Tato akce již proběhla a není tedy aktuální. Prohlédněte si
aktuální akce v okolí této již neaktuální akce, prozkoumejte
aktuální akce v regionu Praha nebo navštivte
Výstavy v celé ČR.
Na začátku třicátých let došlo ke zřetelné proměně v práci Emila Filly, neboť opustil syntetický kubismus a začal se zabývat biomorfním tvaroslovím, které jej přivedlo k opětovnému zájmu o ženské tělo.
Výstava v
Museu Kampa nesoucí název
Emil Filla a surrealismus 1931 – 1939 představí nejen významná díla tohoto českého kubisty, ale i jeho současníků jako například
Františka Janouška, Rudolfa Krajce, Jindřicha Štyrského a dalších.
Společně vystavovali tito umělci již
roku 1932 na výstavě
Poezie 1932, kde měl úvodní proslov
Vítězslav Nezval. Jeho slova vyzněla jasně: nová orientace českého umění bude směřována k
surrealismu.
Filla, jehož jméno bylo vždy spojováno s
kubismem, se tak ocitl ve stejném postavení jako
Pablo Picasso, jehož tvorbu si představitelé pařížských surrealistů koncem dvacátých let přisvojili a považovali jej za svého bezprostředního předchůdce. Surrealismus přispěl v počátečních letech 1932 – 1935 jednak k
uvolnění Fillova tvarosloví, jednak mu v letech 1936 – 1939
otevřel cestu k antické mytologii a zvířecím zápasům. Fillův
biomorfní kubismus se dostal do zřetelných
expresivních poloh, jejichž rozvedení mu umožnila právě antická mytologie.
Rok 1939 znamenal
poslední mez umělecké svobody. Na jaře
Skupina surrealistů odchází
do ilegality a nesmí se účastnit veřejného života. Na podzim je
Filla zatčen a uvězněn. Nečekaně se tak uzavřel jeden úsek vývoje moderního českého umění.