Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Na kole k jezeru Laka

Na kole k jezeru Laka

Jezero Laka je nejmenší, ale nejvýše položené šumavské jezero charakteristické plovoucími ostrůvky, jejichž poloha se stále pomalu mění. Přístup k jezeru je možný pěšky nebo na kole, v zimě na běžkách, nejlépe po modré turistické značce z parkoviště v Nové Hůrce (5,5 km).
Pokud chcete navštívit jezero na kole, doporučujeme vám pěknou trasu – začít lze na parkovišti Gerlova huť, odkud pojedete zbrusu novou cyklostezkou, vedenou zcela mimo silnici až na Hůrku. Tam odbočíte vpravo a po lesní silničce (a modré značce) vyjedete na Hůrku, kde si prohlédnete kapli a další zbytky bývalé sklářské obce. Pokračujete dále rovně, sjedete do mělkého údolíčka a kolem Jezerního potoka dojedete na odbočku u terénní ochranářské stanice – odsud je to rovně k jezeru pár desítek metrů.

Na prvním prostranství (jsou tu lavičky k odpočinku) si můžete zamknout kolo k dřevěnému zábradlí a jít se z vyhlídkové plošiny pokochat výhledem na jezero. Pak se můžete po povalovém chodníčku vydat podél hráze k druhému vyhlídkovému místu.

Cestou si všimněte umělého zvýšení hráze a kanálu, kudy byla odváděna voda při plavení dřeva. Až se pokocháte jezerem, vraťte se k terénní stanici ochranářů NP Šumava a pokračujte vpravo do kopce. Čeká vás zhruba kilometrový strmý výstup na Zlatý stoleček. Odměna je však sladká – zhruba osmikilometrový sjezd přes bývalá Ždánidla do Prášil. Zde se můžete vrátit ke Gerlově huti po silnici nebo využít služby sezónního cyklobusu, autobus s vlekem, který je schopen pojmout asi 20 kol.

Jestliže autobusem opovrhnete, pak vám doporučujeme těsně před soutokem Prášilského potoka s Křemelnou odbočit vlevo a po obnovené silničce, kam je vjezd motorovým vozidlům zakázán, pokračovat na Vysoké Lávky a vám již známou Hůrku – a pak již známou cestou tam, kde jste ráno začínali.