Úvod > Výlety > Cesty krajinou > Výlet do skalních labyrintů stolové hory Ostaš

Výlet do skalních labyrintů stolové hory Ostaš

Projděte se krásnými skalami skalního labyrintu stolové hory Ostaš. Vrcholová plošina stolové hory Ostaš je ohraničená pískovcovými skalními stěnami a věžemi vysokými až 40 metrů. Zvětráváním vznikly ve skalách dutiny, mísy, okna a prohlubně, které vytvářejí ze skal bizarní tvary. Naše trasa vede z Police nad Metují do osady Ostaš a poté do Horního labyrintu, Dolního labyrintu i ke Kočičímu hrádku, kde se v 18. století hojně vyskytovaly kočky divoké.
Police nad MetujíNaše trasa začíná na náměstí v Polici nad Metují, v jehož středu stojí empírová kašna z roku 1818 a sloup se sochou P. Marie Bolestné. Odtud se vydejte po zelené značce, Kostelní ulicí, na stejnojmenné náměstí. Zelená vás vyvede z města podél hlavní silnice vedoucí na Broumov, kterou cca po 200 m přejdete a po chvíli dorazíte na kopec Nebíčko.

Po zelené se snadno dostanete až na parkoviště Pod Ostaší a do osady Ostaš. Zde začínají dva samostatné značené okruhy vedoucí skalními labyrinty: Horní labyrint (modré značení) a Kočičí skály neboli Dolní labyrint (zelené značení).

Hora Ostaš a Horní labyrint

ostašStolová hora Ostaš, která je výraznou dominantou kraje okolo Police n. Metují je opředena řadou pověstí. Podle nich dostaly jména i některé skalní útvary. Naše trasa projde nejprve Horní labyrint. Vydejte se po modré značce vzhůru k Výří bráně a dále vpravo po malém okruhu, skalním bludištěm, k vyhlídce na skalní útvar Zbrojnoš, poté kolem útvarů Mohyla smrti, Čertovo auta a Zrádce na Krtičkovu vyhlídku. Z této vyhlídky je vidět skalní věž Cikánka, na kterou byl uskutečněn vůbec první horolezecký výstup na Ostaši, a to 18. 7. 1939.

Vrcholovou partií stolové hory pokračujete na Frýdlantskou vyhlídku (pohled na Dolní labyrint, sousední vrchol Hejda a Javoří hory). Modrá značka odtud mírně klesá lesem až k Výří bráně, kde se okruh uzavírá a odkud se musíte vrátit stejnou cestou, po které jste přišli, k rozcestníku u chatové osady.

Dolní labyrint se slují Českých bratří a Kočičím hradem

ostašNásleduje návštěva Dolního labyrintu – tentokrát vyjdete od rozcestníku po zelené značce, která cca po 400 metrech uhýbá ze široké cesty doprava, až k hraně okrajových skal, na vyhlídku. Zde se také nabízí možnost odbočky do sluje Českých bratří (300 m, nutno vrátit se stejnou cestou zpět). Podle místní pověsti zde evangelíci konali tajné bohoslužby. Zelené značení vás vede dál po okrajových skalách. Dále vás čeká průchod úzkými skalními průchody až k tzv. Kočičímu hradu.

ostašJedná se o skupinu skal v závěru Dolního labyrintu. Tento mohutný skalní masiv je rozdělen několika úzkými průchodovými komíny. Odtud se stejnou cestou musíte vrátit zpět k rozcestníku u chatové osady. V její těsné blízkosti se nachází kaplička, u které je umístěna pamětní deska Miroslava Šmída. Tento polický rodák byl významným horolezcem lezcem. Od rozcestníku u chatiček pokračujte po modré značce na parkoviště, kde zahnete doprava k lesu. Po úzké asfaltce sestoupíte do Žďáru n. Metují (po zelené).

Přes obec projdete okolo kravína a od kamenného křížku pokračujeme rovně, stále po značení cyklotrasy, na hlavní silnici. Na rozcestníku se napojíte na žluté značení, které vás dovede po silnici do Police nad Metují.