Úvod > Výlety > Na kole po Česku > Cyklotoulky Brdy – z Orlova na Tok a k Padrťským rybníkům

Cyklotoulky Brdy – z Orlova na Tok a k Padrťským rybníkům

Příbramská část Orlov má pro turisty ideální polohu. Parkoviště pod lesem svou nadmořskou výškou 650 m převyšuje řadu jiných brdských výchozích bodů, umístěných kolem hranic CHKO. Vypravte se tedy z Orlova na Tok, poté do překrásného údolí Reservy, k Padrťským rybníkům, na Bor a přes Borské sedlo zpět do Orlova. Čekají vás krásné výhledy, pěkné sjezdy i trocha stoupání. Cyklovýlet Brdskou vrchovinou si určitě užijete, ačkoliv turistické stezky tu zatím nevedou. Trocha dobrodružství však nemůže být na škodu!
Z parkoviště Orlov se vydejte podél lesa zhruba jižním směrem. Po dalších asi 200 m vás zpevněná cesta zavede do lesa a odtud se můžete vydat se k hájovně U Slaniny. Po Slaninské cestě (označena tabulkou), úzké asfaltce, se vydáte jen s malým převýšením k Pilskému rybníku. Po asi 900 metrech se z pravé strany přidá zelená turistická značka, vedoucí od vrchu Třemošná (779 m).

Vodní nádrž Pilská je napájena převážně Pilským potokem a slouží k zásobování Příbrami pitnou vodou - z toho důvodu je zde zákaz koupání. Nachází se v nadmořské výšce kolem 670 m a má plochu více než 20 ha. Svým objemem zadržované vody 1 870 000 m3 je největší nádrží v Brdech. Od Pilské nádrže pokračujte po Slaninské do kopce, ještě asi 400 m. Po této části komunikace probíhá značená cyklostezka 8198. Na křižovatce ve tvaru "T" odbočte vlevo a objeďte Pilský rybník z jeho severní strany. Asi po 70 metrech od odbočky lesní cesty Perkanské uvidíte vlevo pod silnicí studánku U Pilky.

Na horu Tok a po brdské magistrále

Necelých 900 m dále po cestě narazíte na odbočku vpravo s názvem lesní cesta Čihadelská. Ta je v současné době již veřejnosti otevřená a dovede vás do náhorní části centrálních Brd, směrem k nejvyššímu brdskému vrcholu Tok (865 m). Zhruba po 500 metrech se vlevo otevře mýtina, přes níž je za vhodných podmínek pěkný pohled na vrcholky části Šumavy, vzdálené odtud cca 75 km vzdušnou čarou. Zanedlouho minete odbočku vpravo, nazvanou lesní cesta Káňská (označeno tabulkou). Jeďte rovně ještě asi 700 m a uvidíte místo, kde se lesní cesta Čihadelská dotkne a zase se oddělí od takzvaného Požárního příkopu, který sloužil jako ochrana před požáry, které mohly vzniknout na dopadových plochách střel z blízké střelnice. Na křižovatce se vydejte vpravo, směrem k lovecké boudě Carvánka (levá cesta není upravena). Po necelém kilometru se otevře lesní mýtina porostlá převážně travou. Vlevo od cesty spatříte malou lesní boudu zvanou Carvánka.

Hora Tok je nejvyšším místem Středočeského kraje a zároveň nejvyšším vrcholem vnitrozemským. Tocké pláně porůstají vysokým vřesem, borůvčím a brusinčím, takže si tu budete připadat jako na Šumavě. I když z Toku vede lesní cesta, raději se vraťte na původní, vedoucí kolem Carvánky – některá místa v bývalém vojenském prostoru ještě nejsou zcela přístupná. Kolem Carvánky pokračujte dále rovně po lesní cestě Dřevěnka. Z mírného kopce po necelých 2 km přijedete k trojúhelníkové křižovatce, kde se dejte vlevo. Zde se dostanete na "brdskou magistrálu", nazvanou Aliance (Alianka). Tu vybudoval Colloredo-Mansfeld, aby spojila dva hospodářské celky, revír obecnický a zbirožské polesí. Z křižovatky se dejte vlevo.

Křižovatkou V Prdeli na mýtinu Bor a k Padrťským rybníkům

Po 1 km klesání Alianka dospěje na významnou křižovatku se zajímavým jménem V Prdeli. Tady se dejte vlevo na lesní cestu Hořovskou. Po ní serpentinami pokračujte v klesání po levé straně údolí Reservy. Potok se vlévá do Třítrubeckého potoka, který přejedete. Na křižovatce se dejte vpravo a pak nahoru ostrým stoupáním krátkým "esíčkem" vlevo a hned vpravo a odtud serpentinami velmi prudce k vrcholu hory Faust. Tahle část je fyzicky nejnáročnější, zdoláte na ní 90 m převýšení. Po silničce pak budete klesat na velkou travnatou lesní mýtinu Bor, kde dříve stávala arcibiskupská myslivna, postavená roku 1908. I přes její strategický význam a historickou hodnotu byla roku 1959 bohužel zbourána. O kousek dál leží krásné Padrťské rybníky.

Okolo Dolejšího rybníka projedete vlevo po hrázi a potom ještě asi 1,5 km ke křižovatce typu "A", kde se dejte opět doleva. Po 150 m přijedete k další křižovatce, tentokrát typu "V", kde se dáte doprava a po cca 80 metrech opět vpravo. Odtud pak jeďte pořád rovně (cca 2 km) ke křižovatce Na Rovinách a pak pořád "po hlavní" mírným klesáním k Pilské nádrži. Cestou ještě minete lesní studánku Nad Perkanskou, od v.n. Pilská už budete pokračovat zpět na Orlov stejnou cestou.