Úvod > Aktuality > Světice z Řepčína obohatí Dny evropského dědictví v Arcidiecézním muzeu

Světice z Řepčína obohatí Dny evropského dědictví v Arcidiecézním muzeu

Vydáno 8. září 2017 Kultura
Téměř sto padesát let zdobily jeden z olomouckých kostelů a poté byly půldruhého století dřevěné sochy sv. Pavlíny a sv. Barbory společně s Ukřižovaným Kristem všem na očích na zdi bývalé kovárny v Olomouci-Řepčíně. Při zahájení Dnů evropského dědictví v pátek 8. září 2017 obohatí obě světice stálou sbírku barokního umění v Arcidiecézním muzeu Olomouc.
Arcidiecézní muzeum v OlomouciNa průčelí bývalé řepčínské kovárny umístil sochy v roce 1849 kovář Valentin Vrana - vyplývá to z pamětních zápisů nalezených v osmdesátých letech minulého století za sochou Krista. Další zápisy, z nichž poslední je datován rokem 1904, jsou záznamem oprav soch i kovárny, zmiňují jednotlivé rodinné příslušníky i podílející se řemeslníky a výjimečně též kronikářské pohledy do života Řepčína ve druhé polovině 19. století.

Spojení světic s Ukřižovaným Kristem v jeden celek bylo až druhotné. Odlišné měřítko soch, ikonografie či charakter řezby svědčí o různém autorství i dataci. Dřevěné, původně polychromované sochy sv. Pavlíny a sv. Barbory byly s největší pravděpodobností součástí vybavení oltářů některého z olomouckých chrámů zrušených v době josefinských reforem. Jejich autorství lze připsat známému olomouckému sochaři, Janu Sturmerovi (1675-1729). Obě raně křesťanské panny mučednice byly vzývány jako protimorové patronky a jejich vznik lze vztáhnout do doby po zažehnání poslední velké morové epidemie, která postihla Moravu i Olomouc v letech 1714-1715.

Arcidiecézní muzeum OlomoucDřevořezba Ukřižovaného Krista je prací Ondřeje Zahnera, jednoho z nejvýznamnějších sochařů olomouckého baroka, mj. hlavního tvůrce sochařské výzdoby sloupu Nejsvětější Trojice. Velkorysé rozměry díla dovolují předpokládat jeho původní umístění na oltáři zasvěcenému sv. Kříži. Hypoteticky lze uvažovat například o křížovém oltáři v bývalém kostele Panny Marie na Předhradí, zbořeném v roce 1839.

Sochy byly před několika lety kompletně zrestaurovány a v roce 2010 je mohli lidé krátce spatřit na výstavě věnované olomouckému baroku. Vzhledem k  materiálu, ze kterého jsou zhotoveny, však nemohou být nadále umístěny venku. S laskavým souhlasem současných majitelů děl se Muzeum umění Olomouc dohodlo na jejich zápůjčce a prezentaci ve stálé expozici Arcidiecézního muzea. Instalace obou světic v Arcidiecézním muzeu bude v pátek součástí zahájení Dnů evropského kulturního dědictví. V budoucnu je plánována také prezentace unikátní řezby Ukřižovaného Krista.
Lipové sochy v Olomouci

Lipové sochy v Olomouci

Od září 2017 budou ve stálé expozici Arcidiecézního muzea v Olomouci k vidění lipové sochy svaté Barbory a svaté Pavlíny z 18. století, které donedávna visely spolu s dřevořezbou Ukřižovaného Krista na průčelí řepčínské kovárny.

Muzeum umění Olomouc - tisíc let výtvarné kultury

Muzeum umění Olomouc - tisíc let výtvarné kultury

Dvě muzea a tisíc let výtvarné kultury za jednu vstupenku s rozdílným programem: Arcidiecézní muzeum Olomouc - umění 12. až 18. století a národní kulturní památka Přemyslovský hrad včetně románského biskupského paláce Jindřicha Zdíka, Muzeum moderního umění - výstavy současného umění.

Arcidiecézní muzeum Olomouc - obdivujte výtvarná díla olomoucké arcidiecéze

Arcidiecézní muzeum Olomouc - obdivujte výtvarná díla olomoucké arcidiecéze

Arcidiecézní muzeum Olomouc představuje místo, kde se vyjímají výtvarná díla olomoucké arcidiecéze, včetně nádherného arcibiskupského kočáru. Muzeum bylo založeno v roce 1998 jako součást Muzea umění v Olomouci.