Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Výlet na kole okolo Jizery

Výlet na kole okolo Jizery

Tento krásný výlet je určen především milovníkům nádherné přírody, kteří si rádi užívají volnosti v člověkem neporušené krajině. Část trasy vede na území Polska a v místě, kde leží hranice s českou stranou se nachází jizerská oblast tmavé oblohy.
Výchozím bodem výletu je železniční stanice Harrachov, která se nachází v místní části HarrachovaMýtiny. Vydejte se odtud po zelené značce do prudkého kopce, až na vrchol, kde zhruba po 500 m narazíte na turistický přechod státní hranice. Na rozcestí odbočte na zelenou značku, které se budete držet celých šest kilometrů.

Cesta vede po vrstevnici, takže skoro po rovině vysoko nad řekou Jizerou. Pozvolné klesání vás přivede k horské osadě Orle, jedinému sídlu široko daleko. V letech 1754 – 1888 bývala v osadě sklárna. Dnes ji  tvoří pouze několik stavení obklopených lesem. Po načerpání nových sil se vydáme zpátky na českou stranu. Nejdřív pojedeme rovně, mineme první odbočku (zelená značka) a asi po 400 m odbočíme druhou odbočkou doleva (cyklotrasa č. 22) na lesní stezku. Cesta ubíhá s kopce po kamenité lesní cestě a přibližuje se mohutné řece Jizeře.

Po Karlovském mostě do osady Jizerka

Řeka si vytvořila kamenná řečiště, kterým se proplétá na své cestě k moři. Balvany i menší kameny jsou nádhernou ozdobou jizerské přírody. Brzy se řeka dostane do míst, kde stojí dřevěný most. Ten tu stával odjakživa a tvořil spojnici mezi osadou Jizerka a polskou stranou hor. Tudy utíkali čeští exulanti v 17. století. Přechod byl uzavřen po 2. světové válce a znovu obnoven až roku 2005. Mimo zajímavé historie oblast vyniká další zajímavou skutečností, a to tím, že se tu chrání noční obloha. Tma Jizerských hor není absolutní, ale je stále lepší než na většině území ČR. Můžete odtud dobře vidět Mléčnou dráhu a více než 1000 hvězd. Od hraničního mostu vás čeká stoupání v délce asi 1,5 km k osadě Jizerka, kde je možné doplnit ztracené síly.

Těch bude potřeba k dalšímu výstupu okolo hory Bukovec po červené značce na rozcestí Jizerka – Mořina, kde odbočíte vlevo na červenou turistickou značku a cyklostezku č. 3020. Od teď vás čeká jen příjemné klesání údolím řeky Jizery v délce 6,5 km až do Martinského údolí. Na závěr výletu musíte překonat ještě další krátké stoupání na Mýtiny buď po červené značce (1 km do prudkého kopce), nebo dále po cyklotrase 3020 (1,5 km mírnějšího stoupání). Nenáročná trasa měří 20 km a zvládnou ji určitě i děti.