Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Olomoucký kraj nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Prohlídkový okruh Zbrašovských aragonitových jeskyní v Teplicích nad Bečvou na Přerovsku se letos v létě rozzářila instalace Světlo sklem, jejímž autorem je Ondřej Strnadel. Již více než 40 let Zbrašovské aragonitové jeskyně pravidelně ožívají současným výtvarným uměním.
Letos dostal tuto příležitost sklářský výtvarník, designér a pedagog, laureát Bavorské státní ceny Meister der Moderne a dalších designerských ocenění.
Třiačtyřicetiletý Strnadel pochází z Valašského Meziříčí, oba jeho rodiče pracovali v místních sklárnách a sklářské řemeslo jej okouzlilo už v útlém věku, když chodíval za otcem na huť. Vystudoval tamní střední sklářskou školu a později absolvoval ateliér Design skla Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Od roku 2000 působí ve školní huti Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské ve Valašském Meziříčí.
Strnadel vytváří objekty tvarované z volné ruky, inspirované detaily z reálného světa. Po formální stránce jde o hutně tvarované sklo, utvářené většinou bez použití pevných forem. Zajímá se o historii především valašskomeziříčských skláren, studuje a objevuje historické kusy a odhaluje na starých světlech kouzlo a funkci jejich tvaru. Proces tvarování skla prostřednictvím vlastního dechu (v přenesené rovině jej lze vnímat jako oživení, znovuzrození) vedl autora k dílům, kdy vlastním dechem nejen formuje, ale také de-formuje nově vznikající objekty.
Prostory jeskyně Strnadel obohatil v prvé řadě objekty inspirovanými krápníkovými útvary Zbrašovských, ale i dalších jeskyní, které ho upoutaly na plakátech z jeskyňářských cest po Evropě.„Nejsou výtvorem odkapávající mineralizované vody, ale jde o hutně tvarované sklo, autor nepoužívá formu, ale tvaruje sklovinu pouze sklářským nářadím. Přitom využívá vlastností, které nabízí sklo v rozžhaveném stavu, kdy se stává kapalinou. Vedle skleněných Aragonitů vyplouvají ze tmy oválné objekty inspirované omletými kusy skla a kameny z Rožnovské Bečvy. Řeka, rozdělující Ondrovo rodné město na dvě kdysi samostatné části, byla hybnou silou řady valašských skláren.
Koryto Bečvy dosud ukrývá obroušené střepy skla i šedavé odštěpy z výroby kónusů pro televizní obrazovky – největšího automatického sklářského provozu v tehdejším Československu.
Poslední zářivou část instalace tvoří kolekce svítidel, na nichž autor spolupracoval s Mikulášem Parmou.„Bez něj by doslova SKLO nebylo SVĚTLEM. Mikuláš vyvíjí a vyrábí světelné soustavy pro divadelní scény, koncertní sály, kostely nebo soukromé rezidence. Ve zbrašovském podzemí se jeho zaujetí světlem zhmotnilo v realizaci světel s betonovou základnou, jejichž design navrhl Ondřej. Tvary světel výjimečně nevycházejí z volné ruky, ale jsou dané dřevěnou rotační formou – i když jejich výsledný tvar je opět upraven autorem, který v nich nechal odrazit něco z přírodních rozmarů.
Zbrašovské aragonitové jeskyní byly v místním kamenolomu objeveny na přelomu roku 1912/1913. Objev je spojen se jmény bratří Josefa a Čeňka Chromých, kteří do nich poprvé pronikli a následně se věnovali jejich průzkumu. V roce 1914 byla nalezena pohodlnější přístupová cesta z údolí Bečvy a od roku 1926 jsou jeskyně elektricky osvětleny a zpřístupněny turistům. Celková délka známých chodeb je 1,4 kilometru, z toho návštěvníci zhlédnou okruh 375 metrů. Unikátem jsou kuželovité raftové stalagmity nebo kulovité povlaky stěn připomínající koblihy. Vzácná modifikace uhličitanu vápenatého, minerál aragonit, vytváří na stěnách bílé jehlicovité krystaly. Jeskyně jsou jedinými zpřístupněnými jeskyněmi hydrotermálního původu v Česku, na jejich vzniku se kromě srážkové vody podílela i teplá uhličitá kyselka. Ta se využívá ve zdejších lázních k léčení nemocí srdc