Úvod > Aktuality > #světovéČesko a železniční obr na Plzeňsku: znáte Pňovanský most?
#světovéČesko a železniční obr na Plzeňsku: znáte Pňovanský most?
"> "> "> "> "> "> ">

#světovéČesko a železniční obr na Plzeňsku: znáte Pňovanský most?

Vydáno 17. července 2020 Památky
Železniční mosty často znají jen opravdoví fandové. Z oken vlaku je obvykle nevidíte, spousta z nich navíc je schovaná v nepřístupném terénu. Kdyby stály jinde, byly by z nich výletní hvězdy: platí to i pro Pňovanský most, který se klene přes vodní nádrž Hracholusky. Právě z něj se totiž výletní cíl stal v roce 2019.

Že jste o Pňovanském mostu dosud neslyšeli? Není divu, bez lávky pro cyklisty a pěší byl dříve skutečně těžko dostupný

Pňovanský most
Most Beipanjiang Čína
Železniční trať z Pňovan do Bezdružic zvaná Bezdružická lokálka oslaví v roce 2021 rovných 120 let existence. Podobně jako jiné lokální tratě i ta bezdružická zažívala lepší a horší časy, v posledních letech se jí ale daří: ekologicky čistá krajina kolem Konstantinových Lázní a Bezdružic je oblíbeným cílem výletníků z celého Plzeňska i z regionu Západočeských lázní.

Už samotné slovo lokálka vyvolává romantické představy a vzpomínky na malebné okolí, maličká nádraží a jediný pás stříbřitých kolejí, mizející v dálce. Jenže pro Bezdružickou lokálku to tak docela neplatí: najdete na ní totiž most, který svými parametry téměř nemá v Česku konkurenci.
 

Železniční obr nad Hracholuskou přehradou

První návrh 210 metrů dlouhého mostu na železniční trati z Pňovan do Bezdružic počítal s vybudováním pilířů z ocelové konstrukce, ale nebyl schválen, takže jeho současná podoba vychází z druhého návrhu z roku 1897. Tvoří ho dva zděné mostní pilíře s výškou 44 metrů a dva zemní pilíře na každé straně mostu. Nad nimi jsou tři ocelová pole, každé 55 metrů dlouhé.

Původně Pňovanský most vedl přibližně 47 metrů vysoko nad řekou Mží, ale v šedesátých letech 20. století po napuštění přehrady Hracholusky je mezi hladinou a železnicí „pouhých“ 37 metrů. Předcházelo tomu i zpevnění pilířů, aby odolaly zvýšené hladině vody.

Most se sice několikrát opravoval, ale o jeho kondici svědčila v posledních letech přezdívka Rámusák. V roce 2018 už byl v tak špatném technickém stavu, že Bezdružické lokálce hrozilo zastavení provozu. K tomu nakonec beztak došlo: během téměř rok trvající rekonstrukce byla všechna tři mostní pole vyměněna za nová. Výměna probíhala unikátní metodou a za velkého zájmu veřejnosti, kdy bylo nové pole navezeno na staré, obě se spojila a následně se pomocí hydraulického systému otočila kolem své osy. Vlaky se na Pňovanský most vrátily v dubnu 2019.
 

Výlet přes most

Pňovanského mostu se stal další výletní cíl na Plzeňsku: nový most totiž lemuje lávka pro pěší a cyklisty, která atraktivně propojila obě strany přehrady. Od nádraží v Pňovanech se teď k mostu dostanete pěšky po modré značce nebo na kole (cyklostezka č. 37). Cestou lze pozorovat důsledky kůrovcové kalamity, na rozcestí Pňovanský most pak odbočíte k Rámusáku. Lávka nevede přímo podél železniční trati, ale kopíruje oblouky mostní konstrukce. Pro někoho může být adrenalinovým zážitkem už samotný pohled dolů: podlahu totiž tvoří hustá ocelová mřížka. Tím hlavním ale je výhled do okolí na skalnaté břehy přehrady Hracholusky a výlet dál do lesů, polí a luk za přehradou, třeba k romantické zřícenině hradu Gutštejn nebo k zámku Trpísty.
 

Železniční rekordmani v Česku a ve světě

Že jste o Pňovanském mostu dosud neslyšeli? Není divu, bez lávky pro cyklisty a pěší byl skutečně těžko dostupný. Jak si stojí v porovnání s konkurencí?
  • K unikátním stavbám bude ještě pár let patřit 280 metrů dlouhý most přes Orlickou přehradu. Také tady po napuštění přehrady zbylo z původní výšky 68 metrů „jen“ 35 metrů. Byl postaven v roce 1889, dnes je součástí jednokolejné trati z Tábora do Písku a zároveň jde o jediné přemostění Vltavy na železnici od Českých Budějovic až k Praze. Přes 130 let stará impozantní stavba, pro svůj vzhled a umístění v krajině oblíbená mezi turisty, vodáky i fotografy, ale dosluhuje: už letos na podzim se o pár desítek metrů dál začne stavět nový železobetonový obloukový most. S rozpětím oblouku 156 metrů a délkou 316 metrů se bude podobat nedalekému Žďákovskému mostu.
  • Mezi rekordmany patří také kamenný železniční viadukt Žampach mezi stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy na trati Posázavského Pacifiku. S výškou 41,73 metrů je o necelý metr nižší než Nuselský most v Praze.
  • Skvělých parametrů dosahuje i most zvaný Bechyňská duha: vede přes něj vůbec první elektrifikovaná železnice, která v roce 1903 spojila Tábor s Bechyní. Most je dlouhý 225 metrů, oblouk má rozpětí 90 metrů, silnice, chodníky a koleje vedou necelých 60 metrů nad hladinou Lužnice.
  • Zmínit se musíme i o železničním mostu ve Znojmě, který na sklonku šedesátých let 19. století vznikl na trati spojující Vídeň s Jihlavou a Mladou Boleslaví. První vlak s cestujícími přejel po 220 metrů dlouhém a 48 metrů vysokém mostě v listopadu 1871. Viadukt ve své době představoval naprostou senzaci a cestujícím přijíždějícím od Vídně se naskytl úžasný pohled na staré Znojmo.
  • K nejvyšším (283 metrů) a s rozpětím 445 metrů také největším železničním mostům světa se řadí železniční most přes řeku Beipanjiang v Číně. Dosahuje délky 721 metrů a je postavený pro vysokorychlostní vlaky dosahující rychlosti 250 kilometrů za hodinu. Ještě větší ale bude most, který zkrátí trasu mezi čínskými městy Dali a Ruili s délkou 1 024 metrů a rozpětím oblouku 490 metrů.
Pňovanský most přes řeku Mži

Pňovanský most přes řeku Mži

Most přes údolí Mže u Nového Dvora (Pňovan) je impozantní památkou budování železniční sítě u nás. Svou velikostí je i netypickou ukázkou staveb budovaných na železničních tratích, které vznikly na základě zemského zákona o podpoře výstavby místních drah z roku 1892.

Bezdružická lokálka Pňovany - Bezdružice a muzeum železnice

Bezdružická lokálka Pňovany - Bezdružice a muzeum železnice

Místní železnice neboli lokálka - samo slovo o sobě vyvolává romantické představy a vzpomínky nejednoho trampa, turisty a příznivce stříbřitých kolejí. Trať Pňovany - Bezdružice byla zprovozněna v roce 1901 a dodnes nabízí výhled do malebné krajiny. Ve stanici Bezdružice se nachází malé muzeum.

Vodní nádrž Hracholusky

Vodní nádrž Hracholusky

Přehrada Hracholusky stojí na řece Mži přibližně 20 km západně nad Plzní. Přehrada vznikla vybudováním sypané hráze v roce 1964 a zaplavením malebného údolí řeky Mže.

Další aktuality

1.10.
2020
#světovéČesko a Jubilejní brána pivovaru Pilsner Urquell

#světovéČesko a Jubilejní brána pivovaru Pilsner Urquell

Plzeňsko a Český les | Gurmánská turistika
30.9.
2020
Nenechte si ujít oslavu 178 let od uvaření první várky plzeňského ležáku

Nenechte si ujít oslavu 178 let od uvaření první várky plzeňského ležáku

Plzeňsko a Český les | Gurmánská turistika
24.9.
2020
Centrum stavitelského dědictví NTM Plasy slaví 5 let!

Centrum stavitelského dědictví NTM Plasy slaví 5 let!

Plzeňsko a Český les | Památky
24.9.
2020
TheSIKLS: za zážitky v Plzeňském kraji

TheSIKLS: za zážitky v Plzeňském kraji

Plzeňsko a Český les | Zážitky