Od 3. 10. 2022 byl přerušen provoz úzkokolejných tratí JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice a Obrataně. Obnovit se dle nového provozovatele má již v červnu 2024. Místo vlaků zatím jezdí náhradní autobusová doprava.
Lidem z okolí jindřichohradecké tratě, obcím i turistům
vlaková doprava citelně chybí. Po mnoha měsících probíhající insolvence bylo v lednu 2024 věřiteli rozhodnuto o reorganizaci společnosti. Novým dopravcem se stane
od června 2024 společnost
Gepard Express, která bude provozovat tratě č. 228 a 229 (
Jindřichův Hradec –
Nová Bystřice v
Jihočeském kraji a
Jindřichův Hradec –
Kamenice nad Lipou –
Obrataň v kraji
Vysočina). Na trati bude probíhat sezónní
denní provoz, který
začne letos v červnu a skončí na obou tratích v neděli 29. 9. 2024. Následně se provoz v říjnu omezí pouze na víkendy a svátky.
Poslední úzkokolejka v Čechách
V jihovýchodních Čechách, v půvabném, zasněném kraji lesů, kopců, rybníků
České Kanady najdete něco, co jinde nabídnout prostě nemohou:
poslední úzkorozchodnou železnici v Čechách. Od roku 1897 neodmyslitelně patří ke koloritu Jindřichohradecka dvě lokálky s rozchodem kolejí pouhých 760 mm. Obě tratě,
Jindřichův Hradec – Nová Bystřice i
Jindřichův Hradec – Obrataň, dodnes slouží svému původnímu účelu, každodenní osobní a nákladní dopravě. Jsou však také významnou technickou památkou a jednou z nejnavštěvovanějších turistických zajímavostí regionu. Trať
do Nové Bystřice je dlouhá
33 km, severní větev úzkokolejky do
Obrataně měří
46 km.
Malebná nádražíčka a zastávky decentně ukryté před shonem dnešní doby v lesním tichu jen podtrhují romantiku cesty. Mezi ty nejkrásnější patří například
lesní zastávka Kaproun. Od nich vychází hustá síť turistických a cykloturistických tras propojujících další zajímavosti okolí. Až bude přeprava obnovena, jistě bude možné ve vlacích opět přepravovat kola.
Parní vlaky a motoráčky
Parní vlaky vyjížděly na úzkokolejky od května do září, motoráčky byly v provozu celý rok. Většina zastávek bývala na znamení. Jízdenky se vydávaly ve vlaku a ve stanicích J. Hradec, N. Včelnice, Kamenice n. Lipou, Černovice u Tábora a Nová Bystřice. Jindřichohradecké místní dráhy vybudovaly
v Nové Bystřici Regionální muzeum úzkokolejné dráhy, které představovalo historii JHMD a drážní dopravy.