Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Okruh z Mělníka na Kokořín

Okruh z Mělníka na Kokořín

Projeďte se po kouzelném kraji hlubokých údolí, roubených staveb a jedinečných skalních útvarů. Cílem naší příjemné trasy je hrad Kokořín.
Trasa začíná v Mělníku, kde si můžete prohlédnout zámek s rodinnými sbírkami rodiny Lobkowiczů a zámecké vinné sklepy. V kryptě proboštského kostela sv. Petra a Pavla se nachází kostnice, která spolu s kutnohorskou kostnicí v Sedlci patří k největším v České republice. Krypta je strohou gotickou místností s pozůstatky 10 až 15 tisíců lidí.

Z mělnického náměstí se vydejte po červené turistické značce skrz Pražskou bránu rovně dolů. Na kruhovém objezdu se dejte rovně po cyklotrase č. 203. V Chloumku sledujte červenou turistickou značku do Lhotky, kde se nachází ojedinělý skalní byt, ve kterém se bydlelo ještě v 80. letech 20. století! Po prohlídce pokračujte podél řeky Pšovky po cyklotrase č. 142 v krásném Kokořínském údolí. Jednou z jeho dominant je rybníček obklopený skalami v malebné vsi Harasov.

Hned u hráze rybníka si všimněte skalního bytu. Byl upraven ze sklepení hrádku Harasov, který zpustl nejspíš už v 17. století.Koncem 19. století byl rybník Harasov tak oblíbeným rekreačním místem, že se kníže Bedřich Lobkowicz rozhodl u jeho břehu vybudovat hotel, který ale dnes chátrá. Údolím se zanedlouho dostanete pod hrad Kokořín. Zde odbočte po strmé cyklotrase č. 0010 ke hradu, který ostrohu pískovcové skály nad Kokořínským dolem postavil zřejmě v polovině 14. století Hynek Berka z Dubé. Během následujících staletí se mezi majiteli vystřídala řada význačných šlechticů a šlechtických rodů, kteří sídlo příliš neudržovali, navíc po třicetileté válce císař Ferdinand zařadil Kokořín mezi „prokleté“ hrady, které již nesměly být opravovány. V roce 1895 se hrad proslavil díky Klubu českých turistů.

Z hradu zamiřte do obce Kokořín. Pod bývalým zámeckým parkem je jeskyně Staráky. Na konce obce jeďte vpravo a stále sledujte cyklotrasu č. 0010, která vede Truskaveckým a Zimořským dolem. Nedaleko Liběchova u obce Želízy uvidíte monumentální skalní skulptury – Čertovy hlavy. Řadu reliéfů vytesal v polovině 19. století do pískovcových skal sochař Václav Levý. Navštívit můžete také umělou jeskyni Klácelku.

V Želízech odbočte na cyklotrasu č. 2 "Labská vinařská cesta" směrem na Mělník. Ve Vehlovicích sledujte zelenou turistickou značku a před kostelem se dejte doprava.  U mostu jeďte rovně  a třetí odbočkou  vlevo přes ulici Kněžny Emmy a ulicí Palackého, která vás dovede až na náměstí Míru v Mělníku.