Společnost Koh-i-noor dnes patří mezi
nejznámější české firmy a její výrobky najdete doslova na každém stole i v každé tašce.
Pastelky, tužky, gumy anebo
výtvarné potřeby pro děti i profesionály – to vše navazuje na tradici, kterou odstartovala nenápadná patentka.
Od Nemyšle k továrnám po světě
Jindřich Waldes (1876–1941) se narodil roku 1876 v
Nemyšli na
Táborsku, kde jeho otec provozoval obchod s drobnou galanterií. Už tehdy si malý Jindřich rád hrál s knoflíky, aniž by kdo tušil, že právě knoflíkové spínadlo ho později proslaví. Ačkoli se vyučil zámečníkem, více než řemeslo ho přitahoval obchod. Díky jazykovým schopnostem se stal úspěšným obchodním zástupcem a ve 24 letech založil společně s
mechanikem Hynkem Pucem (1856–1938) firmu Waldes a spol. Každý do firmy vložil
dva tisíce korun a vsadili na výrobu patentek. V pronajaté dílně měli jednoho dělníka, jednoho učně a jeden šlapací soustruh.
Malý vynález, velký vzestup
Moderní patentky, určené hlavně pro spodní pánské prádlo, vynalezl roku 1885 německý vynálezce
Heribert Bauer. V roce 1903 je vylepšil
Hans Friedrich Prym, když na trh uvedl patentky s pružinou. Patentky se dlouho vyráběly ručně, a tudíž pomalu a příliš složitě. Klíčovým okamžikem však byl
Pucův geniální nápad – automatický stroj na vkládání pružiny do patentek, který dokázal nahradit práci deseti dělnic. Z malé dílny se šlapacím soustruhem se podnik rychle rozrostl.
Firma se přestěhovala do
Prahy, do
Karlína a přistoupil další společník, obchodník
Eduard Merzinger. Ten do podniku vložil dvacet tisíc rakouských korun, které vyhrál v loterii. Následovala další expanze a stěhování do nové továrny ve
Vršovicích. V roce 1907 v ní pracovalo tři sta lidí a krátce nato se podnikání rozšířilo do
Drážďan, Varšavy a
Paříže, a pak i na
americký trh. Dnes je tradiční česká
společnost Koh-i-noor největším výrobcem školních, uměleckých a kancelářských potřeb ve střední a východní Evropě. Působí ve více než 90 zemích světa.
Patentka Koh-i-noor a Miss KIN
Nejprodávanějším artiklem zůstávala
patentka. Dostala jméno podle
největšího diamantu světa – Koh-i-noor; proto na každé z nich také byla vyražená písmena
K-I-N. Stejně slavné se stalo i její logo.
Jak vznikl
obraz dívky s patentkou, zvaný MISS KIN? Prý se to stalo v roce 1912 na zaoceánské lodi cestou do
Ameriky, kdy si Waldesova společnice a herečka
Elisabeth Coyensová v žertu přiložila k levému oku místo monoklu reklamní vzorek zvětšené patentky.
Jindřich Waldes ji vyfotografoval, jeho přítel malíř
František Kupka dívčí tvář s patentkou zvěčnil na plátno a grafik
Vojtěch Preissig z ní udělal nové logo. Společnost Waldes je užívá dodnes a z Elisabeth se tak prý
stal nejrozšířenější ženský portrét na světě.
Waldes – obchodník, vizionář, mecenáš
Jindřich Waldes věděl, jak dělat reklamu. Účastnil se
veletrhů, spolupracoval s
módními časopisy, obaly patentek nesly texty ve 22 jazycích a oslovovaly švadleny po celém světě. Ve 30. letech už firmy nesoucí jeho jméno vyráběly polovinu světové produkce kovových spínadel. Waldes byl ale také
podporovatelem umění – Kupkovy obrazy sám kupoval nebo zprostředkovával jejich prodej v Americe a pak malíři vyplácel dvojnásobný honorář.
V roce 1939 byl Waldes zatčen a během nacistické okupace za
druhé světové války byl vězněn v
koncentračním táboře v Buchenwaldu. Ačkoli se rodině podařilo zajistit jeho propuštění, za které údajně zaplatila neuvěřitelný
milion dolarů, Waldes zemřel za nejasných okolností 1. července 1941 na lodi, která z
Lisabonu mířila do
New Yorku. Dodnes se spekuluje, zda šlo o nemoc, nebo zda mělo na jeho smrt podíl gestapo. Je pochovaný v
rodinné hrobce na
Novém židovském hřbitově v
Praze na
Olšanech. Komunisté po válce Waldesův majetek zkonfiskovali, k restituci došlo až v 90. letech.
Od patentek k pastelkám
Patentky se ve firmě vyrábějí dodnes, ale
značka Koh-i-noor je dnes známá i díky jiným
ikonickým produktům – od
tužek a pastelek přes gumy až po kompletní sortiment výtvarných potřeb. To vše vychází ze stejného ducha české vynalézavosti, díky němuž se malý kovový druk z konce 19. století stal globálním fenoménem. Slavný
obraz dívky s patentkou od
Františka Kupky stále visí v kanceláři ředitele
firmy Koh-i-noor.
Až proto příště vezmete do ruky
pastelku Koh-i-noor, vzpomeňte si, že celý ten příběh zahrnuje i
malé české patentky.
Zjistěte, jak česká patentka změnila módu a průmysl a jak značka Koh-i-noor s touto malou vynalézavostí dobývá svět.
Patentka je malý kovový kroužek, který se zacvakne do svého podobného protějšku a je používán například pro zavírání oblečení.
Patentka změnila módu i textilní průmysl, protože umožnila jednodušší a rychlejší zavírání oblečení.
Název Koh-i-noor, který je také jménem největšího diamantu světa, byl inspirovaný významem a kvalitou patentek, které firma vyrábí.
Moderní patentky, speciálně určené pro spodní pánské prádlo, vynalezl v roce 1885 německý vynálezce Heribert Bauer.
Hans Friedrich Prym v roce 1903 představil patentky s pružinou, což bylo významné vylepšení této technologie.
Začátky firmy Koh-i-noor sahají do malé obci na Táborsku, kde zakladatelé založili první dílnu.
Společnost Koh-i-noor dnes nabízí široký sortiment včetně školních, uměleckých a kancelářských potřeb jako jsou pastelky, tužky a gumy.
Obraz dívky s patentkou, který maloval František Kupka, se stal ikonickým logem společnosti a je dnes považován za jeden z nejrozšířenějších ženských portrétů na světě.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.