V sobotu
1. listopadu Železniční společnost Tanvald
zahájí opět provoz na
Zubačce. V
Kořenově také můžete navštívit
Muzeum ozubnicové dráhy.
Komplexní oprava a stabilizace trati v náročném terénu Jizerských hor

Projekt
rekonstrukce řešil především
opravy železničního svršku a spodku, dále mostních konstrukcí, opěrných zdí a tunelů, které byly poškozeny vlivem času, mrazu a extrémních srážek. Práce probíhaly s maximálním ohledem na
historickou hodnotu trati, která je zapsána jako
technická památka. Zvláštní pozornost byla věnována zachování původních konstrukčních prvků a charakteristických detailů. Klíčovou byla renovace tzv.
Abtovy ozubnice, která slouží k překonání extrémního stoupání trati.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je nejstrmější železnicí v České republice a jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě. Jezdí se na ní od 30. června 1902. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, na třech úsecích jsou uprostřed koleje ozubnice, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile.
Návrat legendární železniční tratě

Po
dokončení rekonstrukce se po trati z Tanvaldu do Kořenova znovu od
1. listopadu 2025 rozjedou pravidelné i historické vlaky. Rekonstrukce ukázala, že i více než stoletá železniční trať může díky moderním technologiím zůstat plnohodnotnou součástí dnešní
dopravní infrastruktury.
Jen málokterá železnice se může pyšnit tolika nej jako
jizerskohorsko-krkonošská železniční trať Tanvald –
Harrachov – Szklarska Poręba, kterou najdete v jízdním řádu pod číslem 035. Vlaky na této trati překonávají několik set metrů převýšení a na nejstrmějším úseku z Tanvaldu do Kořenova proto využívaly ozubnici. Zajímavá je nejen unikátním
stavebním provedením, ale také svojí
bohatou historií. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy a v roce 1992 byl úsek
Tanvald – Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za
kulturní památku.
Obnovte si zážitky na technicky unikátní ozubnicové železnici Tanvald - Kořenov v Jizerských horách, otevřené od 1. listopadu 2025.
Na trati Tanvald - Kořenov se používá ozubnicový systém typu Abt.
Ozubnicový systém umožňuje překonávat prudká stoupání Jizerských hor.
Trať byla obnovena v roce 2025 po několikaleté přípravě a rozsáhlé rekonstrukci.
Trať z Tanvaldu do Kořenova je dvanáctikilometrová.
Trať je unikátní svým extrémním stoupáním a je jednou z posledních normálně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě.
Muzeum ozubnicové dráhy se nachází v Kořenově, v budově bývalé železniční stanice.
Provoz na trati začíná znovu 1. listopadu 2025.
Otázky i odpovědi jsou strojově generované a neprošly redakční úpravou.