Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Na kole napříč Jizerkami

Na kole napříč Jizerkami

Výlet vedoucí nejkrásnějšími místy Jizerských hor kopíruje částečně trasu slavného závodu Jizerská 50. Na Jizerské magistrále vás čeká pěkný asfaltový povrch a nádherné výhledy na okolní krajinu. Projeďte se z Královky ke Smědavě, na Jizerku a přes Krásnou Máří zpět do Bedřichova.
JizerkyNaše trasa začíná v Bedřichově u centrálního parkoviště. Hned v úvodu musíte překonat prudké stoupání k rozhledně Královka. Kdo zdolá 102 schodů vedoucích k vrcholu je odměněn nádherným kruhovým výhledem nejen na jizerskohorské vrcholy, ale také na Krkonoše, Ještěd, Český ráj a dokonce i za hranice, do Polska. Od Královky vás čeká příjemný sjezd k Prezidentské chatě a vodní nádrži Josefův důl, kam každoročně míří jezdci náročného závodu Nova Author cup. Celková rozloha vodní plochy je cca 140 ha a hloubka vody dosahuje místy až 40 metrů. Pozvloným stoupáním se od přehrady dostanete na Kristiánov, kde je možné navštívit zajímavé muzeum sklářství a udělat si představu o životě sklářů ve zdejších horách. Jestliže si chcete výlet zkrátit, můžete se z osady Kristiánov vydat po modré trase na Knajpu, naše trasa však odtud pokračuje dále nejprve po červené k rozcestníku Pod sedlem holubníku odbočuje po neznačené asfaltové cestě směrem na Hřebínek.

Příjemná cesta se po cca 3 km napojuje na cyklotrasu 22. Po ní naše trasa pokračuje přes vyhlídku Krásná Máří na Čihadla. Hledáte-li za názvem vyhlídky nějaký milostný příběh s krásnou dívkou v hlavní roli, zklameme vás. Žulové skalisko dostalo název podle dolu na železnou rudu založeného roku 1582 kdesi dole v údolí. Po ne příliš pohodlné panelové cestě se dostanete k Čihadlům, která jsou opředena mnoha pověstmi. (Cyklisté, kteří zvolili zkratku z Kristiánova se tady mohou na naší trasu opět napojit). Zde vás čeká krátké stoupání ke kiosku Na Knajpě. Křižovatka Na Knajpě je známá mezi turisty nejen pro kiosek typického zkoseného tvaru, ale také kvůli chráněnému rašeliništi s porostem zakrslých smrků a kaskádovitými jezírky.

Ze Smědavy na Jizerku a zpět přes Hřebínek

Máří MagdalénaKrásný dlouhý sjezd čeká všechny z Knajpy Jizersko-krkonošskou magistrálou (cyklotrasa 22) až na Smědavu. Odtud trasa pokračuje stoupáním po stejníé cyklotrase směrem na Jizerku. Zhruba po 850 m z cyklotrasy odbočuje neznačená asfaltka kopírující hranice přírodní rezervace Bukovec-Jizerka. Nenáročná 7 km dlouhá cesta vás přivede k rozcestí U Bunkru a následně na Jizerku-Mořinu, odkud sjedete prudkým sjezdem do osady Jizerka, nejzazšího místa našeho výletu. Zde se můžete občerstvit na mnoha místech a nabrat ztracenou sílu. Nazpět cesta pokračuje okolo Safírového potoka a Jizerky po vrstevnici zpět na Smědavu. Ze Smědavy následuje ne příliš dlouhé, avšak prudké stoupání po modré turistické značce na Knajpu, kde se můžete pokochat krásnými výhledy na vrcholy Jizerských hor. Unavení cyklisté si mohou okruh zkrátit sjezdem na Kristiánov a dále k Nové louce, ztepilí sportovci však pokračují po cyklotrase ke kiosku na Hřebínku a dále po cyklotrase č. 3023 na Novou Louku k Šámalově chatě. Odtud je to co by kamenem dohodil zpět k parkovišti na Bedřichově.