Úvod > Aktuality > #světovéČesko a železniční výlet Posázavským pacifikem
#světovéČesko a železniční výlet Posázavským pacifikem
"> "> "> "> "> "> "> "> ">

#světovéČesko a železniční výlet Posázavským pacifikem

Vydáno 13. srpna 2020 Zážitky
Nádherná krajina, lesy a skály, spousty výletních tras a řeka Sázava: to je Posázaví, ráj romantických duší jen kousek od hlavního města. Jedním z jeho klenotů je Posázavský pacifik, legenda mezi našimi železnicemi. Víte, že letos slaví už 120. narozeniny?

Výlet za kouzlem Posázavského pacifiku

Posázavský pacifik
Union Pacific
Bez trampů by Posázaví sice existovalo, ale nebylo by to ono: muzeumJílovém u Prahy by nemělo stálou expozici o trampingu, Sázavě by nikdo neříkal Zlatá řeka a Posázavský pacifik by byla jen jedna z pěkných železničních tratí. Svou přezdívku totiž dostala právě od prvních trempů, kteří divoký kaňon lemovaný skalami a lesy objevili za první republiky. Do svých oblíbených osad často jezdili vláčkem, který cestou překonával řadu mostů, tunelů a skalních zářezů. Právě místa, která byla pro stavitele trati noční můrou, připomínala výletníkům dobrodružné romány z Divokého západu, prošpikované příběhy o stavbě první transkontinentální železnice společnostmi Central Pacific a Union Pacific. Podle nich dostal jméno i Posázavský pacifik.
 

Jak se stavěl Pacifik

Jméno Posázavský pacifik neplatí jen pro úsek trati, která vede z Prahy do Vraného nad Vltavou a dál přes Davli a kolem soutoku Vltavy a Sázavy až do Čerčan, ale i pro její pokračování. Takzvaný „horní“ Posázavský pacifik pokračuje dál z Čerčan přes Ledečko, Kácov a Zruč nad Sázavou až do Světlé nad Sázavou. A ačkoli Posázavský pacifik oslavil 120 let své existence v roce 2020, ve skutečnosti je ještě o něco starší.

Ten vůbec nejstarší úsek trati, kterou dnes naleznete v jízdním řádu pod označením 210, najdete v Praze: od roku 1881 vedl z Vršovic do Modřan k bývalému cukrovaru. Postupně se ale železnice prodlužovala dál do Posázaví, a to v několika úsecích. Nejkrásnější – a stavebně nejnáročnější – úsek z Jílového u Prahy do Skochovic byl dokončen v roce 1900. První vlak tudy projel 1. května.

Podobně jako „dvěstědesítka“ se v etapách prodlužovala i druhá trať, v jízdních řádech zanesená pod číslem 212 z Čerčan přes Český Šternberk do Světlé nad Sázavou. Na ní byl pravidelný provoz zahájen v září 1903.
 

Viadukt přes Kocoura

Pacifik zdaleka není jen železnice: je to také patnáct tunelů a osm mostů v čele se Žampašským viaduktem. Nejslavnější most v Posázaví (a také možná nejvyšší kamenný most v Čechách) vede přes údolí Kocour u Jílového ve výšce 41,5 metrů a nabízí krásnou podívanou pro milovníky technických památek i romantických scenérií. Bezmála 110 metrů dlouhý a necelých šest metrů široký viadukt se sedmi oblouky stavěli v letech 1898 až 1899 dělníci z Rakouska a Itálie, kteří měli zkušenosti s podobnými projekty v Alpách. Hrubozrnná žula se na staveniště dopravovala z okolních lomů.

Kdo hledá nejhezčí výhled na viadukt v celé jeho kráse, může zamířit na Žampašskou vyhlídku na Posázavské stezce: ta vede po protějším břehu Sázavy a pro turisty je stejnou legendou jako Posázavský pacifik pro milovníky železnice. Hlavní část stezky je červeně značená jako pěší turistická trasa č. 0001 a její trasu navrhl pražský učitel Josef Kliment (1858–1938), po němž je také pojmenovaná jedna z vyhlídek. Stavět se začala už před první světovou válkou, ale nakonec se opozdila o deset let. První úsek byl slavnostně otevřen v červnu 1920 v místě zvaném Na Babách. Nejhezčí úsek mezi Pikovicemi a Kamenným Přívozem nabízí pohled do pravěku českého trampingu, na sto let staré osady s romantickými jmény i sruby a chatky, které se jako orlí hnízda drží na zdánlivě nepřístupných skalních stěnách.
 

Pár pacifických tipů, akcí a zajímavostí

Foglarova Sluneční zátoka na Sázavě

Foglarova Sluneční zátoka na Sázavě

Zátoku, kde se konalo několik táborů legendárního oddílu Pražská dvojka pod vedením spisovatele Jaroslava Foglara, najdete při trati Posázavského Pacifiku Světlá nad Sázavou – Čerčany. Část řeky Sázavy v těchto místech patří nejen mezi vodácké ráje, ale je i místem známým z knih Jaroslava Foglara.

Zážitkové vlaky ve Výtopně Zlíchov

Zážitkové vlaky ve Výtopně Zlíchov

Společnost Zababa nabízí vypravení zvláštního vlaku na objednávku s parní nebo motorovou lokomotivou, barovým vozem a se soupravou historických železničních vozů. Zážitkový vlak udělá váš firemní večírek nebo narozeninovou oslavu nezapomenutelnou.

Lávka Park ve Skochovicích

Lávka Park ve Skochovicích

Rekreační areál Lávka Park Skochovice se nachází u přehradního jezera ve Vraném nad Vltavou, 5 km jižně od Prahy. Můžete se zde ubytovat jak v ubytovacím zařízení hotelového typu, tak v kempu. Milovníci sportu si zde užijí tenis, beach volleyball, Flyboards, vodní sporty či odpolední aerobic.

Železniční viadukt Žampach

Železniční viadukt Žampach

Kamenný most na Žampachu je dle některých zdrojů nejvyšší kamenný železniční most v České republice, podle jiných pramenů dokonce v Evropě. Nachází se na trati "Posázavského pacifiku" mezi stanicemi Jílové u Prahy a Luka pod Medníkem.

Posázavská stezka - česká trempská klasika

Posázavská stezka - česká trempská klasika

Naučná stezka prochází údolím řeky Sázavy a po svazích vrchu Medník. Začíná i končí na železniční zastávce Petrov u Prahy. Seznámíte se na ní nejen s přírodními poměry, ale také o stavbě železniční trati Posázavského pacifiku, řece Sázavě, vodáctví a historii trampingu.

Přírodní rezervace Stvořidla u Světlé nad Sázavou

Přírodní rezervace Stvořidla u Světlé nad Sázavou

Peřeje Stvořidla jsou vodáckou lahůdkou. Válečky, vlny a jazyky mezi balvany, ale také krásná příroda okolo, to je recept na romantický výlet pro zkušené vodáky i suchozemské milovníky přírody.

Poklad na Zlaté Sázavě - po vodě za dobrodružstvím, po souši za historií

Poklad na Zlaté Sázavě - po vodě za dobrodružstvím, po souši za historií

CK Adrenaline Centre díky mnohaletým zkušenostem průvodců a organizátorů sportovně a expedičně laděných akcí nabízí řadu programů a kurzů pro školy. Akce Poklad na Zlaté Sázavě je připravena na míru školním kolektivům s doprovodem. Ideálním dopravním prostředkem je vlak - Posázavský Pacifik.

Posázavský pacifik - cesta za nostalgií a zážitky na železnici

Posázavský pacifik - cesta za nostalgií a zážitky na železnici

Posázavský Pacifik je externí železniční dopravce působící v Posázaví. Nabízí možnost uspořádání tématického výletu historickým motorovým vozem M 262.045 s přípojným bufetovým vozem Balm, ale i jinými typy historických železničních vozidel a sezónní turistické vlaky a příležitostné jízdy.

Posázavský motoráček - pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček - pravidelný víkendový vlak

Posázavský motoráček jezdí z Prahy po trati tzv. Posázavského pacifiku přes Vrané nad Vltavou a Jílové u Prahy až do Čerčan a zpět. Vlak jede každou sobotu, neděli a svátek od posledního březnového víkendu do 1. listopadu.