Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Středočeský kraj nebo navštivte
Historické a vojenské akce v celé ČR.
V sobotu 29. dubna 2023 vyjede poprvé na koleje muzejní vlak Národního technického muzea. Rekonstruovaná vlaková souprava s typickými i unikátními vozy z 60. – 80. let 20. století zamíří z pražského Masarykova nádraží do Brandýsa nad Labem na akci Audience u císaře Karla I.
Národní technické muzeum má poprvé v historii kompletní provozní vlakovou soupravu. Složena bude
z vozů, které muzeum koupilo od Českých drah a nyní byly opraveny v Krnově, z
dieselové lokomotivy T478.1010 zvané Bardotka a na konci roku k soupravě přibyde rekonstruovaná
parní lokomotiva 464.102 Ušatá.
Poprvé vyjede muzejní vlak
v sobotu 29. dubna z
Masarykova nádraží do
Brandýsa nad Labem na akci
Audience u císaře Karla I. Vlak potáhne
parní lokomotiva ČD 354.195 tzv.
Všudybylka z roku
1925, na postrku bude muzejní
dieselová lokomotiva T478.1010 a součástí soupravy bude i
salónní vůz Františka Ferdinanda d'Este z roku 1909 ze sbírky NTM. Vlak bude na nádraží v Brandýse nad Labem po dobu akce vystaven.
V soupravě muzejního vlaku jsou zastoupena
typická i unikátní vozidla vyrobená v 60. – 80. letech dvacátého století a cílem NTM je zachovat tyto exponáty v provozním stavu, a
přiblížit tak úroveň cestování v dané době široké veřejnosti. Základ soupravy tvoří
osobní vůz se služebním oddílem řady
BDa z roku
1974 a vozy řady
Bai z let
1973-74, které budou podle potřeby doplňovány unikátním
salonním vozem prezidenta ČSSR z roku 1968 a
lehátkovým vozem s bufetovým oddílem z roku 1984.
S výjimkou lehátkového vozu BRcm se jedná o
vozy typu Y, podle klasifikace Mezinárodní železniční unie vniklé v 60. letech dvacátého století. Od druhé poloviny 60. let byly vozy této kategorie masově vyráběny hned v několika vagónkách východního bloku a postupně nahradily většinu předválečných i raně poválečných vozů. Jen mezi lety 1964-1985 bylo z NDR do Československa dodáno 3200 rychlíkových vozů typu Y a další stovky vozů odvozených od tohoto typu vyrobila pro vnitrostátní dopravu vagonka Studénka. Obě varianty jsou v muzejní soupravě NTM zastoupeny.