Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Pohodově okolo Radbuzy

Pohodově okolo Radbuzy

Trasa z Dobřan do Holýšova a okolo Radbuzy zpět je určena těm, kterým stačí kratší nenáročný výlet na kole. Začíná v Dobřanech, kam s kolem můžete dojet i vlakem a provede vás krajinou kolem Křížového vrchu, dominanty Mikroregionu Radbuza. Projedete se po klidných silnicích i lesních a polních cestách, kde stěží potkáte auto.
Radbuza v DobřanechDobřan vyjedete kolem psychiatrické léčebny ke chlumčanské kaolince. V obou areálech si všimněte krásných starých vodárenských věží, které budete míjet stejně jako bývalý kaolinový důl. Ze Dnešic musíte vyjet směrem na Černotín (u hřbitova  doprava) k westernovému městečku Halter Valley. Když budete mít štěstí, bude se tu konat rodeo, pokud ne, tak samotná prohlídka městečka je zážitkem, kdy na vás dýchne kouzlo Divokého západu.

Hradecký lomPak dojeďte k nejbližší křižovatce ve směru na Černotín a na ní odbočte doleva na Přestavlky. Odtud vás čeká příjemný úsek po úzké asfaltce přes Dolní a Horní Lažany do Líšiny. V Horních Laženech před odbočením můžete zastavit a pokochat se vyhlídkou do krajiny ve stínu stromů u cesty. Sjezd přes Maškrov do Líšiny patří k nejkrásnějším úsekům cest pro cyklisty v regionu. Z Líšiny trasa pokračuje do lesa, na jehož kraji je půvabné Líšinské jezírko s lekníny. Rozhodně zastavte a prohlédněte si je. Na lesních cestách před Holýšovem sledujte dobře značení, které vás kolem cukrárny dovede až do centra města. Tam si můžete odpočinout při prohlídce Domu dějin Holýšovska – velká část expozice je věnována historii města za II. světové války. Do Hradce pak pojedete nejdříve po silnici, za železničním přejezdem se trasa napojí na polní cestu.

ChotěšovPokud se chcete vykoupat v hradeckém lomu, musíte na křižovatce v Hradci odbočitlom v Hradci vlevo a vydat se po cestě proti proudu potoka. Po koupání můžete využít občerstvení na břehu lomového jezírka s krásně čistou vodou. Ve Stodě budete projíždět kolem budovy Staré pošty, kde prý při svém tažení přespal generál Suvorov. Za lávkou pak jeďte pomalu, abyste nepřehlédli informační tabule naučné stezky. Před Mantovem stojí za to zajet k dřevenému srubu, který ční na mostním sloupu uprostřed řeky několik metrů nad vodní hladinou jako chaloupka na muří nožce. Nejlépe je vidět od jezu. Z Mantova dojeďte k Chotěšovskému klášteru, dominantní stavbě, která majestátně shlíží na nivy řeky Radbuzy. Prohlídku kláštera je dobré domluvit předem. Zpátky do Dobřan pojedete zase přes Vstiš, klidnými loukami u Radbuzy.

V Dobřanech můžete ochutnat nefiltrované pivo z místního minipivovaru Modrá hvězda nebo navštívit barokní kostel sv. Víta s dvoustranným oltářem uprostřed chrámové lodi, jedinečné stavby Jakuba Augustona ml. Jen kousek od náměstí naleznete starý kamenný most přes řeku Radbuzu a můžete si udělat fotografii na památku s kostelem sv. Víta v pozadí.