Úvod > Výlety > Pěšky po Česku > Křížem krážem Šumavou

Křížem krážem Šumavou

Zelená střecha Evropy, horské pásmo s mimořádně cennou a člověkem zatím málo dotčenou krajinou, s rozsáhlými lesy pralesovitého charakteru, pláněmi, rašeliništi, skalisky, kamennými moři a ledovcovými jezery, a zároveň chráněná krajinná oblast, největší český Národní park a biosférická rezervace UNESCO – to všechno je Šumava. Náš výlet vás provede po nejzajímavějších místech tohoto pohoří od Železné Rudy po Lipno.

Vydejte se na několikadenní putování Šumavou

Na kole ŠumavouNěkolikadenní cyklovýlet Šumavou se dá zvládnout během prodlouženého víkendu nebo lze rozdělit na několik etap. Trasa vás provede po asfaltových cestách s nepříliš velkým převýšením. Cyklistům doporučujeme vyrazit s kolem vlakem do Železné rudy, kde naše trasa začíná. Zpět se dostanete opět vlakem ze stanice Lipno nad Vltavou. Ubytovat se můžete po cestě v Železné Rudě, Prášilech, Modravě, Strážném, Nové Peci, ve Frymburku nebo v Lipně. S bližším seznámením s jedinečnou šumavskou přírodou vám pomohou návštěvnická a informační centra Národního parku Šumava; najdete je v každé oblasti.

Výlet začíná v Železné Rudě, kde nelze vynechat návštěvu Černého jezera a vodopádu Bílá strž. Poté je třeba se vrátit zpět do Rudy okolo řeky Úhlavy. Ze Železné Rudy pokračujte k přírodní rezervaci Prameniště (cesta vede do strmého kopce, proto doporučujeme nechat se vyvést lanovkou ze Špičáku na Pancíř do mezistanice Hofmanky, popř. využít cyklobus, který k Hofmankém také jede). Lesem poté pokračujte s kopce k rozcestí Brunst – háj. a dále na Gerlovu huť. Z Nové Hůrky vás čeká stoupání krásnou lesní cestou k úchvatnému jezeru Laka a dále příjemný sjezd do Prášil, kde se můžete posílit k další cestě, nebo se zde ubytovat.

Slatěmi či okolo Vchynicko-tetovského kanálu na Modravu

Hora PancířZ Prášil vede krásná cesta horským terénem směrem na Javoří pilu, kde se rozkrývají úžasné výhledy na šumavské slatě. Cesta je však vhodná spíše pro sportovce – vytrvalce, kterým nevadí stoupání směrem k Prášilskému jezeru a Poledníku (Předěl). Pohodáři zde ocení možnost jízdy v nenáročném terénu z Prášil směrem na Velký Bor a dále rovinatou cestu okolo Vchynicko-tetovského kanálu na Modravu, kde si můžete odpočinout.

K návštěvě zde vybízí Návštěvnické centrum dřevařství nebo Klostermannova chata. Odtud se okolo Modravského potoka vydáte směrem na Březník, ale na rozcestí Na Ztraceném odbočíte k prameni Vltavy, jednou z nejkrásnějších šumavských cyklotras. Nedaleko od pramene vás čeká sjezd na Bučinu, kde je možné se občerstvit, popřípadě použít cyklobus na Kvildu a šumavské putování zde ukončit.

Jižní částí Šumavy opuštěnou krajinou s výhledem na Lipenské jezero

Okolo Vchynicko-tetovského kanáluMáte-li namířeno však namířeno dále do jižní části Šumavy nad Lipnem, pokračujte do Strážného okolo potoka Častá nenáročnou cestou v lesnaté krajině. Ze Strážného vás čeká mírné stoupání do Nového údolí, kde se nachází muzeum Pošumavské jižní dráhy. Z Nového údolí je třeba překonat nepříjemný kopec okolo vrcholu Kamenná (979 m) k Rosenauerově nádrži, kde začíná jedna z nejpříjemnějších šumavských cest – okolo unikátní technické památky Schwarzenberského plavebního kanálu. S jeho historií se blíže seznámíte v muzeu na Jeleních vrších, kde je také možnost občerstvení. Příjemná rovinatá cesta okolo kanálu vás provede až k Zadní Zvonkové, odkud mohou znavení cyklisté sjet do Horní Plané (je třeba přeplout vodu přívozem, který pracuje cca do 20 hodin) a ubytovat se zde.

Poslední část cesty vede okolo nádherného Lipenského jezera téměř opuštěnou krajinou na levém břehu. Přes Přední Zvonkovou, rašeliniště Borková a Kyselov přijedete k přívozu Frýdava – Frymburk a přes Slupečnou dále na konec naší trasy, do Lipna nad Vltavou.