Adrenalin na kole
Před pár lety je nikdo neznal, dnes přitahují čím dál víc návštěvníků: řeč je o
bikeparcích, singletrailech a mountainbikových trasách, které se klikatí po svazích četných hor. Prvenství patří
Singltreku pod Smrkem v
Jizerských horách, o něco později vznikly
Rychlebské a Lipovské stezky. Mezi lákavé cíle patří
singltreky v Cyklo Areně Vysočina u
Nového Města na Moravě, singletraily a MTB okruhy
Trail of Life Bílé Karpaty, singletrailové stezky v Moravském krasu a
singletraily v Mariánském údolí u
Brna.
Cyklistické dálnice
Skvělé trasy, kde se při troše plánování dá jet pořád – anebo téměř pořád – z kopce často vedou od horských pramenů až do dalekých údolí. Typickou cyklodálnicí je
cyklostezka Bečva, lemující v délce více než 160 km
tok Rožnovské a Vsetínské Bečvy od jejich pramenů k soutoku a pak podél
Bečvy až po soutok s
řekou Moravou. Ještě delší je
Labská stezka, vedoucí z
Krkonoš po březích
řeky Labe až k moři. Mezi nejhezčí úseky patří legendární
Porta Bohemica v
Českém středohoří a
pískovcový Labský kaňon mezi
Děčínem a
Hřenskem.
Kam a kudy na kole s dětmi?
Hledáte místa, kde se můžete na kole projet s dětmi? Vydejte se do rovin, například na Jezerní cyklo-inline stezku vedoucí po břehu vodní nádrže Lipno, anebo na výlet po cyklostezce, lemující břehy Baťova kanálu; díky rovinatému terénu a spoustě zajímavostí v okolí patří k nejoblíbenějším turistickým cílům Východní Moravy. Vyzkoušet můžete také trasu Na kole okolo Bor(ůvk)ovan (doporučujeme obzvlášť v půlce července, kdy u jihočeských Borovan dozrávají borůvky a koná se oblíbené Borůvkobraní) anebo Valdštejnovu turistickou cyklostezku z Chebu do německého Marktredwitzu.
Gravel: trendy kolo, které baví silničáře i bikery
Gravel bike je hitem posledních let. Gravel kola jsou univerzální stroje, které vznikly propojením silničního kola a biku. Kola jsou navržená tak, aby si poradila se silnicí i s lehčím terénem, ale s vylepšenými vlastnostmi a důrazem na maximální komfort jezdce. Mají širší a drsnější pláště, které umožňují jízdu po nezpevněných cestách i různých terénech, jako jsou štěrk, hlína, písek nebo tráva. Ostatně z toho vychází i samotný název, gravel je totiž česky štěrk, a mnozí fandové gravel cyklistiky tvrdí, že právě na štěrkových cestách si užijí nejvíc zábavy.
Hobby cyklista možná rozdíl mezi silničním kolem a gravelem ani nezaznamená, pro ostřílené jezdce ale je důležitá změněná geometrie. Gravely mají širší přední vidlice a kratší rámy, takže se na nich sedí vzpřímeněji a pohodlněji než na silničních speciálech. Mají výše položený střed, aby si lépe poradily s terénem, jsou rychlé, dobře ovladatelné, a přitom téměř nerozbitné. Jejich odolnost oceňují i silničáři: na gravelech se totiž dostanou i tam, kam nevede asfalt, a v zimě se na mokrých, sněhem a štěrkem zasypaných cestách dá použít místo druhého kola na zimu. Právě tak na gravely přesedají cyklisté z horských kol: univerzální kola si na silnici vedou lépe než horské speciály.
A kde gravely vyzkoušet? Téměř kdekoliv: zkrátka vyjeďte z domova a budete překvapení, kam až se na kole dostanete!