. V Čerčanech je rozdělena na dva úseky, dolní a horní. Celá trať byla budována postupně po několika úsecích a v
dobách svého vzniku se jednalo o důležitou dopravní tepnu v
Posázaví. Největší slávy Posázavský pacifik pamatuje z dob po
vzniku první samostatné Československé republiky ve 20. a 30. letech 20. století. Pacifikem vyráželo za dobrodružstvím takové množství cestujících, že až 12vozové soupravy dřevěných vozů 3. třídy vlaků jezdících v přepravní špičce jeden za druhým nestačily.
Někteří z trempů odmítali cestovat v přeplněných vozech a
cestovali na střechách a náraznících železničních vozů.
Dnes vás tratí z Prahy do Čerčan proveze pravidelný víkendový vláček, tzv.
Posázavský motoráček, který jezdí z
Hlavního nádraží, Vršovic, Kačerova či Braníka malebným údolím řeky
Vltavy přes
Vrané nad Vltavou,
Davli a dále po 42 m vysokém
kamenném viaduktu nad Žampachem do
Jílového,
Týnce nad Sázavou až do Čerčan.
Posázavský motoráček jede každou
sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 1. listopadu 2020. Na trati mimo to jezdí pravidelné
každodenní spoje Českých drah.
Železniční depo v Chomutově
Železniční depozitář Národního technického muzea v
Chomutově již několik let láká milovníky železniční dopravy. Otevřeno je i letos, a to od 4. června
do 31. října 2021 po tři dny v týdnu, tedy
od pátku do neděle a také o státních svátcích. V
červenci a srpnu zde však bude otevřeno
denně mimo pondělí od 9:00 do 17:00 hodin. Všichni zájemci o dopravní techniku, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, mohou navštívit prostory, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky
Národního technického muzea.
Největším lákadlem
depozitáře jsou
parní lokomotivy v čele s rychlíkovým „Albatrosem“ 498.106, který v srpnu 1964 vytvořil dosud
nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí
162 km/h. Majestátní obdiv budí rovněž první poválečná lokomotiva 534.0301, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo
tramvajová parní lokomotiva „Gartenau“ vyrobená v Linci roku 1887. Stranou pozornosti jistě nezůstane ani část kolekce salonních vozů NTM zastoupená v depozitáři
vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda.
Cesta po Švestkové dráze
Švesková dráha je název užívaný pro lokálku jezdící na trase
Lovosice –
Třebenice –
Most. Trať se tak jmenuje proto, že dříve byly v jejím okolí rozlehlé švestkové sady. Přes více než stoletou existenci má dráha svým uživatelům co nabídnout – velké množství památek v blízkém okolí a nezapomenutelnou krajinu Českého středohoří, příznivou jak pro pěší, tak i cyklistické výlety. Naše vlaky vás komfortně a s příjemnou obsluhou odvezou do
Muzea českého granátu, k
Ulrice von Levetzow, pod hrady
Košťálov a Oltářík, nebo jen tak do přírody. Pravidelné osobní vlaky jezdí každý den.
Do rodiny turistických linek Dopravy Ústeckého kraje se zařadila od června 2020 nově také
železniční linka Oparenský expres, která jezdí na trase Litoměřice horní nádraží– Lovosice – Chotiměř. Cestující se tak mohou svézt víkendovým spojem až do
Oparna. Vlaky jsou v provozu o víkendech a státních svátcích 2021, jezdí sedmkrát denně ve dvouhodinovém intervalu. První vyjíždí z
Litoměřic horního nádraží v 7:13 hod. a poslední z Chotiměře ve 20:08 hodin.
Království železnic pro velké i malé
V
Království železnic na pražském Smíchově, hned vedle jednoho z multikin, vznikl učiněný ráj pro milovníky mašinek. Stovky metrů miniaturních kolejí, závory, nádraží a digitální modely vlaků řítící se ve dne v noci (mění se tu i denní doba). To si nemůžete nechat ujít!
Součástí
Království železnic je i stálá
výstava z historie železnice na našem území, výstava o historii a současnosti řemesel na železnici a pedagogy vysoce hodnocený vzdělávací program pro školy. Království železnic bude nakonec představovat zjednodušený železniční
model České republiky, kde nepřehlédnete významné technické či historické dominant naší země.
Baťova drezína v Ratíškovicích
Až pojedete za vínem na Moravu a dostanete se na její nejjižnější část, můžete se tu projet na
ruční drezíně po části staré Baťovy trati. Ta sloužila v minulosti k
přepravě uhlí z dolů Tomáš a 1. Máj do
Výklopníku v Sudoměřicích, odkud uhlí putovalo po Baťově kanálu do Otrokovic. Trasa určená pro drezíny je dlouhá 3 km a propojuje dvě vinařské stezky Podluží a Moravskou vinnou.
Muzeum ve Vagónu vás seznámí
s historií důlní těžby na Hodonínsku a s historií místních železnic. K dispozici jsou tři šlapací drezíny. Jedna uveze až šest osob, z nichž musí dvě šlápnout do pedálů, aby se ostatní mohli vézt.
Slezská úzkokolejka z Třemešné do Osoblahy
Na Osoblažsku v podhůří Jeseníků se nachází
unikátní úzkorozchodná dráha, která je jediná svého druhu v českém Slezsku. Trať vede z
Třemešné ve Slezsku (napojení na normálněrozchodnou trať z Krnova do Jeseníku) přes Slezské Rudoltice do Osoblahy.
Úzkorozchodný vláček
vyjíždí z opačné strany budovy, než je nástupiště pro trať Krnov – Jindřichov ve Slezsku. Trať začíná klesáním až 26‰ k ocelovému mostu v obci Třemešná, o třech polích, který přechází silnici Krnov – Jindřichov a potok Mušlov. Dále trať stoupá
nejvyšším stoupáním na trati, 27‰, a překonává krátce za druhým kilometrem zlomový bod trati, který je pouze o jeden výškový metr níž, než stanice Třemešná ve Slezsku.
První parní vlak zde vyjede do nové sezóny v
sobotu 3.7. 2021.
Historické drezíny a prastarý jeřáb v Zubrnicích
V
Zubrnicích mají
muzeum o historii a současnosti trati z Března do Ústěka. Krom dokumentů a fotek si můžete prohlédnout i sbírku historických drezín, malou historickou dopravní kancelář, kolejní jeřáb z roku 1877 a další zajímavá kolejová vozidla. Další expozice jsou tématicky
umístěné v krytých železničních vozech.
Od 29.5. 2021 už vlaky jezdí dle standardního jízdního řádu o
všech víkendech a svátcích v trase Ústí nad Labem Střekov – Velké Březno – Zubrnice a s tím jsou otevřené expozice v železničním muzeu na nádraží v Zubrnicích a
minimuzeum v Lovečkovicích.