Historické lokomotivy Elinka a Bobinka vás zvou na letní nostalgické jízdy po naší nejstarší elektrifikované trati z Tábora do Bechyně!
Lokálka mezi Táborem a Bechyní patří k jihočeským unikátům. Stala se první železnicí u nás, na které jezdily vlaky poháněné elektřinou. Průkopnickou dráhu navíc zdobí jeden stavitelský klenot – elegantní most Bechyňská duha. Každou sobotu se můžete těšit na Léto na Bechyňce – na nejstarší elektrifikovanou trať v ČR z Tábora do Bechyně vyjedou mašinky Bobinka a letos i Elinka z roku 1903.
Vlaky mezi
Bechyní a
Táborem sice
neprojíždějí žádným tunelem a řeku Lužnici překonávají jen po dvou viaduktech, přesto stojí tato lokálka za projížďku. Od stanic a zastávek na trati můžete podniknout výlety různé obtížnosti, které uspokojí i vybíravé turisty. U stanic a zastávek na trati najdete jednotlivá zastavení
naučné stezky Bechyňka. Informační tabule jsou doplněny mapami s vyznačenými turistickými cíli v okolí. Stačí si vybrat a vydat se na túru.
Remíza v Bechyni
Remíza v Bechyni s modelovým kolejištěm Pavla Kohoutka bude otevřena v plánované dny jízd Elinky, a to bez ohledu na to, zda Elinka skutečně pojede nebo ne. Otevřeno je od 9:00 do 15:30 hod. Najdete v ní modelové kolejiště, lokomotivu Koloběžku a také malou výstavu s železniční tematikou. Vstupné stojí 30 Kč, děti do 6 let mají vstup zdarma.
Bechyňská železnice Františka Křižíka
Na sklonku 19. století padl verdikt zřídit mezi Táborem a Bechyní železniční dráhu. Zásluhou „českého Edisona“, Františka Křižíka, byla tehdy prosazena její elektrifikace. O pár let později, v roce 1903, tak mohla zahájit svůj provoz vůbec první elektrifikovaná dráha na území celého Rakouska-Uherska.
Nenechte se mýlit, tímto prvenstvím tu technické zajímavosti nekončí. Již na začátku trati v Táboře bylo při budování nejdříve potřeba přemostit řeku a vznikla zde také elektrárna, která dráhu zásobovala proudem. O tom, že Křižíkova elektrická dráha byla opravdu výjimečná, svědčí i fakt, že jí byly povoleny úlevy. A tak tu zatáčky mohou mít menší poloměr a trať vede terénem se sklonem až 35 promile.
A ještě jedna perlička na vás čeká v Bechyni. Sem byla dráha prodloužena až o něco později, v roce 1928, a to díky mostu s poetickým názvem Duha.
Z technického hlediska se dala Bechyňka přirovnat k malému zázraku.
Železniční vagóny byly osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách. Na svoje dílo mohl být František Křižík právem pyšný a jistě také byl, když řekl: „Výstavbou bechyňské dráhy chtěl jsem dokázat, že český člověk umí tolik, co jiní a někdy i mnohem více“. Bechyňka zůstává v provozu dodnes, v letní sezóně se zde konají
oblíbené nostalgické jízdy.
Součástí
Léta na Bechyňce je i
výstava o železniční trati Tábor–Bechyně a historických vozidlech, doplněná modelovým kolejištěm Pavla Kohoutka v
Městském muzeu v Bechyni.
Naučná stezka Bechyňka
České dráhy ve spolupráci s partnery VUZ a Railreklam pro vás připravily
Naučnou stezku Bechyňka. NS mapuje nejenom historii tratě, zajímavé osobnosti a lokomotivy, které na trati jezdí nebo jezdily, ale také zajímavá turistická místa, která můžete navštívit.
Tabule NS najdete na těchto stanicích a zastávkách:
- 1 – železniční stanice Tábor, nástupiště Bechyňky
- 2 – železniční zastávka Horky u Tábora
- 3 – železniční stanice Slapy
- 4 – železniční stanice Malšice
- 5 – železniční zastávka Třebelice
- 6 – železniční zastávka Bechyňská Smoleč
- 7 – železniční stanice Sudoměřice u Bechyně
- 8 – železniční stanice Bechyně (park)
- 9 – železniční stanice Bechyně (remíza)