!

Upozornění: Vzhledem k aktuálním vládním opatřením jsou akce a provoz turistických cílů výrazně omezeny. Doporučujeme před vlastní návštěvou ověření u organizátora.

Úvod > Aktuality > Znáte našich 10 nejvzácnějších technických unikátů?
Znáte našich 10 nejvzácnějších technických unikátů?
"> "> "> "> "> ">
Památky

Znáte našich 10 nejvzácnějších technických unikátů?

Vydáno 21. září 2020
Dnes jsme si pro vás přichystali tipy na výjimečné technické unikáty převážně z oblasti dopravy. Víte, kde byste našli nejstarší motorový vůz nebo kde potkáte nejstarší provozuschopnou tramvaj? Prozradíme vám, kudy pluje jediný kolesový remorkér v Evropě anebo kam se podívat za nejstarším parníkem na Vltavě. Mezi mimořádné unikáty jsme zařadili také dvě památky z dávných časů – nejstarší dřevěnou studnu na světě a renesanční sféru.
Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz Komarek – jediný vůz tohoto typu, který se dochoval dodnes

Parní motorový vůz M 124.001 Komarek byl vyroben v roce 1903 v Ringhofferově vagonce na Smíchově. Jedná se o jeden z nejvzácnějších exponátů železniční sbírky NTM, který spojuje v jednom vozidle lokomotivu a osobní vagon, a jako jediný vůz tohoto typu z našich tratí se dochoval dodnes. Jeho význam překračuje hranice České republiky. Vůz Komarek byl po náročné rekonstrukci v roce 2016 zprovozněn.

Renesanční armilární sféra - jediná ze své doby u nás dochovaná

Renesanční armilární sféra - jediná ze své doby u nás dochovaná

Ve sbírkách Národního technického muzea se nachází vzácný exponát - renesanční armilární sféra, jediná ze své doby u nás dochovaná. Jedná se o zjednodušený model nebe, pozorovací a měřicí přístroj geocentrického typu z let 1560–1580.

Nejstarší dřevěná studna na světě mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem

Nejstarší dřevěná studna na světě mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem

Archeologům se podařilo během záchranného výzkumu pod budoucí dálnicí D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem nalézt velmi starou dřevěnou studnu. Podle datování pomocí letokruhů byly dubové kmeny použité na její konstrukci pokácené mezi lety 5256 až 5255 před Kristem, na rohové sloupy dokonce ještě o několik let dřív. To z ní činí nestarší dendrochronologicky datovanou dřevěnou architekturu v Evropě.

Motorový vůz Věžák - nejstarší provozuschopný motorák v ČR

Motorový vůz Věžák - nejstarší provozuschopný motorák v ČR

Motoráky ještě pořád patří k českým lokálkám neboli místním tratím. Vozy 120.4 tuhle tradici jako jedny z prvních zahájily. Ještě během výroby se pro vůz vryla přezdívka "věžák". Konstruktéři totiž posadili strojvůdce přesně doprostřed vagónu nad ostatní cestující. Chtěli tak vyřešit problém, který měly původní kolejové autobusy - před každou jízdou musely být otočeny stanovištěm dopředu, což komplikovalo jejich použití.

Remorkér Beskydy - jediný kolesový remorkér v Evropě

Remorkér Beskydy - jediný kolesový remorkér v Evropě

Nejsilnější říční tažný remorkér Beskydy utáhne až 1 200 tun nákladu. Technický unikát je navíc posledním říčním remorkérem v Evropě poháněný zadními kolesy. Kolesový motorový remorkér původní české konstrukce pochází z roku 1956 a dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct, když je v Labi příliš nízká hladina vody.

Tramvaj

Tramvaj "primátorský vůz" v Plzni - nejstarší provozuschopná tramvaj

Nejstarší tramvaj v Čecháh se nachází v Plzni. Tramvaj "primátorský vůz" zahajovala 29. června 1899 tramvajový provoz v Plzni.

Bugatka v Praze - nejstarší bugatka v České republice i na světě

Bugatka v Praze - nejstarší bugatka v České republice i na světě

Nejstarší bugatka světa s výrobním číslem 365 se nachází v Národním technickém muzeu v Praze. Dvousedadlový sportovní automobil byl vyroben v roce 1910.

Lanovka na Petřín v Praze - nejstarší pozemní lanovka v České republice

Lanovka na Petřín v Praze - nejstarší pozemní lanovka v České republice

Naše vůbec nejstarší pozemní lanovka jezdí na pražský Petřín, a to již od roku 1891. Její provoz skončil v roce 1916 v souvislosti s 1. světovou válkou. Lanovka byla obnovena až v roce 1932, kdy byla zároveň přestavěna na elektrický pohon.

Parník Vyšehrad v Praze - nejstarší parník na Vltavě

Parník Vyšehrad v Praze - nejstarší parník na Vltavě

Nejstarším dosud provozovaným parníkem je kolesový Vyšehrad, který brázdí vody Vltavy mezi Prahou a Štěchovicemi již přes 70 let. Je součástí naší největší lodní flotily turistických plavidel, která kotví na Vltavě a přepravil absolutně nejvíc pasažerů od roku 1938.

Trať České Budějovice - Linec: nejstarší železniční trať v České republice

Trať České Budějovice - Linec: nejstarší železniční trať v České republice

Nejstarší železniční tratí byla koněspřežná železnice spojující již od roku 1832 České Budějovice s Lincem. Trať byla postavena především pro dopravu zboží (hlavně soli), ale také osob. Dodnes se z železnice moc nedochovalo, protože dnešní trať z Českých Budějovic do Lince z větší časti kopíruje dráhu koňky.

Trať Tábor - Bechyně: první elektrická železniční trať v České republice

Trať Tábor - Bechyně: první elektrická železniční trať v České republice

Dosud funkční trať je provozována od roku 1903 mezi Táborem a Bechyní v délce 24 km. Bechyňská železnice je dílem známého elektrotechnika a vynálezce Františka Křižíka. Železniční vagóny byly již v té době osvětlené, vytápěné, vybavené přenosnými telefony a bleskosvody na střechách.

Renesanční armilární sféra - unikátní exponát v Centru stavitelského dědictví v Plasích

26.5.
1.11.
Renesanční armilární sféra - unikátní exponát v Centru stavitelského dědictví v Plasích

Letos si zájemci v Centru stavitelského dědictví v Plasích prohlédnout mimořádně vzácný exponáít - renesanční armilární sféru, jediná ze své doby u nás dochovaná. Jedná se o zjednodušený model nebe, pozorovací a měřicí přístroj.